KWPN-dekhengst Don Primaire is overleden op 25-jarige leeftijd. Dat maakte eigenaresse Laetitia Van Der Wyck bekend. Ze heeft "Donny" elf jaar in haar bezit gehad en beschrijft hem als "het paard van haar leven". Don Primaire was een van de goedgekeurde zonen van de hengst Donnerhall.
Laetitia: "Donny was heel bekend in Nederland tijdens zijn hoogtijdagen. Hij was als een soort Valegro: iedereen kende hem. Hij was de nationale charmeur. Voor mij was hij een echte gentleman, een perfecte leermeester en mijn beste vriend die mij geleerd heeft wat dressuur was. Hij bracht me van het basisniveau naar Prix St Georges."
Laetitia vertelt hoe fijn het was om bij de hengst te zijn. "Zijn temperament was ongeëvenaard en leeft door dankzij het grote aantal nakomelingen. Een grappige anekdote laat zien wat voor fijne hengst hij eigenlijk was. Toen hij eens vastgebonden stond voor aanvang van een wedstrijd, bleek dat er twee meter verderop een merrie aan een trailer vastgebonden stond. Donny keek naar haar en keek vervolgens naar mij, alsof hij wilde vragen: "Moet ik nu interesse tonen? Maar ik ben op wedstrijd!"
Don Primaire is ingeslapen vanwege ouderdomsklachten. "Hij was de favoriet op stal. Hij heeft 25 jaar mogen worden en heeft de laatste vier jaar daarvan op de weide mogen genieten van zijn pensioen."
Ach gossie de vader van mijn aapje! Ik zie er heel veel vergelijking in met zijn zoon qua karakter.
blijdatikrij
Geplaatst: 06-05-17 13:22
Dat is toch de hengst die Joyce Heutink helemaal opgeleid heeft van destijds Radstake? Was hij al zo oud? Vond dat een heel aansprekend dier. En Joyce reed hem ook fijn.