Springen

Lorenzo de Luca Foto door Stefano Grasso/LGCT
De Italiaan Lorenzo de Luca wist in Shanghai op adembenemende wijze zijn eerste Longines Global Champions Tour Grand Prix op zijn naam te zetten, en daarmee nam hij met 100 punten meteen de leiding over van Martin Fuchs (SUI) in het algemeen klassement. Maikel van der Vleuten (NED) staat na een prachtige tweede plaats in Shanghai ook op de tweede plek in de strijd om het LGCT kampioenschap met 89 punten. Hij wordt gevolgd door Scott Brash (GBR) met 75 punten.
Het dynamische Shanghai bood voor het vierde achtereenvolgende jaar een spectaculair podium aan de bij de Chinezen aan populariteit winnende springsport en is inmiddels een glamoureuze highlight op de stadskalender. Parcoursontwerper Uliano Vezzani had weer gezorgd voor een echte uitdaging voor de wereldtop waarbij zich 25 ruiters kwalificeerden voor een formidabele Grand Prix. De toegestane tijd stond strak en dat resulteerde in veel rollende balken. Favorieten als Bertram Allen (IRL), Marcus Ehning (GER), Ludger Beerbaum (GER) en John Whitaker (GBR) maakten fouten. Het hele deelnemersveld had een behoorlijke kluif aan het parcours.
De Italiaan Lorenzo de Luca (ITA) wist foutloos te blijven met de machtige Ensor de Litrange LXII. Hij hield het publiek op het puntje van hun stoelen tijdens zijn met perfecte precisie gereden ronde. Gregory Wathelet (BEL) en de 11 jaar oude schimmelmerrie Coree volgde zijn voorbeeld en daarmee was het publiek zeker van een barrage.
De Engelse Jack Hardin Towell en Lucifer V leken goed op weg te zijn naar een foutloze ronde tot aan de Longines combinatie waarin hij een balk liet vallen. Marcus Ehning (GER) nam een wending te krap en liet met Funky Fred vier fouten noteren. In zijn poging om de snelste vierfouter te worden liep hij tegen nog een balk aan en met acht strafpunten elimineerde het populaire paar zich voor de barrage.
De Ierse en in goede vorm verkerende Darragh Kenny en Charly Chaplin S lieten een fenomenale voorzichtige en stijlvolle ronde zien tot aan de laatste hindernis, de Longines oxer. Iets te snel vouwde de voorzichtige Charly Chaplin S uit waarbij hij de achterste balk meenam en de Ierse ruiter de barrage aan zich voorbij zag gaan.
Ben Mahler (GBR) trok zich terug nadat Don Vito door de Liverpool oxer was gedenderd en in de problemen kwam op de stijlsprong. Ook GCL teammaat Kent Farrington koos ervoor zijn paard voor de zondag te sparen en gaf op nadat hij met Creedence te dicht onder de rood-witte oxer kwam en een fout incasseerde.
De hoop van de Italianen op een overwinning werd verdubbeld toen Alberto Zorzi (ITA) met Fair Light van ’t Heike een perfecte foutloze ronde neerzette. Maikel van der Vleuten (NED) kon zich ook bij de barragekandidaten voegen met de hengst VDL Groep Verdi TN N.O.P. En daarmee telde de barrage slechts vier deelnemers.
Maikel van der Vleuten (NED) ging als eerste van start en reed een prachtige foutloze ronde waarbij hij de klok stopte op 39.36 seconden. De volgenden waren de talentvolle Italiaanse Lorenza de Luca en de groot galopperende Ensor de Litrange LXII. Zeer behendig wist het paar de klok te stoppen op 38,05 seconden waarmee ze de leiding pakten.
Gregory Wathelet (BEL) en Coree kwamen te dicht onder de Longines dubbelsprong en lieten vier strafpunten noteren. De laatste die in de ring verscheen was Alberto Zorzi (ITA). Hij ging fantastisch van start maar maakte een fout op het eerste deel van de Longines dubbelsprong. Daarmee werd het paar derde en ging de winst naar landgenoot Lorenzo de Luca.
De volgende ronde van De Tour zal plaatsvinden in Madrid, de eerste wedstrijd van de Europese edities.
Jan Tops, president van de Longines Global Champions Tour: “Lorenzo doet het heel erg goed. Steeds zit hij vooraan, hij is heel consistent. En Maikel heeft zich ook drie keer geplaatst. Het zal allemaal erg dicht bij elkaar liggen gedurende het hele jaar.”
“Deze week hadden we 8 ruiters uit de top 10 van de wereld met toppaarden. Er zijn niet veel wedstrijden met zo’n deelnemersveld. Uliano, de parcoursontwerpers, weet precies wat hij moet doen en ik denk dat we met de laatste paar evenementen absolute topsport zullen hebben.”
“We zijn erg blij met Shanghai in ons circuit. Juss Event is een geweldige partner. Als je dit jaar vergelijkt met vier jaar geleden dan is er meer publiek, meer engagement en ik heb er vertrouwen in dat de sport in China en in het bijzonder in Shanghai snel zal groeien de komende tijd.”
Lorenzo de Luca, winnaar: “Het is mijn eerste jaar bij de Global Champions Tour en ik heb een aantal super goede paarden op het moment. Ik ben blij dat ik deel kan nemen aan de Global Champions Tour en aan de Global Champions League. Het zijn fantastische wedstrijden. Mijn paard Ensor de Litrange LXII is 13 jaar oud en echt fantastisch. Zo soepel en voorzichtig en hij wil echt winnen als hij de ring in gaat.”
Maikel van der Vleuten (tweede plaats): “Ik ben al heel lang samen met Verdi, bijna elf jaar, en dat gaat heel goed. Er zijn hier zoveel goede ruiters, het is een heel sterk deelnemersveld. Daarin tweede worden is geweldig. Felicitaties aan Alberto en aan Lorenzo. Hij verdiende het hier om te winnen.”
Alberto Zorzi (derde plaats): “Ik ben blij dat ik deze keer op het podium sta en maar een balk had in de barrage.”
Gerelateerd bericht:
[VN] Knappe tweede plaats voor Maikel van der Vleuten in Shanghai