Bedevaart te paard naar Santiago de Compostella

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Bedevaart te paard naar Santiago de Compostella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 14:45

Bokt.nl / BN de Stem
Overige

Het is een jeugddroom die uitkomt. Zaterdag vertrekt Lonneke Bindels met paard Ayron voor een tocht van ruim drie maanden richting Santiago de Compostela. Santiago de Compostella is wereldwijd bekend als bedevaartsoord. De pelgrimsroute naar Santiago de Compostella is de pelgrimsroute naar het graf van de apostel Jakobus in Santiago de Compostella in Spanje. Vanuit alle Europese landen lopen Jacobswegen naar Frankrijk en Spanje (met uitzondering van de Portugese route die uiteraard Frankrijk niet aandoet). De Jacobswegen vormen een netwerk van wandelroutes, met Santiago de Compostella als excentrische spin.

Van oudsher hebben bedevaarten, naar welk bedevaartsoord ook, een religieus karakter: pelgrims reisden daarnaartoe ten einde daar aanwezige relikwieën te vereren. Ook ondernam men een bedevaart ter uitvoering van een aan God gedane belofte, of bij wege van boetedoening. In de Middeleeuwen werden bedevaarten niet zelden als straf opgelegd door kerkelijke of zelfs wereldlijke rechtbanken. Religieuze (of in elk geval levensbeschouwelijke) motieven spelen ook vaak een rol. Tegenwoordig reizen veel mensen ook af naar Santiago vanwege het cultuurhistorische erfgoed op de route, de fysieke uitdaging of om langere tijd alleen in een andere omgeving te verkeren.

Voor Lonneke Bindels is het niet de eindbestemming die telt, maar de reis zelf. "Er is geen strakke planning. Ik wil mensen ontmoeten, me laten leiden door wie en wat ik onderweg tegenkom", meldt ze aan BN de Stem. "Ik ga op zoek naar de verbinding. Geluk heeft te maken met je verbonden voelen. Met jezelf, anderen of bijvoorbeeld de natuur." De verhalen die ze tegenkomt, legt ze vast en deelt ze later via Facebook.

Een trektocht te paard is niet eenvoudig en zwaar voor zowel ruiter als paard. "Het is een gespreksopener, maar ook een handicap. Met een paard kun je niet overal naartoe. Ik vermijd drukke plekken en voor slaapplaatsen ben ik afhankelijk van particulieren of overnachtingsplaatsen met een weide. Het is een grote uitdaging, maar het welzijn van Ayron staat altijd bovenaan. Als hij het niet meer aankan, kom ik terug."

Bindels hoopt dat meer mensen zich onderweg bij haar reis willen aansluiten. "Sommigen zullen me best voor gek verklaren. Dat snap ik ook wel. We leven in zo'n snelle wereld en dan kom ik met een plan om per paard naar Spanje te reizen. Maar dit is mijn droom. Ik hoop dat ik daarin een voorbeeld kan zijn voor anderen, dat je altijd je hart moet volgen."

Arianne_94

Re: Bedevaart te paard naar Santiago de Compostella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 15:25

Hee wat gaaf dat je dit ga doen.

Repect, en geniet er van. Ik kijk uit naar de verhalen.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 15:33

Als het je droom is zeker volgen...kun je geen spijt krijgen dat je het nooit geprobeerd of gedaan hebt!
Ga zeker je zeker volgen, altijd leuk om verhalen van reizen mee te beleven....
Alvast succes met de voorbereidingen!

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 15:43

Heel gaaf, ik wil dit ook een keer doen! Maar dan wel vanuit Spanje zelf.. :D Zou er een openbare facebookpagina zijn waar we de reis kunnen volgen?
Edit: Ah, gevonden: Met Ayron onderweg

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 16:01

Wat gaaf! De eigenaar van mijn verzorgpaard heeft dit jaren terug ook gedaan

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 16:12

Mijn huisbaas is helemaal naar Turkije gereden met paard en wagen := Dit vind ik een haalbaarder doel, hahaha.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 16:25

Ben wel benieuwd hoe dit in zijn werking gaat. Zou het toch wel gaaf vinden om een tocht te maken maar dan wel eentje die korter is.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 22:36

Geweldig, ik heb al vaak verhalen gehoord van mensen die de tocht of gedeeltes ervan te paard hebben gedaan. Het lijkt mij helemaal te gek, ik ga zeker volgen.

Zou de tocht zelf ook wel eens willen doen :D

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 22:41

Als ik straks bij je in de buurt kom wonen kunnen we het samen doen, As! :))

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 11:00

Ja leuk :j :D

puttertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 23:47

ik volg jullie ook op fb en nu dan ook hier..leuk,leuk en heel knap dat je je droom waar gaat maken

aveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 00:20

oh ik zou zo graag mee willen

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 01:01

Op de facebook staat dat ze een tweede paard mee heeft als gezelschap voor het eerste paard en bedoelt is voor het dragen van bagage en voor mensen die enkele dagen mee zouden willen rijden (of lopen). Hij is in de eerste instantie niet ingezet als handpaard, maar als er niemand meerijdt gaat ze kijken of dat ook zou lukken. Als er mensen een paar dagen mee willen rijden zou ik een berichtje sturen. Iets met niet geschoten etc. :) Ik denk niet dat ze voor de hele reis al meerijders heeft.