Paard gewond doordat eventinghindernis meegeeft

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Paard gewond doordat eventinghindernis meegeeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 13:14

Horseandhound.co.uk / Facebookpagina van Eddie Quine
Eventing
Ingezonden door meerdere bokkers

Ruiter Eddie Quine ontsnapte 2 april ternauwernood aan ernstig letsel tijdens een eventingwedstrijd in Australië.

De zeventienjarige Eddie stond met zijn paard Heff op de eerste plaats in het klassement van klasse twee (90cm) na de dressuur. De cross verliep ook voorspoedig, tot het noodlot toesloeg bij hindernis 7. Eddie's paard tikte de hindernis aan met zijn knieën en de hindernis gaf mee. Dat zorgde ervoor dat het paard ten val kwam en half in de omgekeerde hindernis terecht kwam. Het dier viel voorover op zijn hoofd.

De ruin liep serieuze verwondingen op in zijn mond en moest worden behandeld bij de dichtstbijzijnde kliniek.

"Hij tikte de hindernis aan en de hindernis gaf mee, waardoor zijn voorbenen onder de hindernis vast kwamen te zitten en hij met zijn hoofd tegen de grond viel," legt Eddie uit. Eddie reed de ruin Heff al zeven maanden. "Als de hindernis vast had gestaan, had hij zichzelf kunnen corrigeren."

Aangezien er geen dierenarts aanwezig was, moest Heff naar de dichtstbijzijnde kliniek gebracht worden voor medische behandeling.

Eddie zegt dat zijn paard goed herstelt van zijn verwondingen. Eerder nog had hij bijna het bot kunnen zien bij het tandvlees.
"Hij eet weer en is weer helemaal zichzelf," vertelt Eddie verder. "Hij heeft geluk gehad dat hij geen tanden verloren is en geen botten gebroken heeft."

Hij had het vertrouwen in springen met Heff opgebouwd en was begonnen met het rijden van wedstrijden met hindernissen van 65cm. Een paar maanden later sprong hij al 1m10.
Echter zegt Eddie nu dat hij bang is om weer te gaan crossen.
"Ik dacht dat het mij nooit zou gebeuren," vertelt hij.

In een verklaring zegt Pony Club Victoria, waar de wedstrijd plaatsvond, dat ze de processen en procedures hebben herzien en dat ze zich aan de regels hebben gehouden voor een evenement van dit formaat.

"Pony Club Victoria heeft vastgesteld dat de stevige huisjesachtige hindernis gebouwd was op een grenen frame. De hindernis was vastgepend aan de voorzijde en vanbinnen," zegt de organisatie in de verklaring. "Het weer was prima: Een warme dag met hier en daar wat wolken en een goed zicht. De hindernis stond eerder in het parcours als nummer 7 op een plat, met gras bedekte plaats."

In de verklaring staat ook dat zowel het paard als de ruiter zonder hulp weer in de benen kwamen en dat er direct EHBO ter plaatse kwam voor de ruiter, die ongedeerd was.

Pony Club Victoria gaat door met het herzien van de regels om naleving te waarborgen.

Een woordvoerder van de Equestrian Australia (EA) zegt dat hij niet kon reageren op het incident, omdat Pony Club Victoria buiten zijn bevoegdheid valt.

EA richt zich sterk op het verbeteren van de veiligheid van paard en ruiter, na twee overleden ruiters in 2016 en heeft sinds kort een nationale veiligheidsofficier in dienst genomen.

Kijk voor de foto's op de Facebookpagina van Eddie Quine

Appelmoes_11

Re: Paard gewond doordat eventinghindernis meegeeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 13:29

Wat een naar ongeluk! Gelukkig is het voor beide partijen goed afgelopen. Wel raar dat er geen DA aanwezig was...

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 13:35

Dat vind ik ook raar; ik dacht dat dat verplicht was met een eventing wedstrijd? Een da op het terrein?

En lees ik nu goed dat de hindernis maar aan 1 kant was vastgezet? Aan de voorkant en de binnenkant staat er, maar is die binnenkant dan aan de achterzijde geweest of ook aan de voorzijde? Want in het laatste geval zat die hindernis dus alleen maar aan de voorkant vast en is het niet zo vreemd dat die omgeklapt is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 13:38

Hele enge foto's... echt heel naar.

Toch denk ik dat de kans ook groot was dat beide waren gevallen als de hindernis niet had meegegeven, omdat het paardje bleef haken.
Of zie ik dat verkeerd?

Maar goed, dan was hij natuurlijk niet zo in de hindernis gevallen.

Echt heel naar, ben blij dat alles goed lijkt.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 15:04

Zag m al voorbij komen via Facebook. Beschermengeltje bij zich gehad, nare val! Hopelijk worden regels voor de hindernissen hierdoor nog verder aangescherpt.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 15:14

Jeetje mina. Dat had een stuk lelijker kunnen aflopen. Wat vreemd geen dierenarts aanwezig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 15:23

KoudbloedKim schreef:
Hele enge foto's... echt heel naar.

Toch denk ik dat de kans ook groot was dat beide waren gevallen als de hindernis niet had meegegeven, omdat het paardje bleef haken.
Of zie ik dat verkeerd?

Maar goed, dan was hij natuurlijk niet zo in de hindernis gevallen.

Echt heel naar, ben blij dat alles goed lijkt.

Als ze met de knie aantikken en de hindernis staat vast, dan glijden ze er eerder overheen dan te vallen. Nu stond de hindernis los en ik denk dat het paard ze met de knieën heeft omver geduwd door er overheen te schrapen.

Saranghea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 15:24

Hij heeft echt een berschermengel op zijn cap gehad

@Koudbloedkim, Ik denk eerder dat als het allemaal goed vast had gestaan dat er niks aan de hand was geweest. Op de eerst foto op facebook zie je dat het paard zijn voorbenen niet kan uitslaan voor de landing waardoor dus het hoofd als eerste op de grond is geland. Had hij gewoon zijn voorbenen kunnen neerzetten op de bodem had hij enige onbalans nog kunnen corrigeren.
Laatst bijgewerkt door Saranghea op 16-04-17 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 15:34

xxCYNNxx schreef:
Dat vind ik ook raar; ik dacht dat dat verplicht was met een eventing wedstrijd? Een da op het terrein?

In Nederland wel, geen idee over Australië.
Nare foto's idd

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 13:18

Lielle schreef:
xxCYNNxx schreef:

In Nederland wel, geen idee over Australië.
Nare foto's idd

Ik denk dat de regels bij de ponyclub anders zijn als officieel bij EA.