PET-scan: een nieuwe diagnostiekoptie voor paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

PET-scan: een nieuwe diagnostiekoptie voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-17 18:43

*thehorse.com
Medisch

Afbeelding
Foto door Amanda

Vorig jaar is het onderzoekers van de Universiteit van Californië in Davis voor het eerst gelukt een Positron Emissie Tomografie (PET) scan te voeren op een paard. De PET-scan is in de menselijke geneeskunde een nucleair beeldvormend onderzoek waarmee onder andere kanker, bot- en hartproblemen aangetoond kunnen worden. Om logistieke redenen is er nooit eerder een PET-scan gemaakt bij een paard, maar de recent ontwikkelde draagbare PET-scanner heeft daar verandering in gebracht.

Dierenarts en universitair hoofddocent Chirurgische en Radiologische wetenschappen aan de UC Davis School of Veterinary Medicine Mathieu Spriet leidde een team van onderzoekers dat onderzoek deed om te bepalen of PET-scans ook bruikbaar zouden zijn bij diagnosticeren van onderbeenblessures bij paarden. De resultaten van het onderzoek presenteerde hij met zijn team bij de Association of Equine Practitioners Convention, afgelopen december in Orlando, Florida.

De werking van de PET-scan is hetzelfde als een PET-scan bij de mens. Door radioactief suiker te injecteren in het bloed, krijgt men een beeld, net zoals bij een scintigrafische scan. “Maar,” legt Spriet uit, “in plaats van één tweedimensionale afbeelding krijgen we een reeks beelden van het lichaam, waardoor we dankzij de PET-scan veel meer informatie verkrijgen dan bij een klassieke scintigrafische scan.”

Spriet en zijn collega’s onderzochten zes paarden met als klacht kreupelheid in het onderbeen, waarbij ze PET-scans namen van de voorbenen, de kogel, de knieën en de hakken waarbij met behulp van zacht weefsel als botmarkers het letsel in beeld kwam. Ook maakten ze een scintigrafie, staande MRI en computertomografie ter vergelijking.

Bij het bestuderen van de resultaten ontdekten de onderzoekers vroege aanwijzingen van blessures in gebieden zoals het straalbeen, het subchondraal bot (het net onder het kraakbeen gelegen bot), de pezen, de ophangbanden en de laminae. Een aantal van deze blessures, met name de blessure bij het subchondraal bot, was niet zichtbaar bij de andere beeldvormende onderzoeken.
“De PET-scan geeft in het PET-beeld het moleculaire niveau aan en kan veranderingen aantonen die we met de andere beeldvormende onderzoeken niet zullen zien,” zegt Spriet. “Een PET-scan zal niet het eerste onderzoek zijn waarvoor je kiest bij het beoordelen van de kreupelheid van je paard, maar het is een optie wanneer de oplossing nog niet gevonden is door middel van andere beeldvormende onderzoeken.”

“Het andere voordeel van een PET-scan is dat je kunt zien of de blessure actief is of niet,” vervolgt hij. “Soms zijn er oude letsels die geen probleem meer veroorzaken en juist de PET-scan helpt je te onderscheiden wat oud letsel betreft en wat een meer recente blessure is die het probleem veroorzaakt.”

Spriet en zijn team konden concluderen dat de PET-beelden van de onderbenen gemakkelijk verkregen kunnen worden en dat deze PET-beelden bijzonder nuttig zijn voor onderzoek naar tendinopathie (peesblessure) en hoefbevangenheid.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 22:23

Wat gaaf! PET kan inderdaad een hele mooie en zeer nuttige toevoeging zijn. Moest alleen in het artikel wel lachen om de subtitel bij het plaatje. "easily obtained image" terwijl het paard daar waarschijnlijk onder narcose ligt om het beest maar stil te laten liggen :+ Nee erg makkelijk zal het normaal gesproken niet gaan denk ik :=

Georged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 07:47

Nou Lara, dan kun je straks kiezen: mensenPET's maken of het bij paarden doen :-)
"gewone" scintigrafie gebeurdt ook al op steeds meer plekken bij paarden, is dan vooral een enkelkops-camera om de ruggewervels te beoordelen? Bij mensen kunnen we inmiddels bijna niet zonder de combi met low-dose-CT maar misschien kunnen dierenartsen zonder die luxe :-D
groetjes van een andere MBB-er + paardengek

laraxXxemma

Re: PET-scan: een nieuwe diagnostiekoptie voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 15:12

Wat leuk! Ben totaal niet bekend met nucleair bij paarden :o Lijkt me heel gaaf werk om dat te doen bij paarden. Bedankt voor je berichtje!

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 16:05

Erg boeiend :j Lijkt mij ook dat een PET-CT toch wel gewenst is, alleen die beelden van de PET.. tja := :')

Heey Lara en Georged jullie zijn 'collega's' zie ik :))

laraxXxemma

Re: PET-scan: een nieuwe diagnostiekoptie voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 21:15

In opleiding, dat nog wel :Y) Na de zomervakantie op stage :D

Georged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 16:03

Goldie schreef:
Erg boeiend :j Lijkt mij ook dat een PET-CT toch wel gewenst is, alleen die beelden van de PET.. tja := :')

Heey Lara en Georged jullie zijn 'collega's' zie ik :))

confirmative! Leuk dat de RT ook vertegenwoordigd is hier, voor mij is MBRT al een eeuw terug :roll: doe het nu parttime want meer Paardtime :D
vraag me wel af hoeveel straling ze in zo'n lievelingsdier spuiten als wij al uitgaan van 3 MBq/kg.
En inderdaad juist bij een "dik"lichaam heb je het liefst een combi met CT-scan om de broodnodige attenuatiecorrectie te doen :?