De meeste ruiters blijven bij een vast type paard: de ene vindt een haflinger prettig, de ander houdt meer van Arabieren... maar wat nu als je als "warmbloedruiter" verliefd wordt op een kruising haflinger x Tinker? Kun je je daarmee wel voldoende vermaken? Dit overkwam DDDara. Nadat haar warmbloedveulen verongelukte in de wei is ze verliefd geworden op bovengenoemde kruising. Haar verhaal, vragen en de antwoorden hierop kan je hier lezen.
Herkenbaar. Ik ben overgestapt van volbloed naar koudbloed. had eerst een Arabier, maar was echt absoluut niet mijn ding en nu een haflinger. Heerlijk beest!
Ik ben ook van een oldenburger naar een tinker overgestapt
anjali
Geplaatst: 10-04-17 15:51
Op jongere leeftijd heb ik allerlei types Welsh ponies gehad en een Dartmoor.Maar toen ik ouder en iets zwaarder werd moest ik toch iets sterkers hebben en dat werd een ouderwetse Haflinger.Die is echt heel anders,maar dat past nu bij het feit dat ik zelf door de tijd ook veranderd ben.Zodoende past er bij iedereen en elke levensfase een paardje.
yarrah
Geplaatst: 10-04-17 15:54
Je hebt ook nog een tussenvorm het Zwaar Warmbloed.... de Groninger .
Ik ging van Schwarzwalder fuchs, naar Holsteiner en nu een Belgisch trekpaard !
kwita
Geplaatst: 10-04-17 16:42
ik begon op een welsh, dat paste niet bij mij en kwam via een haflinger naar een trekpaard naar een konik. Je moet doen wat bij je past , het gaat er om wat jij wilt en prefereert!
Feelsoproud
Geplaatst: 10-04-17 19:28
Begonnen met fjorden,dan overgestapt naar warmbloeden(eerst springen,dan dressuur)en nu zwaar in dubio... Eerste dressuur'knol' is al terug vervangen door een fjord en over de 2de ben ik zwaar aan het twijfelen.Momenteel heb ik een beetje mijn buik vol van het hele dressuurgedoe,maar ik ben bang dat ik op termijn toch wel spijt ga krijgen als ik er volledig mee stop!
Ik heb het andersom. Ik ben van een haflinger naar een bwp veulen gegaan. Mijn haflinger is overleden. Ik zie mijn veulen nu wel graag en het lukt allemaal de laatste tijd wel maar toch heb ik twijfels om terug over te stappen naar een koudbloedje. Maar dan een koudbloedje met pit zoals mijn hafje was. Twijfels twijfels twijfels.
ik ben overgestapt van kwpn'rs naar friezen.... nooit meer anders...
Ik heb geleerd dat Friezen géén koudbloeden zijn. Wilde het toen ook niet geloven en als je gaat opzoeken dan klopt het idd dat Friezen geen koudbloeden zijn.
Een goede klik is onbetaalbaar. Daar kan voor mij geen dure bloedlijn tegenop!
Ik reed het liefst welsh pony's en pittige quarters en ik had zelfs een uitgesproken hekel aan koudbloeden. Tot ik bijna 8 jaar geleden ineens verliefd werd! Niet veel later was ze van mij en ik heb nooit een veelzijdiger (of sneller) paard gereden.
Van welsh naar nrps naar tinker. Een totale omscholing nodig hahaha, maar wat een mega dier hebben we!! Een echte merrie maar ooooh zo gevoelig. Nette dressuur, ontspannen buitenritten, lekker springen. En onze tink sloom nou... het is af en toe net een volbloed hengst.
anjali
Geplaatst: 11-04-17 15:50
janouk schreef:
De Haflinger stamt af van een Arabier Folie en dat maakt de Haflinger een warmbloed paard, heb ik altijd geleerd.
Maar de oermoeder was een Tirools landpaard.Het arabisch bloed is alleen voor "veredeling"gebruikt.Ik heb zelf heel lang alleen warmbloed paarden en ponies gereden en gehad,en toen ik mijn klassiek type Haflinger kreeg was het net alsof dat een andere diersoort is.Toch echt volledig anders.Volgens mij komt dat omdat er oorspronkelijk 2 types paarden bestonden,nl.steppepaarden en bospaarden.De koudbloeden behoren tot de bospaarden, die een hele andere overlevingsstrategie hebben.
Granoek
Geplaatst: 14-04-17 15:43
Hihi, van manegepaard naar trekpaarden gegaan en nu zelf 2 Clydesdales Het duurt allemaal misschien wat langer en het gaat wat moeizamer en minder sierlijk maar hij moet niet onderdoen voor warmbloeden hoor
Hier ook een 'zwaar warmbloed', een barock pinto, zou niet meer anders willen.
anjali
Geplaatst: 14-04-17 16:38
Esaqar schreef:
Hier ook een 'zwaar warmbloed', een barock pinto, zou niet meer anders willen.
[ [url=m/w1qP9d.jpg]Afbeelding[/url] ]
Maar dit is toch geen koudbloed, vind ik niet tenminste.
anjali
Geplaatst: 14-04-17 16:39
Granoek schreef:
Hihi, van manegepaard naar trekpaarden gegaan en nu zelf 2 Clydesdales Het duurt allemaal misschien wat langer en het gaat wat moeizamer en minder sierlijk maar hij moet niet onderdoen voor warmbloeden hoor [ [url=m/lwMTt2.jpg]Afbeelding[/url] ]
Tjonge,wat een fraaie reus.
CandyAdonis
Geplaatst: 14-04-17 18:59
Van een KWPN-er, naar een Fries, en nu al jarenlang ijslanders! Wil nooit meer anders!