April, de maand van knutten en ijzers

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1990

Berichten: 43811
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:00

Maartje1990 schreef:
Ayasha: klopt maar ze noemt het in 1 adem met dat ze dikkere hoeven hadden dus daaruit trok ik (mogelijke foute) conclusie dat dat komt door hoeven. Vraag me anders af wat het voor veschil zou moeten maken?

Spatter, zeker is die slijtage anders. Grappig dat je dat noemt, die slijtage die onze paarden krijgen op oa asfalt etc valt in het niks met de slijtage die paarden in het wild krijgen.

En wbt die belasting, het rijden en het mennen. Waarom zouden dan de hoeven opeens anders moeten zijn? En verklaar mij dan eens waarom zoveel paarden zowel bereden als aangespannen in verschillende takken van de sport het zo goed doen met hoeven waarbij de slijtage van de natuur op wordt nagebootst?


Wat is 'zoveel'? Heb je getallen? En wat is 'zo goed'?
Want in mijn omgeving staat praktisch alles op ijzers voor de sport, en de enkeling die je zonder ijzers ziet in de zomer op het gras, eindigen niet bepaald bovenaan :o

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:03

Pff, ik weet niet meer hoe ze heet, maar er was bijv iemand (op de on facebookpagina) die deed geloof ik sgw in vrij hoge klasse, blootsvoets. Op PN site staan een aantal voorbeelden. Arabesk hierboven de paarden zijn actief in de endurance. En zelf men ik de nodige kms over de weg en ik moet desondanks toch regelmatig bekappen

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Re: April, de maand van knutten en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:05

Dus... 3? Veel is 3?

Ik ben groot fan van blootsvoets. Maar dat is simpelweg niet bij alle paarden een optie. En meer zie ik eigenlijk niet staan in het begin bericht. Maar goed, misschien lees ik slecht. :)

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:08

Ayasha schreef:
Dus... 3? Veel is 3?

Ik ben groot fan van blootsvoets. Maar dat is simpelweg niet bij alle paarden een optie. En meer zie ik eigenlijk niet staan in het begin bericht. Maar goed, misschien lees ik slecht. :)


Ik noemde even een paar voorbeelden ;)

Janine1990

Berichten: 43811
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:10

Maartje1990 schreef:
Pff, ik weet niet meer hoe ze heet, maar er was bijv iemand (op de on facebookpagina) die deed geloof ik sgw in vrij hoge klasse, blootsvoets. Op PN site staan een aantal voorbeelden. Arabesk hierboven de paarden zijn actief in de endurance. En zelf men ik de nodige kms over de weg en ik moet desondanks toch regelmatig bekappen


Ik kan de quote van Arabesk niet vinden :o

Maar wat jij noemt is 1 persoon. Vrij hoog, ik heb geen idee wat dat is. Maar rijdt zo iemand de dressuur- en springproef niet gewoon op zand? En in welk deel van het land zit ze?

Ik kan me best voorstellen dat op bijvoorbeeld de Veluwe succesvol gestart wordt zonder ijzers. Maar in Groningen, Friesland? Ik betwijfel het... Zeeland hetzelfde...

Kijk ik kan me voorstellen dat je bij Endurance geen ijzers gebruikt. Tenslotte is het bij een groot deel van de dressuur- en springruiters ook maar noodzaak vanwege het op gras starten. Endurance is een duursport, waarbij het paard zo min mogelijk uit balans wordt gehaald. De kans tot het uit balans halen van het dressuur/springpaard is vele malen groter. Daarbij worden Endurance wedstrijden niet gehouden op complete asfaltwegen, of complete grasbanen. Met mennen kan ik me ook voorstellen dat je geen voorkeur hebt voor ijzers, zeker wanneer je puur recreatief ment. Maar ga je wedstrijden rijden, kom je toch vaak op gras uit.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:12

Als je zonder ijzers start is gras meestal geen probleem. Toch niet bij dressuur.
Ik heb met voorijzers eigenlijk Ook nog nooit problemen gehad op gras. Als paard correct loopt hoort ie geen last te hebben van gras.

Janine1990

Berichten: 43811
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:18

Ayasha schreef:
Als je zonder ijzers start is gras meestal geen probleem. Toch niet bij dressuur.
Ik heb met voorijzers eigenlijk Ook nog nooit problemen gehad op gras. Als paard correct loopt hoort ie geen last te hebben van gras.


Nouja, hier dus wel... Klei/veen grond... Glijd heel erg lekker... :j
Ik doe het in ieder geval niet.

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:24

Ik kan het je niet vertellen helaas. Ik heb dat toen op facebook gelezen (dat was dus de persoon zelf). Maar vraag eens op die pagina er zijn er meerdere hoor. Verder dus ook op de site van PN een aantal voorbeelden. Maar persoonlijk zou ik er voor kiezen niet te starten als zou blijken dat ik blootsvoets niet zou kunnen starten op gras.

Janine1990

Berichten: 43811
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:28

Maartje1990 schreef:
Ik kan het je niet vertellen helaas. Ik heb dat toen op facebook gelezen (dat was dus de persoon zelf). Maar vraag eens op die pagina er zijn er meerdere hoor. Verder dus ook op de site van PN een aantal voorbeelden. Maar persoonlijk zou ik er voor kiezen niet te starten als zou blijken dat ik blootsvoets niet zou kunnen starten op gras.


Dan zou ik alle leuke wedstrijden moeten missen. Zolang mijn paard er geen slechte voeten van krijgt, en ik een hoefsmid heb die meedenkt en zich blijft ontwikkelen in zijn vak. Dan blijft voor mij de keuze van ijzers heel gemakkelijk.

Op wedstrijden pik ik de paard combinaties zonder ijzers er zo uit. Ze lopen allemaal kort/op eieren (alsof ze te kort bekapt zijn) en houden extreem vast in de rug uit angst voor onbalans. Ik denk dat het structureel op deze manier rijden zorgt voor meer blessures dan bij een paard dat op ijzers onder de ruiter vrijer kan bewegen. Zolang je de voorwaarden maar goed voor elkaar hebt, en dat is een goede smid.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:33

Overdrijven is ook een vak Janine. Die witte van mij heeft niemand ooit kunnen betrappen op kort lopen. De merrie hier al evemin. Als ze gewoon gezonde hoeven hebben dan kunnen ze prima zonder. Dat is wel een belangrijke voorwaarde. Als ze kort lopen, dan moeten ze IMO na gekeken worden, dan zijn ze of verkeerd gekapt, of ze hebben een afwijking waardoor ze idd ijzers nodig hebben. (hier staat er bv eentje die vanvoor ijzers nodig heeft.)

Beide paarden (de merrie en de witte) werden trouwens getraind op leemgrond met gras. :+

Janine1990

Berichten: 43811
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:37

Ayasha schreef:
Overdrijven is ook een vak Janine. Die witte van mij heeft niemand ooit kunnen betrappen op kort lopen. De merrie hier al evemin. Als ze gewoon gezonde hoeven hebben dan kunnen ze prima zonder. Dat is wel een belangrijke voorwaarde. Als ze kort lopen, dan moeten ze IMO na gekeken worden, dan zijn ze of verkeerd gekapt, of ze hebben een afwijking waardoor ze idd ijzers nodig hebben. (hier staat er bv eentje die vanvoor ijzers nodig heeft.)

Beide paarden (de merrie en de witte) werden trouwens getraind op leemgrond met gras. :+


Ach ja, ieder z'n interpretatie ;) Ik heb het over de paarden hier. Misschien worden die wel slechter getraind, bekapt, whatever... Ik heb geen idee... Ik benoem enkel wat ik zie en ben van mening dat ik daarin niet overdrijf. Ik neem het welzijn van die paarden zeer serieus. En ben van mening dat wanneer je met een dergelijk paard zonder ijzers op gras wilt starten, je beter niet kan gaan starten.

Als jouw paarden wel prima lopen, mooi toch? Je hoeft je aan de hand van mijn observatie niet persoonlijk aangevallen te voelen. Want dat is wel de indruk die ik heb, gezien je reactie.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Re: April, de maand van knutten en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:42

Nee hoor, ik voel me niet persoonlijk aangevallen. Ik zeg toch dat er hier ook eentje voor ijzers heeft omdat die dus wel kort ging lopen vanvoor. Maar dat heeft ook een reden. Een reden die niet op te lossen is zonder ijzers. Maar ben wel van mening dat als een paard kort loopt, er gekeken moet worden wat het probleem is. Niet gewoon een ijzer er onder slaan. :)
En ik kreeg van jouw post de indruk dat elk paard zonder ijzers kort loopt en dat vind ik gewoon een overdreven statement. Maar misschien heb ik het gewoon verkeerd geïnterpreteerd. In dat geval mijn excuses. :)

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:45

Denk dat wel of niet glijden ook heel erg paard afhankelijk is... Wat compactere paarden zullen van zichzelf al een wat betere wegligging hebben dan een lang en groot paard. Voor die laatste categorie kan dan een ijzer wel handig zijn op gras. En daarbij hebben sommige paarden gewoon een mindere balans (ook weer afhankelijk van africhtingsniveau en de houding/balans van de ruiter)

Heel de wel of niet ijzer discussie is interessant, maar uiteindelijk moet iedereen toch maar gewoon kijken wat het beste bij het paard, het doel, de omgeving en je eigen voorkeur past, en elkaar voor die keuzes kunnen respecteren. Advies vragen mag, meningen geven ook (onderbouwing is fijn), maar ik word een beetje moe van de beide kampen die hun eigen mening doordrukken (in het algemeen, niet in dit topic).

Verder vind ik het een leuk stuk :).

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:46

Ilse_123 schreef:
Denk dat wel of niet glijden ook heel erg paard afhankelijk is... Wat compactere paarden zullen van zichzelf al een wat betere wegligging hebben dan een lang en groot paard. Voor die laatste categorie kan dan een ijzer wel handig zijn op gras. En daarbij hebben sommige paarden gewoon een mindere balans (ook weer afhankelijk van africhtingsniveau en de houding/balans van de ruiter)

Heel de wel of niet ijzer discussie is interessant, maar uiteindelijk moet iedereen toch maar gewoon kijken wat het beste bij het paard, het doel, de omgeving en je eigen voorkeur past, en elkaar voor die keuzes kunnen respecteren. Advies vragen mag, meningen geven ook (onderbouwing is fijn), maar ik word een beetje moe van de beide kampen die hun eigen mening doordrukken (in het algemeen, niet in dit topic).

Verder vind ik het een leuk stuk :).

:') :)) Prachtig!

Ik heb wel altijd compacte paarden onder mijn kont idd... :)

Janine1990

Berichten: 43811
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:47

Ayasha schreef:
Nee hoor, ik voel me niet persoonlijk aangevallen. Ik zeg toch dat er hier ook eentje voor ijzers heeft omdat die dus wel kort ging lopen vanvoor. Maar dat heeft ook een reden. Een reden die niet op te lossen is zonder ijzers. Maar ben wel van mening dat als een paard kort loopt, er gekeken moet worden wat het probleem is. Niet gewoon een ijzer er onder slaan. :)
En ik kreeg van jouw post de indruk dat elk paard zonder ijzers kort loopt en dat vind ik gewoon een overdreven statement. Maar misschien heb ik het gewoon verkeerd geïnterpreteerd. In dat geval mijn excuses. :)


Euh nee, alleen de paarden die ik zonder ijzers op wedstrijd heb gezien. Een aantal daarvan ken ik en lopen thuis, op zand, ruim voldoende. De observatie zorgt er wel voor dat ik een sterke voorkeur heb voor ijzers op gras. Geen ijzers? Dan rij ik alleen op zand.

En natuurlijk moet elk paard dat niet goed loopt, of dit nu kort is of kort-lang, goed nagekeken worden!! Dat staat naar mijn idee buiten kijf.