Springen
Leopold van Asten en Zidane N.O.P. Foto: FEI
Leopold van Asten is de finale van de Wereldbeker in het Amerikaanse Omaha sterk begonnen. In een mooie vloeiende rit met VDL Groep Zidane N.O.P. snelde Van Asten naar een voorlopige vijfde plaats in het tussenklassement. Maikel van der Vleuten staat na de eerste wedstrijd op plaats 17.
Van Asten kwam halverwege het deelnemersveld aan de start en reed in een fraaie rit naar de eerste plaats op dat moment. Uiteindelijk bleek de tijd van Van Asten goed voor de vijfde plaats in deze openingswedstrijd. Van Asten vertelt; “Het liep direct vanaf het begin. Ik had een goed gevoel en mijn paard sprong zeer goed. Hij is de laatste wedstrijden in zeer goede vorm en dat geeft vertrouwen. Het is een goed begin, maar het gaat in deze Wereldbekerfinale over drie wedstrijden. Ik hoop deze vorm natuurlijk vast te kunnen houden tot zondag.”
Ook VDL Groep Verdi TN N.O.P. van Maikel van der Vleuten sprong heel goed en ging vlot rond, maar kreeg helaas een fout op hindernis acht. Van der Vleuten staat nu op plaats 17 in het klassement.
Het eerste onderdeel van deze wereldbekerfinale werd verreden over een zogenaamd snelheids- en wendbaarheidsparcours. Dat betekent dat eventueel gemaakte springfouten worden bestraft met vier strafseconde. Maikel van der Vleuten reed snel, maar moest dus helaas vier strafseconde incasseren voor de springfout.
Voor de springruiters staat morgen het tweede onderdeel van de Wereldbekerfinale op het programma. Zondag staat het laatste onderdeel op het programma, de resultaten uit de eerste twee wedstrijden tellen mee voor het eindklassement. De wedstrijd van vrijdag begint om 2.00 uur Nederlandse tijd. De finale van zondag start om 21.00 uur Nederlandse tijd.
Uitslag eerste wedstrijd van de Wereldbekerfinale springen
1) McLain Ward (USA) – HH Azur, 59.27 sec
2) Henrik von Eckerman (Zwe) – Mary Lou, 59.58 sec
3) Steve Guerdat (Zwi) – Bianca, 60.06 sec
5) Leopold van Asten (Duizel) – VDL Groep Zidane N.O.P., 60.71 sec
17) Maikel van der Vleuten (Mierlo) – VDL Groep Verdi TN N.O.P., 65.79 sec