Overige
Wonderboy, het paard van Judith van Thuijl uit Brakel, stond dit weekend voor het eerst weer in de wei. Vorig jaar juli kwam hij in het nieuws omdat hij beschoten werd in zijn weiland. Wat in eerste instantie leek op een verwonding aan het spronggewricht, bleek iets heel anders te zijn. Ook zijn voorbeen had dezelfde verwonding en er zaten twee gaatjes in zijn deken. Wonderboy bleek beschoten te zijn. Op de röntgenfoto's was te zien dat het niet om hagel ging. Van Thuil informeerde bij jagers met vergunning, maar deze gaven aan dat zij deze munitie niet gebruiken. Wonderboy is meteen geopereerd en herstelt goed.
Lange tijd was onduidelijk wat het dier nog zou kunnen. "Stukje bij beetje zijn we aan het trainen", vertelt Judith van Thuijl aan het Brabants Dagblad. "Hij heeft geen pijn en ons doel is om hem weer als rijpaard te kunnen gebruiken."
Wie het paard vorig jaar beschoot, is nog steeds niet duidelijk. "Dat blijft aan je knagen. Het kan een kwajongensstreek zijn geweest, maar zo lang we dat niet zeker weten, tref ik maatregelen. Ik heb bewakingscamera's hangen en 24/7 naar buiten zit er voor Wonderboy niet in. Dat durf ik echt niet meer."
Gerelateerd bericht:
[VN] Paard beschoten in weiland in Aalst