KNHS Indoor: mooie springsport in laatste weekend

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

KNHS Indoor: mooie springsport in laatste weekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-17 15:27 Tip de Nieuwsredactie

KNHS
Springen, KNHS
Afbeelding
Ellen Zwijnenberg. Foto: KNHS

Dit weekend stond het KNHS-centrum in Ermelo in het teken van de laatste KNHS Indoorkampioenschappen van dit seizoen. Vrijdag kwamen de B-springruiters met hun paarden in actie, zaterdag stond het L-, M-, Z- en ZZ-springen voor de paarden op het programma.

De titels gingen naar Ellen Zwijnenberg, Lennard de Boer, Wilfred Harke, Britt van Erp en Philippe Houtackers. De springparcoursen kwamen dit weekend van Sjack Meuleman, die veel complimenten kreeg van de ruiters.

Met een razendsnelle barrage wist Ellen Zwijnenberg met Boncetto het KNHS Indoorkampioenschap in het ZZ-springen te winnen. Kampioene Ellen Zwijnenberg moest als tweede van start in de barrage van de Schaap en Citroen Juweliers prijs. De amazone vertelt: “Er zaten er best veel in de barrage en het moest natuurlijk snel. Ik heb zo snel als op dat moment mogelijk was gereden en dan hoop je dat het genoeg is of dat de anderen net teveel risico nemen. Dat ging vandaag super. Mijn paard is heel scherp en heeft een geweldige instelling. We wonnen niet lang geleden ook al de Grote Prijs van Lichtenvoorde en waren tweede in de Grote Prijs van Bathmen, maar het moet hier toch maar gebeuren.”

Ellen Zwijnenberg was enthousiast over de parcoursen van Sjack Meuleman.“De eerste manche was niet
te gek, in de tweede omloop stond het wel hoger en in de barrage had je een goed wendbaar paard nodig. Ik vond het mooi zo, het was best technisch en dat past mijn paard wel.”

Bekijk hier de winnende ronde van Ellen Zwijnenberg met Boncetto.

Lennard de Boer had een goede dag vandaag in Ermelo. Na het winnen van het Z-kampioenschap reed hij nu zeer sterk in het ZZ en werd reserve-kampioen met Ewinita. Het brons ging naar Angela van Daatselaar met Hilandra de la Vie. Met elf combinaties in de barrage hadden de ruiters geen andere keus dan hard rijden als ze wilde winnen. Lennard de Boer deed dat het beste met zijn scherpe Falanita. Met een flink basistempo en korte wendingen bleef hij de concurrentie voor in de Pikeur prijs. In de barrage ging Nick van den Broeck als tweede van start en hij zette een snelle foutloze ronde neer. Veel combinaties na hem beten zich stuk op de tijd of kregen fouten in hun haast naar de finish.

Lennard de Boer liet als achtste starter met de patente Falanita (v.Corland) zien dat het wel sneller kon. Lennard is uiteraard super tevreden, “Ze springt eigenlijk altijd goed, maar op zo een dag hier moet je ook een beetje geluk hebben. Het was een mooie barrage waar je veel keuzes had en kort kon draaien, dat ligt haar goed. De merrie is nog voor de helft van de fokker Van Wessel. Het is het plan om haar nog verder door te rijden en misschien van de zomer mee te doen aan het KWPN Jonge springpaarden kampioenschap.”

Laatste barrageruiter Teun Vestjens liet met Babblou (v.Cartano) zien dat het wel degelijk sneller kon, maar hij kreeg helaas een fout op de laatste hindernis. Achter het goud voor de Boer was er zilver voor Nick van den Broek met Bosch Blue HBC en brons voor Young Rider Veronique Morssink met Celina Z.

Wilfred Harke is de nieuwe KNHS Indoorkampioen M-springen. Harke reed zijn zesjarige paard Quatre Bras als laatste starter in de barrage zeer sterk rond in de Nederlandse Loterij prijs. Lang leek het er op dat de als tweede gestarte Laura Slager er met de kampioenschapstitel vandoor zou gaan. Tot als laatste starter de 34-jarige Wilfred Harke in de ring verscheen. Kort draaiend en geen meter teveel rijdend stuurde hij de zesjarige Quatre Bras 0,24 seconde sneller rond. Wilfred Harke is enthousiast over de kwaliteiten van de ruin. “Zijn grootste kwaliteit is echt zijn karakter. Hij wil altijd meewerken, doet altijd zijn best. Dit was mijn laatste wedstrijd met hem. Quatre Bras is van de VDL Stud van Van de Lageweg en hij gaat nu terug en de ruiters daar nemen hem dan over. Dat doe ik veel voor Van de Lageweg. Ik vind het ook mooi zo, paarden opleiden tot dit niveau en dan geef ik ze af, dat bevalt heel goed.”

Achter de kampioen won de 19-jarige Laura Slager zilver. Het brons ging naar Ilse Tolboom, deze 14-jarige amazone was vorig jaar nog kampioen in de klasse B en reed nu zeer mooie parcoursen in het M.

De zestienjarige Britt van Erp uit Boekel won vanmorgen met overmacht de titel in het KNHS Indoorkampioenschap springen klasse L. Met de Concorde−nakomeling Pearl JB was de amazone van rijvereniging Rutger van Herpenruiter de reservekampioen 3,5 seconde te snel af in de barrage van de Pavo prijs.

De kampioene vertelt: “Ik ging voor kort draaien, goede controle en de lange lijnen snel rijden. Volgend jaar hoop ik in de klasse M mee te rijden, hij doet het allemaal heel makkelijk. Ik ben super blij.” Kampioene Britt deed tot voor kort ook veel aan voltige, maar daar is ze mee gestopt. “Ik volg in Eindhoven een opleiding tot apothekersassistent, en het wordt anders allemaal te druk.” Reservekampioen werd Juliet Bosshardt met Giolita, de bronzen plak was voor Janneke Koppelman met
Wisteria.

Het laatste weekend van de KNHS Indoorkampioenschappen begon op vrijdagavond met het B-springen. De 13-jarige Philippe Houtackers werd hier met de 15-jarige Very Nice afgetekend kampioen. Philippe ontving van juryleden Ehrens en Vos 89,5 punten voor zijn rijstijl. Very Nice, het paard van Houtackers, werd voorheen door Tim Hendrix op het hoogste niveau inde sport gereden. Philippe vertelt over zijn parcoursen: “Het ging echt heel goed. In de eerste manche reed ik nog een beetje terug, maar in de barrage kon ik mooier ritme houden. Ik ben echt super blij dat ik de kans heb om dit paard te rijden. Hij doet alles goed en heeft altijd zin om te werken.”

Achter de kampioen wisten ook de winnaars van zilver en brons 80 punten of meer te scoren. De 15-jarige Anouk van den Brink ontving voor haar parcours met Happy 83 punten. Ivo Steeghs kreeg met Haranta 80 punten van de heren Ehrens en Vos.

Bekijk hier de rondes van de winnaars.

Uitslagen KNHS Indoorkampioenschappen springen paarden:

ZZ-springen, Schaap en Citroen Juweliers prijs

1) Ellen Zwijnenberg – Boncetto (v.Concetto), 0/0 32.19 sec
2) Lennard de Boer – Ewinita (v.Ustinov), 0/0 33.13 sec
3) Angela van Daatselaar – Hilandra de la Vie (v.Flipper d´elle), 0/0 33.54 sec

Z-springen, Pikeur prijs

1) Lennard de Boer – Falanita (v.Corland), 0/0 37.95 sec
2) Nick van den Broek – Bosch Blue HBC (v.Cantos), 0/0 38.85 sec
3) Veronique Morsink – Celina Z (v.Carthino Z), 0/0 40.23 sec

M-springen, Nederlandse Loterij prijs

1) Wilfred Harke – Quatre Bras (v.Quadros), 0/0 35.89 sec