Frans van Hoek houdt al zesentwintig jaar de administratie bij van zijn gevecht om zijn gelijk. Toen hij in 1988 het mooiste paard van dat jaar fokte was hij de koning te rijk. Maar 3 jaar later werd hij beschuldigd van dopinggebruik. Reporter Radio onderzocht wat er mis ging en waarom er na meer dan een kwart eeuw nog geen sprake is van eerherstel.
Om met zijn paard Guldenberg te kunnen fokken liet hij de hengst keuren voor het KWPN. De keuring duurde 100 dagen en er werd een dopingtest gedaan. En toen ging het mis. Van Hoek en Guldenberg werden van dopinggebruik beschuldigd. Onmiddellijk spande Van Hoek een kort geding aan, maar dat kon niet verhinderen dat het rumoer rondom de vermeende 'dopinghengst' vanaf dat moment niet meer te stoppen was. Er volgden eindeloze juridische gevechten, bemiddelingspogingen die stranden, vergaderingen en één-tweetjes.
Bij de zaak zijn talloze advocaten betrokken, maar 26 jaar later is Van Hoek nog steeds iedere dag bezig met zijn strijd om eerherstel. Want onderzoek heeft in 1992 aangetoond dat er geen doping aangetroffen was en bovendien was de contra-expertise (bij een conflict komt er altijd een tweede controle) niet volgens de regels uitgevoerd. Van Hoek legde de gang van zaken minutieus vast. Hij noteerde alles wat er gebeurde en zijn vrouw hielp hem daarbij. Als Van Hoek iemand sprak, telefonisch of gewoon bij hun thuis, dan schreef mevrouw Van Hoek mee. En zo pende zij samen stapels en stapels ringbanden vol. En als Van Hoek werd gebeld of zelf iemand belde, nam hij alles op. Hij heeft 2000 uur gesprekken op kleine cassettebandjes die hij per jaar bewaart in plastic bakjes van Hertog ijs. En al die ringmappen, bandjes en dossiers staan in hun huis.
In de loop van de jaren is hij voor gek versleten, als een Don Quichot gezien maar hij zet door. Want hij heeft op punten gelijk gekregen, zelfs financiële compensatie ontvangen, maar eerherstel blijft uit. En dat is voor Van Hoek het allerbelangrijkste. NPO Radio 1 maakte, in samenwerking met het Noord-Hollands Dagblad, een reportage over de zaak van Van Hoek. In de reportage zegt Van Hoek: "We hebben een dak boven ons hoofd, dat zou beter kunnen maar we hebben ons natje en ons droogje." Dat dak is geen metafoor, want het lekt. Een raam in de huiskamer is dichtgespijkerd want anders liep het water naar binnen. "Maar", zegt Van Hoek, "we hebben bescheiden geleefd want we willen een reserve houden voor als er 'poep aan de knikker komt'."
In een reactie op de vraag om eerherstel zegt het KWPN dat ze 'het betreurt dat de familie Van Hoek nog steeds emotioneel betrokken is bij de zaak. Het KWPN kan echter niets meer betekenen in deze zaak.'
Jeetje, is dat beest niet allang dood? Er is een tijd van strijden en een tijd van loslaten denk ik. Ze hebben alleen zichzelf ermee om nu nog zo emotioneel betrokken te zijn hierbij. Het levert niets meer op. Ik besef heel goed dat eerherstel belangrijk is want ik heb persoonlijk ook zoiets meegemaakt. Maar toch moet je op een gegeven moment denken van: ik weet zelf hoe het zit, ik kan mezelf recht aankijken en ik ga geen energie meer stoppen in te proberen mezelf te bewijzen. Laat ze het dan maar denken.
Kuggur
Geplaatst: 21-03-17 13:54
Klinkt nogal obsessief, de arme man lijkt zijn leven er aardig mee te hebben vergald. Een bijna 30 jaar oude zaak.....
Heel sneu. gelijk hebben en gelijk krijgen zijn heel verschillde,helaas.
BigOne
Geplaatst: 21-03-17 15:01
Kuggur schreef:
Klinkt nogal obsessief, de arme man lijkt zijn leven er aardig mee te hebben vergald. Een bijna 30 jaar oude zaak.....
Zijn leven was dertig jaar geleden al vergalt door de dopingbeschuldiging. Die man heeft altijd volgehouden dat het een leugen was, heeft van de rechter gelijk gekregen en dan zou het het KWPN zeker sieren om officieel excuses te maken, hoe moeilijk kan dat zijn. De hengst was voor het leven besmet en het maakt nogal een verschil of je een ggk of een afgekeurde hebt.
Begrijp me niet verkeerd Bigone, ik geef je helemaal gelijk. Ik denk alleen, naar aanleiding van de omschrijving in de OP, dat hij dit onrecht op een gezondere manier had kunnen verwerken.
BigOne
Geplaatst: 21-03-17 18:18
Kuggur schreef:
Begrijp me niet verkeerd Bigone, ik geef je helemaal gelijk. Ik denk alleen, naar aanleiding van de omschrijving in de OP, dat hij dit onrecht op een gezondere manier had kunnen verwerken.
Klopt, het is hun levensmissie geworden om sorry te horen, triest maar waar.
Het is bizar hoe obsessief ze ermee bezig zijn geweest maar ik kan me wel voorstellen dat iemand eens op wil staan tegen het kwpn en het gedoe wat er omheen zit met dit soort dingen. Hoe moeilijk is het om die beste man een simpele excuses te maken.
Sundancer
Geplaatst: 21-03-17 18:32
Jeetje, 26 jaar geleden al weer.
Kan alleen maar beamen over de bandjes, ringbanden en de bescheiden leefwijze van deze familie in de tijd dat ik de deur daar plat liep. Huis staat er werkelijk vol mee. Zoals ook te zien is op de foto's.
petraaken
Aan de andere kant vind ik dat het kwpn inderdaad wel eens met excuses mag komen. Inderdaad geef als stamboek dan ook je ongelijk toe hoe moeilijk is dat?
Ergens vind ik het de mensen sieren dat ze zo vasthoudend zijn En is het diep triest dat het stamboek noet eens de moeite neemt om een officieel excuus aan te bieden