[BLOG] Bang voor de stang

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

San

[BLOG] Bang voor de stang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-17 11:32

*Bokt.nl
Blog

Bokker San is door de Nieuwsredactie uitgenodigd om te bloggen voor Bokt. Sandra werkt parttime als communicatieadviseur bij een gemeente en geniet in haar spaarzame vrije tijd van haar grote paardenvriend Piet. Daarnaast is Sandra gedragsdeskundige voor paard en mens en volgde hiervoor de opleiding bij 2Moons. Exclusief voor Bokt zal Sandra ons meenemen in haar dagelijkse praktijk van paardengedrag en -problemen en geeft ons aan de hand van praktijkverhalen tips, deelt haar inzichten en leert van een probleem een kans te maken.
Vorige blog: [VN] [BLOG] Naar de hoge duikplank… en een zetje

Afbeelding
Het team krijgt uitleg, foto door Amanda

Als je paard de trailer niet in gaat, heb je een trailerlaadprobleem. Datzelfde geldt net zo goed wanneer je paard de trailer wel in loopt, maar alweer buiten staat voordat je de stang hebt kunnen sluiten. Het gevolg is hetzelfde. Je kunt niet op pad en dat is knap lastig. Er is geen standaard oplossing voor een trailerlaadprobleem. Ieder probleem is anders, de oorzaak is anders en ieder paard is anders. Er zijn heel veel methodes en ik wil nergens beweren dat de mijne de enige juiste is. Je kiest de manier die bij je past en voor iedereen is er wel iets waar je jezelf lekker bij voelt. Een vast stappenplan dat voor ieder paard werkt, bestaat niet. Dat is wel iets waar ik van overtuigd ben. Een groot deel van een training valt of staat bij gevoel en timing. Aan de hand van een praktijksituatie neem ik je mee in de training van een paard met een stangprobleem en vertel ik hoe ik dit probleem heb opgelost.

De klant omschreef haar probleem als volgt. Mijn paard laadt eigenlijk heel makkelijk. Hij loopt zo de trailer op. Dat is ook wel anders geweest hoor, maar we hebben veel geoefend. Nu kost het geen enkele moeite meer. Hij loopt zo naar binnen en loopt ook helemaal door naar voren. Alleen blijft hij niet staan zodra hij binnen is. Hij weet dat de stang eraan komt en vliegt dus meteen weer naar buiten. Het is ons in het verleden wel eens gelukt om de stang erachter te krijgen, maar dat is niet zo goed afgelopen. Hij begon enorm tegen de stang te duwen en na veel gedoe vloog de stang meters door de lucht en landde in het gras. De stang was helemaal verbogen.

Trainen met een team
Wanneer ik naar een klant toe ga om een trailerlaadprobleem op te lossen, vraag ik altijd om een trailerlaadteam. Dat betekent dat naast de eigenaar van het paard tijdens de training nog 2 mensen aanwezig moeten zijn. Het team staat tijdens de laadtraining aan twee lange touwen. De touwen gebruiken we als begrenzende brugleuningen langs de klep om het paard te helpen. We zullen deze dus nooit gebruiken om te kruisen en het paard mee de trailer in te trekken. Wanneer het paard steeds achteruit loopt of niet meer vooruit wil, kan de hulp van het team worden ingeschakeld. Een van de teamleden kan, op verzoek van degene die het paard vast heeft, met het touw een draaiende beweging maken in de richting van het paard. Dit kan gewoon vanaf afstand en je raakt het paard er dus niet mee. Let wel op dat je dit pas kunt doen vanaf het moment dat het paard wéét dat de trailer veilig is. Zet je druk van achteren als het paard nog denkt dat de trailer gevaarlijk is dan zal hij alleen maar meer in paniek raken. Timing, de juiste intensiteit en touwtechniek luisteren hierbij nauw en daarom wordt het team vooraf goed geïnstrueerd.

Afbeelding
Het paard krijgt aandacht voor de trailer en onderzoekt de wanden,
foto door Amanda
Aan de slag
Een training trailerladen doe ik het liefst in een zo veilig mogelijke omgeving. Dat betekent voor mij in ieder geval dat de trailer ergens staat waar voldoende ruimte is en geen fietsen, kruiwagens en andere losse materialen in de buurt staan. Bij voorkeur zet ik de trailer in een rijbak vanwege de zachte ondergrond of bij droog weer op het gras. Daarnaast vind ik het belangrijk een plek te kiezen die afgesloten kan worden. Trekt het paard zich dan onverhoopt een keer los, dan kunnen er geen ongelukken gebeuren met omstanders, stalgenoten of verkeer. Ik begin altijd met wat grondwerk voordat ik naar de trailer ga.

Eenmaal bij de trailer aangekomen, voelde ik het paard al versnellen. Hij zag de trailer. Zijn ogen werden groot, hij spande zijn lijf en wilde er in één keer op lopen. Hij had dus heel goed geleerd wat de bedoeling was. Een trailer, daar moet je in! Op zich heel knap, maar voor nu niet de bedoeling aangezien er in voor hem ook meteen weer er af betekende. Het belangrijkste wat dit paard moest leren, was juist bewust stilstaan en ontspannen. Uiteindelijk natuurlijk in de trailer, maar in het begin ook al bij de trailer. Ik liet hem rustig tussen de touwen (brugleuningen) stil staan en wachtte tot hij ontspande. Door te jojoën verlegde ik de grens waarop het voor hem oké was steeds verder naar de trailer. Hij leerde stilstaan met twee voetjes op de klep, drie voetjes, vier voetjes en hij begon echt te onderzoeken waar hij nou eigenlijk was.

Soms vond hij het spannend en liep meteen de trailer weer uit. Dat is in eerste instantie niet erg, maar mag ook niks opleveren. Het is gedrag dat je wilt doorbreken. Wanneer hij terug liep, ving ik hem op en vroeg hem terug naar voren door weerstand te bieden op het touw. Kwam hij een pasje naar mij toe dan viel meteen de weerstand weg en beloonde ik hem. Hij werd zich bewust van zijn omgeving nu hij niet met figuurlijke oogkleppen op de trailer in denderde. Voor dit stukje van het proces kreeg hij alle tijd, zodat hij vooral zelf kon gaan beslissen dat hij gewoon kon blijven staan en er geen reden was meteen de trailer weer uit te vliegen. Na een half uurtje liep hij in alle rust de trailer in en bleef hij daar ook rustig staan. De verwachting dat er meteen iemand met een stang achter hem aan zou komen, begon hij iets los te laten.

Afbeelding
Foto's door Amanda
Met mijn voet tik ik tegen de wand om het paard te laten wennen aan geluid

Afbeelding
Met de sluiting van de touwen maken we een ijzer op ijzer geluid

Afbeelding
De stang wordt niet meteen vastgemaakt, maar ondersteund op de beugels gelegd

Blijven staan met geluid en beweging
Gevoelsmatig komen we nu misschien pas bij het trainen van het echte probleem. Het paard bleef nu rustig staan, maar dat betekent nog niet dat we nu gelijk met die stang aan de slag konden. Eerst moest de verwachting van het paard nog verder weggetraind worden. We bereidden daarom in kleine stapjes voor wat het paard allemaal moet weten om veilig vervoerd te kunnen worden. Het belangrijkste doel was nog steeds dat hij rustig leerde staan op de trailer. Ik moest zijn vluchtreflex doorbreken en hem stapsgewijs leren dat hij gewoon in de trailer kan blijven staan als er geluid of beweging is in of bij de trailer. Ik begon met geluid. Terwijl het paard met mij in de trailer stond, tikte ik zachtjes met mijn laars tegen de zijwand. De eerste reactie van het paard was uiteraard om meteen de trailer uit te gaan, weg uit dit kleine hok. Ik vroeg hem terug naar binnen en tikte weer tegen de wand. Toen hij bleef staan ondanks mijn getik stopte ik meteen. Ik liet hem ervaren dat er geen reden is te vluchten en zichzelf in veiligheid te brengen. Uiteindelijk maakte ik steeds een beetje meer geluid en ging ik er langer mee door tot daar geen reactie op kwam. Geluid in de trailer werd normaal en niet iets waarvoor je moet vluchten. Datzelfde deed ik vervolgens met het bewegen van de hele trailer. Door zelf te bewegen liet ik de trailer ‘schudden’ en leerde ik het paard dat hij ook dan gewoon in de trailer kon blijven staan. Uiteraard mocht hij er wel tussendoor regelmatig even uit om weer gewoon tot rust te komen of voor een rondje over het erf. Net als met het jojoën is het van groot belang het paard de ruimte te geven spanning af te laten vloeien.

Voorbereiden op de stang
We gingen verder met het benaderen van de trailer. Ik vroeg iemand langs de zijkant van de klep naar de achterkant van de trailer te lopen zodra het paard op de trailer stond. Zij deed hier vervolgens nog niks. Eerst moest het paard leren dat hij geen spanning op hoefde te bouwen op een persoon die naar de trailer toe loopt. Vervolgens bouwden we dit uit met het aanraken en aaien van de achterhand van het paard. Ook hiervan leerde hij dat dit niets betekende waar hij bang voor hoefde te zijn. Uiteindelijk combineerden we dit nog met het maken van een ijzer op ijzer geluid, zoals de stang dit ook maakt. De stapjes die we zetten zijn steeds behoorlijk klein. Zo zorg je ervoor dat je het paard steeds dingen vraagt waarvan hij ervaart dat hij ze kan en dus steeds meer (zelf)vertrouwen krijgt. Toen dit allemaal goed ging konden we daadwerkelijk aan de slag met de stang. Uiteraard is dit niet het moment in de training waarop je er dan de stang meteen achter doet. Ook dat bereid je weer in kleine stapjes voor. Ik vroeg de persoon om weer dezelfde positie aan de zijkant van de trailer te nemen en de stang een stukje achter het paard te houden. Dit bouwden we steeds verder op tot de stang volledig achter het paard gehouden kon worden zonder dat het paard reageerde. Liep het paard toch naar achter dan bleef de stang achter het paard, zodat hij hem kon blijven voelen. Ik vroeg het paard weer voorwaarts te gaan en zodra het paard voorwaarts ging viel alle druk zowel van het touw als van de stang weg. Na een aantal keer bleef het paard rustig staan en leerde dat hij een pasje naar voren moest gaan zodra hij de stang voelde. Hierna legden we de stang, met ondersteuning van een hand uiteraard, op de beugels. We staken de stang dus nog niet meteen vast. De stang maak je pas vast als je paard helemaal niet meer reageert op het plaatsen van de stang, ook wanneer je dit onvoorzichtig doet. Dit is de allerlaatste stap met de stang en ook dan bouw je de tijd dat de stang er achter zit weer rustig op.

Neem de tijd, doe alles rustig
Trailerladen moet vooral in alle rust gaan. Een stang er snel achter doen, is niet nuttig. Hier moet je gewoon alle tijd van de wereld voor willen hebben. Het gevolg van snel de stang erachter doen, is vaak dat een paard zich nog meer schrap gaat zetten. Een volgende keer moet het dus sneller en sneller. Tot het moment komt dat je niet meer snel genoeg kunt zijn. Denk aan de veiligheid voor jezelf, het paard en de helpers. Ga niet zonder resultaat eindeloos door. Je bent dan niet je probleem aan het oplossen, maar aan het bevestigen. Zoek hulp van een professional als je er zelf niet uit komt. Dat maakt je niet zwak, maar juist sterk!

Maflinger_S

Re: [BLOG] Bang voor de stang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:18

Fijn geschreven, duidelijke post.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:26

Goede en duidelijke blog.
Fijn dat zulke blogs nu ook op bokt zijn.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 14:29

Fijn en duidelijk omschreven Sandra! Je hebt echt een eerlijke en prettige manier van werken met de paarden.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 17:44

Super zeg zo'n uitgebreid verhaal met uitleg waarom en hoe.
+:)+

lotteenjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 19:27

Super duidelijk geschreven, lijkt me heel erg leerzaam om te zien :)