bokt / Nieuwsblad / kwpn
Springen
Belgisch kampioen Pieter Devos, die woensdag zijn 31e verjaardag viert, heeft met de 12-jarige ruin Apart (v. Larino) de vijfsterren Grote Prijs van Bordeaux gewonnen. Nicola Philippaerts werd zondag vijfde, Europees vicekampioen Gregory Wathelet 20e. In de barrage met zeven konden liefst zes combinaties de nul op het scorebord houden. Penelope Leprevost zette met 38.03 seconden een eerste scherpe tijd op de tabellen. Onmiddellijk daarna reed Nicola Philippaerts voor het eerst met de 9-jarige ruin Chilli Willi een barrage van een vijfsterrenwedstrijd. Hij reed daarom een voorzichtige barrage. Op die manier bleven zij wel foutloos, maar hun tijd van 38.62 was te langzaam voor de overwinning.
Daarna was het de beurt aan Belgisch kampioen Pieter Devos met de 12-jarige ruin Apart. Zij snelden in ijltempo over de zeven hindernissen en kwamen uit op een nul in 35.46. De Duitser Ludger Beerbaum en de Zwitser Steve Guerdat beten hun tanden stuk op de snelle tijd van Pieter Devos. En ook het 21-jarig Iers toptalent Bertram Allen, die met de 12-jarig Izzy by Picobello als laatste de piste in mocht, kon met een foutloze rit in 36.38 Devos niet meer bedreigen. Allen moest vrede nemen met de tweede plaats. “Apart heeft het geweldig gedaan! Het is een paard met een sterke persoonlijkheid en veel karakter. Hij vecht voor me en ik hoop dat ik hem komend seizoen kan gaan rijden in Global Champions Tour wedstrijden of Nations Cup wedstrijden. Ik denk dat hij er klaar voor is en ben heel blij met zo’n paard”, reageerde Devos enthousiast.
Een jaar geleden nam Pieter Devos de teugels van Apart over van zijn vrouw Caroline Poels-Devos, die met hem onder meer achtste werd op het NK Senioren in 2015. Paul Hendrix fokte de fanatieke vosruin en zette hem als jong paard in training bij de dochter van René Poels. “Apart heeft mij altijd het gevoel gegeven het grote werk aan te kunnen en daarom zijn we ook eigenaar van hem geworden. Met hem heb ik een aantal mooie wedstrijden mogen rijden maar met één paard op dat niveau sta je niet sterk. Daarom heb ik in overleg met Pieter besloten Apart door te schuiven, want bij hem komt hij helemaal tot zijn recht”, vertelde Caroline Poels enkele maanden geleden. Met Pieter Devos won Apart vorig jaar de tweesterren Grote Prijzen (1.45m) van Gent en Lanaken en deed hij al enkele malen ervaring in 5* Grand Prix op.