Bokt community
Vanaf januari zullen een aantal onderdelen uit de BoktNieuwsBrief een eigen plek krijgen op de voorpagina in de categorie Bokt community. Bokkers Vertellen is daar een onderdeel van en zal maandelijks terugkomen.
Deze nieuwe combinatie van 'Bokkers in het buitenland' en 'Een dag uit het leven van' wordt afgetrapt met Bokker Firstofjuly. Zij is de eigenaresse van Rancho Washikemba op Bonaire en heeft speciaal voor Bokt wat vragen beantwoord en een vlog van een dag bij haar op de ranch gemaakt.
* Waarom ben je naar Bonaire verhuisd?
De man waarop ik nu 20 jaar geleden verliefd was geworden was al een tijdje verhuisd naar Bonaire en toen we (weer) een relatie kregen nu ongeveer 8,5 jaar terug ben ik naar hem toe verhuisd.
* Hoe lang woon je al op Bonaire?
Nu ongeveer 8 jaar.
* Wat vind jij de hoogtepunten van Bonaire?
De vrijheid, het buitenleven, de natuur, lekker zonnetje natuurlijk!
* Wat is het grootste verschil met Bonaire en Nederland binnen de paardensport en het houden van paarden?
Wow heb je even? Alles dus! Op het hele eiland zijn ongeveer 35 paardjes en dat zijn bijna allemaal Paso Fino's. Er zijn geen wedstrijden en eigenlijk iedereen rijdt alleen maar buiten, dus geen dressuur of springen behalve hetgeen wat wij dan doen op stal. Mensen hebben over het algemeen heel weinig kennis van paarden en velen zijn zelfs nog nooit dichtbij een paard geweest. Over alles moet je ver van tevoren nadenken want je kunt behalve hooi uit Venezuela en basisbrok niks kopen voor paarden hier, dus ook geen halsters en dergelijke dus alles moet ik bestellen uit de US of uit NL. Voer moet ik zo'n 2 maanden van tevoren bestellen uit NL. We hebben vrijwel geen gras en zeker geen weilanden, hoewel het nu vrij groen is omdat we net regentijd hebben gehad. De hoefsmid moet ook van Curaçao komen en het is dus lastig als ik eens een ijzer verlies, dan heb ik voor de meeste paarden hoefschoenen voor tijdelijk. Paarden opereren is niet mogelijk (gelukkig nog nooit nodig gehad) en we hebben schorpioenen en andere beestjes die de paarden kunnen prikken.
* Komen er veel Nederlandse toeristen bij jullie rijden?
Best wel veel ja, ik schat ongeveer 50/50 met Amerikaanse toeristen en dan natuurlijk nog wel eens Belgen/Duitsers/Canadezen/ andere Europeanen, maar ik heb ook wel eens mensen uit Nieuw-Zeeland, Hawaï en Alaska gehad. Dat is wel heel leuk al die verschillende nationaliteiten!
* Wat mis je aan Nederland en wat echt niet?
Gezelligheid met de familie en vrienden mis ik wel. De snelheidscontroles en alle andere regeltjes mis ik niet!
* Zou je nog terug willen naar Nederland?
Zeg nooit nooit, denk niet dat ik eeuwig blijf op Bonaire maar of de volgende bestemming Nederland wordt weet ik nog zo net niet!