Negro, van jong paard tot topvererver

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Negro, van jong paard tot topvererver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 15:17

*Bokt.nl / Van Olst Horses / KWPN
Fokkerij, KWPN
Door Amanda

Afbeelding
Negro, foto via Van Olst Horses

Negro is een van de meest succesvolle hengsten in de Nederlandse fokkerij. Zelf is hij tot op het hoogste niveau in de dressuur actief geweest en ook zijn nakomelingen presteren zeer goed in de sport. Negro’s nafok wordt alom gewaardeerd om het geweldig meewerkend karakter, leergierigheid, werklust, balans en natuurlijk het handelsmerk nummer één van Negro: het geweldig achterbeengebruik en de grote mogelijkheden tot schakelen en sluiten. Zijn zoon Valegro, de meervoudig Olympisch kampioen die vele kenmerken van Negro bezit, neemt aanstaande zaterdag in Den Bosch afscheid van de sport. Genoeg redenen om de imposante zwarte hengst eens in het zonnetje te zetten.

Negro is in 1995 geboren onder de naam Novabar en is gefokt door de familie Borgers uit Lunteren. Vader Ferro is een bewezen tophengst. Hij was jarenlang de vaste kracht van de Nederlandse dressuur equipe onder Coby van Baalen. Negro’s moeder komt uit een top moederlijn, die via de internationale hengsten Variant en Gondelier (keur) en de predikaatrijke merries Fewrie (keur IBOP AA 92), Mewrie (keur pref prest sport) en Geerie (ster pref prest.) garant staat voor sport, model, kracht, werklust en kwaliteit.

Negro is al lange tijd in het bezit van Gertjan van Olst. "Samen met mijn vrouw Anne was ik op zoek naar een interessante dressuurhengst voor hier op het station. In het najaar van 1997 viel de catalogus van de eerste bezichtiging op de mat en trok Negro vanwege zijn mooie afstamming direct mijn aandacht. Ik ben altijd al gek van het Ferro-bloed geweest en in combinatie met Variant en een sterke moederlijn erachter kon hij wel eens zijn wat ik zocht. Ik heb direct contact gezocht met de fokkers, maar zij wilden hem niet verkopen. Hij werd geselecteerd voor de tweede bezichtiging, maar werd toen niet genomen. Ik was zelf niet aanwezig op de hengstenkeuring in Den Bosch, maar later hoorde ik dat Negro was aangekocht door Jan van Tuyl. Daar was ik wel wat verbaasd over, omdat ik er vanuit ging dat de fokkers hem nog steeds niet kwijt wilden. Van Tuyl heeft hem voorgesteld voor de herkansing onder het zadel en daar heb ik hem met Anne bekeken. Het was precies de hengst die we zochten en tijdens de periode dat hij deelnam aan het verrichtingsonderzoek, hebben wij hem voor de helft kunnen kopen."

Met Anne van Olst heeft de hengst met succes zijn Lichte Tour periode doorlopen. Van zijn vier starts, won hij drie maal. Zijn eerste start in de Zware Tour won hij overtuigend met de prachtige score van 72,50%, waarbij hij zijn ongekende talenten voor piaffe en passage toonde. "Er was in die tijd enorm veel belangstelling voor hem ontstaan, ook vanuit het buitenland. Van Tuyl liet ons weten dat hij hem wel wilde verkopen als er een passende prijs voor werd geboden, maar gelukkig gaf hij ons ook de kans om de helft van zijn helft over te nemen. Daardoor bleef Negro behouden voor ons dekstation en natuurlijk voor de sport met Anne. Zijn eerste nakomelingen vielen toen al positief op en bij het NRPS had hij al enkele zonen goedgekeurd gekregen, dus dat durfden we wel aan."
In de zomer van 2003 in Kootwijk behaalde het duo een score van 72,50% en de overwinning in de Intermediaire II, met onder meer achten en negens op het protocol voor de piaffe- en passageonderdelen. "Het waren de mooiste momenten die we met hem hebben meegemaakt in de sport. De finale van de 6-jarigen, zijn overwinningen in de Lichte Tour, zijn debuut en overwinning in de Zware Tour. Tot het noodlot toesloeg", zegt Van Olst. Amper een week na die veelbelovende wedstrijd was het gedaan met de rooskleurige toekomst van Negro als sportpaard. "Hij kreeg een infectie in zijn voet en door een medische inschattingsfout ging hij daardoor verloren voor de sport. Sindsdien wordt hij volledig ingezet voor de fokkerij. Gelukkig heeft hij op die manier ook al voor veel succes gezorgd", vertelt Van Olst. "Hij is voor onze fokkerij enorm belangrijk geworden. Eigenlijk stammen al onze paarden van hem af, van jong tot oud. Hij is de vader of grootvader van veel van onze jonge paarden, maar ook verder weg of in de moederlijnen zie je hem terug. Hij is echt ons handelsmerk geworden en daar zijn we trots op. In al onze paarden zie je zijn kenmerken terug. Het zijn werkwillende paarden, met een fijn karakter en natuurlijk zijn goede achterbeengebruik."

Negro heeft een groot aantal nakomelingen die goed scoren in de dressuursport. Hij scoort zeer hoog met een zeer hoge betrouwbaarheid op de index (150 - 92%). Van zijn nakomelingen staat bijna de helft als sportpaard geregistreerd, waarvan een aantal op het hoogste, internationale niveau meedraaien. Zijn bekendste nakomeling is natuurlijk tweevoudig Olympisch kampioen, de Europese kampioen, de drievoudig wereldrecord houder en KWPN paard van het jaar 2014: Valegro. "Het succes van Valegro heeft veel invloed gehad op het aantal dekkingen van Negro. Valegro is echt een zoon van zijn vader. Hij heeft zijn fijne karakter, zijn mentaliteit in de ring en natuurlijk zijn goede achterbeen. Een beter boegbeeld voor Negro konden we ons niet wensen."

Verder zijn er Exquis Spargo† (Grand Prix), Exquis Taikoen (Grand Prix), Slegro, Numberto, Nintendo, Tigro, Taison, Validus, Vanegro, Willem-Alexander en nog vele anderen die op behoorlijk niveau in de dressuursport presteren. Ook is hij de vader van de goedgekeurde hengsten Netto, Diëgo en Nespresso en grootvader van onder andere Everdale, Fairytale, Chippendale, Glamourdale, Blue Hors First Choice en de top drie hoogst scorende IBOP merries 2013. Met zijn actuele top 10 notering in de WBFSH Ranking is hij zijn vader Ferro (12e plaats) gepasseerd. Hij werd eerst Keur en later Preferent verklaard. In december 2012 werd Negro ook erkend door het Hannoveraner Verband uit Duitsland. "Dit zijn toch wel de meest bijzondere momenten die we met hem beleefd hebben. Wat een eer voor hem en voor ons. Hij heeft zich ruimschoots bewezen in de fokkerij en dit is natuurlijk de kroon op het werk", vertelt Van Olst.

Op de vraag of Negro aanstaande zaterdag bij het afscheid van Valegro in Den Bosch zal zijn, is Van Olst heel duidelijk: "Nee, Negro zal niet bij het afscheid aanwezig zijn. Hij is inmiddels 22 jaar en zo'n reis doen we hem niet meer aan. Hij blijft thuis en mag van zijn oude dag genieten."

mavantos

Re: Negro, van jong paard tot topvererver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 23:29

Wat een leuk nieuwsbericht over Negro. Interessant! Ik ben in ieder geval heel blij met mijn 3 jarig Negro'tje.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 23:37

Ik blijf het een geweldig paard vinden, leuk stuk!!

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 12:25

Mooi stuk! Knap geschreven :-)

Nieuwsredactie schreef:
Door Amanda
[...] Op de vraag of Negro aanstaande zaterdag bij het afscheid van Valegro in Den Bosch zal zijn, is Van Olst heel duidelijk: "Nee, Negro zal niet bij het afscheid aanwezig zijn. Hij is inmiddels 22 jaar en zo'n reis doen we hem niet meer aan. Hij blijft thuis en mag van zijn oude dag genieten."

Super dat ze hem de stress besparen! Hopelijk kan hij nog heel lang genieten van zijn oude dag.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:49

Hij was er inderdaad niet bij, maar kwam zeker wel aan bod bij het afscheid van Valegro door het tonen van foto's en nakomelingen. Mooi om te zien :j