Paard zonder ogen en oren aangetroffen op Belgische weide

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Paard zonder ogen en oren aangetroffen op Belgische weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 21:48

Nieuwsblad
Overige
Ingezonden door christel0908

Er is een gruwelijke foto opgedoken van een overleden paard in Graide, een deelgemeente van het Waalse Bièvre. Daar heeft iemand woensdag het kadaver van een paard, zonder ogen en oren, ontdekt. Of het om dierenmishandeling gaat, is nog niet duidelijk. Zowel de politie als de burgemeester zijn intussen op de hoogte van de vondst. "Het paard is intussen al enkele dagen overleden", verklaart David Clarinval, burgemeester van Bièvre. "We zijn intussen samen met de politie een onderzoek gestart om te bekijken hoe de vork in de steel zit. Maar het is nu al duidelijk dat de eigenaar het kadaver had moeten afdekken met een zeil. Bovendien had hij het paard uit het zicht moeten leggen van voorbijgangers", aldus Clarinval.

Of het overleden paard al dan niet gruwelijk mishandeld is, is vooralsnog niet duidelijk. Volgens de eigenaar is het paard overleden door een blikseminslag en zijn zowel de ogen als oren opgepeuzeld door roofdieren. Een verhaal waar de burgemeester niet veel geloof aan hecht. "De eigenaar is in het verleden namelijk al veroordeeld en mocht sindsdien geen dieren meer houden." Iets wat de eigenaar zelf ook bevestigt. "Sindsdien houd ik geen paarden meer onder mijn naam. De dieren die ik verzorg, zijn van mijn moeder of van andere mensen. En die krijgen wel degelijk telkens voldoende eten."

Anoniem

Re: Paard zonder ogen en oren aangetroffen op Belgische weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 22:35

Dat paard ziet er niet uit alsof het voldoende te eten kreeg.. :=

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 22:44

Citaat:
Of het om dierenmishandeling gaat, is nog niet duidelijk.

Citaat:
"En die krijgen wel degelijk telkens voldoende eten."

1) Dier is graatmager...? Valt dat ook al niet onder mishandeling?
2) Dier is graatmager....

Politie heeft stront in de ogen volgens mij...

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 22:47

Pff gezien de foto een duidelijke zaak.. jammer dat de politie het nog niet lijkt op te pakken.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 22:51

Jeetje zeg..
Wat een triest gebeuren.. Arm diertje..!
En ja, broodmager!

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 09:23

KittyDylan schreef:
Citaat:
Of het om dierenmishandeling gaat, is nog niet duidelijk.

Citaat:
"En die krijgen wel degelijk telkens voldoende eten."

1) Dier is graatmager...? Valt dat ook al niet onder mishandeling?
2) Dier is graatmager....

Politie heeft stront in de ogen volgens mij...

Dit dus...
Volgens mij is het een fjord. Heb nog nooit zo'n magere fjord gezien. Wagelijk

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 09:32

Wat afschuwelijk zeg, diertje is graatmager!
Weet wel dat kraaien het eerst op de ogen en oren afgaan zodra er een dood dier ligt maar hij had het makkelijk af kunnen dekken!

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 23:01

Ik vraag mij af er mensen zijn geweest die het paard hebben gezien voordat het stierf?
Misschien kan iemand de volgende keer iets eerder contact met de politie opnemen?
Citaat:
"Sindsdien houd ik geen paarden meer onder mijn naam. De dieren die ik verzorg, zijn van mijn moeder of van andere mensen"

Ik denk dat de politie meer op handhaving moet controleren, deze meneer graag opnieuw voor de rechter svp.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 23:05

Blikseminslag? Heeft het recent geonweerd? Hier zeker niet....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 00:02

en ik maar denken dat kadavers van diverse dagen oud gingen opblazen ipv krimpen.....
arm ding is graatje graatje mager; zakje botten met wat vel erover.
ik ben niet snel van het speculeren en veroordelen....

Maar blikseminslag?
met peerd wat er zo aan toe is?
En de situatie van mijnheer (geen dieren meer mogen hebben, dus "niet onder eigen naam'')

My ass!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 00:08

Ze blazen ook op, en flink zelfs, ik weet echter niet hoe lang het duurt voor ze weer leeg lopen?

Ik vind de vacht er wel te schoon uit zien om al in vergaande staat van ontbinding te zijn (waarbij dus enkel nog botten en haar over blijft omdat de rest al verteerd is/ wordt.. Helemaal met deze temperaturen gaat dat proces niet zo hard..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 00:10

met vorst zwellen ze niet op Joy en shanna. het opblazen gebeurd door de ontbinding.. de kou vertraagd dat enorm (anders zou ieder overleden mens immers ook tonnetje rond zijn bij het opbaren)

het vel trekt zich wel wat terug, het vocht verdwijnt eruit (vorst zorgt ook voor het kapotvriezen van vocht)..
dus je wordt wel iets magerder als je koud ligt (vaak met overleden mensen ook.. vooral als ze al niet zo goed waren voor het overlijden, lijken ze nog magerder als ze enige dagen gekoeld zijn en worden opgebaard).

dit paard was strontmager en is na de dood is de huid strak over die uitpuilende botten heengetrokken, waardoor het extra goed zichtbaar is..

maar echt niet zo mager.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 00:17

Ik heb toch echt met de vorst nog een opgeblazen kadaver van een koe langs de weg gezien. Geroken ook overigens. Er lag op dat moment c.a. 10 cm sneeuw waar het kadaver lag.

Ik geloof dus nooit dat dit paard voldoende te eten kreeg.. dit paard ziet er voor mij net zo mager uit als Kareltje..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 00:20

Shanna schreef:
Ik heb toch echt met de vorst nog een opgeblazen kadaver van een koe langs de weg gezien. Geroken ook overigens. Er lag op dat moment c.a. 10 cm sneeuw waar het kadaver lag.

Ik geloof dus nooit dat dit paard voldoende te eten kreeg.. dit paard ziet er voor mij net zo mager uit als Kareltje..

als dat dier in de stal overleden is en door de boer s ochtends gevonden op z'n strobed, waarna het dus ontbindend en wel naar de weg is getrokken.. ja dan ligt hij stinkend en gezwollen aan de weg, de ontbinding stopt pas als het kadaver volkdoende is afgekoeld..

ik geloof geen ruk van het getroffen door bliksem.. Dit dier is in mijn ogen stilletjes doodgegaan aan de kou.. daardoor (net zoals dieren die door de vorst uiteindelijk overlijden in een val in alaska), vind er geen ontbinding plaatst... In tegenstelling tot wanneer je een levend dier schiet.. dan moet je het als de donder villen en de ingewanden eruit, anders gaat het wel ontbinden. Dier dat door onderkoeling overlijd, heeft niet meer voldoende temperatuur om zomaar te gaan ontbinden

als een dier echter buiten in de vorst, liggend op sneeuw komt te overlijden. heeft het weinig kans om te gaan ontbinden, maar gaat het als het heel lang ligt zelfds direct door naar mumificeren.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 00:58

Mijn paard blies wel degelijk op bij vorst. Overleden op bevroren ondergrond. Volgende ochtend opgehaald, maar wel opgeblazen. Ligt niet alleen aan de temperatuur maar ook aan bv medicijngebruik en de staat van het lichaam bij overlijden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 01:20

voor mijn gevoel is dit dier overleden doordat het buiten stond zonder enige reserve (zo ziet het er uit).
daarnaast wordt het opblazen mede veroorzaakt door de afbraak van vet (die wordt als eerst vloeibaar ongeveer waarbij gas ontstaat) maar ook de hoeveelheid vocht die zich in een lichaam bevind, eventuele voeding die zich nog in maag en darmen bevind etc.. En daarnaast zoals je zelf ook aangeeft eventuele medicatie net voor de dood of langdurig toegediend..

maar als ik dit paard zie liggen denk ik niet dat hij goed gevuld stond, zijn vochthuishouding op peil was, hij medicatie heeft gekregen (zeker niet net voor de dood). dit dier is in de kou gestorven zoals ook een verzwakt wild dier in de vrieskou overlijd in mijn opinie. en die bloaten zelden bij sneeuw en vorst, daarvoor is het met sneeuw en vorst te droog en te koud en de dieren hebben dan geen verzorging gehad toen hun dood, dus waarschijnlijk niet meer kunnen eten en drinken.. waardoor ze interen en afkoelen tot het lichaam het opgeeft.. Zo ziet dit er ook uit :(

xJoJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 10:41

Ik wil niet weten wat er met dat diertje gebeurd is. Want hoe het paard zijn ogen en oren is "verloren" zal niet door roofdieren zijn gebeurd lijkt me?? Kan dat ik het mis heb maar dat vind ik zo raar..

PimxBotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 15:52

Dat ze dit maar goed gaan uit zoeken.

Kingsfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:10

Opzich zou je dan ook moeten kunnen zien dat er dieren hebben gegeten van dit paard. Ik zie geen resten bloed of iets dergelijks. Paardje is idd heel mager. Dit in combi met het verleden van de beste man.... Ik vind het onvoorstelbaar en hoop maar dat hier goed onderzoek plaats zal vinden en vervolg stappen worden ondernomen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 23:20

ogen worden al heel snel uitgepikt als een dier sterft.. hoe het met oren zit weet ik niet, maar ook dat kan door klein spul aangevreten zijn worden natuurlijk.

we hebben niet echt heel veel grote roofdieren die een stervend dier killen (bloed stolt ook al snel, dus je zult ook geen bloedbad aantreffen tenzij een dier afgemaakt is).

ik hoop dat ze het goed uitzoeken..

zonder oren van ik nog redelijk apart, zonder ogen minder.. verder vind ik m eruit zien alsof ie van pure ellende gewoon in elkaar is gezakt en niet meer heeft kunnen opstaan :(

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 23:49

Wat ontzettend zielig dit |(

Vertrouw die eigenaar voor geen meter. Een dier dat door de bliksem getroffen is ziet er toch heel anders uit?
Verleden van de man spreekt voor zich...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:20

absoluut Nikass, die ziet er meer crispy uit, heeft dan zeker een grote brandwond daar waar hij geraakt is..

kan zijn dat het op de natte grond is ingeslagen, maar bliksem midden in de winter boven een pak sneeuw? heb ik volgens mij nog nooit gezien :(

onweer heeft immers warme opstijgende lucht nodig die in aanraking komt met de koudere poolstromen zodat het vocht een electrische lading krijgt. paardje ligt ook niet onder de sneeuw, maar er boven op dus is na de bui om het leven gekomen?