Indoor Drachten: Marc Houtzager winnaar Grote Prijs

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Indoor Drachten: Marc Houtzager winnaar Grote Prijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-17 20:20

bokt / indoor drachten / knhs
Springen

Afbeelding
Marc Houtzager en Sterrehof's Calimero tijdens Indoor Drachten Foto: Digishots

Marc Houtzager zorgde voor spektakel in de barrage van de driesterren Grote Prijs van Drachten. Marc kwam als allerlaatste ruiter aan de start en was de enige die de Lodewijk Assurantiën Grote Prijs uit Duitse handen kon houden. Zijn vrouw Julia Kayser eindigde als vierde. “Een geweldige dag voor ons”, aldus een tevreden Houtzager.

De Grote Prijs was een pittig sluitstuk van twee weken internationale springsport in Drachten. Acht combinaties wisten zich te plaatsen voor de barrage. Daarin ging de Duitse ruiter Felix Hassmann lange tijd aan de leiding. Marc Houtzager bracht het publiek op de banken met een spectaculaire race tegen de klok met zijn tienjarige ruin Sterrehof’s Calimero. Marc was op de finishlijn bijna een seconde sneller dan Hassmann.
“Ik was de laatste twee weken nog niet zo succesvol hier in Drachten, maar vandaag liep het wel heel goed. Ik had het voordeel dat ik als laatste in de barrage startte. Ik had Felix Hassmann zien rijden en heb risico’s genomen in mijn barrage. Ik ben heel blij met deze overwinning”, liet Houtzager weten, die 23.100 euro verdiende.

Exact een jaar nadat Sterrehof’s Calimero (v. Quidam de Revel) debuteerde in een CSI2* Grote Prijs op 1.45m niveau, won deze talentvolle ruin vanmiddag in dezelfde hal zijn allereerste Grote Prijs en dat op 1.55m-1.60m niveau. Alles wijst erop dat bondscoach Rob Ehrens dit duo komend jaar voor het eerst in kan zetten voor landenwedstrijden.
Volgende week rijdt Houtzager op Jumping Amsterdam en daarna gaat het vizier op het Nederlands kampioenschap in Mierlo in april. “Het is heel snel gegaan met Sterrehof’s Calimero, maar het is er straks echt één voor de landenwedstrijden. Een echt kampioenschapspaard. Stoeterij Sterrehof kocht hem als 2,5-jarige op de hengstenkeuring en als zesjarige kwam hij bij mij. Talentvol is hij altijd al geweest. Je ziet wel dat de paarden waarmee wij succesvol zijn, zelf opgeleid zijn. Die ken je uiteindelijk veel beter dan wanneer je een paard koopt dat al lang een combinatie is geweest met een andere ruiter.”

De ambitieuze Felix Hassmann, die een kleine seconde langzamer was dan Houtzager, verdiende met Cayenne WZ (v. Claudio) de tweede prijs van 14.000 euro. De Zwitser Adrian Schmid pakte de derde prijs van 10.500 euro met Alcazar Sitte (v. Rexar du Houssoit). Flinke geldsommen, maar er was in totaal bijna 180.000 euro te verdelen in het tweede weekend van Indoor Drachten. De zesde plaats van Leopold van Asten met VDL Groep Miss Untouhable (v. Chacco Blue) werd nog beloond met 3.150 euro.

video

Klik hier voor de volledige uitslag.

Pasha_2011

Re: Indoor Drachten: Marc Houtzager winnaar Grote Prijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 10:42

Het was prachtig om te zien! Spannend tot de laatste rit.
Maar 8 ruiters in de barrage :D
Marc heeft top gereden!
En oh wat is Cayenne Wz een fantastisch paard zeg!