Friese hengstenkeuring drukker dan ooit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Friese hengstenkeuring drukker dan ooit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 19:20

bokt / Leeuwarder Courant
Fokkerij, KFPS

Afbeelding
Saskia Meinema tijdens de Friesian Proms Foto: aniek1985

Afgeladen volle tribunes en mensen die de deur werd gewezen, omdat er niemand meer bij kon in het WTC in Leeuwarden. De hengstenkeuring was drukker dan ooit en zit aan het plafond.

Op de zaterdag waren alle 7000 tribuneplaatsen bezet. Nooit eerder gebeurde het dat de hengstenkeuring een dag eerder al uitverkocht was. "Heel bijzonder," zegt KFPS-directeur Ids Hellinga.

Het KFPS besloot om het podium wat donderdag en vrijdag gebruikt werd voor de Friesian Proms vol te bouwen met tribunes. De hele nacht is er door bouwers doorgewerkt zodat er zaterdagochtend 650 extra tribuneplaatsen beschikbaar waren. Maar dat bleek nog niet genoeg. De organisatie heeft veel mensen moeten teleurstellen die op de gok naar het WTC kwamen in de hoop dat ze nog wel naar binnen konden. Het totale evenement Faderpaard - waaronder ook de showavonden van Friesian Proms vallen - trok 25.000 mensen, aldus de organisatie. En meer dan 100.000 kijkers volgden de kampioenskeuring via de live-stream op internet en regionale televisie.

Het evenement lijkt elk jaar populairder te worden. Hellinga verklaart dat doordat het stamboek flink aan de weg heeft getimmerd. Wat ook meespeelt bij de populariteit van de hengstenkeuring is volgens Hellinga de „internationale community”, die naar Leeuwarden komt op dé dag van het Friese paard. Bezoekers komen van over de hele wereld. Voorzitter Bert Wassenaar verwelkomde buitenlandse gasten uit Nieuw Zeeland, Zuid-Afrika, Zuid-Amerika, Canada, de Verenigde Staten, Mexico, China, Guatemala en Iran.

banka

Re: Friese hengstenkeuring drukker dan ooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 09:27

Hoe vonden jullie de avondshow? Spectaculair?

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 09:34

wij hadden anders voor de zaterdag gewoon vooraf een kaartje gekocht. Helaas geen zitplaats (erg vervelend als je op krukken loopt) en op de trap zitten (wat andere jaren normaal was) was ook geen optie en dat voor €28,-.
Erg onvriendelijke beveiliging en veel te veel kaarten verkocht...
Ik ga al jaren op de zaterdag naar de hengstenkeuring, maar ik ben bang dat dit 1 vd de laatste keren was. erg jammer..

Banka; ik heb de avondshow op tv gezien, weer veel muziek en, naar mijn mening, te weinig paarden. Wat er aan paardenshows waren, vond ik wel leuk.
Voorheen ging ik hier ook altijd heen, maar met de nieuwe opzet vind ik het geld helaas niet meer waard. op tv kan ik de muziek gedeeltes wegzappen..

banka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 09:48

Helemaal mee eens. Ik vond het trieste muziek. Maar dat zal mijn smaak wel zijn. De shows van de paarden vond ik weinig spectaculair. En daar zoveel geld voor te betalen......

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 09:53

Echt bijzonder, waar een klein stamboek groot in kan zijn.
Het Friese paard is pure emotie.

'Helaas' heb ik de show niet op de tribune kunnen bekijken, alleen op tv. Ik vond het op TV erg mooi en een goed samenhangend geheel. Mijn ouders vonden het op de tribune vele malen mooier dan op TV.

banka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 11:03

Natuurlijk is het Friese paard totale emotie. Maar ik vond het paard niet tot zijn recht komen in deze show.op enkele onderdelen na. Ik houd van het Friese paard. Mooi. Trouw welwillend. Ik had een andere show verwacht. Meer licht en vrolijkheid. Ik vond alles zo triest. Vorig jaar vond ik het waardeloos. Nu ietsjes beter maar toch niet naar mijn smaak
Maar ja smaken verschillen. En waarom beginnen de show met een schimmel? Niks mis met deze schimmel hoor. Prachtig paard. Maar het is toch een Friese paarden show.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 11:06

Oh sorry Banka, ik reageerde niet specifiek op jou met die uitspraak hoor... Vind het gewoon zo bijzonder wat dit paard doet met mensen.

Mariska_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 11:09

Kaatjemuts wij waren er zaterdag ook. Er was bij ons echt nog plek zat op de tribune hoor. Dan heb je niet goed gekeken denk ik..

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 11:17

Mariska_87 schreef:
Kaatjemuts wij waren er zaterdag ook. Er was bij ons echt nog plek zat op de tribune hoor. Dan heb je niet goed gekeken denk ik..

Ik ben alle tribunes afgelopen (op de middag, we konden niet eerder). Zelfs die achter in de hoek. Er waren idd genoeg lege stoelen, maar allemaal bezet met jassen en tassen.
We zijn toen toch op de trappen gaan zitten en ba n tijdje kwamen er gelukkig n paar stoelen vrij. Dus hebben we even kunnen zitten.
Ik stoorde me vooral aan de onvriendelijke reacties vd beveiligers. Ik snap dat ze hun werk moeten doen en dat dat frustrerend kan zijn (heb t werk zelf ook wel gedaan), maar snauwen heeft helemaal geen zin.