[BLOG]Paardrijden in winter met HMS; bevroren 'scharnieren'?

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

AlwaysH

[BLOG]Paardrijden in winter met HMS; bevroren 'scharnieren'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-17 15:51 Tip de Nieuwsredactie

*Bokt.nl
Blog

Bokker AlwaysH is door ons uitgenodigd in het Bokt bloggersteam. Dit team zal voor Bokt op regelmatige basis blogs verzorgen. De zestienjarige Chantal is een meisje zoals er zoveel op Bokt zitten: ze zit in haar VMBO-examenjaar, maakt plannen voor het MBO Dierenzorg, doet aan kunstrolschaatsen en traint met haar hond en haar verzorgpaard, de KWPN merrie Valencia. Maar behalve dat, is Chantal enthousiast en getalenteerd blogger. Exclusief voor Bokt zal ze maandelijks een blog schrijven over de uitdagingen die ze tegenkomt in het paardrijden door haar hypermobiliteit.

Vorige blog: [VN] [BLOG] Hoe overleef ik; puberen in de paardenwereld?

Winter. In Nederland betekent dat wind en regen of een waterig zonnetje en zo af en toe wat natte sneeuw. Geen Canada waar er wel meters sneeuw kan vallen, of sommige plekken in Amerika. Ik zou ook niet weten hoe ze dat daar volhouden, mijn vingers en tenen vriezen er bij twee graden onder nul al bijna af. Paardrijden vind ik in de winter over het algemeen 'wel leuk'. Leuke wintercollecties en de paarden kunnen zo heerlijk losgaan in de kou. Als ik er niet op zit dan, want dat is wel een dingetje.
Ik kan begrijpen dat je niet snapt waarom ik me ’s winters niet gewoon warmer ga kleden, met thermokleding bijvoorbeeld. Als je gewrichten zo gevoelig zijn voor de veranderingen in het weer en je liever niet op een fris paard zit zou je daar oplossingen voor kunnen vinden. Nu zit dat wat ingewikkelder in elkaar. Zo zijn het vooral rillingen die mij een meer verkrampte houding geven, mijn tenen die zonder beweging gewoon gevoelloos worden en mijn vingers die ondanks de handschoentjes erg veel pijn kunnen doen. Dat klinkt stom, alsof ik het allemaal niet erg vind en er niks aan wil veranderen…

Hoe ga ik er mee om?
Het is in mijn geval iets wat went, zolang mijn rijlaars goed isoleert is het prima te doen. Pas aan het einde van het rijden is mijn voet zo verdoofd van de pijn dat ik het voel bonken, maar als ik dan weer een rondje ga lopen en er weer beweging in zit komt het gevoel terug. Het is gewoon enkele maanden doorzetten. Op je tanden bijten, kiezen op elkaar. Het hoort er bij en ik heb niet het idee dat ik er onder lijd omdat het bij mij vaak nog zo minimaal is, de pijn. Ik ken wel wat mensen die er zoveel last van krijgen dat longeren al bijna niet gaat. Het lijkt me vreselijk om zo onder deze ‘aandoening’ te lijden. Ik snap zelf eigenlijk niet zo goed waarom je meer last krijg van je gewrichten met kou, dat lijkt er in eerste instantie niks mee te maken te hebben.

Wat ik tot zoverre snap is dat je paard zich af kan reageren op de spanningen die er door de kou sneller plaatsmaken. Dit zijn dan die knopen en spanningen waar ik eerder over vertelde, die je dus zelf erg lastig ontdekt maar er wel zitten. Ze zitten veel in de nek. Dit komt vooral door het optrekken van je schouders, de rillingen en de tocht en wind die er veel op af komen. Het klinkt meer dan logisch.

Het zijn echt de gevoelige gewrichten die zo snel koud worden, op mijn rug na, die zit altijd wel goed ingepakt. Meestal een polo of shirt, een vest en mijn winterjas. De kraag probeer ik vaak wat hoger te doen zodat mijn nek en schouders geen kou vatten. Het is wel een tip die ik mee kan geven, vooral als je in de buitenbak rijdt. Ik vind het zelf belangrijk dat ik lagen draag, zodat ik ze om beurten uit kan doen als het te warm wordt en ook weer aan kan trekken als ik het koud krijg. De handen vind ik het ergst. Ik kan er nog makkelijk de hele avond last van houden. Het is echt een verkrampt gevoel en soms heb ik er al last van met poetsen en opzadelen. Gelukkig zijn het meestal twee of drie vingers die verkrampen en kan ik ze na het rijden snel opwarmen. Het is dan ook niet alleen dat ik last krijg van verdoofde vingers met het rijden, ook het aansingelen kan soms pijn doen. Natuurlijk niet omdat ik Valencia in tweeën scheur, maar door de moeite met het geven van druk.

Na het rijden is het neerploffen in het zand een verschrikkelijk moment. Ik weet heel zeker dat ik niet de enige ben die bij het afstappen het idee krijgt dat ik een moment op spijkers land. Het is dan uiteraard ook mogelijk dat je knieën dusdanig onderkoeld weten te raken dat ze pijn doen bij het lopen. Nu is dit vaak een wat diepliggender probleem, dat in de winter vaker opduikt.

Gelukkig is het zo heerlijk om in deze koude, natte maanden in het geurende hooi je paard te verzorgen. Wanneer je de regendeken van je trouwe vriend afhaalt en een warme gloed tegen je aan voelt strijken weet je zeker dat je toch de goeie sport hebt uitgekozen!

kvika

Re: [BLOG]Paardrijden in winter met HMS; bevroren 'scharnieren'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 18:35

De truc is om te leren ontspannen,iedereen met of zonder mhs heeft "last" van de kou.
Maar als je al je spieren gaat aanspannen krijg je idd meer last. Zelf HMS, maar omdat het in de winter sneller donker is ben ik minder actief.in de zomer daar tegen als de dagen. Lekker lang zijn,loop ik mezelf juist voorbij en heb ik meer pijn.
Leuke blog, maar als mede hms-er voelt het voor mij als , oh ,oh wat zijn we zielig. ( Iets waar ik mezelf niet mee bezig hou,maar gewoon leef)

tja....

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-17 06:37

Phoe hé, ik kan me inderdaad heel goed vinden in jouw reactie.
Ik schrijf deze blogs om interesses te wekken en mensen mijn ervaringen te delen; positief en negatief. :)

<3 STROOIGOED, you're my dream come true <3
Hamstery Phaléne Facebook!|Hamstery Phaléne Instagram :D

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 06:43

kvika schreef:
De truc is om te leren ontspannen,iedereen met of zonder mhs heeft "last" van de kou.
Maar als je al je spieren gaat aanspannen krijg je idd meer last. Zelf HMS, maar omdat het in de winter sneller donker is ben ik minder actief.in de zomer daar tegen als de dagen. Lekker lang zijn,loop ik mezelf juist voorbij en heb ik meer pijn.
Leuke blog, maar als mede hms-er voelt het voor mij als , oh ,oh wat zijn we zielig. ( Iets waar ik mezelf niet mee bezig hou,maar gewoon leef)

Dat ja. Je kan zeker leuk schrijven hoor (heel volwassen) maar ben er inderdaad zelf niet zo kapot van hoe je het brengt.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 14:10

Ik vind het leuk geschreven en het komt op mij helemaal niet over als 'goh, wat zijn we zielig', maar juist als een realistische kijk erop. Wat ik me wel af vroeg bij het stukje over de hogere kraag: heb je geen sjaal om dan? Dat is volgens mij veel efficiënter tegen de kou dan een hogere kraag :j

Compare yourself to who you were yesterday, not to who someone else is today

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-17 14:49

Ik heb altijd geleerd dat ik niet met een sjaal mag rijden omdat dit gevaarlijk kan zijn. In een binnenbak heb ik ook zeker genoeg aan de hogere kraag!

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 17:26

liekec schreef:
kvika schreef:

Dat ja. Je kan zeker leuk schrijven hoor (heel volwassen) maar ben er inderdaad zelf niet zo kapot van hoe je het brengt.

Eerlijk kreeg ik dit idee ook een beetje. Ik vond je eerdere blogs leuker :o

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 17:36

AlwaysH schreef:
Ik heb altijd geleerd dat ik niet met een sjaal mag rijden omdat dit gevaarlijk kan zijn. In een binnenbak heb ik ook zeker genoeg aan de hogere kraag!

Ah oké, nog nooit gehoord. Ik heb in de winter altijd een sjaal om, dus met rijden ook (ook in binnenbak). Ik doe hem wel gewoon in m'n jas, dus ik heb geen losse uiteindes oid. Maar als de hoge kraag ook werkt, is het natuurlijk niet nodig ;)

Compare yourself to who you were yesterday, not to who someone else is today

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-17 08:32

SpeechLess schreef:
AlwaysH schreef:

Ah oké, nog nooit gehoord. Ik heb in de winter altijd een sjaal om, dus met rijden ook (ook in binnenbak). Ik doe hem wel gewoon in m'n jas, dus ik heb geen losse uiteindes oid. Maar als de hoge kraag ook werkt, is het natuurlijk niet nodig ;)

Dat zou dan inderdaad vast wel mogen, de kraag werkt voor mij wel goed gelukkig!

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:13

Sjaal kan inderdaad wel, als je geen hele lange neemt die alle kanten op wappert tijdens het rijden. Gewoon een korte sjaal die je in je jas doet kan prima :)

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 22:11

SpeechLess schreef:
Ik vind het leuk geschreven en het komt op mij helemaal niet over als 'goh, wat zijn we zielig', maar juist als een realistische kijk erop. Wat ik me wel af vroeg bij het stukje over de hogere kraag: heb je geen sjaal om dan? Dat is volgens mij veel efficiënter tegen de kou dan een hogere kraag :j

Inderdaad dit, sinds gisteren officieel vastgesteld dat ik HMS en Fybromalgie heb. Had het wel al een beetje verwacht.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie