Hoe vang je een paard op de wei?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Hoe vang je een paard op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 09:58

Bokt / El Mundo del Caballo
Achtergrond, Overige
Afbeelding
Tinker op de wei. Foto: Amanda.

Het kan enorm frustrerend zijn als je paard niet van de wei af wil komen. Het is belangrijk om je te beseffen waarom een paard niet mee uit de wei genomen wil worden. Moet je paard toch aan het werk? Loop dan zelfverzekerd en zonder zorgen naar hem toe, maar zeker niet op een sluikse manier.

Het halster achter je rug houden is geen goed idee; paarden zijn wantrouwend en slim, zij zien heus wel dat je iets achter je rug verstopt houdt. Aankomen met wat voer of wat lekkers werkt vaak wel, maar is maar een tijdelijke oplossing. Kom je een keer zonder voedsel aanzetten, dan zal je paard zich alsnog niet laten vangen.

Maar wat helpt dan wel?

Paarden zijn groepsdieren, en hun gedrag wordt sterk beïnvloed door het gedrag van de paarden om ze heen. Het is dus goed om te weten waar de paarden in de hiërarchie van de kudde staan. Als je dit nog niet weet, ga dan eens op een rustige dag in een hoekje van de wei zitten om de kudde te evalueren. Probeer er achter te komen wie vrienden zijn, wie de leider is, wie de pestkoppen zijn en wie de buitenbeentjes. Of kijk eens goed naar wat de kudde doet als jij jouw paard van de wei haalt.

Staan er veel paarden rond jouw paard als jij hem uit de wei wil halen? Wees dan voorzichtig. Het kan zijn dat er wat paarden gaan rennen en geen rekening met jou houden. Probeer een goede plek te vinden waar je je paard kan benaderen, kijk hem niet rechtstreeks aan en loop op een manier alsof je hem voorbij gaat. Benader hem vervolgens met je lichaam iets van je paard weggedraaid. Kijk hem nog steeds niet aan. Je kan nu zijn schoft beginnen te kriebelen en rustig het halster of halstertouw om zijn nek knopen. Blijf je bewust van het gedrag van de andere paarden.

Ontsnapt je paard toch, terwijl je hem probeerde te vangen? Ga niet achter hem aan rennen, schreeuw niet, wordt niet boos. Blijf lachen en loop rustig naar hem toe, met een attitude alsof je alle tijd hebt. Houd in je achterhoofd dat je paard eerder op zal geven dan jij.

Is het lastiger om je paard te benaderen? Probeer jezelf dan tussen hem en de kudde te zetten, zodat hij zich niet kan aansluiten bij de rest. Soms is het onvermijdelijk om eerst de rest van de kudde uit de wei te halen, zodat jouw paard als laatste over is. Een paard is niet graag alleen en zal om deze reden dan ook gauw komen.

Het kan in unieke gevallen aan te raden zijn om het paard een halster om te laten met een touw van 30 tot maximaal 60 centimeter er aan.

Een laatste tip is om je paard te leren dat als jij de wei in komt, dat niet altijd betekent dat hij aan het werk moet. Ga regelmatig alleen heen om hem wat lekkers te geven of even te kriebelen. Haal hem eens uit de wei om alleen te borstelen. En denk eens na hoe je je paard kan rijden zonder dat hij het als werk ziet. Wat vindt hij eigenlijk leuk om te doen onder het zadel?

Kuggur

Re: Hoe vang je een paard op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 10:03

Tsja. Cpt. Obvious woont dus ook in Spanje.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 10:11

Je eigen houding is ook belangrijk naar het paard toe :)
Als jij het land in loopt, met de gedachten "ik moet hem snel pakken! Want ik ben wat aan de late kant" durf ik te zeggen dat je paard niet snel te vangen is.
De rust die je uitstraalt en voelt, ziet het paard, waardoor het 'vangen' makkelijker wordt.
Het paard zal met plezier samen met jou, het land uit lopen. Natuurlijk maak je het nog leuker, als je ook een snoepje hebt, alleen voor jouw paard. (Deze geef ik wanneer we echt samen zijn, zonder andere paarden om ons heen)

Hoe vaak ik het wel niet anders zie... Waardoor het paard "gecorrigeerd" moet worden...

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 10:18

Nou 2 dagen terug nog aan de hand gehad.
Ze gaat niet de slijk in voor te drinken, nee dat moet met emmertjes gebeuren want oei oei haar voetjes :')
Maar als je ze dan wilt nemen springt ze zonder pardon de slijk in en gaat 20 min op haar eentje staan rond rennen als een gek.
De andere stond op het gemakje hooi te eten, die zag het nut niet van mee doen.

En dan doe je niets en zeg je niets, ze blijft gaan. Zelfs snoepjes, eten werken niet.
Sta je daar dan leuk.

Heb het deze keer maar opgegeven, de slijk hing overal, dan hoeft het voor mij niet meer.

Wetend dat ze eigenlijk 1x in de zoveel tijd maar mee moet voor hoefsmid, DA en een enkele keer bos in wandelen.
Voor de rest word ze met rust gelaten.

En ze doet het niet alleen bij mij ;)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 10:22

Ben ik even blij, mijn paard komt 9/10 keer blij aanlopen en die tiende keer is hij gewoon lui en kan ik m meteen pakken als ik naar m toe loop.

In de 4 jaar dat ik m ken is hij niet 1 keer weggelopen.

stoerebanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 10:38

Ik roep mijn paard altijd, dan komt hij dravend naar het hek toe.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 10:39

Ja wat is dit voor nieuws?
.... en als die al achtergrond informatie moet zijn... :z

Welk idee moet ik hierbij krijgen.... er staan een stuk meer en betere tips op Bokt en bij echt lastige paarden is dit totaal niet toereikend.

... en dan die link naar een Spaanse website... nou joepie.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 16-01-17 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 10:40

klinkt leuk hoor die tips maar mijn paard gaf echt niet eerder op dan ik!
Had m al ruim 9 jaar en hij bleef lastig te pakken.
Soms echt heel makkelijk maar pfff heb t ook wel eens na 2 uur opgegeven!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 10:41

Mijn bijrijdpaard is haantje de voorste, ook altijd wel makkelijk.
Al word door iemand beweerd dat ze het land uitgejaagd is door het paard.
Ik heb het zelf nog nooit mee gemaakt dus weet het niet, ik weet wel dat paard altijd vooraan staat en altijd eerst moet weten wat er aan de hand is.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 10:41

SuperAssie schreef:
Ben ik even blij, mijn paard komt 9/10 keer blij aanlopen en die tiende keer is hij gewoon lui en kan ik m meteen pakken als ik naar m toe loop.

In de 4 jaar dat ik m ken is hij niet 1 keer weggelopen.

Hier het zelfde, die van mij komt eigenlijk ook altijd naar mij toe, vaak als eerste van de hele groep :)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 15:25

Die van mij gaat demonstratief in de verste hoek staan wachten op mij :')

Wegrennen doet ze alleen als ze energie te veel heeft, dan volgen er even de gekke 5 minuten en als ze dan klaar is loopt ze naar me toe van 'ok, ik ben er klaar voor hoor'

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:03

Dit ging dus echt niet werken bij die van mij. Mocht elk jaar z'n 6 weken paard zijn op het land. Mooi dat ie echt niet te pakken was. Boef! Uiteindelijk hadden wel of de medewerkers van de manege hem wel. Als "straf" mocht ie het jaar daarna mooi naar goeree overflakkee, individueel op kleinere stukjes land. Individueel in de zin van draadje er tussen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 10:01

Volop weidegang, vaste routine, regelmatig de wei in om alleen te kriebelen, lekkers te geven, er gewoon maar zijn

en

EERLIJK rijden......

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:00

eens met Punz...
vervolgens even fluiten, en paard komt in draf mijn kant op. Kan ze zelfs los verweiden.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:12

Hier heb ik ook geen last (meer) van.
M'n 2 pony's staan op dit moment op een stukje van 6000m2 24/7 buiten. Maar kan ze gewoon pakken hoor! Wanneer ik wil. En meestal komen ze ook nog naar me toe. Wat helemaal handig natuurlijk. Bij de Haflinger nog nooit een probleem geweest.
Het is wel eens anders geweest toen ik mijn Shet net had. Onzeker beestje. Daar kon ik met geen mogelijkheid bij in de buurt komen als hij op wei stond! Dan moest zoonlief hem pakken :') Want die kon dat wél! Zoonlief is nu 6, toen 5.
En wat bleek? Ik was gewoon veel te dominant, wist ik veel. Dat straalde ik gewoon uit met mijn houding. Dus shet dacht ook 'weg wezen!! Daar komt dat enge mens aan'. En zoonlief was dus helemaal niet eng en kon hem op elk moment pakken. Ook een beetje zelfde hoogte dat scheelt ook al wel. Ik was gewoon veel te eng, onbewust. :')
Dat heeft wat vertrouwentraining gekost en veeeel geduld, maar nu komt ie gewoon naar me toe! :D
Het heeft ook wel te maken wat voor een band je met zo'n dier hebt.
Nu onze band sterk is loopt ie gewoon niet weg hoor. Waarom zou hij? We weten nu wat we aan elkaar hebben :)
edit. Nu kan ik hem ook een lekkere dikke, knuffelige, schouderklop geven. Dat hoefde ik - toen ik hem net had - niet te proberen. Als de dood was ie er voor. :+ En spoot dan weg.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 15:42

allemaal gedaan punz en nog niet komen dan wel te pakken krijgen......

maargoed het betreffende paard is helaas dood en ik heb nu een nieuwe...zo n nieuwsgierig ding die altijd naar me toe komt....stuk makkelijker. ;)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 16:03

De liefde gaat door de maag. Bakje brokken of snoepje erbij?

Lottexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 04:05

Dus je vangt je paard niet op een sluikse manier maar vervolgens doe je wel alsof je hem passeert en begint hem rustig te kriebelen? Dat is toch juist een sluikse manier?
Niet mijn manier iig ik zorg er eerst voor dat recht voor het paard sta op een paar meter afstand en dan loop ik met een boogje naar de schouder. En dit alles met de juiste timing/houding en pressure/release, makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 12:44

Ehh gewoon roepen :+

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 12:52

stoerebanaan schreef:
Ik roep mijn paard altijd, dan komt hij dravend naar het hek toe.

zo ook bij mij. Ga je alleen naar je paard om het paard aan het werk te zetten??

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 12:52

Lottexxx schreef:
Dus je vangt je paard niet op een sluikse manier maar vervolgens doe je wel alsof je hem passeert en begint hem rustig te kriebelen? Dat is toch juist een sluikse manier?
Niet mijn manier iig ik zorg er eerst voor dat recht voor het paard sta op een paar meter afstand en dan loop ik met een boogje naar de schouder. En dit alles met de juiste timing/houding en pressure/release, makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.

Ik merk wel dat het beter gaat als ik langs haar heen kijk en inderdaad niet in een rechte lijn benaderen

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 13:10

Ben ik even blij dat de ene naar me toe komt en de laatste 10 meter vindt dat ik zelf ook wat moet lopen, de ander altijd naar het hek komt galopperen en de laatste blijft staan tot de laatste 10 meter en dan zelf naar me toe komt. Als je achter je paard aan moet rennen doe je volgens mij echt iets niet goed hoor.. :=

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 08:46

Ik had hier een pony die je echt niet te pakken kon krijgen,trauma paardje. We bleven haar gewoon weg jagen en negeren,dan weer naar haar toe lopen,net zolang tot ze vanzelf opgaf.En dat was best wel snel,dit was de enige manier om haar te kunnen vangen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:12

Hier nou net andersom..moet ze van me " afslaan" in de wei/ paddock :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:35

Nou, ik ook, als ze me maar in 't vizier krijgen komt mijn bonte tweetal al op me af gedaverd. Ik heb ze juist moeten leren éérst aan me te 'vragen" of ze wel in mijn ruimte mogen komen. Vooral de bonte ruin Japie was een brutale hork en kwam véél te dicht bij je. De merrie Khavanna is weer erg beleefd, komt wel aanrennen, maar stopt op een 2-3 meter om vervolgens te begaffelen of ze dichterbij jemag komen.

Paard "vangen" op de wei doe je ook nooit door er op af of achteraan te gaan lopen. dat verlies je altijd als paard 't niet wil.
Wil paard niet dan loop je zelf weg (preferably naar een ander paard in die wei, die je iets geeft, een snoepje of zo, of doet alsof), meestal wordt mevrouw of meneer Niet Willen Komen dan wel jaloers.
Idd. is ook belangrijk dat je het paard niet alléén maar uit de wei haalt om "werk" (rijden of zoiets) te gaan verrichten, maar ook dat er eens alleen maar gepoetst en vertroeteld wordt ( even aangenomen dat het betreffende paard dat leuk vindt).
Hoe meer je een onwillig paard probeert te "vangen" hoe minder dat lukt. Zij lezen jouw lichaamstaal en intenties doorgaans beter dan wij die van hen.