Ban op brute trainingsmethodes van Tennessee Walking Horses

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 17:04

Heftig zeg, ik wist hier niks van maar ik vind bv Big Lick hoe dit loopt verschrikkelijk.
Kan niet goed zijn, ben blij dat er (eindelijk) aandacht aan word besteed.

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 17:24

Eileen_ schreef:
Ja en ik heb filmpjes gezien van bloedende monden, gezaag in de mond en getrap met sporen, vastgebonden met een strotouwtje door de mond naar de nek, springpaarden de benen slaan zodat ze hoger springen, weet ik veel wat voorn horror allemaal. Dit is allemaal dierenmishandeling en te verschrikkelijk voor woorden, net als bij de TWH. Absoluut walgelijk.
Maar dat betekent nog niet dat elke dressuur of springruiter dat doet, hetzelfde bij de TWH.
De vergelijking met rollkur is niet om te laten zien wat nou erger is... als je goed leest bedoel ik er mee dat dierenmishandeling helaas bij elke tak van de sport gebeurd. Ook in ons eigen land ;) iemand zei dat je maar geen TWH moet kopen en daar reageerde ik op. Waarom zou je geen walker kopen omdat er iemand is die ze verschrikkelijk mishandeld? Dan zouden we helemaal moeten stoppen met paarden.


Nee tuurlijk niet. Dat heb ik toch ook nergens gezegd... wat een conclusie zeg.
Maar ik heb wel mn reasearch gedaan voordat ik een mening vormde en ik neem niet alles klakkeloos over. Ik zeg toch ook duidelijk dat ik zo geloof dat het nog allemaal gebeurd? En dat ik tegen de big lick ben? En alle trainingsmethodes natuurlijk. Ik reageer hier op de mensen die het hele ras nu zwart zien door deze kleine tak van de sport. Mensen weten niet dat er nog veel meer achter zit dan alleen de padded shows. Dat is jammer en totaal niet nodig.
Oh en trouwens touristische ranch :') jezus stop eens met die conclusies joh. Je hebt werkelijk geen idee waar je over praat. Het was toch echt de nicht van de CATTLEranch waat ik zat, waar dan haar die in haar eentje 8 twh had en daar shows mee reed.. Minder touristisch kan je t echt niet hebben hoor :')


Je trekt overigens ook je conclusie bij mensen die wel degelijk zichzelf hebben ingeleeft/gelezen en gekeken.
In plaats van zo op de kast te vliegen zou je ook voorlichting kunnen geven. Niet iedereen weet dat de Big Lick maar een onderdeel (en wat voor onderdeel :r )is van waar deze dieren voor gebruikt worden.
Het zijn prachtige paarden voor vele diciplines. Maar in Europa zijn ze gewoon nog niet zoveel vertegenwoordigd en dat is best jammer. Het enige waar men de TWH dan van kent is de Big Lick.
Dat was bij mij persoonlijk net zo. Totdat ik opzoek ging naar een paard waar ik als rugpatient wel mijn ritjes op zou kunnen maken. En toen werd ik <3 op de walkers. Maar moest daarna wel iedereen uitleggen dat niet elke walker loopt zoals in de Big Lick.

Ik heb inmiddels 3 fokkers die ik volg die prachtige en eerlijk gereden paarden verkopen.
Heb zat gelezen en zat gezien.
Weet inmiddels wat een beetje walker kost omdat ik er dolgraag zelf eentje wil hebben. Beter nog als ik de loterij win ga ik ze fokken :P Al heb ik er nog nooit eentje aangeraakt of gereden :P

Het filmpje wat ik bedoelde ging over de Kentucky after Christmas sale. En daar gingen voor zover ik zie leuke recreatie paarden voor een spotprijs. Bij de Big Licker vloog de prijs echt omhoog en dat is gewoon triest.
En hoe je het went of keert uiteindelijk gaat het toch om de centen -O-
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 16-01-17 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 17:25

Eindelijk!

KatooG
Berichten: 169
Geregistreerd: 18-09-16
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 17:29

Op uitwisseling in de VS vorig jaar ben ik enkele keren gaan rijden op een American Saddlebred stal. Op de manegepaarden werden die horrordingen niet gebruikt maar de tweede stalgang met eigenaarspaarden en sportpaarden stonden zielig in de stal met kettingen en kleine blokjes, erg zielig maar ik kon er niks aan doen. De lichten in die gangen waren altijd uit, waarschijnlijk zodat mensen die praktijken niet zagen maar ik ben toch eens even gaan kijken. De VS is groot, uitgespreid en dun bevolkt. Heel gemakkelijk dus om zo'n praktijken toe te passen zonder dat er teveel mensen het zien.

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 17:34

Waren dat echt saddlebred's?

Want de TWH en de Saddlebred worden nog wel eens door elkaar gehaald namelijk.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 17:36

Eileen_ schreef:
wapitie schreef:
Wat ik niet snap, als men al lang weet dat deze paarden op die wrede manier getraind worden, waarom is er dan wel markt voor? Wijs de methode af, neem niet zo een paard!

Zo zijn er natuurlijk nog 100-1000 voorbeelden van dieren leed die maar door gaat om dat men er voor kiest zijn kop in het zand te steken! Neem die prachtige bontkraagjes die iedereen nu massaal op zijn jas heeft!

Hey, er zijn heel veel andere takken in deze sport hey... Dat is hetzelfde als zeggen in Nederland 'koop dan gewoon geen warmbloed want ze worden allemaal in rollkur gereden'. Sowieso is het niet elke trainer die de soring gebruikt bij de padded takken. Dat is maar een enkele trainer... Er wordt streng op gecheckt bij officiele wedstrijden.
PADDING IS NIET HETZELFDE ALS SORING. Ik heb die pads kunnen vasthouden en t is gewoon een soort van rubber. Helemaal niet zwaar. Ook zijn de kettingen echt niet zwaar. Zodat iedereen dat ff weet ;) alsnog keur ik de big lick niet goed hoor, maar het is absoluut niet zo dat ieder paard waarbij je die big lick ziet pijn heeft. Laat ik die onzin de wereld uithelpen.

En er zijn dus vele andere takken. De padded discipline is maar een klein deel. Maar daar hoor je altijd alles over, vandaar dat t lijkt alsof het het enige is. Je hebt engelse en western takken hier in. Ook in hand disciplines.
De paarden die de big lick doen zijn trouwens wel 'speciaal'. Niet elk paard kan dat, daar moeten ze een ontzettend sterke achterhand bij hebben en van nature al flink overstappen.
Verder wordt de TWH veel gebruikt voor trailriding omdat ze zo comfortabel zijn vinden ze.

Het is jammer dat iedereen de media zo geloofd. Dat is een deel van het probleem namelijk. Ja, er is een kern van waarheid maar 99% van de mensen hebben geen idee waar het nou eigenlijk over gaat en tekenen maar gewoon de petities. Dat is jammer.

Oh en trouwens dat is ook niet waar wat je zegt Cowgirl. Wat wordt er ontzettend veel onzin uigtekraamd in dit topic zeg :') Doe eerst je research WAAROM dit zo is voordat je iets zegt.
Laat ik het zo uitleggen;
Met een TWH heb je zegmaar een schaal van 1 tot 10. 1 is een TWH dat alleen maar kan draven niet pacen (telgang), niet telgangen. 10 is een walker die alleen paar kan pacen, die draaft niet. Een showkwaliteit paard moet op de 5/6 zitten, en die zijn gigantisch veel waard. Die paarden die ik reed waren ook ontzettend duur omdat ze rond die 5 zaten. En dan moeten ze ook nog correct gebouwd zijn, voorwaarts zijn, een grote overstride hebben etc. Ja je kan een walker voor 500 dollar krijgen. Maar dan heb je geen 'goeie'. De goeie zijn ontzettend duur. Dat hoeft dus niet een big lick paard te zijn... Het is alleen zo dat de big lick paarden showkwaliteit zijn, en dus rond die 5 ziten. En al die andere kwaliteiten hebben die graag gezien worden in het wereldje.
Je kan ook een kwpner krijge. Voor 500 euro. Maar een goed gefokt dressuur paard is wel weer super duur... dus tja, het ligt er maar net aan waar je naar op zoek bent ;)


Ik denk dat jij zelf nu verschillende dingen door elkaar heen haalt.

Er is een verbod op de brute trainingsmethodes

Overigens, wie zegt er dat alle TWH op deze wijze worden getraind? Volgens mij niemand.

Verder snap ik niet zo goed, waarom je het wil verdedigen, de plekken van de soring zijn aantoonbaar.
Dat de kettingen niet sterk zijn, wat wil je ermee zeggen, is het minder erg? Zitten ze er gewoon voor de versiering op?
Is het niet erg omdat ze een sterke achterhand hebben?
Is het niet erg omdat ze geen pijn hebben?

Eigenlijk wil ik vragen:
Welk punt wil je maken?

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: Ban op brute trainingsmethodes van Tennessee Walking Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 17:58

Eindelijk!

Ik had er eerst geen idee van dat dit gebeurde, tot ik zo'n filmpje op FB voorbij zag komen. Ik werd er echt misselijk van, wat triest dat mensen een paard zo behandelen! Ik hoop echt dat het niet alleen bij een verbod op papier blijft maar dat de methodes in de praktijk ook echt verdwijnen.

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Ban op brute trainingsmethodes van Tennessee Walking Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 19:22

op YouTube staan zat filmpjes met twh te koop, superbrave paarden, subliem van kleur en bouw, mooie gangen.....

tja als er nou geen water tussen hun en ons zat wist ik t wel......

En ja excessen blijven altijd bestaan, springen, military, steeple chase, etc etc show me the money!

Ben in ieder geval blij dat er wat aan gedaan wordt en ik hoop dat zij die hier schuldig aan maken eens goed aangepakt gaan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 20:44

Het gaat nu in ieder geval een betere houvast geven om personen die zich schuldig maken aan dit soort praktijken te vervolgen. Je hoeft voor de rechtbank geen discussie meer te voeren over wat en in welke mate nu dierenmishandeling is. Het is gewoon bij wet verboden........einde discussie........punt uit.

Imala204

Berichten: 2474
Geregistreerd: 15-01-04
Woonplaats: Parkstad/Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 00:56

Werd eens tijd!!!!!

KatooG
Berichten: 169
Geregistreerd: 18-09-16
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 03:41

Cowgirl schreef:
Waren dat echt saddlebred's?

Want de TWH en de Saddlebred worden nog wel eens door elkaar gehaald namelijk.


De staleigenaar zei dat ze alleen met saddlebreds werkte maar ik heb het zo goed niet kunnen zien want die ene gang werd donker gehouden.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:02

Eileen_ schreef:
wapitie schreef:
Wat ik niet snap, als men al lang weet dat deze paarden op die wrede manier getraind worden, waarom is er dan wel markt voor? Wijs de methode af, neem niet zo een paard!

Zo zijn er natuurlijk nog 100-1000 voorbeelden van dieren leed die maar door gaat om dat men er voor kiest zijn kop in het zand te steken! Neem die prachtige bontkraagjes die iedereen nu massaal op zijn jas heeft!

Hey, er zijn heel veel andere takken in deze sport hey... Dat is hetzelfde als zeggen in Nederland 'koop dan gewoon geen warmbloed want ze worden allemaal in rollkur gereden'. Sowieso is het niet elke trainer die de soring gebruikt bij de padded takken. Dat is maar een enkele trainer... Er wordt streng op gecheckt bij officiele wedstrijden.
PADDING IS NIET HETZELFDE ALS SORING. Ik heb die pads kunnen vasthouden en t is gewoon een soort van rubber. Helemaal niet zwaar. Ook zijn de kettingen echt niet zwaar. Zodat iedereen dat ff weet ;) alsnog keur ik de big lick niet goed hoor, maar het is absoluut niet zo dat ieder paard waarbij je die big lick ziet pijn heeft. Laat ik die onzin de wereld uithelpen.

En er zijn dus vele andere takken. De padded discipline is maar een klein deel. Maar daar hoor je altijd alles over, vandaar dat t lijkt alsof het het enige is. Je hebt engelse en western takken hier in. Ook in hand disciplines.
De paarden die de big lick doen zijn trouwens wel 'speciaal'. Niet elk paard kan dat, daar moeten ze een ontzettend sterke achterhand bij hebben en van nature al flink overstappen.
Verder wordt de TWH veel gebruikt voor trailriding omdat ze zo comfortabel zijn vinden ze.

Het is jammer dat iedereen de media zo geloofd. Dat is een deel van het probleem namelijk. Ja, er is een kern van waarheid maar 99% van de mensen hebben geen idee waar het nou eigenlijk over gaat en tekenen maar gewoon de petities. Dat is jammer.

Oh en trouwens dat is ook niet waar wat je zegt Cowgirl. Wat wordt er ontzettend veel onzin uigtekraamd in dit topic zeg :') Doe eerst je research WAAROM dit zo is voordat je iets zegt.
Laat ik het zo uitleggen;
Met een TWH heb je zegmaar een schaal van 1 tot 10. 1 is een TWH dat alleen maar kan draven niet pacen (telgang), niet telgangen. 10 is een walker die alleen paar kan pacen, die draaft niet. Een showkwaliteit paard moet op de 5/6 zitten, en die zijn gigantisch veel waard. Die paarden die ik reed waren ook ontzettend duur omdat ze rond die 5 zaten. En dan moeten ze ook nog correct gebouwd zijn, voorwaarts zijn, een grote overstride hebben etc. Ja je kan een walker voor 500 dollar krijgen. Maar dan heb je geen 'goeie'. De goeie zijn ontzettend duur. Dat hoeft dus niet een big lick paard te zijn... Het is alleen zo dat de big lick paarden showkwaliteit zijn, en dus rond die 5 ziten. En al die andere kwaliteiten hebben die graag gezien worden in het wereldje.
Je kan ook een kwpner krijge. Voor 500 euro. Maar een goed gefokt dressuur paard is wel weer super duur... dus tja, het ligt er maar net aan waar je naar op zoek bent ;)


Nou, zodra je een paard, zeg maar bij een big lick fokker koopt, houd je natuurlijk zowiezo zijn praktijken in stand.
Er zijn ook fokkers, die niet zo fokken, vaak hebben die ook een wat andere bouw.
Deze fokkers moet je met een zaklampje gaan zoeken.

Ik ken eigenlijk maar 1 stoeterij in Nederland en Belgie, die redelijk dicht daarbij staat, dat is Sandra van den Hof, pleasure gaits.

Erg mooi wat zij doet en heeft gedaan voor het ras.
Zich niet af heeft laten schrikken door de best wel criminele circuit van de big lickers.

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: Ban op brute trainingsmethodes van Tennessee Walking Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 19:12


djinnie

Berichten: 2795
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Ban op brute trainingsmethodes van Tennessee Walking Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 19:17

Beetje boel ongelooflijk. Damn zeg. Konden ze eindelijk serieus actie gaan ondernemen, komt dit ertussen. Het klinkt alsof we die regelgeving wel vaarwel kunnen gaan zwaaien. :(

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 19:21

Ik was al enkele dagen op de hoogte en vind het gewoon verschrikkelijk. Laten we hopen dat Trump nog ergens een beetje gevoel heeft.

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 19:45


Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 19:48

Vaag citaat van die link geplukt; "Perdue is echter voor het slachten van paarden, meldt de website Tuesday’s Horse. Er is dus niets dat aangeeft dat hij zich zou inspannen om een einde te maken aan soring."
Hij is voor slachten dus vast niet tegen soring? Rare logica.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 20:00

Kuggur schreef:
Vaag citaat van die link geplukt; "Perdue is echter voor het slachten van paarden, meldt de website Tuesday’s Horse. Er is dus niets dat aangeeft dat hij zich zou inspannen om een einde te maken aan soring."
Hij is voor slachten dus vast niet tegen soring? Rare logica.

Dat was mij ook al opgevallen en vind het een uit de lucht gegrepen aanname.

Pleasuregaits

Berichten: 333
Geregistreerd: 15-02-02
Woonplaats: Hechtel

Re: Ban op brute trainingsmethodes van Tennessee Walking Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 17:09

Update:
Eerder deze maand kregen we het waanzinnige nieuws dat een voorstel tot wetswijziging was aangenomen nog tijdens de zitting van Obama. Binnen 30 dagen na inschrijving in het register zou het gebruik van action devices zoals kettingen verboden worden. Met ingang van 1 januari 2018 zouden ook de stacks (klompen) niet meer op wedstrijden, veilingen en verkoopdagen toegestaan zijn. Dit tezamen zou het illegaal toepassen van soring ver terugdringen.

Helaas was de blijdschap van korte duur.
Zodra Drumpf zijn 'troon' had betreden bevroor hij alle wetswijzigingen die nog niet waren ingeschreven in het register. De wijziging van de HPA (Horse Protection Act) uit 1971 zit daar ook bij. In principe hoeft dit niet te betekenen dat alles van de baan is. Echter zijn er diverse negatieve factoren die we niet kunnen ontkennen;
- op het bevriezen van de wetswijzigingen staat geen termijn gesteld waardoor deze wellicht jaren in de kast kunnen blijven liggen;
- Drumpf heeft aangekondigd regulariseren te elimineren
- Drumpf werkt nauw samen met Mitch McConnel die pro Big Lick is en al jaren de PAST Act (Prevent All Soring Tactics Act) blokkeert.

Al met al zien we de toekomst somber in. Desondanks stellen we alles in het werk om de goedgekeurde wetswijziging alsnog te laten regulariseren en blijven we strijden om de PAST Act erdoor te krijgen.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Re: Ban op brute trainingsmethodes van Tennessee Walking Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 17:20

Echt wel balen... Die trump is ook wel een behoorlijk nare man :/ Maar opzich had ik t verwacht. Het is allemaal een beetje hetzelfde wereldje met dezelfde denkwijze..
Die mensen die die TWH's dus hadden die ik kende, zijn ook allemaal voor trump. Vooral de mensen met de Big Lick paarden (die ik verder niet ken maat wel vaak op mn fb voorbij komen). Echt apart volk.. Niet iedereen natuurlijk, maar daar was ik al duidelijk over in mn andere post.