Vijf doodgebeten shetlandpony's in achtertuin gevonden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:06

Kennen mensen hier het programma pitbulls and parolees? Het gedrag van die honden komt niet door die honden maar door de opvoeding die zij hebben gehad. Al die vooroordelen over rassen slaan echt nergens op.

Femke_Tweety

Berichten: 11988
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Vijf doodgebeten shetlandpony's in achtertuin gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:25

Lief en naïef.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:43

Laat ik het anders stellen:
Ik weet dat er honden met jachtinstinct zijn, die kunnen een konijn, schaap of paard bijten.
Of die er 5 dood zullen bijten, dat waag ik te betwijfelen, mocht dit echter wel het geval zijn/of je vertrouwd je hond niet, dan moet je je dier aangelijnd uitlaten of muilkorven, als je hem los wilt laten.
Dat laatste gebeurd ook bij veel galgo's, in het vuur van rennen en spelen, kunnen ze behoorlijk bijten, deze hebben dan een muilkorf om.

@Lianne334
Ik neem aan dat jij weet wanneer je je hond aan moet lijnen enof muilkorven en wanneer niet.

En misschien moet ik mijn stellingname bijstellen.
Mijn mening is dat als 2 honden 5 ponies zijn doodgebeten ( ik blijf het raar vinden dat deze niet getrapt hebben )
Waar is het baasje al die tijd?
Wat heeft die wel of niet gedaan?

Ik bedoel maar, dat zal allemaal niet in een minuutje gepiept zijn.

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:52

Pfff wat heb ik mij lopen irriteren aan de reacties. Zoveel die roepen bijthonden. Er is helemaal niks in het artikel die dit zegt!!!!!! Dit zijn de mensen die krachtige honden een slechte naam geven. Net als de opmerking als het een bijthond is moet tie aangepakt worden. Nou het zijn honden die bijten. Dus maatregelen. Of het een labby of een herder is maakt mij niks uit. De honden hebben gedrag vertoond tegenover dieren wat zeer onacceptabel is. Dit zegt mij echter niks over hoe ze naar mensen zijn. Een kat die jaagt hoeft mensen niet de ogen uit te krabben.

Het is wel duidelijk dat deze honden een gevaar opleveren voor dieren die gehouden worden en dat vind ik echt niet kunnen.

Wat op zich natuurlijk niet uitmaakt, maar waar ik wel over nadenk, is hoelang deze honden bezig zijn geweest. Er achter aan jagen, vangen, pony ontsnapt weer etc, omdat dit toch redelijk in de bewoonde wereld heeft afgespeeld, verbaasd het me dat niemand eerder wat heeft gezien. (weer zal vast ook mee spelen)

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:57

En misschien moet ik mijn stellingname bijstellen.
Mijn mening is dat als 2 honden 5 ponies zijn doodgebeten ( ik blijf het raar vinden dat deze niet getrapt hebben )
Waar is het baasje al die tijd?
Wat heeft die wel of niet gedaan?

Ik bedoel maar, dat zal allemaal niet in een minuutje gepiept zijn.[/quote]


1 Pony's kunnen best getrapt hebben. Grote sterke honden trekken zich hier weinig van aan. Mijn hond heeft ook inmiddels 3 keer een rake trap gehad van een paard maar loopt gewoon door. Daarnaast leert instinct ze ook om uit de buurt van de achterbenen te blijven.

2 Ik ga er van uit dat de honden ontsnapt zijn. De eigenaar kan dus overal geweest zijn. bijvoorbeeld bedrijfshonden waarvan de eigenaar in huis zit en de honden buiten. Of honden op het erf en baas ergens op visite.

3 De vraag is allereerst of hij op de hoogte is. Weet de eigenaar van niks af en in de ochtend zijn de honden bijvoorbeeld weer braaf op het boerenerf ja wat doe je dan. Zijn het zwarte honden en is bloed opgedroogd dan zul je er waarschijnlijk weinig van zien.

Het artikel geeft te weinig informatie om die 2 punten te kunnen beantwoorden. Alleen als je weet wie de baas is ed weet je meer over de huisvesting, de mogelijkheden die de honden hadden en als de baas ontdekt heeft dat ze weg waren of onder het bloed zaten welke acties hij heeft ondernomen.

Froukje
Forever young

Berichten: 10842
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 20:01

Nee we laten lekker Fiefie bij z'n huidige baas, die daarna echt niet veel verantwoordelijker wordt, zodat het nog een keer kan gebeuren :j Puik plan!

Denk je dan ook even aan de eigenaar van de aangevallen dieren? Je snapt toch hopelijk dat die dat niet nog een keer willen meemaken?

Als de eigenaar niet die verantwoordelijkheid neemt moet iemand anders dat doet. En met asiels die inmiddels al zo overvol zitten dat er honden worden afgemaakt, is inslapen van zo'n hond nog het meest humaan.

Het zal die hond werkelijk z'n reet roesten of ie nu wordt ingeslapen of over 10 jaar omdat ie ouderdomskwaaltjes begint te krijgen. Het zijn de mensen die daar een enorm drama van maken.

Neem je verantwoordelijkheid en houd je beest bij je. Dan hoef je je ook niet druk te maken of je je hond moet laten inslapen.

En wat dat betreft ben ik heel blij dat we hier agenten hebben die gewoon schieten als er zo'n hond tussen de schapen/paarden/koeien loopt. Dan hoeft een eigenaar ook niet meer die keus te maken.
Opjagen is nog tot daar aan toe, maar 5 pony's de dood injagen is gewoon vies vals gedrag.

SaraViavia

Berichten: 1797
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 20:34

jasmijn16 schreef:
SaraViavia schreef:
Netjes dat de eigenaar nog zegt dat hij hoopt dat de eigenaar van de honden ze nu hopelijk binnenhoudt.. Vind dat die honden wel afgemaakt mogen worden en de eigenaar verdient een boete. Dit is geen normaal gedrag. En ik denk niet dat dit door een golden retriever of iets dergelijks is gebeurd.....
Zeker als het vechthonden waren vind ik dat de hondeneigenaar dit echt duur mag komen te staan. Ik had het niet gepikt als twee rothonden vijf van mijn pony's het leven afpakte.

Dus als het een pitbull of iets was moet de straf zwaarder zijn dan bij een labrador? Dat slaat dus echt nergens op hè.


Ik vind dat als je ervoor kiest om een vechthond te houden je ook verantwoordelijk bent voor de consequenties. Feit is dat die dit soort dingen wat sneller doen dan bijvoorbeeld een golden retriever ja. Ik vind sowieso dat je als eigenaar verantwoordelijk bent voor je dieren, maar je kiest toch zelf voor een vechthond.. Nee niet alle vechthonden zijn verkeerd en ik weet dondersgoed dat alle honden dit kunnen doen, want ben zelf aangevallen door de meest trouwe Deense Dog die er was, maar ik blijf erbij dat je met zulke honden wel wat meer eigen risico hebt.
Verder gaat het nu niet over het hondenras, maar om de overleden pony's

Dus ik wens de eigenaren van de pony's vooral heel veel sterkte toe, verschrikkelijk

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 20:36

A3a1 schreef:
Ik vind het raar dat zoveel mensen dit voor honden normaal gedrag vinden.
Ik heb mijn hele leven lang honden, ik heb vrienden met honden, ik heb dit nog nooit mee gemaakt.

Je hoort wel eens dat er 1 schaap is doodgebeten, niet dat een kudde wordt uitgeroeid.
Het gebeurd wel eens dat een hond gaat jagen, niet dat dan rücksichtslos 5 ponies worden afgeslacht.

Dat is geen normaal gedrag voor honden.
Het is ook geen natuur, een roedel wolven dood 1 ponie en eet die op.
Ze moorden niet 6 ponies, dat is in de natuur helemaal niet efficient.

Bij wolven zit er een rem op dit soort gedrag, bij (veel) honden niet. Het niet stoppen met jagen/bijten is wel degelijk een typisch stukje hondengedrag als er een groep dieren opgejaagd wordt door 1 of meer honden. Als er 1 schaap wordt doodgebeten is het zeer onwaarschijnlijk dat er geen gewonde schapen bij lopen of er is heel snel ingegrepen. Een hond is geen wolf meer, ook al zijn ze familie en kunnen ze vruchtbare nakomelingen krijgen. Domesticatie heeft invloed op de ontwikkeling van gedrag net zo goed als op uiterlijk, vanuit een experiment met zilvervossen komt het vermoeden dat er een stap naar volwassenheid niet gemaakt wordt. Kan dus heel goed dat een stukje zelfstandigheid en daarmee rem op jagen na succes (niet meer energie verbranden dan je kan vangen) daar ook bij zit, immers bij pups is het spel en daar stop je pas mee als je te moe bent of je mama dat zegt.

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 20:39

bruintje123 schreef:
Precies A3a1.
Dan pakken ze er als roedel samen 1.
Dit heeft totaal niets te maken met natuurlijk roedel gedrag.
Dit is compleet gestoord gedrag.

En ik mag hopen dat de eigenaar er niet bij was anders is die nog gestoorder dan de honden.
Maar ik neem aan dat die wel weet dat ze zijn ontsnapt en toen ze weer terug kwamen bloed aan zich hadden. Daar moet toch een belletje gaan rinkelen.
Erg laf als die zich niet gaat melden.
Dan weet je al meteen wat voor soort persoon dat is.



Juist en dat is juist het probleem........honden is geen natuur...........ze zijn gefokt en worden gehouden door een mens, dus ze wijken totaal af van de natuur en helaas heb je soms van die honden die almaar doormoorden en of ze blijft aanvallen, meestal gaat het om rassen die te ver van de natuur afstaan. En ook je hebt helaas van zulke eigenaars die zo laf zijn........
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 15-01-17 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 20:39

tamary schreef:
Bij wolven zit er een rem op dit soort gedrag, bij (veel) honden niet. Het niet stoppen met jagen/bijten is wel degelijk een typisch stukje hondengedrag als er een groep dieren opgejaagd wordt door 1 of meer honden. Als er 1 schaap wordt doodgebeten is het zeer onwaarschijnlijk dat er geen gewonde schapen bij lopen of er is heel snel ingegrepen. Een hond is geen wolf meer, ook al zijn ze familie en kunnen ze vruchtbare nakomelingen krijgen. Domesticatie heeft invloed op de ontwikkeling van gedrag net zo goed als op uiterlijk, vanuit een experiment met zilvervossen komt het vermoeden dat er een stap naar volwassenheid niet gemaakt wordt. Kan dus heel goed dat een stukje zelfstandigheid en daarmee rem op jagen na succes (niet meer energie verbranden dan je kan vangen) daar ook bij zit, immers bij pups is het spel en daar stop je pas mee als je te moe bent of je mama dat zegt.


Precies wat ik duidelijk probeerde te maken.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 21:12

Even laatste 3 posts

quikie
Ok, ja er zijn weinig handvaten, klopt.
Ja, zou kunnen dat deze ponies getrapt hebben maar net niet raak.

Daarna
De aanname dat honden van tegenwoordig moordend rondlopen, ben ik het niet mee eens. Er zullen wat exemplaren tussen zitten, maar dat is % erg weinig.
Stellen dat honden, juist doordat ze ver van de natuur afzitten juist gaan moorden....mwah, vergezocht.

Als dit waar was, zou er iedere week wel zo'n verhaal in de krant staan.
Hart voor Nederland zou hemelschreiende verhalen vertellen. :=

Wat dat betrefd, er worden ook een aantal dingen erg opgeblazen, hier.
Alle individuele dingen om de moordende staat van honden, wordt nu gebruikt om het op te blazen.

Ik wordt daar eerlijk gezegd niet zo vrolijk van, want door dit opgeblazen gedoe van mensen, wordt straks de toch al beperkte ruimte van honden, nog meer ingeperkt.