Sfeer op internet: Bokt aan het woord in NRC

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Sfeer op internet: Bokt aan het woord in NRC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 22:05

Betreft agressieve sfeer.... In vergelijk met bijv nujij toen dat nog bestond, valt dat echt wel mee. Stoor me meer aan dat sommige mensen door het team de hand boven het hoofd gehouden wordt, het meten met twee maten vanuit het team, en dat soort dingen... :x

_l_amanda_l_

Berichten: 6052
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 22:15

Leuk artikel! Jammer dat ze maar zo'n klein stukje van je ingestuurde stuk gebruikt hebben Oscar, maar toch.. :)
ElineS schreef:
Dat is heel wat meer dan ik dacht trouwens.

Onderaan de "forums" pagina kan je dat zelf gewoon lezen hoor.. ;)
Daar staat z.g.a. onderaan een balkje "statistieken".

Even in de ledenlijst rondgekeken en best wel veel gebruikersnamen met 0 berichten, wel 3348 pagina's :=

Sellyxx

Berichten: 1213
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 22:31

Haha wauw. Het valt me echt op dat er nog (bijna niet) een positieve reactie op zo'n stuk is gekomen :). We mogen naar mijn idee als bokkers best trots zijn dat bokt in het NRC staat. Als het over het paardenwereldje zelf gaat, zijn er misschien mensen met een duidelijke mening, maar als je kijkt naar andere forums en internetsites worden mensen vaak uitgescholden en wordt er het lelijkste taalgebruik toegepast. dat zie ik hier niet veel gebeuren. Ik ben iemand die vaak op bokt zit voor de sfeer, voor de leuke foto's, de interessante topics. Ik lees niet alles, ik kijk niet echt in de topics die mij minder aanspreken, maar dat is iets wat mij niet meer dan logisch lijkt.

Ik vind het ironisch dat er rondom zo'n positief bericht over bokt eigenlijk toch geen positieve sfeer hangt. De reacties van de bokkers die kritiek hebben op het bericht, vind ik op hun beurt juist weer scherp etc. En dat terwijl het commentaar van die bokkers is dat bokkers teveel kritiek hebben.
Een buitenstaander die nu dit topic zou lezen zou denk ik niet helemaal begrijpen waar nu die gezelligheid te vinden is waar het artikel over schrijft.

Juist het positieve blijven benaderen helpt denk ik. Dat we er hier met z'n allen een gezellige boel van maken, en dat begint bij jezelf!
Laatst bijgewerkt door Sellyxx op 28-12-16 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Yaralisa

Berichten: 2180
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 22:33

Sellyxx schreef:
Ik vind het ironisch dat er rondom zo'n positief bericht over bokt eigenlijk toch geen positieve sfeer hangt. De reacties van de bokkers die kritiek hebben op het bericht, vind ik op hun beurt juist weer scherp etc. En dat terwijl het commentaar van die bokkers is dat bokkers teveel kritiek hebben. Ik snap ergens wel hun punt, maar ik maak me er eerlijk gezegd niet druk om :) Juist het positieve blijven benaderen helpt denk ik. Dat we er hier met z'n allen een gezellige boel van maken, en dat begint bij jezelf!


Inderdaad. Het is denk ik goed om meer stil te staan bij het positieve en wat wel leuk is in plaats van altijd maar te benadrukken wat niet goed is.

Leuk dat bokt genoemd wordt!

Kimbers

Berichten: 5105
Geregistreerd: 04-02-05

Re: Sfeer op internet: Bokt aan het woord in NRC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 22:45

Ik denk dat mensen bokt negatief zien omdat negatieve berichten makkelijker onthouden worden.

In het grootste gedeelte van de topics is er niets aan de hand. Omdat die topics er niet uit springen worden ze vergeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 22:51

Goed stuk! Je zou bijna gaan denken dat paardenmensen leuk zijn!!

Ik vind het op bokt er prima aan toe gaan behalve een paar zuurpruimen hier en daar.

pien_2010

Berichten: 43469
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 22:54

Bokt vind ik inderdaad gezellig ook al is het zeker niet perfect. Niets is ooit perfect. In het artikel van de NRC wordt door iemand verteld dat een gezellig forum gebaat is bij strenge regels die ook toegepast worden. Vind ik belangrijk om in gedachte te houden door het moderator team.
Iedereen kan zelf iets van zijn gading vinden. In één topic zit ik al jaren met een aantal mensen en sommige hebben inmiddels paar kinderen terwijl toen we begonnen daar nog geen sprake van was. Af en toe op een dag even inloggen om naar bepaalde posts in de topics die in mijn lijstje staan te kijken en bij te lezen c.q. te reageren, maakt dan dat moment van de dag weer gezellig. Na paar minuutjes ben ik weer weg.
Vaker in het leven heb je een klein groepje mensen die nadrukkelijk aanwezig zijn op een vervelende manier, dat houd je toch. Als daar niet genoeg op wordt in gegrepen in mijn ogen na melding door mij, dan klik ik dat topic gewoon weg uit mijn lijst. Daarvoor is het leven te leuk en blijft Bokt.nl ook leuk.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 28-12-16 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 22:58

Ik ben zo'n echte lezer. Ik kom bijna dagelijks op bokt om bij te lezen, maar reageer zelden, gewoon omdat ik weinig interessante te melden heb, maar wel heel graag info op doe en bijlees.

En ik denk dat er zo veel mensen op bokt zijn... Mensen die wel gezellig meelezen maar niet actief mee bokken.

Noeps
Berichten: 16930
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 11:08

Seltje schreef:
Ik ben zo'n echte lezer. Ik kom bijna dagelijks op bokt om bij te lezen, maar reageer zelden, gewoon omdat ik weinig interessante te melden heb, maar wel heel graag info op doe en bijlees.

En ik denk dat er zo veel mensen op bokt zijn... Mensen die wel gezellig meelezen maar niet actief mee bokken.

Ja! Ik vond het dan ook een leuk en ook wel herkenbaar artikel in het NRC.

Anoniem

Re: Sfeer op internet: Bokt aan het woord in NRC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 11:20

Leuk zeg :)
Ik vind de sfeer op bokt over het algemeen ook prima. In verreweg de meeste topics is sfeer volgens mij neutraal/beleefd. Natuurlijk is er wel eens een reltopic, maar daar staan ook uitzonderlijk fijne topics (denk nu bijvoorbeeld aan [VVDD] kareltje, ex manegepony, hopelijk een nieuwe kans) tegenover.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 11:29

Oedi schreef:
Leuk dat Bokt er ook bij staat! Ook als ik iets niet-paardgerelateerds google, zie ik Bokt regelmatig bij de eerste hits verschijnen. Dus ik denk dat er ook heel veel niet-geregistreerde mensen meelezen.

Ik ben trouwens wel heel benieuwd van wie die Bokt-baby is *D


Bokt baby *present*

De sfeer is idd niet altijd even gezellig, maar wees eerlijk, dat is het in het echte leven ook niet ;) Er zijn altijd mensen die vrij fanatiek worden bij een discussie, of die, tot ergernis van iedereen, vasthouden aan hun mening bijvoorbeeld.
Zelf ben ik niet op veel delen van het forum actief, maar kom er weleens terecht als ik een topic in de "actieve onderwerpen" lijst aanklik.

Mariett

Berichten: 4435
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Sfeer op internet: Bokt aan het woord in NRC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 11:46

Ik vind dat bokt eigenlijk heel positief is over het algemeen :) Als je vooral naar de discussietopics kijkt, dan snap ik wel dat je de sfeer soms 'agressief' vindt, het kan er heftig aan toe gaan in sommige discussies.
Maar tegelijk zijn er zoveel positieve, leuke topics op bokt dat dat de heftige discussies voor mij in evenwicht brengt. Een tijdje gelezen opende in een foto-topic en daar kreeg ik een aantal reacties op, onder andere één onaardige. Ik kreeg direct daarna bijval in mijn topic en een aantal pb's om me even te steunen. Dat is toch bijzonder?

Verder kan je op bokt interessante mensen en/of paarden volgen, omdat er zoveel verschillende mensen op bokt zitten. Daar kan je ook heel veel van leren! Als ik meer wil leren over de geboorte van een kalf, kan ik daarvoor op bokt zijn. Of als ik een topic over draverij, freestyle of vrijheidsdressuur interessant vind ben ik op bokt op de goede plek. En dan zijn er altijd wel mensen die daar een harde mening over hebben, maar vaak blijft het topic dan alsnog positief door een wijze topicstarter :)

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 10:38

Ik vind het zo jammer dat er altijd discussies zijn met dezelfde mensen die altijd overtuigd zijn van hun gelijk en dat echt willen doorstampen. Sommige lijken echt oogkleppen op te hebben. Hierdoor is m'n plezier in bokt echt weggegaan. Waar ik vroeger mijn best deed lange inhoudelijk goede inhoudelijke berichten te sturen, doe ik dat nu nooit meer. Eerst jarenlang rond de 8 berichten per dag, nu max. 1 per week. Voor mijn gevoel is het allemaal verloren moeite. Dus besteed ik de tijd wat ik vroeger op bokt zat liever aan andere dingen. In enkele topics lees ik nog mee. Maar voor de rest geen bokt meer voor mij.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 11:04

Als je niet meepraat in de trant van de door het modteam gekozen denkrichting, wordt je op een oneerlijke en erg nare manier heel subtiel door een groepje in discussies neergesabelt...groepje mag je op een duidelijke subtiele manier persoonlijk aanvallen, je verweer wordt verwijderd met een modopmerking...je zwartgemaakte polariserende imago blijft staan.

Heerlijk die eenzijdige boktsfeer waarin een ander bepaalt wat je mag zeggen..

Bokt is in informatie en sfeer in de afgelopen jaren hollend acheruit gegaan en bokt zelf dikteert wat de inhoudt is, niet de gebruiker..

Voor mij een reden om bokt vaarwel te zeggen..

Kijk nog wel eens wat advertenties op boktmarkt...lees wat sommigen voor problemen met hun paarden hebben, waar soms wel 1 eerlijke en prettige bruikbare tip bij zit. Zie veel gruwelijk gereden paarden waar alleen oooo en ah op gereageerd mag worden.

Moderators die nog het leven moeten leren kennen en niet door vetes heen kunnen prikken, maar wel mogen beslissen...geven ongewild een richting aan bokt waarin je niet eens een eerlijke discussie kan voeren...de niet jaknikkers worden afgemaakt met een glimlach.

Overigens is er nog nooit een banner die mijn aandacht heeft getrokken, laat staan ooit een advertentie die mij tot kopen heeft aangezet.

Ondanks de overschatte vaste gebruikersgroep, zullen adverteerders niet meer omzet krijgen, bokt wel met de advertentie verkoop.

Zodra er een beter forum komt waarin er niet achter de schermen wordt gedikteert, verwacht ik een flinke leegloop bij bokt....maar bokt Weigert boktgebruikers te deleten, zo krijg je een mooi, niet reeel, gebruikers totaal..

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Sfeer op internet: Bokt aan het woord in NRC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 11:47

Het is net wat je tot die gebruikers rekend. Zijn dat geregistreerde gebruikers? Zijn dat actieve gebruikers? Meelezers?
Een adverteerder zal niet iedereen op z'n blauwe ogen geloven als ze zeggen dat ze 1.000.000 leden hebben bijvoorbeeld, en zal daar vast nog wel op doorvragen welke er dan nog actief zijn.

De sfeer is veranderd in de jaren ja. Waar het er vroeger nog weleens hard aan toe ging (waar het vaak wel gewoon eerlijk bleef overigens) lijkt een weerwoord nu soms idd een zonde. Dat zal deels vanuit bokt zelf komen, maar de mensen die de topics starten lijken soms ook wel wat tere zieltjes te hebben, wat een gewone gezonde discussie onmogelijk maakt omdat er dan meteen naar mods gestapt word om de rem aan te trekken.
Dan kom je idd op de ohh en Aahh cultuur die men graag ziet (zo lijkt het iig soms) bij foto topics.

pien_2010

Berichten: 43469
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 16:48

palousa_boy schreef:
.
De sfeer is veranderd in de jaren ja. Waar het er vroeger nog weleens hard aan toe ging (waar het vaak wel gewoon eerlijk bleef overigens) lijkt een weerwoord nu soms idd een zonde. Dat zal deels vanuit bokt zelf komen, maar de mensen die de topics starten lijken soms ook wel wat tere zieltjes te hebben, wat een gewone gezonde discussie onmogelijk maakt omdat er dan meteen naar mods gestapt word om de rem aan te trekken.
Dan kom je idd op de ohh en Aahh cultuur die men graag ziet (zo lijkt het iig soms) bij foto topics.


Dit vind ik een hele lastige PBoy. Net, vanwege een informatief topic waarin off topic wordt gegaan, van iemand een pb gehad waarin het off topic werd veroordeeld met daarbij de opmerking dat de moderators niet genoeg ingrijpen.
Jij beschrijft weer de andere kant. En weet je alle twee hebben jullie gelijk.

Dat geeft al aan hoe lastig het is om het goede te doen als moderator van Bokt.

Ik heb al eens gedacht, misschien is het goed om een TS wat meer bevoegdheden te geven over de ontwikkeling van het eigen topic. Wil je het wat softer, dan kan dat en kan er meer getemd worden door TS. Ben je meer van : "kom maar op", dan laat je wat kritischer geluid toe. Misschien dat dit wel meer in deze tijd thuis hoort vraag ik me wel eens af.
Voorbeeld:
Kijk als ik een topic start om iedereen te laten zien wat ik bereikt heb met paardrijden, dan plaats ik kwetsbaar materiaal van mezelf. Ik vind dat ik, of de TS die hetzelfde doet, wel iets te zeggen mag hebben tot hoever de op- en aanmerkingen mogen gaan, bijvoorbeeld bij HAW. Nu kan dit helemaal niet.

Een ander vindt dat misschien weer een goede zaak, want "ook al plaats jij zelf het materiaal, je moet maar tegen een stootje kunnen" is dan de redenering. Heb jij als TS zelf wat meer bevoegdheid, dan kan beiden.

Dus het is nog niet zo gemakkelijk om het goed te doen op dit moment.

Enfin, misschien gaan we nu te veel off topic, maar ik ben het wel eens dat Bokt het nog niet zo slecht doet.


Indestal schreef:
Als je niet meepraat in de trant van de door het modteam gekozen denkrichting, wordt je op een oneerlijke en erg nare manier heel subtiel door een groepje in discussies neergesabelt...groepje mag je op een duidelijke subtiele manier persoonlijk aanvallen, je verweer wordt verwijderd met een modopmerking...je zwartgemaakte polariserende imago blijft staan.

Heerlijk die eenzijdige boktsfeer waarin een ander bepaalt wat je mag zeggen..

Bokt is in informatie en sfeer in de afgelopen jaren hollend acheruit gegaan en bokt zelf dikteert wat de inhoudt is, niet de gebruiker..

Voor mij een reden om bokt vaarwel te zeggen..


Vind ik ook een lastige. Herken ik zelf niet zo dat Bokt dikteert wat de inhoudt is en niet de gebruiker. BOKT heeft Regels waarlangs alle berichten gelegd worden.
Dan wordt gekeken is een bericht on- of off topic (en is dat in dit geval erg) en/ of voldoet het bericht aan de regels?
Vind het wel triest dat je Bokt verlaat, want ik vind jouw bijdrage waardevol in de discussies ook al zijn wij vaak "agree to disagree". Daar is niets mis mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 17:05

Ik denk dat Bokt ook gewoon zo groot is geworden dat het echte ons kent ons Boktgevoel is verdwenen. Vroeger klikte ik een groot aantal subfora aan om te kijken wat daar te beleven viel - toch in elk geval wel even bij Rijden ITP en ITP. Dat heb ik nu al geen jaren meer gedaan; ik kijk even naar het kadertje op de voorpagina met de laatste berichten en de berichten die ik zelf volg en dat is het. Vroeger volgde ik bepaalde subforums (elke dag even kijken wat er op het Vrijheidsdressuur en Grondwerkforum gebeurde), nu volg ik de voorpagina.
Ik verbaasde me er gisteren nog over dat blijkbaar heel veel Bokkers dat doen, want in de Uitgelichte foto's staan steeds vaker topics die 0 of maar 2 reacties hebben gehad; blijkbaar wordt er echt steeds meer gebokt op de vierkante centimeter in plaats van over het hele forum. Ik ben al geen jaren meer gewoon voor de leuk eens even naar een ITP subforum gegaan; daarvoor zijn er gewoon teveel en ik zie door de bomen het bos niet meer, dus voor mij speelt Bokt zich alleen nog maar af op de voorpagina en wat ik daar aantref.

Ik vind het trouwens terecht dat Bokt als goed voorbeeld wordt genoemd door het NRC. Ook het 'je moet de denktrant van de moderators volgen want anders gaan ze je zwartmaken' herken ik totaal niet. Ik heb zelfs geen idee wat de gedachtes van de moderators zijn dus ik zal daar regelmatig tegen zondigen, maar heb nog nooit last van ze gehad. Natuurlijk gaat het niet altijd goed; zo was het vervelend toen topics steeds vaker onderbroken werden met "AB->CD" modverhuisberichten, helemaal als de TS niet wist wat daarmee bedoeld werd en dat frustratie en agressie opriep. Dat is toen aangekaart op Forumzaken en nu staat er steeds keurig 'Ik heb dit topic van AB naar CD verplaatst omdat het daar meer thuishoort'. Top! +:)+
Ik zie dan ook geen Mod team dat alles dicteert. Inhoudelijk ben ik ze nog nooit ergens tegengekomen als 'team tegen de rest', en als het om het uitvoeren van modtaken zelf gaat dan gaat veranderingen soms wat traag, maar er wordt blijkbaar door de mods toch aan de hand van gebruikerservaringen het eigen mod-gedrag verbeterd, en dat vind ik een gezonde zaak.

Babootje

Berichten: 26342
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Sfeer op internet: Bokt aan het woord in NRC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 18:22

Geen probleem met strenge regels zolang ze maar voor iedereen op dezelfde wijze worden gehanteerd. Af en toe heb ik de indruk dat er mods zijn die hun persoonlijke voorkeur erg laten gelden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:29

LadyMadonna schreef:
Betreft agressieve sfeer.... In vergelijk met bijv nujij toen dat nog bestond, valt dat echt wel mee. Stoor me meer aan dat sommige mensen door het team de hand boven het hoofd gehouden wordt, het meten met twee maten vanuit het team, en dat soort dingen... :x

Ik vindt juist erg jammer dat nu jij weg is.
Ik vond altijd heel fijn om te lezen hoe het volk over bepaalde nieuws items en politieke zaken denkt met als voordeel dat onderwerp van verschillende kanten worden belicht waarbij waarheid ergens in midde ligt.

Doe je dit niet dan krijg je heel eenzijdig verhaal waarmee je niks kan.

PimxBotje

Berichten: 442
Geregistreerd: 22-11-16

Re: Sfeer op internet: Bokt aan het woord in NRC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:53

Leuk hoor die aandacht voor Bokt +:)+