VLP roept Joris Vanspringel uit tot Sportman van het Jaar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

VLP roept Joris Vanspringel uit tot Sportman van het Jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 16:59

Gazet van Antwerpen
Eventing
Afbeelding
Foto door Nick Kidd via Flickr

Joris Vanspringel is maandag tijdens de Kerstjumping van Mechelen door de Vlaamse Liga Paardensport (VLP) uitgeroepen tot Sportman van het Jaar. De 18-jarige jumpingruiter Gilles Thomas is Talent van het Jaar.

Vanspringel eindigde op de Olympische Spelen van Rio de Janeiro met de 17-jarige Lully Des Aulnes op de 24e plaats in de eventing. Later in het jaar werd hij met dezelfde ruin in Waregem Belgisch kampioen. Rio was voor de 53-jarige spoorwegbediende nog geen eindpunt: "Ik heb momenteel twee jonge talentvolle paarden op stal en het doel is met één van hen op de Spelen van Tokio te geraken."

Thomas haalde het voor zijn collega Zoë Conter en dressuuramazone Laurence Roos in de strijd om de titel Talent van het Jaar. Thomas heeft een schitterend seizoen achter de rug. Met de 8-jarig Indiana van het Kapelhof werd hij in het Ierse Millstreet Europees kampioen bij de junioren, zowel met de Belgische ploeg als individueel. Met dezelfde merrie veroverde hij even later de Belgische titel. Indoor won hij met de 12-jarige ruin Conaro de twee sterren Grote Prijs van Lier. Op termijn wil Thomas naar de wereldtop doorstoten: "Als ik er klaar voor ben, wil ik de stal van mijn nonkel Marc Van Dijck kopen en uiteraard meedraaien in het vijf sterren-circuit", aldus Thomas. "Deze week in Mechelen hoop ik een paar goede resultaten te behalen, maar wellicht is de Grote Prijs Sport Vlaanderen nog iets te hoog gegrepen."

De 22-jarige amazone Laurence Roos, die in Aken de dressuurproef voor beloften won, kreeg de meeste stemmen van het publiek. Ondernemer Willy Naessens kreeg van de VLP de onderscheiding Sportpersoonlijkheid van het Jaar voor zijn inzet voor het Belgische mennen. Hij wil in 2019 het wereldkampioenschap mennen in België organiseren.