KNHS gaat aandacht besteden aan ruitergewicht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ashleytjuhh

Berichten: 6666
Geregistreerd: 24-06-08

Re: KNHS gaat aandacht besteden aan ruitergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:07

Zal me niks verbazen trouwens als het wegen van de ruiter ingaat tegen de mensenrechten (of iets anders met een recht ofzo) dat niemand het aangaat wat je weegt

Veulen84

Berichten: 10881
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:09

tamary schreef:
Janneke2 schreef:
Gewicht paard hoef je niet precies te wegen, meetlint/formule en bodyscore verteld je ook veel. De 1-2-3 kg te zwaar vis je er niet zo meteen uit, de 10-20kg te zwaar wel.


Toch is dit geen echt goede methode. Meetlint is totaal niet betrouwbaar. Bovendien de meeste paarden zijn gewoon te dik. Een collega van mij heeft een pony van rond de 1.45. Daar kan ik prima opgaan zitten volgens dit concept. Beest is alleen zelf al meer dan 10tallen kg te zwaar. Dat is echt niet goed voor dat beest hoor.
Heb er zelf 1 staan, een en al spier en bijna geen vet. Dat is dan een betere verhouding. Maar met een meetlint meet die nog geen 400kg. Werkelijk gewogen op bijna 460kg aantal jaar geleden. Toch groot verschil hoor.

Ibbel

Berichten: 49193
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:10

Ashleytjuhh schreef:
Zal me niks verbazen trouwens als het wegen van de ruiter ingaat tegen de mensenrechten (of iets anders met een recht ofzo) dat niemand het aangaat wat je weegt


Jockeys en CEI-enduranceruiters heb ik er nog nooit over horen miepen. En aangezien die met kleding en zadel worden gewogen, weet je het daadwerkelijke gewicht van de ruiter toch niet.

Maar degene die piept, is vermoedelijk degene die dondersgoed weet dat-ie te zwaar is.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:11

Minimaal 75 kilo? Das voor sommige mensen al een no go. Hoe zit dat? (Geen verstand van endurance).

Sjolvir

Berichten: 25279
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:11

Ibbel schreef:
Sjolvir schreef:
Doen ze dat tegenwoordig? Toen ik in 2009 endurance reed ben ik nul keer op een weegschaal gezet, was maar klasse 1.


Niet voor gewone wedstrijden, maar voor CEI wedstrijden wel. Idd vanwege minimale gewicht van 75 kg.

Da's trouwens wel een leuke. 160 km paarden moeten MINIMAAL 75 kg dragen. En dat zijn allemaal van die afgetrainde 400 kg arabiertjes.


Dat bedoel ik, dat wegen is niet ten goede van het paard....
Enigste dat voor deze paarden spreekt is dat ze doorgaans goed getraind zijn en niet ineens zware ruiter op zich krijgen terwijl ze maar 1 x in de maand een keer 3 uur door het bos gejaagd worden en verder nooit wat doen behalve gras eten en te dik zijn. :+

Maar goed 20% is ruim, lijkt mij iets wat doorgaans haalbaar moet zijn. Overigens kan iedereen thuis natuurlijk nog steeds doen en laten wat ie wil, daar is geen enkele regulatie op.

Sjolvir

Berichten: 25279
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:12

Chasey schreef:
Minimaal 75 kilo? Das voor sommige mensen al een no go. Hoe zit dat? (Geen verstand van endurance).


DAt is in de endurance en bij racen gedaan om de competitive eerlijk te maken, je moet een minimaal gewicht hebben om mee te Mogen doen, weeg je dat niet, moet je dat aan gewicht meenemen, anders zou de lichtste ruiter met het lichtste harnachement in het voordeel zijn.

Ibbel

Berichten: 49193
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:13

Tja, iets met eerlijkheid. Iedereen minimaal 75 kg, voorkomt dat er jockeys van 50 kg mee gaan doen.

Maar ik bedoelde alleen maar aan te geven dat het technisch uitvoerbaar is. Zowel voor rennen als voor CEIs wordt het gedaan. Dus kan het ook worden ingevoerd voor gewone wedstrijden. Zo moelijk is dat dus niet.

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:13

Ik snap ook echt niet dat er allemaal tegens en andere verkeerde dingen bij worden gehaald :?

Je moet ergens beginnen en het is goed dat hier aandacht voor is. Hopelijk wordt het het ook gehandhaafd en in de tijd bijgesteld naar een nog betere regelgeving omtrent het gewicht te paard.


Mijn grootste vraagteken is de handhaving, ik zou niet graag degene zijn die met de weegschaal het terrein op komt....

cobiie

Berichten: 7307
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:14

Wie weet komt er een regel dat je je jaarlijks samen met paard moet laten wegen (zoiets als het meten van de jonge pony's), dan is er geen gedoe op wedstrijden enkel het controleren of de meeting nog geldig is.

Ashleytjuhh

Berichten: 6666
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:15

Ibbel schreef:
Ashleytjuhh schreef:
Zal me niks verbazen trouwens als het wegen van de ruiter ingaat tegen de mensenrechten (of iets anders met een recht ofzo) dat niemand het aangaat wat je weegt


Jockeys en CEI-enduranceruiters heb ik er nog nooit over horen miepen. En aangezien die met kleding en zadel worden gewogen, weet je het daadwerkelijke gewicht van de ruiter toch niet.

Maar degene die piept, is vermoedelijk degene die dondersgoed weet dat-ie te zwaar is.


Omdat die een minimaal gewicht moeten hebben zegt iemand net.

Al zou ik 50 kilo wegen gaat het nog niemand aan wat ik zou wegen.
Ik ben er openlijk over zoals ik in het begin al zei ik ben 175 en +/-90 kilo eb mijn paard is een kwpn van 165.
Ik ben volgens mijn bmi ook te zwaar dat weet ik sta ook elke dag in dr sportschool om af te vallen omdat ik dat zelf wil niet omdat het moet.
Maar als ik dalijk weer op mijn streefgewicht ben gaat het niey elke westrijd iemand aan wat ik weg no way.

Sjolvir

Berichten: 25279
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:17

Voor het idee, mijn 1.40 is momenteel in normale conditie en woog 2 wkn terug 463 kilo (was op de kliniek dus even over de weegbrug geschoven).
Maar hoe verdisconteer je dan voor overgewicht? Bij het paard? Want dat wordt dan natuurlijk weer een discussie van hier tot ginder, want als ik die van mijn vetmest is ie zo 100 kilo zwaarder en zou dus zwaarder inwegen. (ga d'r niet vetmesten, ben al blij dat ze er momenteel zo bij loopt)

Veulen84

Berichten: 10881
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:18

Het is gewoon praktisch niet uit te voeren dat wegen. Dure liefhebberij ook nog. Bovendien is er nooit een 100& onderzoek naar gedaan. In tegenstelling tot bv druk in de mond... Dan zie ik liever alle ruiters verplicht met een teugeldrukmeter rijden. Geeft een veel sneller diervriendelijk resultaat.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:18

Grit schreef:
Ik snap ook echt niet dat er allemaal tegens en andere verkeerde dingen bij worden gehaald :?

Je moet ergens beginnen en het is goed dat hier aandacht voor is. Hopelijk wordt het het ook gehandhaafd en in de tijd bijgesteld naar een nog betere regelgeving omtrent het gewicht te paard.


Mijn grootste vraagteken is de handhaving, ik zou niet graag degene zijn die met de weegschaal het terrein op komt....

Ik vind het gewoon niet nuttig hier op deze manier tijd aan te besteden, terwijl er andere dingen op veel grotere schaal mis gaan. Als ik in mijn omgeving kijk zijn de ruiters die te zwaar zijn voor hun paard 9 van de 10 keer geen wedstrijdruiters dus die merken er sowieso niks van. Dan is een groter probleem aanpakken of mensen hiervan bewust maken een betere besteding van tijd. Je kunt nu eenmaal niet alles tegelijk aanpakken.

20% is natuurlijk heel ruim, ik denk dat er maar weinig situaties te bedenken zijn dat daar overheen gaan een goed idee is. Dus ik ben niet tegen de regel, vind het nut alleen te beperkt.

cobiie

Berichten: 7307
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:19

Sjolvir schreef:
Voor het idee, mijn 1.40 is momenteel in normale conditie en woog 2 wkn terug 463 kilo (was op de kliniek dus even over de weegbrug geschoven).
Maar hoe verdisconteer je dan voor overgewicht? Bij het paard? Want dat wordt dan natuurlijk weer een discussie van hier tot ginder, want als ik die van mijn vetmest is ie zo 100 kilo zwaarder en zou dus zwaarder inwegen. (ga d'r niet vetmesten, ben al blij dat ze er momenteel zo bij loopt)

Ruiter en paard jaarlijks samen een weging bij de dierenarts doen, dan kan de dierenarts een aantekening plaatsen over de conditie van het paard. :P

cobiie

Berichten: 7307
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: KNHS gaat aandacht besteden aan ruitergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:21

Voor al die andere dieren welzijnzaken kan toch gediscussieerd worden in het topic wat daarvoor gemaakt is/wordt gemaakt, dan hoef dit topic niet vervuild te worden.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:22

cobiie schreef:
Sjolvir schreef:
Voor het idee, mijn 1.40 is momenteel in normale conditie en woog 2 wkn terug 463 kilo (was op de kliniek dus even over de weegbrug geschoven).
Maar hoe verdisconteer je dan voor overgewicht? Bij het paard? Want dat wordt dan natuurlijk weer een discussie van hier tot ginder, want als ik die van mijn vetmest is ie zo 100 kilo zwaarder en zou dus zwaarder inwegen. (ga d'r niet vetmesten, ben al blij dat ze er momenteel zo bij loopt)

Ruiter en paard jaarlijks samen een weging bij de dierenarts doen, dan kan de dierenarts een aantekening plaatsen over de conditie van het paard. :P

Als we dan toch bezig zijn kun je beter vetpercentages meten ipv de mening van een dierenarts op laten schrijven. Ik heb al gemerkt dat er daar een aantal van ook al goed gewend zijn aan de te dikke paarden namelijk.

Ashleytjuhh

Berichten: 6666
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:23

cobiie schreef:
Voor al die andere dieren welzijnzaken kan toch gediscussieerd worden in het topic wat daarvoor gemaakt is/wordt gemaakt, dan hoef dit topic niet vervuild te worden.


Word niet vervuilt gaat allemaal over de welzijn van het paard met rijden. Dat is een deel vanhet onderwerp

Sjolvir

Berichten: 25279
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:24

cobiie schreef:
Sjolvir schreef:
Voor het idee, mijn 1.40 is momenteel in normale conditie en woog 2 wkn terug 463 kilo (was op de kliniek dus even over de weegbrug geschoven).
Maar hoe verdisconteer je dan voor overgewicht? Bij het paard? Want dat wordt dan natuurlijk weer een discussie van hier tot ginder, want als ik die van mijn vetmest is ie zo 100 kilo zwaarder en zou dus zwaarder inwegen. (ga d'r niet vetmesten, ben al blij dat ze er momenteel zo bij loopt)

Ruiter en paard jaarlijks samen een weging bij de dierenarts doen, dan kan de dierenarts een aantekening plaatsen over de conditie van het paard. :P


Probleem is natuurlijk dat gewicht nogal een variabel gegeven is, zet mijn paard in de wei en rij er niet mee en ze is zo 100 kilo zwaarder. Zet mij in een ijssalon en laat me niet rijden en ik ben zo 10 kilo zwaarder.
En niet iedere dierenarts heeft een weegschaal.
En iets te rond wordt nog wel eens als normaal gezien, wij leven nou eenmaal in een welvaartsstaat.
(vond het eigenlijk jammer dat ik andere paard niet mee had, ben nieuwsgierig wat die nou echt weegt, meetlinten zijn leuk, maar nooit accuraat)

En voor de geode orde op mijn 1.40 van 463 kilo, gaat geen 90 kilo komen :+

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:25

20%....paard lief weegt 680 kilo, dus 136, kan nog net dus. Vind de marge erg ruim!

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:29

Sjolvir schreef:
Chasey schreef:
Minimaal 75 kilo? Das voor sommige mensen al een no go. Hoe zit dat? (Geen verstand van endurance).


DAt is in de endurance en bij racen gedaan om de competitive eerlijk te maken, je moet een minimaal gewicht hebben om mee te Mogen doen, weeg je dat niet, moet je dat aan gewicht meenemen, anders zou de lichtste ruiter met het lichtste harnachement in het voordeel zijn.


Ah zo! Dat klinkt logisch inderdaad :j

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:36

Sjolvir en andere

Bij de paarden wordt er uitgegaan wat er ongeveer het gezonde gewicht zou moeten zijn passend bij de bouw.
Nu vind ik dat ook natte vinger werk.
Maar hem te vet laten worden zodat er een te zware ruiter op mag begrijpt iedereen nog wel dat ze dat niet bedoelen bij dit welzijn verhogen voor de paarden.
Ik begrijp ook niet dat ik dat herhaaldelijk terug lees bij diverse Bokkers.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:38

Maar dan gaan we dus gokken wat het paard hoort te wegen, daar nemen we een percentage van die we eigenlijk ook niet weten dus dan nemen we maar 20% en dat zou dan een goede regel moeten zijn. Nou sorry, maar dat gaat natuurlijk nergens over.

Ibbel

Berichten: 49193
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: KNHS gaat aandacht besteden aan ruitergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:40

Nee, maar laten we wel zijn, ooit heeft iemand bedacht dat de grens tussen pony en paard op 1,479 ligt. Is dat meer of minder nattevingerwerk dan 20% als grens voor gewicht?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:41

Dat zeg ik. Dat is ook natte vinger werk.
Hem wegen is beter en je ziet dan ook wel of hij goed is of te zwaar is.
Maar hoeveel te zwaar blijft ook weer gissen.
Dikke botten brede boeg paard zal altijd zwaarder bij zijn stokmaat zijn dan ranke boeg, lange pijp bouw paarden.

Ibbel

Berichten: 49193
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:43

Het is gewoon een kwestie van logistiek en een kwestie van meten. Noteren op startkaart, en je hebt iig iets vaststaan qua paard. Beter dan niets.
En daarna ruiters wegen. Nog veel simpeler dan een paard. En ja, dan wel iedereen wegen. Anders krijg je pas echt protest.