KNHS gaat aandacht besteden aan ruitergewicht

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxCYNNxx

Berichten: 5663
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:46

Tink89 schreef:
xxCYNNxx schreef:
wow dit laat wel weer zien hoe erg we gewend raken aan te zware kinderen en volwassenen. Beetje puber die de 70 kilo aantikt?? Dat is echt gewoonweg te zwaar.
Meeste pubers die ik zie redden dat gelukkig echt niet, hoewel de wat zwaardere pubers idd aardig die kant opgaan, maar 70 kilo voor een puber met normale lengte is echt veel te zwaar


Wat een onzin. Ik was op mijn 12e al 1.73 en dan is 70 kilo een keurig gewicht.


Ja als je lang bent ja. Maar die lengtes op die leeftijd zijn nog steeds de uitzonderingen. Ik loop 5 dagen per week op een middelbare school rond en het overgrote deel van de meisjes rond 15 jaar zijn rond de 1.70-1.73. Tuurlijk lopen er ook langere meiden rond, maar die zijn zwaar, zeer zwaar in de minderheid.
En van die meisjes van rond 1.70-1.73 schat ik dat de meesten eerder tussen de 60 en 65 kilo inzitten...met ook hier idd een paar uitschieters naar boven, maar ook naar beneden.

wel op de school waar ik rondloop in elk geval.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 28-12-16 13:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Janine1990

Berichten: 43852
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:52

Dees schreef:
Ik heb er gewoon lol om.
Het is een totaal onhaalbaar iets voor KNHS om hier iets van te vinden. Dus ik heb er gewoon de gek mee.

En als je het serieus wilt hebben over de misstanden in de sport, dan zijn we er met het gewicht van een ruiter nog lang niet.

Ik heb in een ander topic al uitvoerig uitgelegd hoe het absolute gewicht van een ruiter maar 1 van de variabelen is. De bouw en mate van getraindheid van het paard is zeker ook een factor. Je zult bij een gewichtsindicatie daarom ALTIJD uit moeten gaan van een percentage gewicht ruiter tov totaal gewicht paard. Een maatstaf in kilogrammen is onzinnig.

Maar goed, dan moeten ze bij de rekenkamer ook nog leren om percentages te gaan uitrekenen - dat gaat dus kwa uitvoering niet meevallen. Als die weegschaal er bij A al ooit gaat komen :D

Daarom, stom idee van KNHS. Niet uitvoerbaar en alleen maar kans op nog meer onvrede in de paardensport.


Ik vind dat je hiermee een goed punt hebt... Lijkt me een goed stukje input voor de KNHS...

Maar what about een campagne dan? Ter bewustwording?

Dees

Berichten: 18944
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:04

Tja. Ik denk dat een ieder die aan de zware kant is, dat heus zo ook wel weet.
Daar heb je echt de KNHS niet voor nodig.

Ik zie zelf liever dat KNHS haar energie besteedt aan daar waar ze voor op de wereld is - het organiseren en regulieren van hippische sport. Dus de evenementen zelf.

En als ze dan perse wat op gebied van paardenwelzijn willen doen, laten ze dan eens duidelijk gaan zijn over wat te mager is en wat te dik. Bij de paarden en pony's wel te verstaan.
Ik sta soms echt met tranen in de ogen als ik weer zo'n uitgemergeld paard voorbij zie komen met BMI-verantwoorde ruiter er op.
Laatst bijgewerkt door Dees op 28-12-16 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Berichten: 43852
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:05

xxCYNNxx schreef:
Ja als je lang bent ja. Maar die lengtes op die leeftijd zijn nog steeds de uitzonderingen hoor. Ik loop 5 dagen per week op een middelbare school rond en het overgrote deel van de meisjes rond 15 jaar zijn rond de 1.70-1.73. Tuurlijk lopen er ook langere meiden rond, maar die zijn zwaar, zeer zwaar in de minderheid.
En van die meisjes van rond 1.70-1.73 schat ik dat de meesten eerder tussen de 60 en 65 kilo inzitten...met ook hier idd een paar uitschieters naar boven, maar ook naar beneden.

wel op de school waar ik rondloop in elk geval.


Zeer zwaar in de minderheid? Ondervoeden ze in Friesland de jeugd dan?
Ik ben zeer zeker niet zwaar in de minderheid met mijn lengte hoor... En we worden steeds langer met z'n allen... Dus het wordt steeds minder vreemd om te zien.

Ik ben het wel met je eens dat we te veel wennen aan overgewicht. Maar ik geloof dat deze zienswijze ook al weer op z'n retour is. De tijd dat iedereen tegen elkaar zei dat het wel mee viel, is volgens mij alweer voorbij. Er wordt tegenwoordig meer gekeken naar de gezondheid van het gewicht dan naar wat mooi is en in het schoonheidsideaal valt.

Janine1990

Berichten: 43852
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:08

Dees schreef:
Tja. Ik denk dat een ieder die aan de zware kant is, dat heus zo ook wel weet.
Daar heb je echt de KNHS niet voor nodig.


Tussen weten dat je zwaar bent en je bewust zijn van de gevolgen zit nogal een verschil.
Zolang er mensen als een debiel op hun paard om zitten te vorken en de schuld bij het paard leggen, in plaats van kritisch kijken naar wat ze zelf verkeerd doen, zie ik niet in waarom deze mensen zelf wél in zien of ze met betrekking tot hun eigen gezondheid goed of slecht bezig zijn.

Ik denk dat het helaas wél nodig is dat de KNHS hier mee bezig gaat. Dat hoeft niet meteen te gaan om regelgeving en handhaving, maar wel om het creëren van het bewustzijn.

En dan denk ik aan keiharde cijfers (mbt kansen op blessures e.d.), thermografische afbeeldingen met uitleg etc.

Janine1990

Berichten: 43852
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:10

Dees schreef:
Tja. Ik denk dat een ieder die aan de zware kant is, dat heus zo ook wel weet.
Daar heb je echt de KNHS niet voor nodig.

Ik zie zelf liever dat KNHS haar energie besteedt aan daar waar ze voor op de wereld is - het organiseren en regulieren van hippische sport. Dus de evenementen zelf.

En als ze dan perse wat op gebied van paardenwelzijn willen doen, laten ze dan eens duidelijk gaan zijn over wat te mager is en wat te dik. Bij de paarden en pony's wel te verstaan.
Ik sta soms echt met tranen in de ogen als ik weer zo'n uitgemergeld paard voorbij zie komen met BMI-verantwoorde ruiter er op.


Aah, ik zie een aanvulling.

Ik denk dat bewustzijn creëren van de gevolgen van overgewicht wel degelijk valt onder de taken van de KNHS. Namelijk omdat ze de sport moeten behouden en overgewicht wel degelijk van invloed kan zijn op de happy athlete die ze willen zien.
Want bewustzijn van de ruiter zelf, biedt perspectief met betrekking tot de mate van zelfkritiek in het rijden.

Ashleytjuhh

Berichten: 6697
Geregistreerd: 24-06-08

Re: KNHS gaat aandacht besteden aan ruitergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:14

Ik denk het is maar goed is dat we niet meer met harnassen rijden net als vroeger dagen lang veel km veder op het paard zaten :+

Dees

Berichten: 18944
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:14

Nah, ik denk dat ze vooral komen met draconische maatstaven die voorbij de nuance gaan. Voorbeelden te over, in dit topic alleen al ;)

Een jong meiske met de pech iets zwaarder te zijn dan het Voedingscentrum voorschrijft, kan prima op een mooie Groninger actief deelnemen aan paardensport. Men vertelt haar in de disco wel dat ze verder te zwaar is, daar heb je geen stigmatiserend KNHS voor nodig.

Laat KNHS eerder zorgen voor minder snobisme in met name die dressuursport, in plaats van de toch al niet met maatje 36 begunstigde amazone in een nog kwader daglicht te plaatsen.
KNHS moet zorgen dat deelnemen aan de KNHS wedstrijden LEUK is. KNHS mag prima vertrouwen op de sanerende werking van de directe omgeving van zo'n zwaarder dametje. Daar ligt geen rol voor KNHS. Of welke sportbond dan ook.
Sportbonden horen te engageren, niet uit te sluiten.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:17

Tekst verwijderd...... geeft moed op......

Te zwaar is te zwaar. Sport vraagt om een sportief lijf. Dat vraagt om inzet.
Ik juich deze actie toe.
Het is lastig genoeg je paard gezond te houden, het paard overbelasten helpt daar niet aan mee.

Hopelijk zet het jonge ruiters ook aan tot een gezonder levenspatroon, want te zwaar is nu eenmaal niet gezond.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 28-12-16 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:18

bruintje123 schreef:
Tobbes
met gewicht wel
op ander vlak misschien niet. :)
(en dat bedoel ik niet persoonlijk, maar paarden houden is niet alleen gewicht)

_O- klopt +:)+

Tink89
Berichten: 2974
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:21

Ninx schreef:
Dees schreef:
En als ze dan perse wat op gebied van paardenwelzijn willen doen, laten ze dan eens duidelijk gaan zijn over wat te mager is en wat te dik. Bij de paarden en pony's wel te verstaan.
Ik sta soms echt met tranen in de ogen als ik weer zo'n uitgemergeld paard voorbij zie komen met BMI-verantwoorde ruiter er op.


Waarom is dat relevanter? Leg je weer het 'werk' bij het paard neer, die moet dan weer meer, minder, anders eten.... Je ziet meer te dikke paarden, dan paarden die netjes op gewicht zijn.

Paardrijden is een sport. Wanneer het vlees over het zadel puilt, iemand 3 buiken heeft en 3 rugrollen kunnen we er gevoeglijk vanuit gaan dat paardrijden geen verstandige optie is toch? Dan kun je niet meer spreken van sport, althans: niet voor de ruiter.... het paard daarentegen.... :-(
Sorry dat ik het wat ruw formuleer, maar ik begrijp dat hele ontkenningsgebeuren niet zo.
Wees in godesnaam blij dat dit 'probleem' op te lossen is..... gewicht verliezen en je kunt weer rijden.


Dus iedereen die die 20% voorbij gaat heeft drie buiken, 'vlees' dat over het zadel puilt en drie rugrollen? Dat is wat meer dan ruw formuleren, dat is gewoon onzin. Ook lange, slanke dames en heren of ruiters met veel spiermassa of een brede bouw vallen daar al rap onder. En tuurlijk ligt er ergens een grens, maar er is een verschil tussen 'in godesnaam gewoon effe afvallen' en inclusief groot zadel voor lange benen op 21% uitkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:22

Janine1990 schreef:
Dat afsteken is af te leren denk ik.


Ik dacht dat afsteken van benen juist iets is wat hoort bij de ijslander sport. Heeft niet iets te maken met het tolten?

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:23

Maak je niet dik jongens... :') Het enige dat de KNHS gaat doen is een artikel plaatsen in de Paard & Sport, niks richtlijnen of uitsluiting dus. De KNHS brandt z'n vingers daar echt niet aan...

Janine1990

Berichten: 43852
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:23

Dees schreef:
Nah, ik denk dat ze vooral komen met draconische maatstaven die voorbij de nuance gaan. Voorbeelden te over, in dit topic alleen al ;)

Een jong meiske met de pech iets zwaarder te zijn dan het Voedingscentrum voorschrijft, kan prima op een mooie Groninger actief deelnemen aan paardensport. Men vertelt haar in de disco wel dat ze verder te zwaar is, daar heb je geen stigmatiserend KNHS voor nodig.

Laat KNHS eerder zorgen voor minder snobisme in met name die dressuursport, in plaats van de toch al niet met maatje 36 begunstigde amazone in een nog kwader daglicht te plaatsen.
KNHS moet zorgen dat deelnemen aan de KNHS wedstrijden LEUK is. KNHS mag prima vertrouwen op de sanerende werking van de directe omgeving van zo'n zwaarder dametje. Daar ligt geen rol voor KNHS. Of welke sportbond dan ook.
Sportbonden horen te engageren, niet uit te sluiten.


Waarom heb je het nu over te dik zijn? Je schreef net toch over het percentuele gewicht van de ruiter ten opzichte van het gewicht van het paard? Ik ben niet dik, ik ben wel aan de zware kant volgens die 20% grens die men in Engeland hanteerde. Gelukkig heb ik nog wat ruimte om af te vallen, maar maatje 36 ga ik niet halen en daar maak ik me ook niet druk om.

Als mensen zich boos maken op de KNHS omdat de KNHS iets wil vertellen over gewicht en overgewicht, dan zegt dat meer over die mensen dan over de KNHS die toch ook nog altijd een educatieve functie hebben. En voorlichting heeft niets te maken met uitsluiten, behalve wanneer de mensen die zich aangesproken voelen zichzelf uitsluiten.

Janine1990

Berichten: 43852
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:25

Tobbes schreef:
Janine1990 schreef:
Dat afsteken is af te leren denk ik.


Ik dacht dat afsteken van benen juist iets is wat hoort bij de ijslander sport. Heeft niet iets te maken met het tolten?


Geen idee, maar Oji doelde vast niet alleen op de IJslander sport?

Dees

Berichten: 18944
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:25

Ninx schreef:
Paardrijden is een sport. Wanneer het vlees over het zadel puilt, iemand 3 buiken heeft en 3 rugrollen kunnen we er gevoeglijk vanuit gaan dat paardrijden geen verstandige optie is toch?


Ik heb nog nooit iemand op een paard zien zitten met 3 buiken en 3 rugrollen. Wel dat ik zulke mensen zie af en toe, maar die zitten echt niet op een paard hoor. Die zitten ook niet meer op de fiets. Dan heb je het over mensen die serieus obese zijn, dik 120 kilo en meer.
Het is echt onzinnig om KNHS daartoe maatregelen te laten nemen, want die situatie bestaat echt niet.

Daarnaast: ga je als norm nemen het aantal buiken dat uitpuilen... dan discrimineer je de oudere amazone al snel. Vrouwen van 35+ die toevallig ook een paar keer zijn bevallen, hebben doorgaans een buikje waarvan het bindweefsel niet sterk genoeg meer is om de boel omhoog te houden. Dat puilt dus snel uit over een rijbroek. Daar hoeft de vrouw in kwestie helemaal niet 'te zwaar' voor te zijn en dat maakt haar al helemaal niet automatisch te zwaar om op haar paard te rijden.

Sport moet verbinden. Het moet toegankelijk zijn voor een ieder die wil meedoen. Als KNHS dan toch perse voorlichting wil geven, laat ze het dan doen in de richting van "dit type paard is geschikt voor dit type mens".

Als de plaat puur blijft hangen op fysieke verschijning of op (nog erger) een absoluut getal in kilogrammen, dan is het echt totaal zinloos en aanstootgevend voor een grote groep.

Ashleytjuhh

Berichten: 6697
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:26

Ninx
Gewoon effe afvallen? Ging het maar zo makkelijk. Aankomen is voor de meeste makkelijker als afvallen. Dus zo effe is dat niet. Helemaal als je aanleg hebt voor snel aankomen.

Iemand die heel gespierd is weegt soms zelf meer als iemand die volgens jou 3 buiken heeft.

Janine1990

Berichten: 43852
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:30

Ashleytjuhh schreef:
Ninx
Gewoon effe afvallen? Ging het maar zo makkelijk. Aankomen is voor de meeste makkelijker als afvallen. Dus zo effe is dat niet. Helemaal als je aanleg hebt voor snel aankomen.

Iemand die heel gespierd is weegt soms zelf meer als iemand die volgens jou 3 buiken heeft.


Je hebt geen aanleg voor snel aankomen...
Als je onevenredig snel aankomt, heb je een stofwisselingsprobleem, of reeds je hele stofwisseling omzeep geholpen door verkeerd en ongezond te eten en leven.

Iemand die te dun is heeft evenveel moeite om aan te komen als iemand die te dik moeite heeft om af te vallen.

Janine1990

Berichten: 43852
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:32

Dees schreef:
Ninx schreef:
Paardrijden is een sport. Wanneer het vlees over het zadel puilt, iemand 3 buiken heeft en 3 rugrollen kunnen we er gevoeglijk vanuit gaan dat paardrijden geen verstandige optie is toch?


Ik heb nog nooit iemand op een paard zien zitten met 3 buiken en 3 rugrollen. Wel dat ik zulke mensen zie af en toe, maar die zitten echt niet op een paard hoor. Die zitten ook niet meer op de fiets. Dan heb je het over mensen die serieus obese zijn, dik 120 kilo en meer.
Het is echt onzinnig om KNHS daartoe maatregelen te laten nemen, want die situatie bestaat echt niet.

Daarnaast: ga je als norm nemen het aantal buiken dat uitpuilen... dan discrimineer je de oudere amazone al snel. Vrouwen van 35+ die toevallig ook een paar keer zijn bevallen, hebben doorgaans een buikje waarvan het bindweefsel niet sterk genoeg meer is om de boel omhoog te houden. Dat puilt dus snel uit over een rijbroek. Daar hoeft de vrouw in kwestie helemaal niet 'te zwaar' voor te zijn en dat maakt haar al helemaal niet automatisch te zwaar om op haar paard te rijden.

Sport moet verbinden. Het moet toegankelijk zijn voor een ieder die wil meedoen. Als KNHS dan toch perse voorlichting wil geven, laat ze het dan doen in de richting van "dit type paard is geschikt voor dit type mens".

Als de plaat puur blijft hangen op fysieke verschijning of op (nog erger) een absoluut getal in kilogrammen, dan is het echt totaal zinloos en aanstootgevend voor een grote groep.


Lijkt me ook niet bepaald verbindend...
Ik denk dat de lezer er nog het meest aan heeft om te lezen wat de consequenties zijn en hoe deze voorkomen/verholpen kunnen worden. Om zelf de conclusie te stellen.
Waarom? Mensen hebben liever dat ze zelf een oordeel vellen (geeft een gevoel van trots), dan dat er een oordeel over ze geveld wordt (kwetsend). Want ze plaatsen zichzelf wel in het hokje van type mens. En als het type paard niet past bij hun wensen, zijn ze niet blij.

Gnome
Berichten: 8457
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:33

Maar het probleem is toch niet je lengte of gewicht? Het probleem ontstaat pas als je op een paard gaat zitten dat daar niet bij past. Oftewel dan moet je een passend paard zoeken of onder ogen zien dat het anders helaas niet diervriendelijk meer is. Snap niet zo goed hoe je daar wat op tegen kunt hebben.

Dees

Berichten: 18944
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:33

Janine1990 schreef:
Waarom heb je het nu over te dik zijn? Je schreef net toch over het percentuele gewicht van de ruiter ten opzichte van het gewicht van het paard? Ik ben niet dik, ik ben wel aan de zware kant volgens die 20% grens die men in Engeland hanteerde.


Die Fries waar jij op rijdt (1.68m. toch?) die gaat de 600 kilo ruim te boven. Dat zijn zware paarden (ook al zijn ze niet perse sterk...).
Als jij dan in de buurt komt van 20%, dan weeg jij ook tegen de 120 kilo aan (met zadel erbij).
Nergens om hoor Janine, maar als dat zo is, dan ben je ook echt te dik. In ieder geval wel in de ogen van de medische wereld.

Maar iets zegt me dat jij helemaal geen 120 kilo weegt, en ook nog geen 100 kilo. Ik denk dat jij dus helemaal niet in de buurt komt van die 20% grens tov die Fries.

Tink89
Berichten: 2974
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:35

Dees schreef:
Ninx schreef:
Paardrijden is een sport. Wanneer het vlees over het zadel puilt, iemand 3 buiken heeft en 3 rugrollen kunnen we er gevoeglijk vanuit gaan dat paardrijden geen verstandige optie is toch?


Ik heb nog nooit iemand op een paard zien zitten met 3 buiken en 3 rugrollen. Wel dat ik zulke mensen zie af en toe, maar die zitten echt niet op een paard hoor. Die zitten ook niet meer op de fiets. Dan heb je het over mensen die serieus obese zijn, dik 120 kilo en meer.
Het is echt onzinnig om KNHS daartoe maatregelen te laten nemen, want die situatie bestaat echt niet.

Daarnaast: ga je als norm nemen het aantal buiken dat uitpuilen... dan discrimineer je de oudere amazone al snel. Vrouwen van 35+ die toevallig ook een paar keer zijn bevallen, hebben doorgaans een buikje waarvan het bindweefsel niet sterk genoeg meer is om de boel omhoog te houden. Dat puilt dus snel uit over een rijbroek. Daar hoeft de vrouw in kwestie helemaal niet 'te zwaar' voor te zijn en dat maakt haar al helemaal niet automatisch te zwaar om op haar paard te rijden.

Sport moet verbinden. Het moet toegankelijk zijn voor een ieder die wil meedoen. Als KNHS dan toch perse voorlichting wil geven, laat ze het dan doen in de richting van "dit type paard is geschikt voor dit type mens".

Als de plaat puur blijft hangen op fysieke verschijning of op (nog erger) een absoluut getal in kilogrammen, dan is het echt totaal zinloos en aanstootgevend voor een grote groep.


Tja, en een goede vriend van mij is meer dan 2 meter lang (ik geloof 2.08) en zit met zijn 110 kilo nog wel op een paard. Een groot, stevig paard dat netjes over z'n rug loopt. Het is een prachtig plaatje en prima in verhouding. Het gaat dus niet alleen om het gewicht.
Spoiler:
Overigens zat ik met mijn 1.73 en 120 kilo nog gewoon op de fiets hoor. Dat vind ik dan weer zo kwetsend.... alsof dat dikke luie mensen zijn die nooit bewegen en alleen in bed liggen te vreten. Inmiddels weeg ik 72 kilo, maar mijn activiteitenniveau is niet veranderd en ik ben niet minder gaan eten. Ik eet alleen andere dingen.

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:35

Extreem overgewicht is per definitie ongezond, dat heeft niets met paardrijden te maken. En de discussie loopt hier weer net zo op als de vorige keer, en de keer ervoor en de keer daarvoor en op FB etc. etc. Daar komen jullie niet uit, en de KNHS al helemaal niet.

Maar nogmaals die gaat echt niet met maatregelen komen hoor, dat gaat niet gebeuren. Gezellig stukje in de P&S met mensen die zo fijn afgevallen zijn en zoveel fijner kunnen rijden en een paar tips hoe je zelf wat fitter wordt.....verder zal dat echt niet gaan.

Ze nemen namelijk ook geen standpunt in over te lange ruiters, te korte ruiters, ruiters die hun paard in de weg zitten, ruiters die onhandig rijden (dan benoem ik het nog netjes...) en ga zo maar door. Daarnaast, bij de KNHS zijn voornamelijk sportruiters aangesloten, dan ondervang je nog het deel niet wat gewoon op hun paard gaat zitten en lekker de buurt doorrijdt en misschien wel mega te zwaar zijn. Nou én, leven en laten leven.....er zijn heel veel dingen een stuk zieliger voor een paard dan iemand met wat overgewicht die met plezier met zijn paard omgaat!

Dees

Berichten: 18944
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:38

Tink89 schreef:
Spoiler:
Overigens zat ik met mijn 1.73 en 120 kilo nog gewoon op de fiets hoor. Dat vind ik dan weer zo kwetsend.... alsof dat dikke luie mensen zijn die nooit bewegen en alleen in bed liggen te vreten. Inmiddels weeg ik 72 kilo, maar mijn activiteitenniveau is niet veranderd en ik ben niet minder gaan eten. Ik eet alleen andere dingen.



Had je toen ook 3 buikrollen en 3 rugrollen?
Ik heb namelijk echt geen idee hoe zwaar mensen zijn die dat lichaamsbeeld tonen. De 120 kilo die ik noemde was een inschatting. Misschien zijn die mensen wel veel zwaarder.

Janine1990

Berichten: 43852
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:39

Dees schreef:
Janine1990 schreef:
Waarom heb je het nu over te dik zijn? Je schreef net toch over het percentuele gewicht van de ruiter ten opzichte van het gewicht van het paard? Ik ben niet dik, ik ben wel aan de zware kant volgens die 20% grens die men in Engeland hanteerde.


Die Fries waar jij op rijdt (1.68m. toch?) die gaat de 600 kilo ruim te boven. Dat zijn zware paarden (ook al zijn ze niet perse sterk...).
Als jij dan in de buurt komt van 20%, dan weeg jij ook tegen de 120 kilo aan (met zadel erbij).
Nergens om hoor Janine, maar als dat zo is, dan ben je ook echt te dik. In ieder geval wel in de ogen van de medische wereld.

Maar iets zegt me dat jij helemaal geen 120 kilo weegt, en ook nog geen 100 kilo. Ik denk dat jij dus helemaal niet in de buurt komt van die 20% grens tov die Fries.


Nah, ik denk niet dat hij de 600 kilo haalt hoor... Het is niet bepaald een zwaargewicht... :n
Maar wat hij wel weegt, durf ik ook niet te zeggen...