KNHS gaat aandacht besteden aan ruitergewicht

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18944
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 11:34

Laten we beginnen bij het adviseren in goede SPORTBEHA's :D
Dáár is nog heel veel te winnen in de paardensport.

*pakt de popcorn*

oji

Berichten: 4282
Geregistreerd: 29-07-09

Re: KNHS gaat aandacht besteden aan ruitergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 11:35

:D :D :D :D :D :D :D :D :D

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 11:36

Zou top zijn wanneer het taboe werd doorbroken en er een goeie weegschaal op stal zou staan. Incl een voor het paard. Zodat alle twijfelaars gelijk duidelijkheid hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 11:37

Ik val onder de 15% procent regel inclusief zadel.
Denk dat mijn paarden erg blij met mij zijn :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 11:40

Tobbes
met gewicht wel
op ander vlak misschien niet. :)
(en dat bedoel ik niet persoonlijk, maar paarden houden is niet alleen gewicht)

Ashleytjuhh

Berichten: 6697
Geregistreerd: 24-06-08

Re: KNHS gaat aandacht besteden aan ruitergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 11:44

Ii weet trouwens zeker dat het per zadel ook er scheelt. Mijn childeric 18 inch weegt veel minder dan mijn moeder haar euroriding luxor zadel van 17.5 inch beide dressuur.

Janine1990

Berichten: 43852
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 11:48

oji schreef:
Ha ha nee aan je lengte kun je niets doen. Maar waar je wel wat aan kunt doen is aan welk paard je koopt. Een paard dat bij je past. Heb je lange benen dan past een rondgeribte beter bij je. Ik heb bv naar verhouding korte pootjes (nou ja, totaal haalt ook maar 1.66...maar de verhouding is scheef, te lang bovenlijf, te korte pootjes) dan past een rondgeribte dus daar niet bij. En ik let daar dus wel op bij de aanschaf van een paard. Ik merk echt bij rondgeribte paarden dat mijn onderbenen veel minder "in control" zijn, dus hinder ik daar een paard meer mee...dus past dat paard minder bij mij.

Wat vind ik te lang? Wat je vaak ziet bij te lange ruiters voor het paard, is dat ze de benen niet kwijt kunnen en gaan afsteken en achter in het zadel zitten, waardoor het paard gewoon wel in zijn beweging gehinderd wordt. Dat vindt ik te lang. Dan is het niet een minder mooi plaatje meer, dan hindert de lengte. En ja, met het risico heel bokt over mij heen te krijgen, maar die lange (en misschien best wel hele dunne en niet zware) mannen op een ijslander...je maakt mij niet wijs dat zo iemand toch met zijn lengte niet de balans van zo'n paardje verstoord. Maar goed...is off topic..


Ik heb geen eigen paard :P Dus in dat opzicht weinig keus :P Ook niet van plan in de nabije toekomst een eigen paard te kopen. Te verknocht aan deze :P

Dat afsteken is af te leren denk ik. Ik heb lange benen, maar ben geen Edward Gal hoor... :n Inderdaad, rondgeribt is niet heel handig, maar met het juiste zadel is wel het een en ander op te lossen. Op dit moment ben ik meer aan het lichtrijden met mijn knieën door te weinig wrong. Maar ik steek mijn benen beslist niet af en zit ook niet achterin het zadel. Betekent niet dat ik mijn paard niet in de weg zit natuurlijk. Maar ik denk wel dat lengte en de gevolgen/problemen daarvan en bij, wel heel verschillend kunnen zijn en voor een groot deel ook op te lossen.

Maar wat dat betreft geld voor lengte en gewicht hetzelfde, je moet zelfkritisch zijn en dat is niet iedereen.

Janine1990

Berichten: 43852
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 11:48

Ashleytjuhh schreef:
Ii weet trouwens zeker dat het per zadel ook er scheelt. Mijn childeric 18 inch weegt veel minder dan mijn moeder haar euroriding luxor zadel van 17.5 inch beide dressuur.


In de draf- en rensport moeten jockeys en montérijders ook met zadel op de weegschaal.

Dees

Berichten: 18944
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: KNHS gaat aandacht besteden aan ruitergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 11:51

Leuk, weegschalen bij A!
Goed plan :j

Janine1990

Berichten: 43852
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 11:51

Dees schreef:
Laten we beginnen bij het adviseren in goede SPORTBEHA's :D
Dáár is nog heel veel te winnen in de paardensport.

*pakt de popcorn*


Snap sowieso niet dat dames dit hun dames en zichzelf aandoen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 11:53

Bij de pony's tot ik meen 8 jaar (?) moet er al elk jaar een ponymeter langskomen om de stokmaat opnieuw vast te stellen. Het lijkt mij een kleine moeite om pony's en paarden jaarlijks dan ook te laten wegen (evt met correctie voor paarden die net ziek geweest zijn oid).
Als ruiter meld je je elke wedstrijd toch op het secretariaat, zet daar een weegschaal neer, reken een aantal kilo voor zadel/hoofdstel ed en klaar ben je.

Volgens mij is dat praktisch prima uitvoerbaar.
Kan het preciezer? Tuurlijk. Zijn er andere welzijnszaken waar je ook aandacht aan moet besteden. Tuurlijk. Is die 20% grens discutabel? Tuurlijk. Er is altijd wel iets op aan te merken. Maar ik denk dat je beter iets kunt doen dan maar helemaal niks en dat je op deze manier wel de ernstigste gevallen van niet passende combinaties er uit kan halen.

En daarnaast; het gaat nu helemaal nog niet over regelgeving en praktische uitvoerbaarheid. De KNHS wil er alleen 'aandacht aan besteden', een stuk schrijven in paard&sport. Daar kan toch niemand tegen zijn?

Ashleytjuhh

Berichten: 6697
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 11:57

Janine1990 schreef:
Ashleytjuhh schreef:
Ii weet trouwens zeker dat het per zadel ook er scheelt. Mijn childeric 18 inch weegt veel minder dan mijn moeder haar euroriding luxor zadel van 17.5 inch beide dressuur.


In de draf- en rensport moeten jockeys en montérijders ook met zadel op de weegschaal.


Ik denk dat zeer weinig jurys en verenigingen dit gaat toepassen. Omdat ze geen zin hebben in het gezeik er om heen.
Als je er uitgepikt word willen ze dus eigenlijk zeggen onbewust je bent te dik in onze ogen.

Dees

Berichten: 18944
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 11:58

Transavia en RyanAir willen er ook graag aandacht aan besteden :D

Ashleytjuhh

Berichten: 6697
Geregistreerd: 24-06-08

Re: KNHS gaat aandacht besteden aan ruitergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:02

Het is zo dubbel allemaal.
Sommige bokkers hier dir ik lees hebben het juiste gewicht voor hun lichaam maar zouden er eigenlijk niet op mogen. Dan zouden ze of geen wedstrijden mogen rijden.
Of ze zouden het paard wat ze al heel lang hebben moeten verkopen.
Of ze zouden moeten afvallen wat ze misschien op ondergewicht komt om hun geliefde paard te mogen blijven rijden.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:09

Ik vind het een goeie zaak. Ik heb er ook moeite mee een gezond gewicht te behouden vanwege gezondheidsklachten die mij beperken in het bewegen in combinatie met een voorliefde voor lekker eten. Het is lastig om niet te zwaar te worden, maar waar een wil is, is een weg.
Een paard vraagt niet om al dat gewicht tenslotte.

Janine1990

Berichten: 43852
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:10

Ashleytjuhh schreef:
Ik denk dat zeer weinig jurys en verenigingen dit gaat toepassen. Omdat ze geen zin hebben in het gezeik er om heen.
Als je er uitgepikt word willen ze dus eigenlijk zeggen onbewust je bent te dik in onze ogen.


Klopt hoor, dat is heel moeilijk. Maar zoals Blijheid zegt, gaat het op dit moment nog niet over regelgeving en praktische uitvoerbaarheid.

Ik zou het ook jammer vinden als mensen de mogelijkheid om te rijden ontzegd wordt. Lijkt me ook heel erg lastig. Maar ik denk dat er wel bewustwording gecreëerd moet worden. Iets dat al lastig genoeg is, als je kijkt naar de excuses en smoesjes die je her en der hoort. En dan niet alleen met betrekking tot het gewicht, ook in het rijden zijn er legio smoesjes te vinden...

En misschien is iets persoonlijks als het gewicht een mooi begin om ook het rijden te verbeteren...

Janine1990

Berichten: 43852
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:11

Dees schreef:
Transavia en RyanAir willen er ook graag aandacht aan besteden :D


Zullen we ontopic blijven?
Uitleggen waarom het jou persoonlijk raakt, waardoor je het onderwerp onderuit probeert te halen met dit soort grapjes, is ook ontopic wat mij betreft.
Met dit soort opmerkingen wordt het taboe alleen maar groter.

ReadTheRulez
Berichten: 1431
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:14

Heel lastig, vooral ook voor een juiste uitvoering. Waar gaat dit uitgevoerd worden? Op wedstrijdterrein? Op maneges? En particulieren thuis dan?

Misschien is een campagne beter? Om ruiters bewuster te maken?

Ik heb momenteel een jonkie van 3,5 die straks beleerd mag gaan worden maar om eerlijk te zijn voel ik me door mijn gewicht, mag gerust 20-30 kilo kwijt, bezwaard om erop te gaan.
Dus een extra motivatie om eerst aan mezelf te werken, en paardlief krijgt ook meer tijd om sterk te worden.

Dees

Berichten: 18944
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:18

Ik heb er gewoon lol om.
Het is een totaal onhaalbaar iets voor KNHS om hier iets van te vinden. Dus ik heb er gewoon de gek mee.

En als je het serieus wilt hebben over de misstanden in de sport, dan zijn we er met het gewicht van een ruiter nog lang niet.

Ik heb in een ander topic al uitvoerig uitgelegd hoe het absolute gewicht van een ruiter maar 1 van de variabelen is. De bouw en mate van getraindheid van het paard is zeker ook een factor. Je zult bij een gewichtsindicatie daarom ALTIJD uit moeten gaan van een percentage gewicht ruiter tov totaal gewicht paard. Een maatstaf in kilogrammen is onzinnig.

Maar goed, dan moeten ze bij de rekenkamer ook nog leren om percentages te gaan uitrekenen - dat gaat dus kwa uitvoering niet meevallen. Als die weegschaal er bij A al ooit gaat komen :D

Daarom, stom idee van KNHS. Niet uitvoerbaar en alleen maar kans op nog meer onvrede in de paardensport.

Tink89
Berichten: 2974
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:19

xxCYNNxx schreef:
wow dit laat wel weer zien hoe erg we gewend raken aan te zware kinderen en volwassenen. Beetje puber die de 70 kilo aantikt?? Dat is echt gewoonweg te zwaar.
Meeste pubers die ik zie redden dat gelukkig echt niet, hoewel de wat zwaardere pubers idd aardig die kant opgaan, maar 70 kilo voor een puber met normale lengte is echt veel te zwaar


Wat een onzin. Ik was op mijn 12e al 1.73 en dan is 70 kilo een keurig gewicht.

Dees

Berichten: 18944
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: KNHS gaat aandacht besteden aan ruitergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:26

Ik zag vorige week in Zuidbroek een behoorlijk aantal jonge meiden op D-pony's die eigenlijk gewoon op een paard horen te zitten. Die jonge meiden hadden al het postuur van een volwassene.

Laten we lengte dan ook meenemen in de overwegingen of een ruiter nog op zijn rijdier past ;)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:32

Dees schreef:
Ik zag vorige week in Zuidbroek een behoorlijk aantal jonge meiden op D-pony's die eigenlijk gewoon op een paard horen te zitten. Die jonge meiden hadden al het postuur van een volwassene.

Laten we lengte dan ook meenemen in de overwegingen of een ruiter nog op zijn rijdier past ;)

Daar heb je zeker een punt.

Ik was ook zo'n kind dat al erg snel was uitgegroeid.
Ik ben dan met mijn 13 of zo naar de paarden gegaan, maar de meeste doen dat niet.
Niet eens erg als je dan weer op die breed gebouwde pony rijd zoals ik ben gaan doen toen ik 40+ werd en de sport vaarwel zei. Maar op de smalle NRPS of te klein gebleven KWPN-er en die lange schuiten eronderuit dat kan ook balans problemen geven voor een pony. Dat is ook niet prettig.

Paarden welzijn is meer dan het perfecte gewicht in theorie.

miss_lizje

Berichten: 6263
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:35

Ik vind het wel een stap in de goede richting, al heb ik mijn twijfels over de uitvoerbaarheid. Gewicht kan nogal fluctueren zowel bij mens als paard. Dus 1x per jaar wegen lijkt mij te weinig.
Bij elke wedstrijd iedereen op de weegschaal zetten moet wel ruimte en tijd voor in gecalculeerd worden. Dus ik vraag mij af of dat ook de oplossing is.

Echter lijkt mij een campagne voor bewustwording wel beter. Veel van de ruiters die echt niet meer op een paard horen te zitten rijden over het algemeen geen wedstrijden. Daarnaast zal de "knhs regel" ook niet opgaan voor onder andere de westernsport en ijslandersport. Waar bij de westernsport gemiddeld al veel zwaardere zadels worden gebruikt( waardoor er minder gewicht voor de ruiter overblijft) en bij de ijslandersport er mensen op zitten die bijna mee kunnen lopen.

Anoniem

Re: KNHS gaat aandacht besteden aan ruitergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:36

Ik wacht wel tot ze me van m'n pony trekken. Ben overigens geen zwaargewicht... :+

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:46

Dees schreef:
Laten we beginnen bij het adviseren in goede SPORTBEHA's :D
Dáár is nog heel veel te winnen in de paardensport.

*pakt de popcorn*


Op dit soort momenten mis ik zo ontzettend de vind-ik-leuk-knop! :D