Oorlogspaard Marengo opnieuw tentoongesteld in Londen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Oorlogspaard Marengo opnieuw tentoongesteld in Londen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 20:19

Bokt.nl / HLN.be
In memoriam
Afbeelding
Foto door Emőke Dénes via Wikimedia Commons

Marengo was het beroemdste paard van Napoleon Bonaparte, keizer van Frankrijk aan het einde van de 18e en het begin van de 19e eeuw. Hij moet ongeveer zeven jaar geweest zijn toen Napoleon hem in 1799 kocht. Die noemde hem naar de plaats waar hij de Oostenrijkers versloeg in 1800. Maar ook de daaropvolgende jaren was het paard erbij als Napoleon zegevierde op het slagveld. Het leven van gevechtspaard is niet geheel ongevaarlijk. Marengo is maar liefst acht keer gewond geraakt en heeft Napoleon onder andere vergezeld bij de slagen bij Austerlitz, Jena, Wagram en Waterloo waar Napoleon uiteindelijk werd overwonnen.

Marengo was een Arabisch volbloed met een stokmaat van 1.45 meter. Hoewel dit klein lijkt voor een gevechtspaard was het een goed formaat voor keizer Napoleon, die zelf ook niet erg groot was. In 1801 liet Napoleon liet zichzelf met Marengo vereeuwigen door de schilder Jacques-Louis David op het schilderij "Napoleon Bonaparte steekt de Grote St. Bernardpas over". En ook daarna zijn verschillende schilderijen gemaakt waar het duo op afgebeeld staat.

Afbeelding
"Le Premier Consul franchissant les Alpes au col du Grand-Saint-Bernard" van Jacques-Louis David uit 1801

De wegen van Napoleon en zijn dappere strijdros scheidden uiteindelijk op het slagveld in Waterloo. Na zijn nederlaag vluchtte Napoleon naar Parijs, waar hij troonsafstand deed, zich overgaf aan de Britten en daarna in ballingschap ging naar het eiland Sint-Helena, waar hij stierf in 1821. Marengo overleefde Napoleon aanzienlijk. Hij werd meegenomen door de Grenadier Guards naar Engeland en gekocht door luitenant-kolonel John Julius Angerstein. Er werd nog geprobeerd om met hem te fokken, maar dat was geen succes. Hij stierf uiteindelijk in 1831. Marengo was toen ongeveer 38 jaar.

Na zijn dood werd hij op vrij amateuristische wijze opgezet en tentoongesteld. Een speciaal team doet dat nu over, om het paard een natuurlijker opstelling te geven. Het skelet van het beroemde paard is binnenkort in al zijn glorie te bewonderen in het National Army Museum in Londen. "Door zijn afhangende hoofd en stijve houding zag hij er meer uit als een ezel", aldus curator Sophie Stathie. "Altijd als ik hem passeerde, vond ik dat er iets triests van hem uit ging."

In zijn nieuwe vorm zal Marengo omgeven worden door andere relikwieën van Waterloo, onder meer wapens, uniformen en Napoleons zilveren koffiekop, die hij ook achterliet op het slagveld. Hij zal weer te bezichtigen zijn vanaf het voorjaar van volgend jaar. "Hij was een bijzonder dier en hij verdient het om op een mooie een aangepaste manier aan het publiek getoond te worden."

senta

Re: Oorlogspaard Marengo opnieuw tentoongesteld in Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 22:58

Dat Napoleon klein was is een fabeltje, afkomstig van Engelse karikaturisten. Hij had een gemiddelde lengte voor die tijd. Mensen werden toen gemiddeld in het algemeen kleiner dan nu.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 10:30

senta schreef:
Dat Napoleon klein was is een fabeltje, afkomstig van Engelse karikaturisten. Hij had een gemiddelde lengte voor die tijd. Mensen werden toen gemiddeld in het algemeen kleiner dan nu.

Grappig dat ondanks herhaaldelijk uitleggen van dit fabeltje, Bokt het toch blijft overnemen!

Wel gaaf trouwens, maar ik begrijp nu niet helemaal of zijn skelet apart is van de rest? En kan je een reeds opgezet dier opnieuw prepareren? Of begrijp ik het nu verkeerd?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 11:54

Grappig. Op deze afbeelding is het paard schimmelachtig. Op eenzelfde afbeelding met feller kleuren is hij vos.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 12:00

senta schreef:

Volgens mij staat er in het artikel niet dat hij klein was, alleen maar 'die zelf ook niet erg groot was'. Dat kan kloppen, want er zullen genoeg zijn geweest die wel groter dan hem waren.

In die tijd waren ze natuurlijk ook kleiner, ik zie mijn broertje van 2.05 niet op een paard van 1.45. :+

Bijzonder dat die skeletten er nog zijn :)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 12:05

Rocamor schreef:
Grappig. Op deze afbeelding is het paard schimmelachtig. Op eenzelfde afbeelding met feller kleuren is hij vos.

Volgens mij zijn er verschillende versies gemaakt. Bij deze is het paard bont, in een schimmel en er is inderdaad nog een vos :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 12:07

En zover hoef je niet eens terug in de tijd te gaan dat de mensen kleiner waren.
Bij ons huis daar staat de oude stal met daarin nog het voorhuis van vroeger.
Daar zijn de binnendeuren ongeveer 175 hoog. En toen hoefde echt niet alle mensen steeds te bukken :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 12:24

Napoleon was 1.67 a 1.68 als ik google mag geloven. Dat is voor een man nu simpelweg niet erg groot. Als je uit gaat van de huidige gemiddelde lengtes van een man zou het vreemd zijn dat hij op zo'n klein paard kon strijden. Dus logisch dat ze er bij vermelden dat hij niet erg groot was. Ze zeggen nergens dat hij toen kleiner dan gemiddeld was.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 12:44

Ayasha schreef:
Napoleon was 1.67 a 1.68 als ik google mag geloven. Dat is voor een man nu simpelweg niet erg groot. Als je uit gaat van de huidige gemiddelde lengtes van een man zou het vreemd zijn dat hij op zo'n klein paard kon strijden. Dus logisch dat ze er bij vermelden dat hij niet erg groot was. Ze zeggen nergens dat hij toen kleiner dan gemiddeld was.

Als ik me niet vergis gaat het om een verwarring tussen Engelse maten en andere maten en was Napoleon rond de 1.80m, wat voor die tijd wel groot was. Maar er is ongetwijfeld iemand die het exact weet.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 13:00

Mariett schreef:
Rocamor schreef:

Volgens mij zijn er verschillende versies gemaakt. Bij deze is het paard bont, in een schimmel en er is inderdaad nog een vos :)

Ja, er zijn vijf nogal verschillende versies van.

Jammer dat Bokt de info in de beginpost blijkbaar zonder reference check van Wikipedia kopieert. Er staan erg veel aannames in. Er is in feite bijna niks bekend over Marengo, omdat er in de archieven uit die tijd niets over hem te vinden is. Dat hoeft niet te betekenen dat hij niet bestaan heeft, het kan zijn dat Marengo een koosnaampje was voor een ander paard, maar het is niet te traceren bij hoeveel (en welke) veldslagen hij ingezet is. Napoleon had een voorkeur voor Arabieren en vooral voor schimmels, dus mogelijk worden de daden van verschillende paarden nu toegeschreven aan één dier. Het verhaal achter Marengo is mogelijk in de 19e eeuw (deels) verzonnen om het paard, toen nog in leven, en later zijn skelet, meer waarde te geven. De Slag bij Waterloo was voor de mensen uit die tijd van mythische proporties en alles wat er maar enigzins mee te maken had, was geld waard.

Daarbij was 1.45m geen ongebruikelijke maat in die tijd. Rijpaarden waren helemaal niet zo groot, tussen de 1.40m en 1.60m was standaard. Die hele grote fok wat voor ons normaal is, is echt iets van de afgelpen 100 jaar. En zoals eerder gezegd, Napoleon zelf was helemaal niet zo klein.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 13:17

Mariett schreef:
Rocamor schreef:

Kan ook nog Visir (Vizir?) zijn he, dat was napoleon zijn andere paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 13:24

Ik vind het bijzonder dat dat paard zo oud is geworden, dan werd er vast goed voor gezorgd!

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 13:25

LadyMadonna schreef:
Kan ook nog Visir (Vizir?) zijn he, dat was napoleon zijn andere paard

Of Mon Cousin, of Intendant, of Cirus, of Cordoue, of Numide, of Moscou, of Ingenu...etc. ;)

Napoleon had doorgaans ca. 80 rijpaarden tot zijn beschikking (daarnaast ook nog koetspaarden).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 13:50

Ridder: maar met geschiedenis kregen we alleen marengo en Visir, dus dat zullen dan wel de bekendste geweest zijn? (Meer jouw afdeling ;) )

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 14:20

LadyMadonna schreef:
Ridder: maar met geschiedenis kregen we alleen marengo en Visir, dus dat zullen dan wel de bekendste geweest zijn? (Meer jouw afdeling ;) )

Die zijn beiden opgezet (Marengo dus in het Army Museum te London en Visir in het Musée de L'Armée in Parijs). Dat zal de reden zijn dat die nu gezien worden als 'de bekendsten' maar zie mijn eerdere bericht, dat wil niet persé zeggen dat ze daadwerkelijk het paard waren waar Napoleon het meeste op reed, of zijn favoriete paard, etc.