Rien van der Schaft nieuwe bondscoach dressuur

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14060
Geregistreerd: 20-04-16

Rien van der Schaft nieuwe bondscoach dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 18:08

bokt / knhs
Dressuur, KNHS
Ingezonden door Ketaki
Afbeelding
Rien van der Schaft Foto: Remco Veurink


Rien van der Schaft is door de KNHS benoemd als bondscoach voor de Nederlandse dressuurruiters. Hij volgt daarmee Johan Rockx op die bondscoach was ten tijde van de Olympische Spelen in Rio de Janeiro. Johan Rockx was tijdelijk aangesteld als bondscoach wegens ziekte van de inmiddels helaas overleden succesvolle dressuurcoach Wim Ernes. Rien van der Schaft zal per 1 januari beginnen met zijn nieuwe functie.

Rien van der Schaft (62) is al decennialang bekend in de Nederlandse en internationale dressuurwereld en ziet de taak van bondscoach als een geweldige nieuwe uitdaging. Rien: “Ik kijk enorm uit naar het bondscoachschap. Werken met de beste Nederlandse dressuurruiters is voor een trainer geweldig. Ik zal met veel plezier mijn ervaring en kennis inzetten voor de Nederlandse dressuurtop. Samen met de collega jeugd bondscoaches en de ruiters hoop ik als team de komende jaren mooie prestaties neer te kunnen zetten.”

Maarten van der Heijden, technisch directeur van de KNHS, is verheugd om Rien van der Schaft te verwelkomen. De taak is helder: “Nederland als groot dressuurland aan de absolute wereldtop houden.” Rien zal, volgens Maarten, vanuit verschillende perspectieven de taak krijgen om harmonie te bewerkstelligen. “Harmonieus in de samenwerking met de net aangestelde jeugdcoaches, harmonieus in het voorstellen van onze paarden in de ring bij de absolute top en harmonie in de opleiding van twee- en viervoeters van de basis tot aan de top.”

Rien runt samen met zijn vrouw Inge en dochter Romy een trainings-en africhtingsstal, genaamd: Stal Sprengenhorst. Daar trainen zij dagelijks hun eigen paarden en paarden van anderen. Rien was in het verleden instructeur voor de KNHS/ORUN-instructeursopleidingen in Ermelo en is lid van het KNHS-trainersplatform. In de wedstrijdring heeft Rien negen paarden op Grand Prix niveau uitgebracht en vele paarden tot op internationaal niveau opgeleid. Hij maakte deel uit van het Nederlandse dressuurteam van 1979 tot en met 1983 en heeft o.a. deelgenomen aan het vervangend Olympisch Kampioenschap in Goodwood, twee Europese kampioenschappen en een Wereldkampioenschap.

Tazzey
Berichten: 9507
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Rien van der Schaft nieuwe bondscoach dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 18:29

Ik had het al vernomen maar wat een waanzinnig besluit is dit. Wat mij betreft de enige goede opvolger voor Wim Ernes. Een grootmeester in de dressuur met daarbij veel respect voor het paard. Ik denk dat we nog veel mooie successen met Rien mogen meemaken.

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 18:30

Tazzey schreef:
Ik had het al vernomen maar wat een waanzinnig besluit is dit. Wat mij betreft de enige goede opvolger voor Wim Ernes. Een grootmeester in de dressuur met daarbij veel respect voor het paard. Ik denk dat we nog veel mooie successen met Rien mogen meemaken.


Had het niet beter kunnen omschrijven! Lijkt de juiste persoon voor deze rol!

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Rien van der Schaft nieuwe bondscoach dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 18:41

Goede keuze, hoop alleen ooit nog de kans te krijgen nog eens een lesje bij hem te volgen, zal er niet eenvoudiger op worden als hij bondscoach is.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Rien van der Schaft nieuwe bondscoach dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:18

Hele goede keuze!

amukela

Berichten: 371
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:34

Tazzey schreef:
Ik had het al vernomen maar wat een waanzinnig besluit is dit. Wat mij betreft de enige goede opvolger voor Wim Ernes. Een grootmeester in de dressuur met daarbij veel respect voor het paard. Ik denk dat we nog veel mooie successen met Rien mogen meemaken.

Alle ruiters hebben hun eigen trainer, dus ik denk niet dat hij daar veel aan gaat veranderen.
ik vind het ook een goede keus hoor! Denk dat het iemand is met weinig belangen in de paardenwereld, bovendien geen groot bedrijf achter zich waar hij niet gemist kan worden.

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Rien van der Schaft nieuwe bondscoach dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:41

Zeker een goede keuze in mijn ogen.

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:42

Elke positieve inbreng is welkom lijkt mij. Hij zal vast en zeker zijn invloed hebben op de trainingstijl van zijn team. Ik wens hem heel veel succes toe!

orion456
Berichten: 571
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Rien van der Schaft nieuwe bondscoach dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 20:38

Supergaaf dit !!!

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Re: Rien van der Schaft nieuwe bondscoach dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 20:41

Super keuze!!! _/-\o_ +:)+ _/-\o_
Bye bye rollkur tijdperk :wave:

Dit bericht maakt me oprecht zó blij :)F

Tazzey
Berichten: 9507
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 20:59

amukela schreef:
Alle ruiters hebben hun eigen trainer, dus ik denk niet dat hij daar veel aan gaat veranderen.
ik vind het ook een goede keus hoor! Denk dat het iemand is met weinig belangen in de paardenwereld, bovendien geen groot bedrijf achter zich waar hij niet gemist kan worden.


Een bondscoach heeft wel degelijk invloed op de successen van het team. Een eigen trainer is onderdeel van dat team maar zonder goede bondscoach kom je er echt niet.

Hasjam_Poe, dat tijdperk is er nooit geweest. Rollkur en LDR zijn twee verschillende dingen. Dat is echter een totaal andere discussie en die lijkt mij hier niet op zijn plaats. Overigens was dat het tijdperk van Sjef en bij Wim Ernes was dat al niet meer.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Rien van der Schaft nieuwe bondscoach dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 21:18

Ik denk ook dat dit een hele fijne keuze is :)

mala26

Berichten: 5003
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Rien van der Schaft nieuwe bondscoach dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 21:25

Een hele fijne keuze, ik denk de enige juiste. Hoop idd op een positieve verandering in de dressuur.

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Re: Rien van der Schaft nieuwe bondscoach dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 21:29

Hoop dat er met hem wat verandering komt in de dressuur.

lucifertje

Berichten: 5610
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 21:51

De enige correcte keuze en ik hoop dat het de paardenwereld ten goede komt.
Sjolvir schreef:
Goede keuze, hoop alleen ooit nog de kans te krijgen nog eens een lesje bij hem te volgen, zal er niet eenvoudiger op worden als hij bondscoach is.


Dat kan je wel vergeten de aankomende tijd helaas. Hij heeft ons verteld dat hij geen tijd meer had voor externe lesklanten.

connepon85

Berichten: 1401
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 00:41

Supergaaf dat Rien bondscoach wordt!! *\o/*
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-12-16 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Commercieel gedeelte verwijderd

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Re: Rien van der Schaft nieuwe bondscoach dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 02:33

Mooie en juiste keuze.

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Rien van der Schaft nieuwe bondscoach dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 11:15

Oma Janneke was ooit groom voor een vriendin die bij hem leste.

Ten eerste: ik vind hem sympathiek. Zoals in mijn favoriete ruiterboek staat: je mag als paardenmens nooit lui zijn, driftig, altijd de fout eerst bij jezelf zoeken.
....2e: ik ben stiekem nog jaloers op zijn mooie houding te paard. (Omdat hij zo goed in balans is, wordt het dier dat met nog wat vakkennis ook.)

En hij reed een keer haar paard, toen het gesprek op 'liften' kwam, de toenmalige mode. Jij doet je handen omhoog, dan neem je het hoofd van het paard mee.
Hij deed het even voor, zei dat hij het braaf vond dat Tessa bleef nageven en gaf haar een klopje, lange teugel en nam de teugels weer aan.
Hij houdt niet van trucwerk. Dat heeft hij niet nodig.

Goede keuze!

GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Rien van der Schaft nieuwe bondscoach dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 11:20

Ik vind dit fantastisch nieuws voor de Nederlandse dressuursport. Ik heb het idee dat harmonie en ontspanning meer op de voorgrond komen te staan in de internationale jurering, in plaats van spectaculaire bewegingen. Als Nederland mee wil blijven draaien zullen ze zich daarop aan moeten passen, en ik hoop heel erg dat Rien een steen kan bijdragen aan deze 'revolutie'.

ullaatje

Berichten: 3133
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: op mijn landgoed

Re: Rien van der Schaft nieuwe bondscoach dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 12:02

Ben heel blij met deze keuze.
De tendens gaat eindelijk veranderenhet gat tussen nl en de rest word snel groter.
Ik hoop dat Rien de harmonie weer kan brengen en de dressuur weer naar een waardig niveau kan tillen.

Al meer dan 10 jaar train ik bij Rien.
En altijd staat eerlijkheid en harmonie voorop.
Zo ongelovelijk tof dat deze eervolle baan aan de beste trainer en sympathiekste persoon gegund word!!

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Rien van der Schaft nieuwe bondscoach dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 15:22

Wow !!!
Eindelijk krijgt de 'echte' dressuur een reële kans. Fijn besluit !

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Rien van der Schaft nieuwe bondscoach dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 15:36

Ben heel erg benieuwd hoe hij het doel meer harmonie gaat bewerkstelligen?

Wordt hang en trekwerk dat met hoge punten wordt beloond dan ook daadwerkelijk thuisgehouden?

Een stapje terug voordat we weer twee stappen vooruit zetten? Lijkt me niet verkeerd, gezien de huidige tendens.... we lopen achter...

MargrietJonk

Berichten: 1502
Geregistreerd: 02-11-08
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 15:57

Dat werd tijdens de OS heel goed zichtbaar.
Ik hoop echt dat Rien het weer beter op de rit krijgt.
Connepon 85 , stijf in je handen blijven knijpen hoor met zo'n fantastische trainer!!!!!

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 16:03

Ik denk dat hij misschien een beginnetje kan maken, maar hij krijgt nogal een erfenis mee. Laten we die man alsjeblieft niet bij voorbaat te veel druk opleggen en denken dat hij het wel even fixt, want ga er maar aan staan. Laten we hem rustig zijn gang gaan en hopen dat we bij de volgend OS er weer bij zitten.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Rien van der Schaft nieuwe bondscoach dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 18:29

Wauw yes.
Dit vind ik mooi. Ben altijd al fan van van der schaft geweest.

Ik zal nooit meer vergeten... 'elk paard kan dressuur. Nu de ruiter nog'
En 'soms doen ruiters zo veel op hun paard dat ze eigenlijk vergeten te rijden.'

Heerlijke man. Recht door zee. En makkelijke taal.