Vogelgriep vastgesteld in Boven-Leeuwen, Gelderland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Vogelgriep vastgesteld in Boven-Leeuwen, Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 08:50

Rijksoverheid
Medisch, Transport

Afbeelding
Foto door Nikki de Kerf
In Boven-Leeuwen (gemeente West Maas en Waal, provincie Gelderland) is bij een bedrijf met leghennen vogelgriep (H5) vastgesteld. Om verspreiding van het virus te voorkomen, wordt het bedrijf geruimd. In totaal gaat het om circa 48.000 kippen. Daarnaast wordt het pluimvee van drie andere bedrijven preventief geruimd omdat deze in een straal van 1 kilometer liggen van het besmette bedrijf in Boven-Leeuwen. Het gaat om circa 244.000 kippen. De ruimingen worden uitgevoerd door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).

In het gebied van drie kilometer rond het besmette bedrijf in Boven-Leeuwen liggen zes andere pluimveebedrijven. Deze bedrijven worden bemonsterd en onderzocht op vogelgriep. Staatssecretaris Van Dam van Economische Zaken heeft per direct een vervoersverbod voor pluimveebedrijven afgekondigd in een zone van tien kilometer rond het bedrijf in Boven-Leeuwen. Een vervoersverbod heeft betrekking op pluimvee, eieren, pluimveemest en gebruikt strooisel. Alle huidige landelijke maatregelen blijven onverkort van kracht.

Voor het vervoer van paarden in de toezichtsgebieden gelden een aantal vervoersbeperkende maatregelen. Paarden mogen niet vervoerd worden van een inrichting (bedrijf) met commercieel gehouden gevogelte (waaronder pluimvee) naar een inrichting met commercieel gehouden gevogelte. Paarden mogen wel rechtsstreeks vervoerd worden van een inrichting met commercieel gehouden gevogelte naar een locatie anders dan een inrichting met commercieel gehouden gevogelte. Andersom mag ook, dus paarden mogen van een locatie anders dan een inrichting met commercieel gehouden gevogelte naar een inrichting met commercieel gehouden gevogelte. Het vervoer van paarden in alle overige gevallen in de toezichtsgebieden is mogelijk indien ze niet in contact zijn gekomen met commercieel gehouden gevogelte en/of pluimvee, en ook geen toegang hebben tot plaatsen waar ze worden gehouden.

Verder gelden er op dit moment ook strenge hygiëneprotocollen en bezoekersprotocollen voor paarden die elders in Nederland op een inrichting (bedrijf) staan waar ook commercieel gevogelte wordt gehouden. Voor de rest van Nederland gelden er geen vervoersbeperkingen voor paarden. 
De regelgeving op het gebied van vogelgriep is voortdurend aan wijzigingen onderhevig. Houdt de website van de Rijksoverheid goed in de gaten om op de hoogte te blijven van de laatst ontwikkelingen.

Gerelateerde berichten:
[VN] Update: Nieuwe uitbraak vogelgriep Kamperveen
[VN] Update: Nieuwe uitbraak vogelgriep Biddinghuizen
[VN] Maatregelen paardenvervoer door uitbraak vogelgriep *update*

IrisjeDrost

Re: Vogelgriep vastgesteld in Boven-Leeuwen, Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:47

Noem mij maar gerust dom, maar wat heeft de vogelgriep met paarden te maken? :?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:50

Lees de derde alinea nog even goed Iris :)

On-topic: De verspreiding gaat nu wel rap dus. Friesland, Flevoland en nu ook al Gelderland...

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:51

ze kunnen het virus van bedrijf a naar bedrijf b overbrengen en dat wil je dus niet

IrisjeDrost

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:01

Ja gaat rap idd...

Drenthe zal ook wel aan de beurt komen denk ik :(

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:05

Naskapower schreef:
ze kunnen het virus van bedrijf a naar bedrijf b overbrengen en dat wil je dus niet

En op concours neuzen paarden van bedrijf a en bedrijf b met elkaar en dat mag wel..., tja :x

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 13:43

Ik probeer al een tijdje door de wirwar van allerlei artikelen (ook op de nvwa en rijksoverheid site) te zoeken of er ook een ophokplicht geldt voor hobbyhouders.

iemand enig idee?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 13:53

Pfff komt wel erg dichtbij!
Vriendlief werkt dus op een pluimvee bedrijf in die omgeving, van wat ik heb begrepen hebben zij door alle voorzorgsmaatregelen vrijstelling van preventiefruimen, maar er hoeft daar maar 1 kip besmet te raken en alles gaat op de schop.
Wat behoorlijk erg zou zijn.
Vriend werkt met het melken van hanen en insemineren van kippen. Zijn werk is marktleider wereldwijd en ze hebben behoorlijk wat verschillende lijnen kippen die wereldwijd getransporteerd worden. Het ruimen zo echt een catastrofe zijn voor die lijnen en ook voor de rest van de wereld :om
Geloof dat zij voor 75% van de markt in handen hebben. En dit dus wereldwijd :wow:

Daarbij (en dat is best egoistisch) gaat vriendlief in januari op voor een contract... Maar dan moeten er dus wel kippen zijn :om

Dus ik blijf duimen dat het dit de laatste bedrijven zijn en dat het nu stopt!

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 14:48

JoyCiej007 schreef:
Ik probeer al een tijdje door de wirwar van allerlei artikelen (ook op de nvwa en rijksoverheid site) te zoeken of er ook een ophokplicht geldt voor hobbyhouders.

iemand enig idee?

Ik zou je aanraden om het wel te doen. Zowel voor jou kippen/pluimvee als al deze bedrijven die nu getroffen worden....

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 15:07

Vind het altijd een beetje eng nieuws, mijn paarden staan in Hengelo GLD (Achterhoek), naast een kippenhouderij.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 15:14

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 16:00

Sodera schreef:
JoyCiej007 schreef:

iemand enig idee?

Ik zou je aanraden om het wel te doen. Zowel voor jou kippen/pluimvee als al deze bedrijven die nu getroffen worden....

Op de rijksoverheidsite staat het wel duidelijk, hobbyhouders hoeven hun dieren niet op te hokken

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 16:33

JoyCiej007 schreef:

iemand enig idee?

Ik dacht dat het wel verplicht was?
Maar hier doet niemand het.... zit hier paar straten verderop ook een kippenbedrijf, kippen van de buren naast hun lopen nog net niet op hun erf....

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 17:35

Maaike_Ma schreef:
JoyCiej007 schreef:

iemand enig idee?

Maar hier doet niemand het.... zit hier paar straten verderop ook een kippenbedrijf, kippen van de buren naast hun lopen nog net niet op hun erf....

Het is niet verplicht

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 17:46

Laten we vooral doorgaan met duizenden dieren in krap bemeten ruimten houden

Deze manier van duren houden is vragen om problemen blijkt keer op keer op keer op keer.
Ik hoef al die bende niet, maar je loopt evengoed als mens ook gevaar (neem de Q koorts).
Word er woest van....

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:00

Ninx schreef:

Deze manier van duren houden is vragen om problemen blijkt keer op keer op keer op keer.
Ik hoef al die bende niet, maar je loopt evengoed als mens ook gevaar (neem de Q koorts).
Word er woest van....

Dat is wel heel erg overdreven.
Ben je al wel eens op zo'n pluimvee bedrijf geweest?

Laat ik je even informeren over de manier van dieren houden op het bedrijf waar mijn vriend werkt:
Er zijn verschillende loodsen die op een behoorlijk eind van elkaar af staan. In die loodsen worden verschillende soorten kippen gehouden een paar honderd bij elkaar in elke ruimte.
Elke loods en elke ruimte heeft zijn eigen kleur.
Als mijn vriend op zijn werk komt krijgt hij te horen in welke loods hij werkt die dag. Dan kleed hij zich uit, legt zijn kleding, sieraden en telefoon in een kluisje.
Dan loopt hij door naar de volgende ruimte en gaat douchen. Hij moet zich wassen met desinfecterende zeep van top tot teen.
In de volgende ruimte ligt zijn kleding klaar, tot zelfs het ondergoed. De kleur van de kleding komt overheen met de loods en de ruimte waarin hij werkt.
Dan gaat hij aan het werk in die loods/ruimte. Mocht hij halverwege de dag naar een andere loods/ruimte gaan, dan begint het hele gedoe van omkleden en douchen weer opnieuw.

Als de kippen opgehaald worden voor de slacht komt er een ploeg van service medewerkers. Zijn krijgen een week de tijd om de hele ruimte af te breken en volledig schoon te maken met desinfecteermiddel en weer opnieuw op te bouwen.

De kippen zitten dus niet met duizenden bij elkaar (iig bij het bedrijf van mijn vriend niet) en de hygiëne is heel groot.

Ja het blijft massa productie, maar de manier waarop deze kippen gehouden worden is wel met het oog op de gezondheid van zo'n dier.
Geen elke bedrijf en geen enkele verzorger vind het leuk om zijn dieren te zien ruimen.

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 21:25

luxje schreef:
Maaike_Ma schreef:

Het is niet verplicht

"Alleen eigenaren van risicovogels zoals pluimvee, watervogels en loopvogels hebben te maken met de bezoekersregeling en de ophok- en afschermplicht. Dit geldt voor zowel de hobbyhouders als de commerciële pluimveebedrijven."
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... loopvogels

Juist hobbyhouders moeten ook goed opletten! Vaak is het onwetendheid van de hobbyboeren wat een gevaar vormt voor de commerciële bedrijven.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 22:03

Afbeelding
Van dezelfde rijksoverheidsite :D

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 07:43

Ninx schreef:

Word er woest van....

Natuurlijk, dat is ook de reden dat al die wilde vogels de vogelgriep meebrengen: ze zitten in kleine hokjes en vallen spontaan uit de lucht :+
Volgens mij heb je niet helemaal opgelet hoe de vogelgriep in Nl. weer is gekomen nu.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 09:53

Fitzroy schreef:
Ninx schreef:

Word er woest van....

Natuurlijk, dat is ook de reden dat al die wilde vogels de vogelgriep meebrengen: ze zitten in kleine hokjes en vallen spontaan uit de lucht :+
Volgens mij heb je niet helemaal opgelet hoe de vogelgriep in Nl. weer is gekomen nu.

Wanneer mensen verstandiger zouden eten (lees: weinig of geen vlees), dan zou de intensieve veehouderij niet bestaan. In dat geval hoefden we niet steeds bergen dieren te ruimen voor jan lul.

ik ben niet onder een steen geboren en weet hoe vogelgriep
Fitzroy schreef:
Ninx schreef:

Word er woest van....

Wanneer de intensieve veehouderij niet bestaat hoef je niet zo achterlijk veel dieren te ruimen.
Hoe vogelgriep ontstaat is mij bekend.
De implicaties die het heeft voor dieren door het doorgeslagen consumptiegedrag is wat me furieus maakt

Edit: koude vingers en telefoon

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 10:13

Maar het lijkt mij dat zo'n kip met de vogelgriep nieteens meer als consumptie gebruikt mag worden.

Daarnaast, mijn oude vriend staat op de kleine prive boerderij van de ouders van zijn eigenaresse.
Zij hebben schapen, en ieder jaar dartelden er vrolijk een stuk of 30-40 lammetjes rond in de wei.
Tot op een bepaalde dag, wanneer alle lammetjes dus ineens weg waren.
Vroeg mij af waar die heen waren: naar de slacht!

Niet alle dieren worden maar in hokjes gepropt. De dieren worden bij ons met alle liefde verzorgd. Paplammeren krijgen elke dag weet ik veel hoevaak de fles, en alles loopt vrij rond op het land. Ze stoeien, ze spelen, en racen heen en weer.

Liever dat ze dan zo'n leventje hebben gehad, lekker vrij rond hebben gelopen, en dan geslacht worden, dan dat ze de handel ingaan en alsnog in kleine hokjes terecht komen.

Toch denk ik dat er in nederland veel boeren zijn die het op deze manier doen.

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 19:45

Pff, zo erg dit. Dat het juist deze mensen moet overkomen. Zo goed voor hun kippen en alles zo goed en netjes voor elkaar. In 2003 hebben ze ook al preventief moeten ruimen..
Ook verschrikkelijk voor de andere bedrijven in de buurt.
Altijd verschrikkelijk nieuws natuurlijk maar nu is het wel echt in de buurt.

Mijn verzorgpaard staat een paar boerderijen verderop in de straat.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 19:03

Ninx schreef:

Word er woest van....

Iets anders maar ben het er wel mee eens.

Door dieren vooral niet natuurlijker te houden, krijgen we steeds opnieuw dit soort, inhumane dieren opruimacties.
De mond en klauw zeer, de gekke koeien ziekte, de vogelgriep....
En we leren er geen fluit van, gaan gewoon door.

De geruimde koeien staan nog op mijn netvlies, de huilende boeren, die hun bedrijf tot de grond afgebroken zien worden.

Jammer dat we er nog geen z#k van geleerd hebben....hoezo intelligente wezens?

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 22:09

is van de week ook al een geval geweest in Rhenen bij de hobby dierhouder met hooguit 10 kippen,,,

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 22:44

Ninx schreef:

Word er woest van....

vogelgriep wordt ook door ongedierte meegenomen en ongedierte kan overal komen, en kleine ruimtes? leg mij dan maar eens uit dat er 1 straat verderop langs de kant een partij dode vogels liggen die niet zijn geschoten of aangereden. ook al zou het besmette bedrijf biologisch zijn geweest dan was het er ook gekomen. helaas kan ELK bedrijf het overkomen