Keurmerk Paard en Welzijn voor De Paardenkamp Soest

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Keurmerk Paard en Welzijn voor De Paardenkamp Soest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 12:13

Persbericht
Welzijn
Afbeelding
Foto door Nikki de Kerf

Op zaterdag 17 december kreeg Stichting De Paardenkamp, het nationaal rusthuis voor oude paarden en pony’s in Soest, het Keurmerk Paard en Welzijn uitgereikt. KPW-directeur Bastiaan de Recht reisde af naar zijn geboortedorp Soest om het felbegeerde keurmerk en bijbehorende schildje te overhandigen aan IJsbrand Muller, de beheerder van het rusthuis.

Paardenbedrijven die aan de welzijnsnorm van het KPW voldoen, komen in aanmerking voor het certificaat. Gepco van Bokhorst, bestuurslid van De Paardenkamp en dierenarts is blij met het zeer positieve rapport van het KPW: "Het bevestigt dat onze jarenlange focus op paardenwelzijn haar vruchten afwerpt. Voor onze verzorgers is het een absolute pluim op hun dagelijkse werk om de 120 paarden van de stichting een goede oude dag te bezorgen."

De Paardenkamp, die sinds 1962 bestaat, heeft inmiddels aan 600 paarden een fijne oude dag geboden. "Kwaliteit van leven staat bovenaan", vertelt beheerder IJsbrand Muller. "Ons gehele bedrijfsproces draait om welzijn van het oudere paard." Machteld van Dierendonck van het KPW vult dit aan: "Een wereld van verschil met wat je vaak in praktijk tegenkomt qua Body Condition Score bij oudere paarden. Je ziet dat focus op welzijn werkt."
"Dat een uitstekend welzijnsniveau en hoge kosten niet hand in hand hoeven gaan, bewijst een non profit organisatie als De Paardenkamp die volledig bestaat van giften en gaven", aldus Bastiaan de Recht. "Het effect van dit welzijnsniveau uit zich in een opvallend goede fysieke gesteldheid van deze oudere paarden. De Paardenkamp is daarmee een voorbeeld voor de hippische sector qua management en welzijn."

De stichting kan natuurlijk niet alle c.a. 40.000 oudere paarden in Nederland opvangen, maar wil met het geven van voorlichting en het delen van kennis paardeneigenaren helpen bij de verzorging van hun ouder wordende paard. Het keurmerk met de daarbij behorende welzijnsmonitor en de door het KPW uitgedragen ‘10 geboden van het paard’, onderschrijft het rusthuis dan ook van harte. "Het is mooi dat we met onze kennis en ervaring een bijdrage kunnen leveren aan het verbeteren van paardenwelzijn in Nederland. Een hulpmiddel als de 10 geboden en het keurmerk kunnen blijvend bijdragen aan verhoging van paardenwelzijn in Nederland", zegt Van Bokhorst.

Meer informatie over het Keurmerk Paard en Welzijn is te verkrijgen via de website http://www.keurmerkpaardenwelzijn.nl

ElCid

Re: Keurmerk Paard en Welzijn voor De Paardenkamp Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 12:31

Fantastisch, ook niks dan lof van mijn kant. Mijn oude vriend Jasir staat hier nu al ruim 16 jaar, hij wordt op 17 maart 2017 al weer 37!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 12:40

Geweldig. Ben daar bij een lezing geweest van Machteld.
Het keurmerk is een geweldig initiatief. Helaas zal de gemiddelde manege/pensionstal er niet aan voldoen. Hopelijk is dat over enkele jaren anders :j

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 14:46

Ik vind dit heel apart. Ik heb een hele tijd tegenover de paardenkamp gestaan en heb regelmatig discussies gehad met de beheerder omdat ze paarden met koliek gewoon lieten creperen. Want een dierenarts kost geld en dat geven ze het liefste zo min mogelijk uit. De merrie van een kennis die hoefbevangen was ging een half jaartje geleden daarheen en is gewoon direct op het volle gras gezet.

Er is echt geen haar op mijn hoofd die erover denkt om daar ooit een paard naartoe te sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 14:52

Ik sta er ook een beetje dubbel in: van mensen die gezonde oude paarden die kant op sturen hoor ik niets dan lof, over oude paarden met speciale verzorging/problemen die kant op sturen hoor ik inderdaad ook wel dat ze het liefst zo snel mogelijk in het normale regime ingepast worden want aanpassing kost geld. De groep heeft het daar ook zeker wel goed, maar bij een aantal gevallen vraag je je dan toch af of het systeem daar wel zo goed is voor het individuele paard.

Naisven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 16:32

Niets dan lof voor de Paardenkamp. Van wat ik zie wordt er volop rekening gehouden met speciale verzorging en informatie die oud-eigenaren meegegeven hebben toen ze hun paard brachten.
Gefeliciteerd met het keurmerk!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 13:55

Mijn paard is er 16 jaar geleden heen gegaan met een hartkwaal, een peesblessure en gevoeligheid op zijn luchtwegen. Paard is prima verzorgd en hij is dus bijna 37! Vorig jaar is er nog een kleine ingreep bij hem verricht omdat hij een bultje op zijn hoofd had, de tanden en kiezen ( die hij nu overigens nauwelijks meer heeft :o ) worden regelmatig gevijld, de hoeven netjes bijgehouden. Hij staat in een dubbele box omdat hij soms moeite heeft met overeind komen, krijgt speciaal voer omdat hij dus geen tanden meer heeft.
Overdag gaat hij naar buiten, maar met extreme temperaturen, gaan alle oudjes wat vroeger naar binnen.
Ik kom er ca. 2 x per jaar, al gedurende 16 jaar, en heb er nog nooit iets raars gezien.

Er zijn verschillende "afdelingen" waar de paarden staan, op de boerderij zelf staan de paarden die meer aandacht en verzorging nodig hebben, iets verderop staan de betere paarden in groepshuisvesting. Er wordt dus wel degelijk naar het individuele paard gekeken.

Ja, het zijn oude paarden in de laatste fase van hun leven, dus er gaan regelmatig dieren dood, maar dat heeft niets met slechte verzorging te maken. Jammer dat er dergelijke indianenverhalen de ronde doen. De 2 paarden die we nu hebben staan op de wachtlijst en als het nodig is gaan ze daar ook heen, prima plek voor een oud paard. Keurmerk hebben ze dubbel en dwars verdiend.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 14:30

ElCid schreef:
Mijn paard is er 16 jaar geleden heen gegaan met een hartkwaal, een peesblessure en gevoeligheid op zijn luchtwegen. Paard is prima verzorgd en hij is dus bijna 37! Vorig jaar is er nog een kleine ingreep bij hem verricht omdat hij een bultje op zijn hoofd had, de tanden en kiezen ( die hij nu overigens nauwelijks meer heeft :o ) worden regelmatig gevijld, de hoeven netjes bijgehouden. Hij staat in een dubbele box omdat hij soms moeite heeft met overeind komen, krijgt speciaal voer omdat hij dus geen tanden meer heeft.
Overdag gaat hij naar buiten, maar met extreme temperaturen, gaan alle oudjes wat vroeger naar binnen.
Ik kom er ca. 2 x per jaar, al gedurende 16 jaar, en heb er nog nooit iets raars gezien.

Er zijn verschillende "afdelingen" waar de paarden staan, op de boerderij zelf staan de paarden die meer aandacht en verzorging nodig hebben, iets verderop staan de betere paarden in groepshuisvesting. Er wordt dus wel degelijk naar het individuele paard gekeken.

Ja, het zijn oude paarden in de laatste fase van hun leven, dus er gaan regelmatig dieren dood, maar dat heeft niets met slechte verzorging te maken. Jammer dat er dergelijke indianenverhalen de ronde doen. De 2 paarden die we nu hebben staan op de wachtlijst en als het nodig is gaan ze daar ook heen, prima plek voor een oud paard. Keurmerk hebben ze dubbel en dwars verdiend.

Ik stond tegenover het andere deel en het zijn zeker geen indianenverhalen. Gewoon uit de eerste hand, namelijk mezelf. Ik weet nog precies hoe vaak ik en de eigenaresse van de stal hebben gebeld omdat er weer een kolieker was die aan zijn lot over werd gelaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 14:50

@ ElCid:Welke indianenverhalen zie jij hier voorbij komen?
Ik heb het over een paar ervaringen van anderen, en Anoeska heeft ervaringen uit de eerste hand als iemand die er meer dan 2x per jaar komt.
Mag er dan alleen maar lof gestrooid worden over de Paardenkamp omdat jouw ervaringen positief zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 16:07

Hoezo kort lontje? Ik heb niets voor/tegen de Paardenkamp. ;) Jij bent degene die het woord 'indianenverhalen' in dit topic gooide naar aanleiding van 2 minder positieve berichten, daardoor dacht ik juist dat jij degene was die als het om dit onderwerp gaat een kort lontje had.
Snap ik ook wel hoor, als je eigen paard daar staat, dan is het niet leuk als er ook minder ervaringen mee zijn - maar dat maakt die andere ervaringen niet minder geldig. :)

Naisven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 16:12

Ieder zijn mening :(:) . Jasir en mijn Kjeld hebben het er in ieder geval fantastisch, laten wij er gewoon van genieten. Ik ben er zeer regelmatig en zie ook nooit onverdraaglijke zaken, maar je kunt het nooit iedereen naar de zin maken, dat realiseer ik me ook en er zal ook vast weleens iets fout gaan, het blijft mensenwerk. Ik ben van mening dat menig paard mocht wensen dat hij zo'n oude dag krijgt _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 16:16

Dat denk ik ook. De mensen die ik ken die er positief over zijn zijn er maar wat blij mee, en dat snap ik ook. Voor de mensen met twijfelgevallen is het jammere dat er eigenlijk niets beters te vinden is voor hun paarden (wat op zich ook een compliment is), maar dan blijven de verschillen in aanpak/behandeling soms toch wat schuren.

juliomx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 11:31

Wat een rare verhalen, ik woon al 19 jaar tegenover de Paardenkamp op de Birkstraat in Soest. Anoeska/Xyzutu, hebben jullie het wel over dezelfde organisatie, bedoel je niet die stoeterij verderop aan de birkstraat?
Want de mensen van de paardenkamp besparen juist NOOIT op dierenarts kosten en er worden zeker geen koliek paarden aan hun lot overgelaten. Mijn paard heeft daar 7 jaar gestaan en is uitstekend verzorgd. Super betrokken medewerkers, je kunt ze ook altijd bellen om te vragen hoe het gaat, ze overleggen met je als er problemen zijn, kennen de paarden door en door en de paarden in de wei worden 2 keer per dag gecontroleerd.
Uit eigen hand, ik heb nog niet eerder een organisatie meegemaakt waar zo goed voor dieren gezorgd wordt.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 11:59

Ja, absoluut over dezelfde organisatie. Ik stond ook aan de Birkstraat.

Ik denk dat er zeker betere plekken te vinden zijn voor oudjes, waar ze niet in een vast regime mee hoeven te draaien. Zoals het paard van mijn kennis, wat bevangen toch direct op het volle gras moest. Alleen zijn dat plekken waar je wel een bijdrage moet doen, maar dan heb je zelf tenminste nog inspraak.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 12:16

Wat leuk en zeker verdiend! Als je niet voor je eigen oude paard meer kan/wil zorgen is het daar in goede handen. Bij mij blijven ze lekker thuis, maar anders zou ik deze stal zeker een optie vinden.