Dressuur

Isabell Werth en Don Johnson Frh. Foto van FEI
Isabell Werth zal niet deelnemen aan de wedstrijd in Frankfurt, omdat de trainingsomstandigheden niet aanvaardbaar zijn. Op internet wordt beweerd dat ze Don Johnson heeft teruggetrokken omdat ze een wedstrijdpauze wilde inlassen. "Dit is dus niet het geval", legt Werth uit aan St. Georg. "Ik heb de trainingstijden ontvangen, waarin staat dat wij onze Grand Prix paarden om 04.00u in de morgen konden trainen. Aansluitend aan die training mogen de paarden die deelnemen aan de finales van de Louisdor-Preis en de Nürnberger Burg Pokal de baan verkennen."
De Grand Prix start daarna om 07.00u, een tijd die zelfs voor de die hard dressuurfans erg vroeg is. "Je moet je voorstellen wat dit precies betekent. Donderdagavond is het Hessentag, dit duurt tot na middernacht. Het is dan zelden voor één uur ’s nachts stil voor de paarden. En dan moet ik aan mijn groom vertellen dat ze vroeg op moet, zodat ze mijn paard om drie uur 's nachts kan voeren. Dit is voor mij onaanvaardbaar voor mens en paard", zegt Werth.
Daarom voor Werth geen Frankfurt, ook al is Don Johnson in topvorm. "Dit heeft hij de afgelopen weken wel laten zien. Jonny kwam drie weken geleden aan start in Stockholm en Frankfurt zou prima in het ritme passen. Het verwondert me slechts dat niemand eerst met mij heeft gesproken over het terugtrekken van mijn deelname met Don Johnson. Nogmaals, de gestelde trainingstijden zijn onaanvaardbaar, voor mens en paard."