Afmelding Isabell Werth wegens onaanvaardbare trainingstijd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Afmelding Isabell Werth wegens onaanvaardbare trainingstijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 11:19

Bokt.nl/ St. Georg
Dressuur
Afbeelding
Isabell Werth en Don Johnson Frh. Foto van FEI

Isabell Werth zal niet deelnemen aan de wedstrijd in Frankfurt, omdat de trainingsomstandigheden niet aanvaardbaar zijn. Op internet wordt beweerd dat ze Don Johnson heeft teruggetrokken omdat ze een wedstrijdpauze wilde inlassen. "Dit is dus niet het geval", legt Werth uit aan St. Georg. "Ik heb de trainingstijden ontvangen, waarin staat dat wij onze Grand Prix paarden om 04.00u in de morgen konden trainen. Aansluitend aan die training mogen de paarden die deelnemen aan de finales van de Louisdor-Preis en de Nürnberger Burg Pokal de baan verkennen."

De Grand Prix start daarna om 07.00u, een tijd die zelfs voor de die hard dressuurfans erg vroeg is. "Je moet je voorstellen wat dit precies betekent. Donderdagavond is het Hessentag, dit duurt tot na middernacht. Het is dan zelden voor één uur ’s nachts stil voor de paarden. En dan moet ik aan mijn groom vertellen dat ze vroeg op moet, zodat ze mijn paard om drie uur 's nachts kan voeren. Dit is voor mij onaanvaardbaar voor mens en paard", zegt Werth.

Daarom voor Werth geen Frankfurt, ook al is Don Johnson in topvorm. "Dit heeft hij de afgelopen weken wel laten zien. Jonny kwam drie weken geleden aan start in Stockholm en Frankfurt zou prima in het ritme passen. Het verwondert me slechts dat niemand eerst met mij heeft gesproken over het terugtrekken van mijn deelname met Don Johnson. Nogmaals, de gestelde trainingstijden zijn onaanvaardbaar, voor mens en paard."

mister_m

Re: Afmelding Isabell Werth wegens onaanvaardbare trainingstijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 11:26

respect

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 11:29

Ik vind echt dat ze groot gelijk heeft dat kan je toch niet verwachten van grooms en rijders.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 11:30

Wie verzint dat dan ook, dat ruiters wel om 4 uur 's ochtends kunnen gaan trainen... Ik geef d'r groot gelijk :=

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 11:45

Ja daar heeft ze nu wel een punt.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 11:48

Groot gelijk! Dat kan de organisatie toch zelf ook wel bedenken 8)7
En daarbij, niet alleen de ruiters, grooms en amazones, maar ook de juryleden moeten zo vroeg op. Idioot.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 11:58

Normaal gesproken doen de Duitsers niet zo moeilijk over vroeg beginnen. Afgelopen jaar meerdere keren midden in de nacht mijn bed uit kunnen komen omdat ik om 07:00 de baan in moest.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 11:59

Maar bijvoorbeeld endurance wedstrijden beginnen toch wel vaker supervroeg? Ik heb wel eens meegemaakt dat de wedstrijd om 4.00 begon. Dan slaap je gewoonweg niet :')

Desondanks, het is haar keuze, en ook respect naar haar paard en groom toe, dat ze hen dit niet wil aandoen. :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 12:01

Annienke schreef:
Normaal gesproken doen de Duitsers niet zo moeilijk over vroeg beginnen. Afgelopen jaar meerdere keren midden in de nacht mijn bed uit kunnen komen omdat ik om 07:00 de baan in moest.

Maar dan heeft je paard, neem ik aan, wel meer rust dan een paar uurtjes.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 12:03

Isabell heeft een punt :-)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 12:04

Aight schreef:
Maar bijvoorbeeld endurance wedstrijden beginnen toch wel vaker supervroeg? Ik heb wel eens meegemaakt dat de wedstrijd om 4.00 begon. Dan slaap je gewoonweg niet :')

Als je 160 kilometer met een minimale snelheid van 10 km per uur wil afleggen, ben je exclusief de verplichte vetgates alleen al 16 uur onderweg.
Dan lijkt me 4.00 uur beginnen nog niet zo'n gekke, het wordt sowieso toch wel laat.

Dat vind ik toch wat anders dan een dressuurrubriek van proeven van 10 minuten...

SensaHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 12:13

+:)+ Van Isabell!
Hopelijk volgen er meer haar goede voorbeeld...

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 12:22

Nou daar kan je alleen maar respect voor hebben.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 12:57

Citaat:
Als je 160 kilometer met een minimale snelheid van 10 km per uur wil afleggen, ben je exclusief de verplichte vetgates alleen al 16 uur onderweg.
Dan lijkt me 4.00 uur beginnen nog niet zo'n gekke, het wordt sowieso toch wel laat.

Dat vind ik toch wat anders dan een dressuurrubriek van proeven van 10 minuten...

maar ik neem toch aan dat je dan niet de nacht ervoor (of eigenlijk diezelfde nacht) om 01:00 uur pas naar bed gaat en je paard zijn rust krijgt ? Want daar gaat het volgens mij om.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 13:00

En dan willen ze de dressuursport aantrekkelijker maken voor een breed publiek :')

Wordt natuurlijk niets als organisaties zich daar niets van aantrekken...

Mooi statement van Isabell!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 13:03

Ik snap eigenlijk niet waarom je 3 uur voor een proef start nog moet gaan 'trainen'... Dan ben je volgens mij rijkelijk laat.

Ik snap dat je warm moet rijden, maar als de rubriek om 7 uur begint, en je start als eerste, dan ga je toch om 6 uur warmrijden op z'n vroegst? En dan schuif je toch om kwart voor 6 er een hap eten er in als dat dan per se nodig is. Paarden hoeven ook niet eerst 'uit te buiken' voordat je kunnen werken (zie ook hier hoe het in de endurance werkt), en paarden hoeven ook geen 8 uur te slapen 's nachts.

Of hebben die topdressuurpaarden allemaal een probleem met hun kortetermijngeheugen en moeten ze 3 x per dag alles opnieuw oefenen anders zijn ze hun kunstje verleerd? Nee toch?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 13:10

Ibbel schreef:
Ik snap eigenlijk niet waarom je 3 uur voor een proef start nog moet gaan 'trainen'... Dan ben je volgens mij rijkelijk laat.

Ik snap dat je warm moet rijden, maar als de rubriek om 7 uur begint, en je start als eerste, dan ga je toch om 6 uur warmrijden op z'n vroegst? En dan schuif je toch om kwart voor 6 er een hap eten er in als dat dan per se nodig is. Paarden hoeven ook niet eerst 'uit te buiken' voordat je kunnen werken (zie ook hier hoe het in de endurance werkt), en paarden hoeven ook geen 8 uur te slapen 's nachts.

Of hebben die topdressuurpaarden allemaal een probleem met hun kortetermijngeheugen en moeten ze 3 x per dag alles opnieuw oefenen anders zijn ze hun kunstje verleerd? Nee toch?

Het gaat om het verkennen van de arena. En het is vrij gebruikelijk dat die paarden 2 keer op een wedstrijddag lopen in het kader van de verkenning. Een lichte warm up en daarna gewoon de wedstrijd.

Uitbuiken is wel degelijk aan de orde ivm een suikerdip na het krijgen van krachtvoer.

Het gaat puur om het management, en dat is bij dressuur nu eenmaal anders dan bij endurance. Jammer dat daar zo denigrerend over gedaan moet worden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 13:17

Die suikerdip na krachtvoer treedt niet op als je daarna direct aan het werk gaat. Dat is uit en ter na onderzocht, juist bij endurancepaarden die in de vetgate moeten eten, en dat is voor hun ook de enige gelegenheid. Blijven eten en daarna meteen aan het werk blijkt prima te kunnen. Oók met krachtvoer. Is ook logisch, paarden zijn gebouwd om continu te eten én te lopen.

Het is gewoon raar dat dressuurruiters dat soort dingen kennelijk niet weten. Net als het sprookje dat een warm paard geen koud water mag drinken en zelfs maar beperkt zou mogen drinken. Daar zou je bij 160 km in de woestijn ook niet ver mee komen.

Nogmaals, ik snap niet dat je niet om 6 uur met je paard de bak kunt verkennen, losrijden en daarna je proef kunt rijden, en waarom dat dan om 4 uur 's morgens zou moeten.

Dat het publicitair niet handig is om 7 uur te starten is een ander verhaal.
Maar als het 8 uur starten was, zou het alsnog 5 uur 's morgens zijn als je hetzelfde schema van '3 uur van te voren beginnen' aanhoudt, en met een 9 uur starttijd is het ook al om 6 uur beginnen. Dan heeft die arme groom alsnog maar 5 uur slaap, als het 's nachts pas na 1 uur rustig is.

Maar om 9 uur beginnen daar kijkt niemand echt van op en 7 uur is opeens onoverkomelijk.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 13:30

Ibbel schreef:
Die suikerdip na krachtvoer treedt niet op als je daarna direct aan het werk gaat. Dat is uit en ter na onderzocht, juist bij endurancepaarden die in de vetgate moeten eten, en dat is voor hun ook de enige gelegenheid. Blijven eten en daarna meteen aan het werk blijkt prima te kunnen. Oók met krachtvoer. Is ook logisch, paarden zijn gebouwd om continu te eten én te lopen.

Het is gewoon raar dat dressuurruiters dat soort dingen kennelijk niet weten. Net als het sprookje dat een warm paard geen koud water mag drinken en zelfs maar beperkt zou mogen drinken. Daar zou je bij 160 km in de woestijn ook niet ver mee komen.

Nogmaals, ik snap niet dat je niet om 6 uur met je paard de bak kunt verkennen, losrijden en daarna je proef kunt rijden, en waarom dat dan om 4 uur 's morgens zou moeten.

Maar als het 8 uur starten was, zou het alsnog 5 uur 's morgens zijn als je hetzelfde schema van '3 uur van te voren beginnen' aanhoudt, en met een 9 uur starttijd is het ook al om 6 uur beginnen. Dan heeft die arme groom alsnog maar 5 uur slaap, als het 's nachts pas na 1 uur rustig is.

Maar om 9 uur beginnen daar kijkt niemand echt van op en 7 uur is opeens onoverkomelijk.

En wat voor eten krijgen ze bij de vetgate? In de natuur, waar ze non stop lopen en eten, krijgen ze natuurlijk geen krachtvoer, wat met name zorgt voor een suikerpiek. Eten wordt ook afgestemd op het soort werk. Dat van een endurancepaard en dressuurpaard verschilt natuurlijk dag en nacht. Duursport versus krachtsport.

Ik denk dat je te eenzijdig naar het management en de verschillen kijkt, maar ben zeer benieuwd naar dat onderzoek. Hopelijk hebben ze ook gekeken naar andere sporten en de verschillen die er eventueel zijn.

Hoofdzakelijk gaat het natuurlijk om het gebrek aan rust voor de paarden en het vroeg op voor ruiters en grooms na een feestdag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 13:32

Ibbel schreef:

Omdat de organisatie dat bepaald. Om 6 uur zal die arena gewoon dicht zijn je mag er om 4 uur in daarna niet meer.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 13:34

nou op 5 uur slaap zou ik de dag nog wel doorkomen, maar op 2 uur slaap sta ik niet voor mezelf in ;-)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 13:48

ClauH schreef:
nou op 5 uur slaap zou ik de dag nog wel doorkomen, maar op 2 uur slaap sta ik niet voor mezelf in ;-)

Probeer een nacht overslaan eens... Waanzin... Je hoeft geen drugs te gebruiken om high te worden :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 18:41

Dat zijn toch ook geen tijden :n

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 18:46

Ben benieuwd of er nog meer ruiters om die reden afzeggen...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 19:13

:D :D hoe hoger je in de dresuurklasses komt, hoe luxer de starttijden meestal worden, zeggen ze.
Hier wordt toch wel het tegendeel bewezen.
Krijg je een mooi startveld met Grandprix ruiters, laat je ze s morgens om 7.00u starte. Haha welke mafkees bedenkt dat