Australië: verbod op zwepen drafsport in 2017

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14059
Geregistreerd: 20-04-16

Australië: verbod op zwepen drafsport in 2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 10:31

*Bokt.nl / www.abc.net.au
Afbeelding
Foto door WendyBZ

Draf- en Rensport


Harness Racing Australië (HRA) heeft aangekondigd dat het het gebruik van zwepen in de drafsport verboden gaat worden per 1 september volgend jaar. Dit geldt voor zowel de races als de training. Australië is hiermee het eerste land ter wereld dat vrijwillig het gebruik van zwepen in de drafsport verbiedt. De voorzitter van de HRA, Geoff Wil, noemt dit een historische dag. "Er vinden al zo'n 200 jaar draverijen plaats en ik denk dat ik niet overdrijf als ik zeg dat dit de meest gedenkwaardige aankondiging is die we in de afgelopen 200 jaar hebben gedaan. Er zullen geen zwepen meer toegestaan zijn op trainingsbanen, op wedstrijden, in de stallen en andere toepassingen in de drafsport."

De beslissing is genomen vanwege het welzijn van de dieren. "Het is duidelijk dat de samenleving de voortdurende wreedheid niet meer accepteert," zegt Wil. "We doen dit voor het imago van de sport, de duurzaamheid en om onze toekomst veilig te stellen."

In 1800 werden voor het eerst zwepen gebruikt tijdens draverijen. In 1990 werd de lengte van de zweep verlaagd. En in 2017 zal Australië dus het eerste land ter wereld zijn dat vrijwillig de zweep verbiedt in de drafsport. Om deze verandering door te voeren wordt een educatief programma ontwikkeld voor voorlichting. Daarnaast zal er voldoende onderzoek en monitoring uitgevoerd worden in de gehele drafsport. "Mensen zullen zich moeten aanpassen aan veranderingen. We zullen wel in overleg gaan met pikeurs, trainers en eigenaren voor de ontwikkeling van een alternatief gereedschap voor paarden die een aanmoediging nodig hebben wanneer zij bijvoorbeeld schrikken of staken door een menigte of zaken als een opvliegende vogel." Dat gereedschap zal niet voor de prestaties zijn, maar voor de veiligheid en zal ontwikkeld worden in overleg met de Engelse dierenorganisatie RSPCA, dat het verbod van harte toejuicht.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37247
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 10:35

Als het zweepverbod is omdat er niet mee geslagen kan worden juich ik het toe. Ben geen drafsport kenner maar wel een menner. Alleen bij mennen is een zweep eigenlijk ook nodig voor je eigen veiligheid en die van anderen. Je kunt er zweephulpen mee geven aan je paard. Ga je dat dan niet missen in de drafsport? En dan gaan ze een hulpmiddel ontwikkelen om de zweep te vervangen. Terwijl daar een zweep voor uitgevonden is. Beetje dubbel. Want hoe weet je dat dat nieuwe hulpmiddel niet gebruikt gaat worden waar de zweep nu voor gebruikt wordt.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Australië: verbod op zwepen drafsport in 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 10:58

Ze gaan zwepen dus verbieden omwille van het imago, en niet voor de paarden, en tegelijkertijd wordt er een nieuw gereedschap ontwikkeld. Tja. Dan geloof ik het ook niet helemaal meer. Je werkt met dieren, die kunnen staken, schrikken, hun dag niet hebben. Deal with it.

Anoniem

Re: Australië: verbod op zwepen drafsport in 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:16

Als ze dit echt zo gaan doorvoeren zoals dit artikel schrijft, dan kan ik er alleen maar voor zijn. Ik zie ook nergens staan dat ze dit alleen voor het imago doen. Dat is zeker een belangrijk onderdeel natuurlijk, maar zelfs al was het alleen om het imago dan is het al fantastisch voor de paarden die mee mogen helpen om het imago van de drafsport op te krikken, dat scheelt hun in elk geval een hoop irritaties en pijn.

Dat ze nieuw gereedschap ontwikkelen voor heftige situaties klinkt dan weer wat twijfelachtiger, maar als zweepgebruik al verboden is dan kan ik me ook voorstellen dat het inzetten van die middelen enorm gecontroleerd zal worden, bijvoorbeeld door digitaal te monitoren wanneer ze ingezet worden en of dat terecht was. Dat hadden ze natuurlijk ook al met de zweep kunnen doen, maar het is makkelijker om mensen een nieuw kunstje te leren dan ze een oude-veelgebruikte tool in handen te geven en te vertellen dat ze die voortaan niet meer mogen gebruiken behalve in extreme situaties.

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:13

Helemaal goed!

Nu moet men beter op stemhulpen gaan trainen. Wat er voor nieuw hulpmiddel komt? Afwachten maar weer. Ook of het nodig is. Want een paard wat murw gemept is met een zweep reageert daar in een noodsituatie ook niet meer op. Wellicht strickter aan de regels houden. Hogere boetes, sneller optreden / uitsluiten.

Goed dat deze stap is genomen. Nu die checks er nog uit!

ruitje

Berichten: 12319
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Australië: verbod op zwepen drafsport in 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:49

Ik kan oprecht wel eens 'boktmoe' worden. Het lijkt in mijn tak van sport wel 'nooit goed genoeg' . Inderdaad dat imagoprobleem. Word het ingevoerd, is het niet oke omdat het vanwege dat imago probleem word gedaan? Of moet het check ook afgeschaft worden( dan heb je ook echt geen idee waar je over praat maar goed )

Nee ik ben gewoon blij met deze stap en zie het als het begin.


Hulde voor het plaatsen van dit nieuwsbericht.

Persoonlijk als rijder denk ik dat sommige mensen niet beseffen dat er weinig 'valt te dealen' als je in een veld met paarden ligt op topsnelheid en je je paard niet meer onder controle heb. Daar kan je op trainen met stemhulpen tot je een ons weegt. Dus om nou te doen of dat peanuts is?

Anderzijds ben ik benieuwd naar of dat soort zaken met zweepgebruik beter opgelost worden.

Dat kunnen we denk ik zien aan een mogelijke verhoging van het aantal ongelukken. En dan is het dan pas tijd om daar conclusies aan te verbinden :)

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:38

Weet aardig waarover ik schrijf. Maar bedrijfsblindheid binnen takken van sport is zo groot...
We doen het al jaren zo dus is het goed...toch?

Idd het imago probleem is groot. Maar hoe komt dat? Waardoor komt dat? Het lost niet op door niets te veranderen. Wil de sport overleven zal er iets ondernomen moeten worden. De spelregels veranderen.

En waarom wordt er in iedere tak van paardensport CONTROLE verwacht? Dat is voor de draf én renport niet anders. Geen controle brengt mens en paard in zeer groot gevaar. Wellicht moet er niet geprobeerd worden óver de top te gaan maar óp de top veilig te presteren. Beter voor mens én dier.
Tijd dat er paal en perk gesteld wordt. De draf en rensport is te ver doorgeslagen. En mensen pikken dat steeds minder.

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Australië: verbod op zwepen drafsport in 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:51

Nu men ik weinig, maar een menzweep is daarbij wel een zeer handig communicatiemiddel. Er op heb je veel meer te zeggen dan er achter. Stemhulp herkennen als paard en er naar luisteren vol in de herrie en onrust van een race? Waarbij een aantal paarden ook nog eens proppen in de oren hebben ivm last van de herrie? Ik vraag mij echt af of 1/3 van de communicatie afnemen de veiligheid en het welzijn van alle deelnemers ten goede komt.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 20:15

ruitje schreef:
Ik kan oprecht wel eens 'boktmoe' worden. Het lijkt in mijn tak van sport wel 'nooit goed genoeg'


Ik denk dat je doelt op mijn reactie. Wellicht heb ik me verkeerd verwoord; hoe het gebracht wordt komt op mij over als niet meer dan een marketing actie, dat stoort me.

Zwepen zijn een hulpmiddel, zeker met mennen niet overbodig (mijn persoonlijke mening). Er is echter verschil tussen hulpen geven en/of nood situaties, of erop los meppen als 'aanmoediging'. Dat laatste ben ik fel op tegen.

Ik heb alleen 'ervaring' als toeschouwer, maar begrijp natuurlijk dat die snelheden, de spanning,het veld dicht op elkaar- levensgevaarlijk kan zijn, en dat controle essentieël is.
Als ik overkwam alsof het 'peanuts' is- mijn excuses.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Australië: verbod op zwepen drafsport in 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 20:18

Ik weet niet zo goed wat ik er van moet denken.
Geen zweep lijkt mij idd een best gemis.

Misschien carrot stokken wel toestaan? Die zwiepen niet, kun je een paard minder makkelijk pijn mee doen, maar wel mee sturen, denk ik.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 20:25

Gypsy schreef:
Ik weet niet zo goed wat ik er van moet denken.
Geen zweep lijkt mij idd een best gemis.

Misschien carrot stokken wel toestaan? Die zwiepen niet, kun je een paard minder makkelijk pijn mee doen, maar wel mee sturen, denk ik.

Lijkt me niet het allerbeste idee. Imago, weet je wel.

Klinkt als een diplomatieke jongen, die Geoff Wil. Kan die niet ook even een cursusje dierenwelzijn komen geven bij de KVTH?

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 20:57

khirshanta schreef:
Ze gaan zwepen dus verbieden omwille van het imago, en niet voor de paarden, en tegelijkertijd wordt er een nieuw gereedschap ontwikkeld. Tja. Dan geloof ik het ook niet helemaal meer. Je werkt met dieren, die kunnen staken, schrikken, hun dag niet hebben. Deal with it.


Als het gedaan zou worden voor het imago dan zou men het alleen verbieden tijdens de wedstrijddagen. Dit gebeurd niet aangezien trainers dus zelfs geen zwepen meer op stal mogen hebben, welke tijdens onaangekondigde inspecties gecontroleerd worden (overigens net als doping). Doelloos meppen is VERBODEN en kan leiden tot uitsluiting, schorsing (ten voet stelling, voor een vaste periode in wedstrijddagen) en een geld boete. Alles wordt altijd gefilmd en er rijden jurywagens mee.

Ik vind het als liefhebber van de rensport zeker een goed initiatief en ben heel benieuwd naar de resultaten binnen de drafsport en of er meer zullen volgen.

Vitaquilla
Berichten: 459
Geregistreerd: 20-11-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 21:05

Ach dat imago.. nou moet ik zeggen dat mijn ervaring is dat er in de springsport veel meer 'raak' geslagen word dan in de draf en rensport. In de drafsport word bijvoorbeeld veel op de kar of wielplaten geslagen om een paard te motiveren. In de rensport word de zweep vaak langs het hoofd gezwaaid (geluidseffect) om te motiveren. Daarbij word overmatig en onnodig zweepgebruik bestraft met een boete of bepaalde tijd tevoetstelling.

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe de hele paarden wereld zonder zweep eruit zou zien. ~~}>

ziyadah
Berichten: 634
Geregistreerd: 06-03-08

Re: Australië: verbod op zwepen drafsport in 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 22:22

Ik train mijn paard altijd zonder zweep omdat hij van zichzelf al een enorme wil om te lopen heeft. Echter, toen hij net beleerd werd en even daarna is hij wel met zweep gereden. Deze werd alleen gebruikt om te laten zien waar hij heen moest.. Dus een zweep als aanwijzing kan zeker een gemis zijn als deze weggenomen wordt. Idem in de races, bijvoorbeeld tijdens de start om je paard goed te laten draaien.

ruitje

Berichten: 12319
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 23:30

Foetsji schreef:
Weet aardig waarover ik schrijf. Maar bedrijfsblindheid binnen takken van sport is zo groot...
We doen het al jaren zo dus is het goed...toch?

Idd het imago probleem is groot. Maar hoe komt dat? Waardoor komt dat? Het lost niet op door niets te veranderen. Wil de sport overleven zal er iets ondernomen moeten worden. De spelregels veranderen.

En waarom wordt er in iedere tak van paardensport CONTROLE verwacht? Dat is voor de draf én renport niet anders. Geen controle brengt mens en paard in zeer groot gevaar. Wellicht moet er niet geprobeerd worden óver de top te gaan maar óp de top veilig te presteren. Beter voor mens én dier.
Tijd dat er paal en perk gesteld wordt. De draf en rensport is te ver doorgeslagen. En mensen pikken dat steeds minder.


Als jij echt weet wat er speelt binnen mijn sport heb je het niet over bedrijfsblindheid. Dan weet je dat zweepgebruik ( en ook een verbod op sommige wedstrijdgelegenheden ) aan de orde is in NL.
Dit hele nieuwsbericht gaat over een verandering maar jij pikt eruit op dat er wat moet veranderen? Zeldzaam...

Het imago probleem komt door mensen zoals jij, die wat roepen zonder gefundeerde feiten.

Mijn god, als ik je moet uitleggen waarom controle belangrijk is word het tijd dat je zelf eens wat meemaakt en beseft dat zelfs een shetlander buiten zetten zonder controle je dood kan betekenen.

Khirsanta: bedankt voor je verduidelijking!

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9332
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 01:56

Ik zou willen dat de bestaande regels in de draf en rensport ook door gevoerd werden in de basis sport. Dat zou MIJ pas echt heeeel veel frustratie schelen.

ff_stud
Berichten: 218
Geregistreerd: 07-02-15

Re: Australië: verbod op zwepen drafsport in 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 01:57

het idee is leuk, wel gevaarlijk zonder zweep rijden..

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Re: Australië: verbod op zwepen drafsport in 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 22:20

Een zweep doet helemaal niets. Leg hem op de grond en een uur later ligt hij op precies dezelfde plek. De zweep wordt vastgehouden door de mens. Die dit middel inzet. Haal de zweep weg maar verander niets aan de mens en je verandert niet heel veel. Zwepen verboden op stal? Een takje is zo gepakt. Zo noem ik maar iets.

Ik denk dus niet dat het hulpmiddel moet worden aangepakt maar de mentaliteit. Maar goed. Dit kan wel een stap zijn. Dat mensen gaan nadenken over hoe ze het anders kunnen doen.

In de dressuur heb ik het zweepje als hulpmiddel toch altijd handig gevonden. Heb het nooit gebruikt als strafmiddel.