Technologisch vest voor paarden controleert welzijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Technologisch vest voor paarden controleert welzijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 22:19

Bokt.nl / Horse & Hound
Wetenschap
Afbeelding
Een paard wordt gecontroleerd door een dierenarts. Foto: Muriëlle Mulder

Dankzij een innovatief vest voor paarden kun je vanaf volgend jaar 24 uur per dag je paard in de gaten houden. Het Kickstarter-project van fabrikant Equisense haalde binnen een week het beoogde bedrag van €50.000. Het vest zal te bedienen zijn met een app voor op de smartphone. Ook alerts bij tekenen van koliek of letsel zullen naar de smartphone worden verstuurd.

De eerste versie van het vest wordt verwacht in het najaar van 2017 en zal data verzamelen van het paard: hoeveel het dier slaapt, hoeveel het beweegt en in welke gang, de afgelegde afstand, hartslag, ademhaling en transpiratie. Een volgende versie zal ook de lichaamstemperatuur, onrust en hoeveelheid tijd dat het dier aan het eten is kunnen analyseren.

Equisense biedt bij het vest een abonnement aan waarmee de eigenaar van het paard de data in real time op de smartphone te zien krijgt.

Dierenarts Marine Slove, productleider van de Equisense Care, zegt: "De afgelopen zes maanden hebben we gedrags- en fysiologische gegevens geanalyseerd van paarden in stallen en op weides. We kwamen er vrij snel achter dat we aspecten van het dagelijks leven kunnen optimaliseren en zelfs verbeteren, door het bestuderen van het gedrag, beweging en zelfs de slaap van het paard. Met deze data konden we ziekten voorkomen zoals maagzweren of krampkoliek."

Al eerder had het Franse bedrijf een succesvol Kickstarter-project, waarmee ze vorig jaar het Equisense Motion apparaat hebben gelanceerd. Dit apparaatje geeft de ruiter informatie over de training van het paard.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 22:26

Peelie

Re: Technologisch vest voor paarden controleert welzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 07:46

Er is ook een kickstarter voor een apperaatje wat je op de deken plakt en die meet dan of je paard te warm is of te koud.

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 08:21

Gezond verstand is nog de beste graadmeter. Genoeg ruwvoer, beweging en sociaal contact. Dat is het belangrijkste wat een paard nodig heeft. Verder moeten mensen niet willen afgaan van zo'n app maar kijken met het blote oog. En ja dat houdt in dat je tijd moet investeren.
Leuk die technologie maar je bent er niks aan.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 08:26

nitouche schreef:
Gezond verstand is nog de beste graadmeter. Genoeg ruwvoer, beweging en sociaal contact. Dat is het belangrijkste wat een paard nodig heeft. Verder moeten mensen niet willen afgaan van zo'n app maar kijken met het blote oog. En ja dat houdt in dat je tijd moet investeren.

Ik vind het persoonlijk soms best lastig om te weten of een paard te warm of te koud is onder een deken.

Kijk, op het moment dat een paard staat te zweten of met de haren overeind onder zijn dek. Dan is het wel duidelijk. Maar dan ben je imo al veel te laat. Dan heeft hij het dus al te lang te warm of te koud.

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 08:41

Peelie schreef:
nitouche schreef:

Ik vind het persoonlijk soms best lastig om te weten of een paard te warm of te koud is onder een deken.

Kijk, op het moment dat een paard staat te zweten of met de haren overeind onder zijn dek. Dan is het wel duidelijk. Maar dan ben je imo al veel te laat. Dan heeft hij het dus al te lang te warm of te koud.

dat begrijp ik best dat het soms lastig is. Ik heb daarmee ook jaren geworsteld maar heb het roer volledig omgegooid.

Dus gewoon geen deken gebruiken heb je dat probleem om niet :P
Daarom zeg ik ook gezond verstand gebruiken

Ik heb ze zonder deken staan winterdag gewoon buiten met voldoende ruwvoer en ze hebben het nog geen 1 keer te koud of te warm gehad.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 08:51

deze technoligie is natuurlijk fantastisch, ik denk wel dat je voorzichtig moet zijn met de interpretatie van de data. hier komt dna toch weer boeren verstand bij kijken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 08:55

nitouche schreef:

Het lijkt mij heel handig om ALLEBEI in te zetten. Ik zie mijn paarden maar 2 of 3 keer per dag, en al die uren dat ik ze niet zie weet ik niet wat ze doen. Dan vind ik het handig om te weten of ze bij voorbeeld ineens minder liggen bij voorbeeld.

Te warm/te koud kun je ook meten met een thermometer. Ik ben nu, bij gebrek aan app, in kaart aan het brengen wat de lichaamstemperatuur is bij welk weertype. Maar dat kan ik dus maar een paar keer per dag meten. Ik zou het wel fijn vinden om meer data te hebben dan ik nu kan verzamelen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 09:39

Als je paard net een flinke koliekaanval achter de rug heeft is zo'n apparaatje echt een uitkomst lijkt me. Je slaapt toch een stuk rustiger als je even kan checken dat je paard nog rustig is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 09:48

En daarnaast laat je natuurlijk alles uit je handen pletteren en spurt je naar je paard op het moment dat die aanval zich voordoet. Waar je zonder zo´n apparaat geen weet van zou hebben.

Ik vraag me wel af hoe dat vest er uitziet.

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 09:57

Koper, een foto kan je vinden in dit artikel van Horse & Hound!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 09:59

:)*

Kijkje genomen en ik spot meteen al een paar problemen. Maar het idee blijf ik goed en handig vinden.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 09:27

wat een kolder! Als je geen tijd hebt om regelmatig bij je paard te kijken of geen geld om hem daar neer te zetten waar toezicht is moet je mss gewoon geen paard nemen. En als net in die paar uur dat je aan het werk bent iets gebeurd heeft dat mss ook zo moeten zijn. Heel lullig maar ik vind dit weer een typisch voorbeeld van ziekelijke controledwang. Laat ze gewoon paard zijn...snap trouwens ook niet waarom iemand de temp van zijn paard consrant gaat meten? Ik vind het ook altijd wel grappig...ik maak me nergens druk om...gooi een varken bij de varkens en dat gaat goed, nieuw konijn bij de nijnengroep...niks aan de hand. 2 nieuwe ponys bij mijn kudde...en zelfs geen mogelijkheid tot het maken van leuke foto's omdat ze gelijk gaan staan grazen alsof ze er altijd al waren en mijn paarden 1x opkijken:ow hallo. eetsmakelijk. Ze hebben praktisch nooit wat ondanks dat ze de 20 al gepasseerd zijn. Ga ik opvakantie..past er iemand op die juist heel verantwoordelijk is en overal spoken ziet (vriendin van me)...hebben ze in 1 week koliek slokdarmverstopping en is er eentje kreupel. Tja...of ik mis al die signalen natuurlijk maar heb af en toe het idee dat juist door overbezorgdheid dieren wat krijgen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 09:36

Ik denk dat dit, zeke gezien de prijs, niet direct een product is wat men standaard bij elk paard omdoet. Maar voor paarden die op de kliniek staan of er net vandaan komen lijkt me een dergelijk vest heel waardevol.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 10:25

_Nelleke_ schreef:
Ik denk dat dit, zeke gezien de prijs, niet direct een product is wat men standaard bij elk paard omdoet. Maar voor paarden die op de kliniek staan of er net vandaan komen lijkt me een dergelijk vest heel waardevol.

in de kliniek monitoren ze de paarden al constant. Zodra ze thuis zijn neem ik aan dat 24/7 monitoring niet meer nodig is. Daarbij is het in zulke gevallen ook nog schijnveiligheid...wat als de verbinding wegvalt? of paard weet het kapot te krijgen??? Ik denk dat je fout bezig bent als je dit gaat gebruiken als vervanging van persoonlijk toezicht.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 11:48

Ik zou het ook niet zien als persoonlijk toezicht maar als aanvulling.

Ook op de kliniek staan ze niet 24/7 naar je paard te staren en ook daar meten ze niet elke 10 minuten de temperatuur. Ik zou het in elk geval een mooie aanvulling vinden.

Ja ook bij paarden die thuis staan te revalideren van bijvoorbeeld een castratie of iets dergelijks lijkt het me een mooie aanvulling. Niet dat je dan zelf niet meer hoeft te kijken maar maar wel dat je temperatuursschommelingen eerder opvallen.