Ook negen nieuwe dressuurhengsten in stamboek KWPN

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 10:03

Picasso schreef:
Toch een vraagje: bestaat een rotkarakter volgens jullie fokkers/kenners niet? Is het grotendeels opvoeding, stalbeleid, voeren en hormonen? Ik ben oprecht nieuwsgierig; de een roept namelijk heel hard van wel, de ander van niet. Ik had ooit een Amethist x Zeoliet merrie: ik kon er niks mee (zegt ook wat over mij); ze kon zomaar 'afslaan' en dan omhoog komen, tot zich laten vallen aan toe, of er kwam een bokriedel met de kop tussen de voorbenen. Deze merrie heeft later nog verdienstelijk in de eventingsport gelopen in Engeland. Maar iedereen die mij zag prutsen met dat dier (en ze liep heus ook weleens fijn) riep: oh Amethist x Zeoliet...etc etc etc.

Ze bestaan wel maar ze komen niet zo vaak voor als mensen hier wel eens suggereren.

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Re: Ook negen nieuwe dressuurhengsten in stamboek KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 10:38

Dat denk ik ook Janderegelaa.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 10:58

[quote="dresjoepie"
Vergeet ook het hengst zijn niet waardoor ze over het algemeen wat brutaler zijn En ze het door hormonen knap lastig hebben met zich zelf![/quote]

Hengst zijn hoeft niet ook meteen betekenen dat ze brutaler mogen zijn. Kijk maar naar bv de meeste Quarter hengsten die zijn meestal een stuk braver.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Ook negen nieuwe dressuurhengsten in stamboek KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 11:13

Zeggen ze van Apache ook al dat ie moeilijke karakters geeft? :')
De apache is hier de braafste en meest rustige er uit. :))

GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 11:29

janderegelaa schreef:
Picasso schreef:
Toch een vraagje: bestaat een rotkarakter volgens jullie fokkers/kenners niet? Is het grotendeels opvoeding, stalbeleid, voeren en hormonen? Ik ben oprecht nieuwsgierig; de een roept namelijk heel hard van wel, de ander van niet. Ik had ooit een Amethist x Zeoliet merrie: ik kon er niks mee (zegt ook wat over mij); ze kon zomaar 'afslaan' en dan omhoog komen, tot zich laten vallen aan toe, of er kwam een bokriedel met de kop tussen de voorbenen. Deze merrie heeft later nog verdienstelijk in de eventingsport gelopen in Engeland. Maar iedereen die mij zag prutsen met dat dier (en ze liep heus ook weleens fijn) riep: oh Amethist x Zeoliet...etc etc etc.

Ze bestaan wel maar ze komen niet zo vaak voor als mensen hier wel eens suggereren.


9 van de 10 keer gaat het over match / mismatch tussen paard en ruiter. De kundige ruiters roepen dat het aan de 'mensen met paarden' ligt, de minder kundige ruiters roepen dat het aan het rotkarakter van de paarden ligt.
En natuurlijk hebben ze allebei gelijk, ik met een 9 tot 5 baan wil na mijn werk gewoon op kunnen stappen zonder diep adem halen, zonder 6x per week te hoeven rijden. Dus zal ik op zoek moeten naar een paard dat daarbij past. De kans dat ik slaag binnen de dressuurrichting is wel steeds kleiner, vermoed ik.
En nee dat is niet alleen om de Charmeur, er zijn er wel meer die tijdens het VO kunstjes uithalen waar ik als amateur ruiter voor bedank.
En voor de springhengsten geldt hetzelfde, heb er veel bokkend door de bak zien gaan, waar ik toch wel zweethandjes van kreeg als ik daar op zou moeten zitten.

Anoniem

Re: Ook negen nieuwe dressuurhengsten in stamboek KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 11:34

Ik ben geen toptalent: zoek dus ook een fijn en makkelijk te rijden paard wb karakter. Wb mijn Amethist merrie: het was de combi die het lastig maakte: ik was bang omdat zij van die rare capriolen uithaalde en zij was slim en nou ja; gewoon ook merrie :+ Met een prof ging het goed, die vond het niet erg dat ze haar stuitermomenten had en daarnaast paste de eventing beter bij haar dan het dressuren. Voor mij was ze dus te moeilijk. Ik kreeg daarna een Darwin ruin; een veel betere match wat dat betreft. En ik denk dat er velen zijn zoals ik, die gewoon lekker willen rijden zonder al teveel gedoe en gestuiter van een paard. Een cool karakter zal daarom voor de meeste amateurs een must zijn. Hoop dat daar 'gewoon' op geselecteerd blijf worden bij de hengstenkeuringen en ook de fokkers hier rekening mee houden met hun merries.

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 11:51

Basis van een karakter, dus wat nerveuzer, heter of wat cooler is erfelijk, maar een heel groot stuk is gewoon opvoeding door in het begin toch voornamelijk de merrie. Écht een vals karakter ligt imo in de opvoeding (van merrie of later).

Die jonge hengsten worden aan nogal wat blootgesteld (imo ook veelsteveel op te jonge leeftijd, maar dat is mijn mening), dus het is niet raar dat ze eens wat omhoog springen, al vind ik dat die Charmeur wel heel ver gaat en ik snap die 9 dan ook niet zo goed, maar kennelijk laat hij zich naast de storingen goed rijden.

Amateurs zien zichzelf niet altijd als amateurs en kopen nogal eens een paard dat te jong en te heet voor ze is. Ligt het dan aan het (vader) dier of toch niet gewoon aan de eigenaren die misschien wat eerlijker naar zichzelf moeten zijn. Fokkers fokken ook naar afzet, dus zolang er veel mensen graag een heet paard willen om prijzen te halen op concours zullen de fokkers die blijven fokken en zal het kwpn om een heet karakter geen hengsten laten staan. Misschien wordt het hete karakter juist wel extra beloond, want er komt vaak wel een hoop inzet en spectaculaire gangen bij. Alleen moet je die energie dan wel goed kunnen leiden, anders gaan ze de lucht in.

En elke jaargang hoor je toch gemopper over karakters? Zeoliet, Jazz, Krack, Amor....

Ik denk dat het een beetje een cirkel is, stiekem willen veel amateur wedstrijd (dressuur) ruiters een jong paard met een wat heter karakter, waardoor de fokkers en het kwpn daar (onbewust?) op selecteren, alleen in veel gevallen blijken de paarden te heet voor de doorsnee amateur.

setteke

Berichten: 3506
Geregistreerd: 05-11-09
Woonplaats: Onder zeeniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 12:32

Hier mijn veulen Livia: Desperado x Special d.
[/quote]
Hoe bedoel je minder bloed?[/quote]

Je vindt duidelijk van niet begrijp ik :D[/quote]
Ik denk dat ik je wel begrijp, maar Desperado is een hele hete hengst, zijn volle zus is ook superheet. Onder Emilie was ze niet altijd de braafste.
Er zit tenslotte gewoon Jazz in (Krack C etc). Niet dat ik daar wat op tegen heb, integendeel, maar als jij het hebt over minder bloed denk ik aan andere hengsten.

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 12:35

Misschien een stomme vraag (en een beetje offtopic)...maar ik vraag me altijd al af wat ze bedoelen met 'meer' bloed :o. Dacht altijd dat het te maken had met percentage volbloed maar volgens mij klopt dat toch niet helemaal.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 12:46

setteke schreef:
Hier mijn veulen Livia: Desperado x Special d.

Hoe bedoel je minder bloed?[/quote]

Je vindt duidelijk van niet begrijp ik :D[/quote]
Ik denk dat ik je wel begrijp, maar Desperado is een hele hete hengst, zijn volle zus is ook superheet. Onder Emilie was ze niet altijd de braafste.
Er zit tenslotte gewoon Jazz in (Krack C etc). Niet dat ik daar wat op tegen heb, integendeel, maar als jij het hebt over minder bloed denk ik aan andere hengsten.[/quote]

Naar wat ik weet is Desperado helemaal niet zo heet! Ik ben niet zelf gaan aanklooien qua fokken maar heb een fokadvies met deze merrie gedaan. De inspecteur zelf vond dat ik met mijn merrie idd al meer dan voldoende bloed had.. ( ik ken de inspecteur ook al 15 jaar en verwacht van hem dat ik toch een degelijk advies krijg).. De desperado's die ik ken zijn tot nu toe allemaal braaf en nuchter! Ook mijn kleine livia lijkt nuchter voor zover ik het nu kan inschatten. Van de week deden we een rondje richting weg waar mijn merrie het dan toch wel heeeeel spannend vindt loopt de " kleine" spruit relaxed om zich heen te kijken. Ook lijkt de kleine iets minder loperig te zijn dan haar moeder. Uiteraard kan ik er nog geen conclusies uit trekken maar tot nu toe heel goed iig! Dan moet ik er wel bij zeggen dat ik met mijn merrie aardig geleerd heb Hoe of wat en dat misschien onbewust ook toepas op haar veulen. En ik ben zeker niet tegen bloedvoering waar ook Jazz in zit ( nu zit dat bij desperado wel wat verder weg) maar je moet er wel mee om weten te gaan! Ken meer dan zat hele brave Jazzen.

Umeo
Berichten: 2233
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 13:00

Je moet ook niet vergeten dat sommige paarden soms fysiek niet in orde zijn waardoor ze wel eens durven staken. Ik zeg zeker niet dat dit bij alle stoute paarden zo is maar ik heb al meermaals gezien dat een paard staakt omdat het medisch niet 100% is. Zo een dier wordt dan ook vaak afgeschreven als onhandelbaar. Een paard kan niet praten al is dit wel hun manier van vertellen dat het niet meer gaat voor hun. Het is ook allemaal niet gemakkelijk.

GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Ook negen nieuwe dressuurhengsten in stamboek KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 13:06

Er zijn allerlei redenen te bedenken waarom een hengst in opstand zou komen: hengst zijn, lichamelijke ongemakken, te veel om te verwerken in het koppie. Maar wat er ook aan de hand is, ik hoef geen paard dat dat aangeeft door op de achterste benen te gaan staan. Als mijn paard haar lichaam niet goed wil ontspannen, chagrijnig aandoet, staart zwiept, dan weet ik al genoeg en word ik alert op wat er zou kunnen zijn, daarvoor mag ze gewoon met 4 beentjes aan de grond blijven.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 13:20

GJ9 schreef:
Er zijn allerlei redenen te bedenken waarom een hengst in opstand zou komen: hengst zijn, lichamelijke ongemakken, te veel om te verwerken in het koppie. Maar wat er ook aan de hand is, ik hoef geen paard dat dat aangeeft door op de achterste benen te gaan staan. Als mijn paard haar lichaam niet goed wil ontspannen, chagrijnig aandoet, staart zwiept, dan weet ik al genoeg en word ik alert op wat er zou kunnen zijn, daarvoor mag ze gewoon met 4 beentjes aan de grond blijven.

Helemaal mee eens.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 13:31

_Anneruth schreef:
Nog even een tegengeluidje pro KWPN en nee, ik heb geen aandelen :+. Ik heb juist het idee dat er meer goede karakters gefokt worden. Pak hem beet zo'n 10 jaar geleden zag ik meer heethoofden op de hengstenshow dan de laatste 3 jaar. En vroeger was het niet veel anders.. We kennen allemaal Zeoliet.. en wat er niet op rijmt.

Mensen zijn per definitie meer geneigd om negatief geluid te onthouden dan positief geluid. Iedereen heeft het tenslotte over de Charmeur. Er liepen nog 8 hengsten mee ;). Allemaal 3 jaar en alle 9 hebben zich keurig gedragen. Ondanks dat ze voor het eerst met zoveel publiek te maken hadden. Ik noem dat braaf. Zie net nog op FB een foto voorbij komen van een 3-jarige Apache in het bos met een ruiter die 15 jaar geleden voor het laatst op paard zat. Hoezo alle Apaches zijn lastig? Goed kijken op welke merrie je welke hengst gebruikt, denk ik dan. Hoe vaak hoor je niet: mijn merrie is zo lastig.. volgend jaar maar bij de hengst, ik kan er toch niets mee.. duh! Hoezo het ligt aan de hengst?? En dan komt er ook nog een stukje opfok, opvoeden en opleiden bij kijken. Ik ken wel paarden die bij een verkeerde ruiter heel anders uit de verf waren gekomen. Ik vind het jammer dat alles op het KWPN en de hengsten wordt afgeschoven.

En voor die groep ruiters die graag ook zo'n bloedmooie, sensibele potenzwaaier willen maar ze amper uit de box halen en er net niet mee om kunnen gaan, daar hebben we de Tristan Tuckers voor en die varen er wel bij ;-).




Ook mee eens, het is niet zwart-wit...zit een enorm grijs gebied omheen. Van mismatches op fokgebied en wat ik veel zie..mensen die een jong paard opleiden zonder genoeg ervaring er in. Als er daar in de basis wat verkeerd gaat dan draagt zo'n paard dat ook de rest van zijn leven mee. Bepaalde rijstijlen {op druk rijden, forceren} zorgen ook paarden die eerder in opstand komen. {terecht imo} Rijtechnisch--> paarden scheef rijden waardoor ze spierproblemen krijgen en van daaruit gedrags problemen en ga zo maar door.

Maar sommige paarden reageren wel heftiger dan anderen, en ik denk dat dat is wat je hier bij de Charmeur ziet. Inderdaad gaf Balzflug ook wat gevoeligere, nerveuzere paarden..en paarden die snel zo heftig reageren passen vaak toch alleen maar bij de profs. Dus voor mijn gevoel is het wel belangrijk om echt kritisch en streng te blijven selecteren op het karakter.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ook negen nieuwe dressuurhengsten in stamboek KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 13:33

Wat trouwens erg grappig{en leerzaam} is, ga eens een tijdje op een handelstal werken en hou de afstammingen van de paarden bij. Dan zie je van bepaalde hengsten toch meer paarden dan van anderen, dat zijn vaak toch de wat "lastigere" karakters.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 13:34

pol1 schreef:
Naar wat ik weet is Desperado helemaal niet zo heet! Ik ben niet zelf gaan aanklooien qua fokken maar heb een fokadvies met deze merrie gedaan. De inspecteur zelf vond dat ik met mijn merrie idd al meer dan voldoende bloed had.. ( ik ken de inspecteur ook al 15 jaar en verwacht van hem dat ik toch een degelijk advies krijg).. De desperado's die ik ken zijn tot nu toe allemaal braaf en nuchter! Ook mijn kleine livia lijkt nuchter voor zover ik het nu kan inschatten. Van de week deden we een rondje richting weg waar mijn merrie het dan toch wel heeeeel spannend vindt loopt de " kleine" spruit relaxed om zich heen te kijken. Ook lijkt de kleine iets minder loperig te zijn dan haar moeder. Uiteraard kan ik er nog geen conclusies uit trekken maar tot nu toe heel goed iig! Dan moet ik er wel bij zeggen dat ik met mijn merrie aardig geleerd heb Hoe of wat en dat misschien onbewust ook toepas op haar veulen. En ik ben zeker niet tegen bloedvoering waar ook Jazz in zit ( nu zit dat bij desperado wel wat verder weg) maar je moet er wel mee om weten te gaan! Ken meer dan zat hele brave Jazzen.

Desperado heeft meer bloed dan Jazz. Maar meer bloed is niet perse heter.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Ook negen nieuwe dressuurhengsten in stamboek KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 14:10

Zijn de karakters echt heftiger geworden?

Hoe is het VO veranderd in de afgelopen 20 jaar? Zet daar tegenaf wat de bevindingen van jullie zelf zijn en je hebt een resultaat toch?

Ik sprak 5 jaar terug iemand die destijds 4 jaar op een friezenstal (hengsten, keuringsklaar maken etc.) werkte. Die paarden waren ook een heftiger geworden in die jaren.

Maar ik weet ook iemand die EPTM heeft gereden en tegenwoordig op geen enkele WPN'er meer klimt. Alleen nog Friezen, want die zijn tenminste 'braaf'. En dan heb ik het niet over een manegeruiter.

Ben wel benieuwd waar het mis gaat dan?

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 14:13

Maar Janderegelaa, zou jij dan kunnen uitleggen wat het verschil is tussen veel bloed hebben en heet zijn?

Ilse_123 schreef:
Misschien een stomme vraag (en een beetje offtopic)...maar ik vraag me altijd al af wat ze bedoelen met 'meer' bloed :o. Dacht altijd dat het te maken had met percentage volbloed maar volgens mij klopt dat toch niet helemaal.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 14:46

Nissima schreef:
Maar Janderegelaa, zou jij dan kunnen uitleggen wat het verschil is tussen veel bloed hebben en heet zijn?

Ilse_123 schreef:
Misschien een stomme vraag (en een beetje offtopic)...maar ik vraag me altijd al af wat ze bedoelen met 'meer' bloed :o. Dacht altijd dat het te maken had met percentage volbloed maar volgens mij klopt dat toch niet helemaal.

Veel bloedig inderdaad het percentage volbloed. Maar dat betekent niet perse dat een paard heet is. Dan zou een 100% Gelders paard of tuigpaard nooit heet zijn. En die kunnen héél heet zijn.

Een 100% volbloed zou een bom moeten zijn en dat is ook niet zo.

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Re: Ook negen nieuwe dressuurhengsten in stamboek KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 14:50

Aha, op die manier! Ik had het toch anders begrepen. Dank je wel voor de uitleg. :)

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Ook negen nieuwe dressuurhengsten in stamboek KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 15:08

Ik denk dat uitdrukkingen ook wel door elkaar heen gebruikt worden. Wordt met "bloed" vooral het percentage volbloed bedoeld, met "bloederig" kan ook een heet, sensibel paard worden omschreven.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 15:33

GJ9 schreef:
Er zijn allerlei redenen te bedenken waarom een hengst in opstand zou komen: hengst zijn, lichamelijke ongemakken, te veel om te verwerken in het koppie. Maar wat er ook aan de hand is, ik hoef geen paard dat dat aangeeft door op de achterste benen te gaan staan. Als mijn paard haar lichaam niet goed wil ontspannen, chagrijnig aandoet, staart zwiept, dan weet ik al genoeg en word ik alert op wat er zou kunnen zijn, daarvoor mag ze gewoon met 4 beentjes aan de grond blijven.



Daar ben ik het mee eens, maar het gros negeert dat of ziet het gewoon niet eens. Op een gegeven moment zullen zij duidelijker zijn als jij de signalen mist, niet ziet of gewoon negeert. Dan vind ik een keer flink staken niet direct geen goed karakter, maar wel teken van wanbeleid. Ik heb de charmeur niet gezien verder, dus kan dat niet over oordelen.

Verder ben ik er van overtuigd dat 80% van het karakter ook opvoeding is. Mijn (fok)merrie rennen ze gillend bij weg als ze haar afstamming horen (Jazz x Uniform uit moederlijn van Houston), terwijl een fijner en braver dier er eigenlijk niet is. Goed het is geen echt beginners paard (ze bokt of steigert niet of iets), maar prima voor een gewone amateur.

Maar sommige hengsten staan gewoon bekend voor bepaalde type karakters en als je daar niet mee om kunt gaan, moet je er niet aan beginnen. Ze worden er niet beter of makkelijker van

GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 16:05

Quir schreef:
GJ9 schreef:
Er zijn allerlei redenen te bedenken waarom een hengst in opstand zou komen: hengst zijn, lichamelijke ongemakken, te veel om te verwerken in het koppie. Maar wat er ook aan de hand is, ik hoef geen paard dat dat aangeeft door op de achterste benen te gaan staan. Als mijn paard haar lichaam niet goed wil ontspannen, chagrijnig aandoet, staart zwiept, dan weet ik al genoeg en word ik alert op wat er zou kunnen zijn, daarvoor mag ze gewoon met 4 beentjes aan de grond blijven.



Daar ben ik het mee eens, maar het gros negeert dat of ziet het gewoon niet eens. Op een gegeven moment zullen zij duidelijker zijn als jij de signalen mist, niet ziet of gewoon negeert. Dan vind ik een keer flink staken niet direct geen goed karakter, maar wel teken van wanbeleid. Ik heb de charmeur niet gezien verder, dus kan dat niet over oordelen.

Verder ben ik er van overtuigd dat 80% van het karakter ook opvoeding is. Mijn (fok)merrie rennen ze gillend bij weg als ze haar afstamming horen (Jazz x Uniform uit moederlijn van Houston), terwijl een fijner en braver dier er eigenlijk niet is. Goed het is geen echt beginners paard (ze bokt of steigert niet of iets), maar prima voor een gewone amateur.

Maar sommige hengsten staan gewoon bekend voor bepaalde type karakters en als je daar niet mee om kunt gaan, moet je er niet aan beginnen. Ze worden er niet beter of makkelijker van


Met je eerste alinea ben ik het niet eens, je moet wel hele slechte ruiter zijn als je niet merkt dat een paard dat eerst lekker voorwaarts aan het been liep ineens terughouden, strak, chagrijnig wordt, of wanneer je het negeert, dat is toch niet fijn rijden. Probleem is denk ik eerder dat er veel paarden zijn die het niet aangeven op een subtiele manier, maar gewoon van weinig naar 100 gaan. Op het VO hebben ze echt geen wanbeleid hoor, paarden worden op de voet gevolgd door veterinair, trainingleider, ruiters. En als ze wisten dat de Charmeur deze praatjes zou hebben voor het publiek hadden ze hem echt wel even wat langer gelongeerd van te voren of niet mee laten lopen die dag.

Ook de 80% ben ik het niet mee eens. Een groot gedeelte kan je met opvoeding onder controle krijgen, maar onderschat niet hoe erg een karakter aangeboren is. Ik rijd op een jong paard dat amper zadelmak was. Heb echt moeten zoeken naar afstemming en daarin ook heus fouten gemaakt. Als ze me gelijk had afgestraft door op de achterbenen te staan, zat ik er nu niet meer op. Gelukkig doet ze het allemaal wat subtieler. Juist omdat ze braaf en vergevingsgezind is kan ik op een jong / nog weinig opgeleid paard. Als zij veel uitgesprokener was in haar protest had ik haar niet gehoeven, van dat type moet ik dan een zeer goed opgeleid paard hebben en dat niet zelf gaan doen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 16:11

GJ9 schreef:
Ik rijd op een jong paard dat amper zadelmak was. Heb echt moeten zoeken naar afstemming en daarin ook heus fouten gemaakt. Als ze me gelijk had afgestraft door op de achterbenen te staan, zat ik er nu niet meer op. Gelukkig doet ze het allemaal wat subtieler. Juist omdat ze braaf en vergevingsgezind is kan ik op een jong / nog weinig opgeleid paard. Als zij veel uitgesprokener was in haar protest had ik haar niet gehoeven, van dat type moet ik dan een zeer goed opgeleid paard hebben en dat niet zelf gaan doen.

Ik rij juist een wat ouder goed opgeleid paard. Als leerpaard om zelf beter te gaan rijden. Als ik een keer een hulp verkeerd geef of een beetje grover dan de bedoeling laat ze dat wel merken, maar ik hoef niet bang te zijn aan de andere kant van de bakrand te belanden. Goud waard dat paard _/-\o_

GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 17:17

janderegelaa schreef:
Nissima schreef:

Maar Janderegelaa, zou jij dan kunnen uitleggen wat het verschil is tussen veel bloed hebben en heet zijn?

Veel bloedig inderdaad het percentage volbloed. Maar dat betekent niet perse dat een paard heet is. Dan zou een 100% Gelders paard of tuigpaard nooit heet zijn. En die kunnen héél heet zijn.

Een 100% volbloed zou een bom moeten zijn en dat is ook niet zo.


Inderdaad.

Fokken is selecteren. Binnen je fokkerij kan je selecteren op eigenschappen die we bij 'bloed' vinden horen: heet karakter, smal fundament, rank, souplesse, klein hoofd, dun velletje, etc. Binnen iedere paardenpopulatie heb je paarden die meer aan de ene of meer aan de andere kant zitten, met je fokbeleid kan je erg op die eigenschap selecteren en zo toefokken naar een 'bloederiger' paard. De ene Gelderse is bloederiger dan de andere, terwijl beiden geen druppel volbloed hebben.
Om nog sneller te veredelen / bloederiger te fokken zijn volbloeden en trakehners gebruikt (trakehners tellen overgens niet mee in het 'bloedpercentage, percentage xx/ox), door diens eigenschappen toe te voegen aan de populatie kan je nog sneller / meer selecteren op de 'bloederige' eigenschappen. Zegt niet persé dat meer bloed een bloederiger paard geeft. Stel je, hebt 2 F1 kruisingen (volbloed x Gelders) die beiden erg de Gelderse kant op geslagen zijn (minder bloederig). Vervolgens kruis je die twee. Dan kan het dat je een paard met 50% bloed hebt dat toch meer naar het Gelderse type is gefokt, terwijl een ander paard met 50% bloed juist heel erg naar de volbloed kant is geslagen.