Bokt.nl / BBC
De Ierse ruiter Kevin Thornton is met de dood bedreigd wegens het onderzoek dat de FEI tegen hem is gestart voor de mogelijke mishandeling van het paard Flogas Sunset Cruise (v. Douglas). Op 10 oktober 2016 overleed het paard onder verdachte omstandigheden tijdens een rustdag op het CSI in Cagnes-Sur-Mer. Thornton ontkent dat hij het paard heeft geslagen tot het dood neerviel en wil dat zijn naam gezuiverd wordt.
"Ik heb elke bedreiging ontvangen die je je kunt bedenken", meldt Thornton aan de BBC. "Mensen willen mij levend verbranden, mijn vingers verwijderen of kapot slaan. Mensen zeggen dat ik een moordenaar en een mishandelaar ben. Maar ik ben er van overtuigd dat mijn naam wordt gezuiverd. Ik ken de feiten. Ik weet wat er gebeurd is." Thornton zegt dat de dierenarts die het onderzoek op het paard uitvoerde achter hem staat. "De FEI doet haar werk en ook hieruit zal blijken dat ik onschuldig ben. Ik heb mijn paard niet mishandeld en was zeker niet de oorzaak van zijn dood."
In een verklaring van oktober gaf Thornton aan dat de beschuldigingen van mishandeling ontstonden toen mensen ten onrechte aannamen dat hij het paard drie uur lang achter elkaar had gereden en hierbij veelvuldig met de zweep sloeg. Hij is er van overtuigd dat er verwarring is ontstaan omdat hij die wedstrijd drie schimmels bij zich had die op elkaar leken. Hij verklaart dat hij Flogas Sunset Cruise een paar tikken heeft gegeven om het paard aan te moedigen, maar dat het paard geen enkel teken van lichamelijk ongemak vertoonde. "Ik ben bang dat het niet meer uitmaakt wat er nu gebeurt. Mensen zullen zich dit altijd blijven herinneren en mijn naam is beschadigd omdat ze de feiten van het voorval niet kennen. De afgelopen tijd is niet eenvoudig geweest, maar we kunnen nu alleen maar door. Het is voor het welzijn van het paard. Dat is het belangrijkste."
De FEI onthoudt zich van commentaar zolang het onderzoek loopt.
Gerelateerde berichten:
[VN] Iers paard overlijdt op CSI Cagnes-sur-Mer *UPDATE*
[VN] Thornton onschuldig op basis van eerste onderzoeken
[VN] FEI opent zaak tegen Kevin Thornton