Opnieuw discussie om cap of cowboyhoed voor minderjarigen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Opnieuw discussie om cap of cowboyhoed voor minderjarigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-16 08:59

Bokt.nl / www.theeasybreezy.co / HorseNation

Al toen ze negen jaar oud was reed Chayni Chamberlain een wedstrijd waar ze een miljoen Amerikaanse Dollars kon winnen. Ze toonde ongekende vaardigheden te paard, waar de meeste paardenbezitters alleen maar van kunnen dromen. Keer op keer laat ze zien wat een geweldig team zij en haar paard Dat Flowingbunny (FlowJo) zijn. Maar een ding viel de mensen wel op: ze draagt geen cap maar een cowboyhoed. Dit leverde enorm veel reacties op bij een recent youtubefilmpje van Chayni, waar ze meedoet aan een barrelrace. De vraag hierbij is niet of ze over voldoende vaardigheden of talent beschikt, maar of zij geen cap zou moeten dragen vanwege de veiligheid?

In de westernsport is het over het algemeen nog steeds gebruikelijk om een hoed te dragen in plaats van een cap en het lijkt erg lastig deze traditie te doorbreken. Toch zijn er wel ontwikkelingen. Diverse Nederlandse westernverenigingen hebben bijvoorbeeld in hun regelboek opgenomen dat ruiters onder de 14 jaar of in de lagere klassen verplicht een cap moeten dragen. Ook bracht een Amerikaans bedrijf dit jaar een nieuwe veiligheidshoed op de markt. Deze nieuwe veiligheidshoed is een enige vilten hoed met de pasvorm, het gevoel en het uitzicht van een cowboyhoed, met de veiligheid en bescherming van een ruiterhelm. De hoed kan, net als een gewone cowboyhoed, in de juiste vorm gebracht worden, met de beschermende technologie als extraatje.

Ondanks de ontwikkelingen blijft het een strijd om met cap te rijden in plaats van met hoed. Dat ondervond ook Nicole Aichele toen zij besloot een cap te gaan dragen. Vanaf 2013 rijdt zij professioneel rodeo en doet dit altijd met cap. Voor veel fans dient zij als inspiratiebron en voorbeeld. Ze kreeg zelfs de bijnaam 'Helmet Girl'. Andere deelnemers hadden echter minder positieve ervaringen. Ze kregen veel negatieve reacties van hun concurrenten vanwege het feit dat zij een cap droegen. Veel jonge ruiters willen best een cap dragen, maar passen ervoor om op wedstrijd het zwarte schaap te zijn en voor watje te worden uitgemaakt.

Gerelateerd bericht:
[VN] Western: nieuwe cowboyhoed met extra veiligheid

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 09:50

Teeeeeeeering heej, zo dan dat kind kan rijden! :oo :wow:

No_No

Re: Opnieuw discussie om cap of cowboyhoed voor minderjarigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 09:53

Ongeacht hoe een kind/volwassenen rijdt, een paard kan ook gruwelijk struikelen.

Ik begrijp niet dat hier over gediscussieerd moet worden :\

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 09:55

Kan je niet een cap maken die lijkt op een cowboyhoed, of heb ik nu weer te veel fantasie? :')

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 09:58

Eigen verantwoordelijkheid. Zelfde als de fietshelm.

Maar mooi filmpje.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 10:00

Chasey schreef:
Kan je niet een cap maken die lijkt op een cowboyhoed, of heb ik nu weer te veel fantasie? :')

Daar zijn ze mee bezig geloof ik.
Of gewoon een hoed over je cap bouwen :o

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 10:07

Onder de 16 doe alsjeblieft een cap op. Daarboven moeten ze zelf weten. Alhoewel dat ik vind dat bij speedonderdelen altijd een cap gedragen mag worden. Of een veiligheidshelm die op een hoed lijkt. Al kan ik wel begrijpen waar dat beetje ego vandaan komt tis toch traditie

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 10:08

Er bestaan toch al járen veiligheids hoeden?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 10:08

Chasey schreef:

Die bestaat dus al ;) Alleen is die verschrikkelijk duur.

Nieuwsredactie schreef:
Diverse Nederlandse westernverenigingen hebben bijvoorbeeld in hun regelboek opgenomen dat ruiters onder de 14 jaar of in de lagere klassen verplicht een cap moeten dragen.

A heeft Nederland eigenlijk maar 1 westernvereniging. De DPHC, NQHA en AAHCH zijn affiliates van hun respectievelijke stamboeken.
En B tegenwoordig hebben die USA clubs/stamboeken, AQHA, APHA en ApHC, ook een capverplichting voor de jeugd in hun regelboek opgenomen. En dat al een aantal jaar. Het is dus echt niet zo dat in heel Amerika de jeugd geen cap hoeft te dragen. Dat is alleen maar bij bepaalde clubs, en meestal zijn dat barrelraceclubs.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 10:10

Gewoon een cap op op wedstrijd voor elke leeftijd. Op wedstrijd geld eigen verantwoordelijkheid niet zodra er echt een ongeluk gebeurt. Dan wordt de organisatie verantwoordelijk gesteld.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 10:12

kohtje dat ben ik met je eens.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 10:21

Rina: ik vind ze rond de $230....
KEP italia (erg populair op t moment naar t schijnt), is minstens het dubbele.
En met t geld wat er omgaat in deze tak van sport (dit niveau), lijkt me dat toch niet zo'n probleem...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 10:24

Selka schreef:

En de motorhelm, en veiligheidsgordels, oh wacht, nee....

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 10:29

Ik ben voor caps verplichten, in ieder geval bij minder jarige.

De tak doet me er verder niet toe, volwassenen kunnen de gevolgen beter overzien maar een kind kan dat niet en moet daar dus door volwassenen tegen beschermd worden. Van volwassenen vind ik het overigens ook dom hoor, is je hoofd je dan zo weinig waard?

Ik heb ooit op vakantie bij een westernstal een buitenrit gemaakt, die eigenaresse had het op de harde manier geleerd. Ze was met haar super brave paard onderuit gegaan en heeft daardoor 2 weken in coma gelegen.. Daar reed dus ook niemand meer zonder cap, je paard kan nog zo braaf zijn. Vallen kunnen ze allemaal.

Maar hoe ze rijd is natuurlijk heel knap! Zo jong en op zo'n hoog niveau.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 10:34

Wat mij vooral opvalt is dat kinderen negatieve opmerkingen krijgen omdat ze een cap gebruiken. (En volwassenen ongetwijfeld ook.)

Dat je zelf de keuze maakt voor hoed of cap is prima, maar dat pesten van anderen, daar kan ik maar niet bij. Ik ben niet echt voor verplichten, zelfs niet per se bij kinderen, maar als de sfeer zo is dat mensen niet vrij zijn om te kiezen voor veiligheidsmaatregelen, dan toch liever regels.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 10:35

Kuggur schreef:
Selka schreef:

En de motorhelm, en veiligheidsgordels, oh wacht, nee....

Tja dat is wetgeving. Als ze wetgeving willen maken voor de cap prima. Zo lang deze er niet is blijft het toch echt eigen verantwoordelijkheid. Als men het risico wil lopen dan is dat toch echt hun eigen verantwoordelijkheid.

Zelf heb ik nog nooit zonder cap gereden. Mijn hoofd is mij heel wat waard.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 10:46

Ik vind dat veiligheidsmaatregelen, zoals een cap, gewoon verplicht moeten worden. Voor elke leeftijd, in elke situatie waarin iemand op een paard zit. Net als op een motor.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 10:59

Waar ik me meer druk om maak is hoe hard ze schopt met sporen om. :(

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:10

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:12

Tja, in de VS rijdt zo ongeveer niemand op een paard met een cap, maar vrijwel iedereen op de fiets met een fietshelm. En in NL is dat omgekeerd.
Misschien worden in NL kinderen met een fietshelm wel net zo uitgelachen als in de VS met een cap. Who knows?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:13

Als ze het voor minderjarigen verplichten, kan er toch ook niemand opmerkingen over krijgen en t zwarte schaap zijn? Is heel simpel.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:16

D_Desteny schreef:
Waar ik me meer druk om maak is hoe hard ze schopt met sporen om. :(

Ja, dat viel mij ook op, vond het filmpje ook absoluut niet mooi om te zien. Haar benen komen bijna horizontaal voor elke schop. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:21

Goed dat er in de VS nu ook meer nagedacht wordt over het nut van caps. Want inderdaad, vooral bij speedonderdelen zoals de barrelrace hoeft het paard maar één pootje verkeerd neer te zetten en je gaat keihard onderuit - en gezien de bewegingsrichting met je hoofd tegen de barrel. Dat kan niet fijn zijn.

Ik zie trouwens wel dat het meisje goed kan blijven zitten, maar voor de rest zie ik een paard dat het rondje helemaal uit zijn hoofd loopt en een meisje dat niet stuurt en ook niet anders toevoegt dan gehak met haar sporen. Zoals de omroeper zelf ook al zegt: het paard is degene die het meisje heeft getraind. Hij loopt het rondje ook duidelijk helemaal zelf.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:48

Er is wel degelijk een beweging gaande, gestart met Karen, die vervolgens haar eigen facebook pagina heeft gemaakt.
Wat begon als wat knutselen met helm en westernhoed, en de daarbij horende uitleg zodat iedereen zelf aan de slag kon, worden er nu ook hoeden op bestelling gemaakt.

Het zijn vooral de oudere trail-riders die bewust worden dat een helm toch wel zin heeft en zij maken ze weer voor hun kleinkinderen.

https://www.facebook.com/groups/HellHat ... browse_new

Dat er nog organisaties zijn die kinderen zonder cap laten rijden is natuurlijk diep triest, juist met het barrelen schuiven die paarden wel eens onderuit.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:50

kohtje schreef:
Gewoon een cap op op wedstrijd voor elke leeftijd. Op wedstrijd geld eigen verantwoordelijkheid niet zodra er echt een ongeluk gebeurt. Dan wordt de organisatie verantwoordelijk gesteld.

En nog simpeler
Het hele "eigen verantwoordelijkheid" geneuzel
Telt dat dan ook als je van je paard af knettert en hele flinke ziektekosten maakt?
Of moeten we die als maatschappij dan toch maar dragen ?
Waarmee je het dus de verantwoordelijkheid van een ander maakt

Eigen verantwoordelijkheid is echt de grootste onzin ever als het daar op aan komt