[HE] Paardenbeen ontleden door de heer Helmut Ende

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

[HE] Paardenbeen ontleden door de heer Helmut Ende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 12:49

bokt.nl
Door LadyGiroc en Maplewood
Afbeelding
Foto door Maplewood.

Op zondag 11 september hebben Maplewood en ik gebruik gemaakt van de mogelijkheid om een paardenbeen ontleed te zien worden op Horse Event. Deze clinic werd gegeven door de Duitse dierenarts Helmut Ende. Naast dierenarts heeft de heer Ende een veterinair ‘reizend’ museum. Hij heeft dit ontwikkeld voor Equitana in Essen (Duitsland) maar nam dit jaar, naast een kloppend hart en darmen, voor het eerst een ongeboren veulen en een ongeboren veulen in een baarmoeder mee naar Horse Event. Reuze interessant om dat eens te zien en natuurlijk te voelen.

Voor de ‘Paardenbeen ontleden’ clinic werd een voorbeen gebruikt. Nadat de huid met de vacht open gesneden was zagen we de binnenkant van het been. Ik had persoonlijk een wat meer bloederig tafereel verwacht maar dit viel me reuze mee!

Pezen worden in het been omringd door allerlei banden om pezen te beschermen en te ondersteunen. Een paard kan op enkel pezen dus ook niet staan. De pezen zitten aan het bot vast met ligamenten. Na een korte uitleg over mogelijke blessures aan zowel de banden als de ligamenten was het tijd om pezen uit te snijden en te laten zien.

Allereerst werd de strekpees, die aan de voorzijde van het been zit losgesneden. Deze loopt van de knie tot in de kogel. Tijdens het lossnijden in de kogel komt ook het synovia vrij, dit is gewrichtsvocht die het gebied bij de kogel soepel houdt en als het ware ‘oliet’. Daarna werd het been omgedraaid zodat we de buigpees aan de achterkant van het been konden zien. Deze werd vakkundig open gesneden. De diepe en de oppervlakkige buigpees zitten in elkaar verweven. De diepe buigpees word beschermd door een soort omhulsel van de oppervlakkige buigpees.

De diepe buigpees loopt door de kogel richting de hoef. Als je deze pezen bij wijze van voor de hoef op de grond legt komt de tussenpees tevoorschijn. De tussenpees loopt ook door de kogel richting de botjes in de hoef. Op de pezen, die wit van kleur waren, waren wat rode nerfjes te zien, net zoals bij hout. Dit zijn kleine beschadigingen aan de pees. Nadat alle pezen los waren kon je heel mooi de sesambeentjes zien zitten, ik heb een rijke fantasie dus vond het vergelijkbaar met een varkensneus, soort ovale vorm met 2 botjes.

Tussen het ontleden door vertelde dhr. Ende welke veelkomende blessures er zijn bij paarden en hoe deze ontstaan. Echter was mijn Duits niet toereikend genoeg om daar middels een verslag echt op in te gaan. Desondanks vond ik het wel interessant om eens écht in het been te kunnen kijken.

Anoniem

Re: [HE] Paardenbeen ontleden door de heer Helmut Ende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 17:17

Interessant wel. Ik heb er nog over gedacht het kromme been met botwoekering van mijn paard ergens als studie-materiaal aan te bieden, maar wist niet welke wegen te bewandelen daarvoor..