Najaarskeuring trekpaarden Zeeland afgelast na bedreigingen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Najaarskeuring trekpaarden Zeeland afgelast na bedreigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 13:20

Ps. De gecoupeerde dieren zijn toch niet meteen waardeloos voor de fok??? Die kunnen toch gewoon ingezet worden als zodanig? Als er vanaf nu maar helemaal niet meer gecoupeerd wordt.

Kinke

Berichten: 20547
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 13:22

Mijn gevoel voor rechtvaardigheid zegt dat ook, maar het helpt die paarden niet, integendeel. Dus ik denk dat we vooral ook met ons gezonde verstand moeten denken ipv met het gevoel.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Najaarskeuring trekpaarden Zeeland afgelast na bedreigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 13:27

Kinke: ik denk dat ook het gezonde verstand zou gaan richting de paarden uitsluiten. Dit zodat paarden met staart zo snel mogelijk een kans krijgen (en er bijvoorbeeld niet nog lang doorgeklooid wordt met te oude dieren alleen maar omdat die geen staart hebben, of zodat fokkers die paarden hebben met staart alsnog jarenlang worden achtergesteld.)

Dit soort processen verlengen maakt het stamboek alleen maar kwetsbaarder. Het is niet alleen dat ik het fokkers die de regels bewust omzeilen gun dat ze niet meer meedoen, ik denk dat het ook de beste kans biedt voor het stamboek om een nieuwe start te maken.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 14:01

Picasso schreef:
Ps. De gecoupeerde dieren zijn toch niet meteen waardeloos voor de fok??? Die kunnen toch gewoon ingezet worden als zodanig? Als er vanaf nu maar helemaal niet meer gecoupeerd wordt.


Voor de fok niet direct, maar als je er niet meer mee naar shows/keuringen kan, is voor vele het plezier weg...

Wij fokken met welsh pony's, dus kan me daarin wel vinden.

Anoniem

Re: Najaarskeuring trekpaarden Zeeland afgelast na bedreigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 14:31

Het plezier ja... van enkele fokkers, dus daarom maar in stand houden deze halve maatregel? De dieren met staart zullen binnen no time op de keuringen verschijnen en staartloze dieren kunnen ingezet worden voor de fok. Ik zie het probleem niet. Dat goedpraten van kromme toestanden... 15 jaar lang de gelegenheid gehad om het te veranderen en het is niet gebeurd. Iets met: wie niet luisteren wil....etc

Achterom
Berichten: 23042
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 17:28

randalinpony schreef:
Bovendien kan je wel zeggen dat het schandalig is dat die fokkers gebruik gemaakt hebben van een legale! maas in de wet, namelijk dieren in Frankrijk laten couperen, maar het sleutelwoord hier is dus legaal.

Ik neem aan dat degenen die dit legaal noemen geen juristen zijn... zoals al eerder benoemd is het namelijk verre van legaal. Maar gewoon illegaal.
Zoals ik eerder al uitlegde zit het illegale deel bij de verklaringen die door de dierenartsen worden afgegeven.
Dit legaal noemen is gewoon een smoes.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 18:40

Picasso schreef:
Het plezier ja... van enkele fokkers, dus daarom maar in stand houden deze halve maatregel? De dieren met staart zullen binnen no time op de keuringen verschijnen en staartloze dieren kunnen ingezet worden voor de fok. Ik zie het probleem niet. Dat goedpraten van kromme toestanden... 15 jaar lang de gelegenheid gehad om het te veranderen en het is niet gebeurd. Iets met: wie niet luisteren wil....etc


Jij ziet het probleem niet, maar wsl ben je ook geen fokker?

Ik heb niks met dit ras, maar wij fokken welsh pony's. Pony's die ik niet zou kunnen showen, daar heb ik veel minder plezier van en je gaat fokken met de beste en dat zijn ook regelmatig je nakomelingen. Je moet altijd wat verkopen....als je blokstaarten niet op keuringen en shows mogen komen dan krijgen ze slachtwaarde. Is dat nou de bedoeling voor de paarden met blokstaarten? Moeten die gestraft worden??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 18:58

sneeuwpop schreef:
Picasso schreef:
Het plezier ja... van enkele fokkers, dus daarom maar in stand houden deze halve maatregel? De dieren met staart zullen binnen no time op de keuringen verschijnen en staartloze dieren kunnen ingezet worden voor de fok. Ik zie het probleem niet. Dat goedpraten van kromme toestanden... 15 jaar lang de gelegenheid gehad om het te veranderen en het is niet gebeurd. Iets met: wie niet luisteren wil....etc


Jij ziet het probleem niet, maar wsl ben je ook geen fokker?

Ik heb niks met dit ras, maar wij fokken welsh pony's. Pony's die ik niet zou kunnen showen, daar heb ik veel minder plezier van en je gaat fokken met de beste en dat zijn ook regelmatig je nakomelingen. Je moet altijd wat verkopen....als je blokstaarten niet op keuringen en shows mogen komen dan krijgen ze slachtwaarde. Is dat nou de bedoeling voor de paarden met blokstaarten? Moeten die gestraft worden??


Nee de fokkers die dit soort achterlijke praktijken in stand houden. Ze hebben 15 jaar de tijd gehad... en nog drong het niet door. De blokstaarten kunnen gewoon ingezet worden voor de fok. Het gaat toch niet om de lol van de fokker in dit geval? Ik snap die discussie niet eens. De bezem erdoor en opnieuw beginnen. En nogmaals: de blokstaarten zelf zijn heus niet ineens waardeloos; die kunnen prachtig als fokdier dienen en veulens met staarten (die eraan mogen blijven zitten) voortbrengen.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Najaarskeuring trekpaarden Zeeland afgelast na bedreigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 19:05

En als de blokstaarten waardeloos worden en massaal naar de slager gaan, dan hebben ze gewoon pech dat jij het niet helemaal juist had en de bezem erdoor moest gooien.
Dat terwijl de fokkers je gewaarschuwd hadden en de paarden dus weer de dupe worden...

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 19:11

Zilkesteyn70 schreef:
Ze hebben 15 jaar tijd gehad om een paard op stal te krijgen met staart dus dat ze nu niet mee kunnen doen aan een keuring lijkt me echt eigen schuld.

_/-\o_
Vind de boete wel exorbitant hoog. Uitsluiting van een premie zou in mijn ogen beter zijn.Ook zou het verschijnen bij een veulenkeuring met een merrie met wél een gecoupeerde staart gewoon moeten kunnen.
Dat het de lol wegneemt vind ik onzin. Er is veel te lang over gedaan om het beleid door te zetten. Dieren zónder staart hebben alle kans en tijd gehad om naar keuringen te gaan en zullen veelal die premie dus ook al hebben. Als je een paard naar de slager brengt enkel omdat je er geen kans meer mee hebt op een hogere premie, dan had je niet aan paarden moeten beginnen, bah bah!
Laatst bijgewerkt door jorretje op 13-11-16 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 19:17

sneeuwpop schreef:
En als de blokstaarten waardeloos worden en massaal naar de slager gaan, dan hebben ze gewoon pech dat jij het niet helemaal juist had en de bezem erdoor moest gooien.
Dat terwijl de fokkers je gewaarschuwd hadden en de paarden dus weer de dupe worden...


Het gaat toch niet om mij of dat ik het bij het juiste eind heb? En om hoeveel paarden gaat het? Nogmaals: fokdier?????

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Najaarskeuring trekpaarden Zeeland afgelast na bedreigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 19:26

Met een fokdieren ga je ook naar keuringen, dat had ik net uitgelegd..

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 19:30

jorretje schreef:
Als je een paard naar de slager brengt enkel omdat je er geen kans meer mee hebt op een hogere premie, dan had je niet aan paarden moeten beginnen, bah bah!


En al die paarden die niet bruikbaar zijn voor de sport mogen volgens jou ook niet naar de slager?
Zijn er zat die als weide paard nog jaren mee konden, maar dat is voor menig eigenaar gewoon te duur.

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 19:32

Als je blijft toestaan dat mensen zulke dieren mee nemen, dan blijven mensen mazen zoeken. Ze blijven namelijk winnen. Dat is dus bewust dierenmishandeling in leven houden. Er was ooit een overgagstermijn van 3 Jaar. 15 jaar is gewoon onzinnig en benadeeld de mensen die vhet wel goed doen. Vergis je er niet in, dat zijn er heeel veel.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 19:35

Ik heb mijn merrie deze zomer bij een nogal bekende naam in de TP-wereld laten beleren. Toen ik hem complimenten gaf over zijn vierspan - met staarten - en vroeg hoe het kwam dat in de PHC er zoveel staarten rondliepen... Letterlijk: 'Gewoon niet naar keuringen gaan, die beesten moeten een staart hebben'. Vond dat even kort en krachtig en een bevestiging waarom ik mijn merrie daar heb gezet.

Denk dat als de outdated appeltjes in de jury er uit zijn, er best nog wel eens een aantal goede paarden kunnen opduiken die voordien niet naar keuringen gingen. Dat gecombineerd met alle particulier gehouden dieren, who knows.
Maar we zullen het zien.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 19:36

Picasso schreef:
Heike schreef:
Dus de mensen die volgens jou oprechte liefhebbers van het ras zijn. Die houden van het dier in hart en nieren. Maar alleen van het dier zonder staart. Gaan allemaal stoppen en sturen hun paarden de frikandellen in. Alleen omdat ze niet meer naar de keuring kunnen?

Of omdat hun oprechte levensgeluk voortaan met staart in de wei staat. Ik kan dit plaatje niet combineren.

De mensen die jarenlang hebben geploeterd voor het ras laten nu alles uit handen vallen omdat paarden vanaf nu een staart moeten hebben. Zij gaan het stamboek kapot maken? Iets waar hun voorouders zo hard voor hebben gewerkt. Voor wat? Omdat ze hun zin niet krijgen? Ik snap het echt niet.



Ik kan me zo vinden in deze post! Ik snap er namelijk ook geen hout van....


Misschien heb ik het mis maar komen de kortstaarten nu wel eens bij de echte liefhebber en worden ze gekoesterd om wat ze zijn, niet voor gewin. Maar het blijft jammer dat dan die amateur niet met zijn paard aan de keuringen kan deelnemen!!!

hier is de laatste kortstaart 4 jaar geleden ingeslapen en haar dochters, en kleindochters zijn net zo lief en mooi met die staart en weetje niemand hier mist het (die blokstaart)!
waar onze ouders niet beter wisten of het hoort er bij, weten onze kinderen niet beter of ze hebben een staart *\o/*

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Najaarskeuring trekpaarden Zeeland afgelast na bedreigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 19:41

Ik ben ook helemaal voor de lange staarten hoor,begrijp me niet verkeerd! Vind het ook niet goed te praten van de juryleden die de blokstaarten prefereren op keuringen terwijl het ook imo een vorm van dierenmishandeling is. Vind lange staarten ook nog eens veel mooier.
Ik zou het alleen heel erg vinden voor de huidige blokstaarten wanneer ze door strenge regels ineens waardeloos worden.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 19:45

sneeuwpop schreef:
Ik ben ook helemaal voor de lange staarten hoor,begrijp me niet verkeerd! Vind het ook niet goed te praten van de juryleden die de blokstaarten prefereren op keuringen terwijl het ook imo een vorm van dierenmishandeling is. Vind lange staarten ook nog eens veel mooier.
Ik zou het alleen heel erg vinden voor de huidige blokstaarten wanneer ze door strenge regels ineens waardeloos worden.

Dat is toch het risico van 15 jaar lang Nederlandse regels aan de laars lappen.
Ze hadden 14 jaar terug al geen veulens met korte staart meer moeten accepteren, dan was er nu al lang geen 1 meer met korte staart.

cobiie

Berichten: 7309
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 19:49

Er wordt toch juist gesuggereerd dat die oude die hard fokkers geen langstaarten in de wei willen hebben staan, die kunnen toch prima hun kort staarten waar ze al mee fokken blijven houden en mee fokken?

In de redenatie die door sommige wordt gegeven zouden juist niet zoveel kort staarten direct naar de slacht gebracht worden.
Wanneer je in de wei een "in jouw ogen" prachtig dier hebt lopen breng je die toch niet naar de slager? :o?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 19:50

En daarin zijn zowel bestuur als jury als leden dus fout geweest, en daar plukken ze nu de vruchten van en gaat t hele kvth straks over de kop.
Er is niet voor niets al een andere haflinger vereniging opgezet...

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 20:50

bruintje123 schreef:
Dat is toch het risico van 15 jaar lang Nederlandse regels aan de laars lappen.
Ze hadden 14 jaar terug al geen veulens met korte staart meer moeten accepteren, dan was er nu al lang geen 1 meer met korte staart.


En als de fokkers massaal hun kort staarten kwijt willen. (Of doordat ze stoppen met de fokkerij - ze staan immers niet meer achter de manier van fokken of omdat degene die wel door willen met shows en keuringen)
Dan zij die paarden weer de dupe.
Ik vind dat niet eerlijk voor die beesten.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Najaarskeuring trekpaarden Zeeland afgelast na bedreigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 22:12

Maar dat is over een jaar toch niet anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 22:18

sneeuwpop schreef:
Met een fokdieren ga je ook naar keuringen, dat had ik net uitgelegd..


En dus? Blijft het zo? Nogmaals: 15 jaar de tijd gehad en de wet maar blijven omzeilen... dan vraag je toch om meer drastische maatregelen? Waarom moeten die 'blokstaarten' perse mee op keuring? Binnen zeer korte tijd (als er vanaf nu gestopt wordt met dat achterlijke gecoupeer) kunnen de langstaarten toch gewoon zelf op keuring zonder mama of papa blokstaart?

En om hoeveel dieren gaat het? En hoeveel fokkers willen de blokstaarten behouden? Hoe groot is het stamboek?

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 07:46

De enige aceptabele oplossing, in mijn ogen dan, is de blokstaarten met een kunststaart naar de keuring. Als dat dan zo verschrikkelijk belangrijk is. En alle veulen na 1 januari gecoupeerd kunnen niet meer meedoen.
Maar zoals sommigen hier denken dat het het stamboek de das om doet, zo denk ik dat er een hele groep liefhebber opstaat en dat "gat" gaat opvullen.

Nezzie

Berichten: 476
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 09:08

Vraagje:

Er wordt hier door een aantal bokkers vol overtuiging verteld dat als we NU alle gecoupeerde dieren weren, dat het einde van het ras betekent omdat de oude fokkers massaal stoppen en hun paarden naar de slacht brengen. Omdat ze vasthouden aan tradities en niet tegen zo'n "lelijke langstaart" aan willen kijken in de wei.
Maar dat als we de paarden vanaf 2017 niet meer laten couperen en de oudere dieren nog wel gecoupeerd toestaan, dat er dan niets aan de hand is en de oude fokkers er rustig aan aan gaan wennen en gewoon doorgaan en hun nieuwe fok wel met een lange staart laten.

Waar zit volgens jullie dan het verschil? Gaan ze de dieren die vanaf volgend jaar geboren worden en dus de staart houden ineens wel op de wei willen? Zijn die ineens minder lelijk en maakt het stoppen van de traditie dan ineens minder uit? Wat maakt dat jullie er zo ontzettend van overtuigd zijn dat die fokkers dan niet alsnog stoppen met fokken omdat ze geen zin hebben in de nieuwe generatie als die de staarten er aan moeten hebben, wat alsnog tot hetzelfde resultaat zou leiden: oude fokkers stoppen en het ras gaat ten onder.

Ik stel deze vraag, omdat "paarden geboren vanaf 2017 niet couperen en alles van daarvoor toestaan" hier keihard als de ultieme oplossing wordt neergezet. Dus ik ben benieuwd waar die zekerheid vandaan komt dat de oude fokkers in die situatie wel door blijven gaan met fokken.