Najaarskeuring trekpaarden Zeeland afgelast na bedreigingen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Najaarskeuring trekpaarden Zeeland afgelast na bedreigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 09:22

Nu zijn de langstaarten de dupe. Genoeg liefhebbers die nu hun paard thuis laten omdat ze tussen de oude garde toch geen kans maken.

ZE hebben 15 jaar kunnen omschakelen.
Dat er een dag zou komen dat het klaar was wisten de ook.
En dat heeft nog verdomd lang geduurd.

Stef_Diva

Berichten: 161
Geregistreerd: 25-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 09:30

Gisteren hadden wij het erover.
Mijn vriend heeft 2 jaar geleden een langstaart gekocht. Bewust;
-omdat hij vind dat het hoort.
-teveel gezeur rondom kortstaart die hij ook heeft.
-maar ook omdat hij verwachtte dat er een moment zou komen dat kortstaarten echt geweerd zouden gaan worden.

En nu? Nu kan hij met zijn langstaart niet van huis naar de keuring omdat het afgelast wordt omdat de kortstaarten zich gediscrimineerd voelen... omgekeerde wereld!! :roll:

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 10:12

Dit vind ik een hele interessante discussie en ik heb de berichten van Gloa met belangstelling gelezen. Nee, ik kan mij totaal niet verplaatsen in een oude Zeeuwse boer. En ik ben blij dat iemand die kant belicht. We zijn zo gewend om als jonge, moderne, stadse mensen over dingen te denken. En dat is in dit geval heel diervriendelijk maar het neemt niet weg dat er mensen zijn die er heel anders over denken en die ook moeten worden meegenomen in het hele verhaal. Iets met een democratie enzo.

Wat ik me nou afvraag is het volgende. Stel, je verbiedt dat veulens die op of na 1 januari 2017 geboren worden gecoupeerd op keuringen en andere evenementen verschijnen. Wat dan met de veulens die nu onderweg zijn, die in 2017 dus geboren zouden worden en die bij diverse fokkers gecoupeerd zouden worden via de beruchte maas in de wet. Als per 1 januari de maas gedicht wordt hebben die fokkers tegen wil en dank straks een veulen met een lange staart. Zouden ze dat veulen ook gefokt hebben als ze dit van tevoren geweten hadden? Ik heb zo'n vermoeden dat het antwoord wel eens nee zou kunnen zijn. Worden die veulens dan niet weggeritseld, net zoals je wel hebt met Friese veulentjes met te veel wit?

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 10:21

Persoonlijk denk ik dat het een kwestie is van kunnen/mogen en daar dan mis/gebruik van maken.
Door de maas kón er nog gecoupeerd worden. Of dat legaal is gebeurd, dat laat ik in het midden. Feit is dat het gedoogd werd. En dus werd het gedaan.
Vergelijk het met een pot snoep hoog op een kast zetten en er een ladder naast zetten en op een bereikbaar tafeltje zet je een bak wortels. "Nee snoepliefhebber Jantje, je mag geen snoep pakken, eet jij de wortels maar." Daarna ga je de kamer uit en laat je Jantje alleen. Ik denk dat 75% van de snoepliefhebbers de ladder pakt en het snoep opeet, terwijl de wortels blijven liggen.
Als je iets ongestraft kunt doen, binnen of rondom de wet... Dan zal er altijd gebruik van worden gemaakt.

Wanneer je het volledig verbied en er geen enkele mogelijkheid meer is om bij dat snoep te komen, dan zal er niet gesnoept worden, maar worden de wortels gegeten. Gewoon geen keuze meer geven.

Maar nogmaals: de paarden die nu al gecoupeerd zijn... die kun je niet meer 'redden'. Die zijn hun staart kwijt.
Wat is belangrijker? Nieuwe veulens leed besparen? Of mensen straffen?

Met andere woorden: wat is er op tegen om veulens vanaf 2017 ongecoupeerd niet meer toe te staan, en alles van daarvoor met medische verklaring wel? Overigens alles zonder medische verklaring niet toestaan uiteraard ;)

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 10:24

Mensen straffen is wat mij betreft niet aan de orde. Waarom zou je dat willen doen? Ze hebben, zoals je al zegt assie, die ladder gepakt. Zou ik ook doen, ik ben gek op snoepjes.

Veulens leed besparen is wel mijn ding. Vandaar ook mijn vraag: een levend veulen zonder staart of een... ehh... verdwenen veulen met staart. Wat is erger?

Ik ben bang dat bij sommige mensen als de staart er ineens écht niet meer af mag het hele veulen dan maar verdwijnt. Mag je paranoïde vinden maar ik ben er wel bang voor :o

Ik ben er helemaal voor dat er zo gauw mogelijk een onomzeilbaar verbod komt op het verminken van paarden. Maar als je dit zou invoeren per 2018 zet je niemand voor het blok en kunnen die fokkers zelf ervoor kiezen om hun merries in 2017 niet meer te laten dekken. In plaats van dat ze met de veulens van 2017 wellicht heel andere maatregelen zullen nemen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Najaarskeuring trekpaarden Zeeland afgelast na bedreigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 10:26

Of een paard met staart dat nog wat geld op brengt of het laten verdwijnen dat je er alleen maar slachtgeld voor kwijt.

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 10:32

Het verkopen van veulens met staart is niet zo'n probleem. Daar is in het buitenland zoals Duitsland/België (ruim) voldoende plek voor, omdat ze daar al veel langer een coupeerverbod hebben en handhaven.
Daarbij zullen gebruikers die dus niet fokken ook liever een dier mét staart hebben, want dan heb je ook nooit gezeik op wedstrijden/keuringen.

Daar ben ik dus niet zo bang voor Koper. Het veulen brengt namelijk méér op als ie (met staart) verkocht wordt, dan dat hij weggemoffeld moet worden.

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 10:34

sneeuwpop schreef:
jorretje schreef:
Als je een paard naar de slager brengt enkel omdat je er geen kans meer mee hebt op een hogere premie, dan had je niet aan paarden moeten beginnen, bah bah!


En al die paarden die niet bruikbaar zijn voor de sport mogen volgens jou ook niet naar de slager?
Zijn er zat die als weide paard nog jaren mee konden, maar dat is voor menig eigenaar gewoon te duur.


Zo! 8)7
Lees nog maar een keer wat ik geschreven heb, voordat je het voor me invult!
Ben je zelf een fokker met enkel blokstaarten, dat je zo heftig en persoonlijk reageert? Vind het buiten proporties!

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:59

Als die oude garde stopt met fokken zogauw er geen blokstaarten meer mogen, dan kun je dus best gelijk dat couperen verbieden want stoppen doen ze dan toch, dit jaar of volgend jaar dus een overgangs regeling slaat dan nergens op.

Verder weet ik zeker dat er al genoeg goede langstaarten zijn die het op de keuring goed zouden doen als ze de kans kregen maar de keurmeesters zijn ook van de oude garde dus op dit monent maken die geen kans en komen dus niet.

Het wordt tijd dat de bezem door de ouwe zeurpieten gaat en ze allemaal opzouten met hun gezever!
Het zijn een stelletje ouwe boertjes met geld en samen houden ze het hele stamboek en daarmee het voorbestaan van het ras in de tang :r
Zij zijn het die al 15 jaar het voortbestaan van het ras tegen houden !!!!

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 13:40

assie schreef:
Het verkopen van veulens met staart is niet zo'n probleem. Daar is in het buitenland zoals Duitsland/België (ruim) voldoende plek voor, omdat ze daar al veel langer een coupeerverbod hebben en handhaven.
Daarbij zullen gebruikers die dus niet fokken ook liever een dier mét staart hebben, want dan heb je ook nooit gezeik op wedstrijden/keuringen.

Daar ben ik dus niet zo bang voor Koper. Het veulen brengt namelijk méér op als ie (met staart) verkocht wordt, dan dat hij weggemoffeld moet worden.

Dat wist ik niet. Dank je wel.

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:44

bigone schreef:
Gewoon de wet wijzigen, alle paarden vanaf 1 januari 2017 mogen niet meer gecoupeerd worden(ik weet niet op welke leeftijd het gebeurt anders 2016 er ook bij) en alle reeds gecoupeerde paarden gewoon toestaan. Simpelste manier en ook graag neutrale juryleden.

Een wet uit 2001 wijzigen omdat een groep fokkers al 15 jaar een uitzondering misbruiken? Die bovendien niet alleen geldt voor dit paardenras, maar voor alle diersoorten. Denk aan honden en schapen.
Ik blijf mij verbazen dat dit hier zo lastig blijkt te zijn terwijl bij honden het eigenlijk sinds 2002 al geregeld is. En sterker nog: daar zijn echt rassen die tijdens hun werk de staart kapot slaan en serieus baat zouden hebben bij couperen alleen wil men niet zomaar couperen i.v.m. het verbod erop. Maar binnen de hondenwereld is het verbod uiteindelijk heel rigoureus toegepast. Dus geen keuringen én geen wedstrijden met gecoupeerde honden. Je ziet tegenwoordig ook nog zelden een gecoupeerde hond op een exterieurkeuring. En mijn ervaring is dat er in het (ras)hondenwereldje echt niet alleen de braafste jongetjes uit de klas rondlopen.

Het gaat hier niet om een wet aanpassen, maar om de uitvoer en handhaving daarvan.

sneeuwpop schreef:
Picasso schreef:
Het plezier ja... van enkele fokkers, dus daarom maar in stand houden deze halve maatregel? De dieren met staart zullen binnen no time op de keuringen verschijnen en staartloze dieren kunnen ingezet worden voor de fok. Ik zie het probleem niet. Dat goedpraten van kromme toestanden... 15 jaar lang de gelegenheid gehad om het te veranderen en het is niet gebeurd. Iets met: wie niet luisteren wil....etc


Jij ziet het probleem niet, maar wsl ben je ook geen fokker?

Ik heb niks met dit ras, maar wij fokken welsh pony's. Pony's die ik niet zou kunnen showen, daar heb ik veel minder plezier van en je gaat fokken met de beste en dat zijn ook regelmatig je nakomelingen. Je moet altijd wat verkopen....als je blokstaarten niet op keuringen en shows mogen komen dan krijgen ze slachtwaarde. Is dat nou de bedoeling voor de paarden met blokstaarten? Moeten die gestraft worden??

Als paarden al op de keuring zijn geweest en hun premie hebben behaald, wat is dan de meerwaarde van nog meer keuringen? Je weet wat de kwaliteit is en of je ze in wil zetten voor de fok.
En heb je paarden echt alleen om mee te fokken of voor meer dan dat?
Zetten fokkers het achterhaalde en ouderwetse beeld dat ten koste gaat van het welzijn van het dier echt voor op het behoud van hun ras?

Persoonlijk lijkt het mij dat er eerder gekozen moet worden om paarden geboren ná 2001 of 2002 niet meer gecoupeerd op een keuring mogen verschijnen. Zijn ze ouder dan die leeftijd dan wel.
Uitgesloten voor de fok hoeven ze niet te worden, wel uitgesloten voor in ieder geval keuringen. Wedstrijden zoals mennen, etc. wat mij betreft in een later stadium. Maar wel binnen afzienbare tijd.
Er is blijkbaar zo lang gedoogd dat er een uitzondering was, dat er nu mensen zijn die menen dat ze er rechten aan kunnen verlenen. Jammer voor hen, nu een groep mensen die wel verder wil kijken dan die blokstaart.

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:06

spatter schreef:
Als die oude garde stopt met fokken zogauw er geen blokstaarten meer mogen, dan kun je dus best gelijk dat couperen verbieden want stoppen doen ze dan toch, dit jaar of volgend jaar dus een overgangs regeling slaat dan nergens op.

Verder weet ik zeker dat er al genoeg goede langstaarten zijn die het op de keuring goed zouden doen als ze de kans kregen maar de keurmeesters zijn ook van de oude garde dus op dit monent maken die geen kans en komen dus niet.

Het wordt tijd dat de bezem door de ouwe zeurpieten gaat en ze allemaal opzouten met hun gezever!
Het zijn een stelletje ouwe boertjes met geld en samen houden ze het hele stamboek en daarmee het voorbestaan van het ras in de tang :r
Zij zijn het die al 15 jaar het voortbestaan van het ras tegen houden !!!!


Het is niet alleen de oude garde die kortstaarten mooi vind.
Wordt nou eens wakker!
Het zijn niet alleen de oude boertjes. Anders had het lang niet zo lang geduurt.

En nogmaals een langstaart had echt wel eerste gestaan als het het beste paard van de keuring was geweest.
Maar nee we schuiven het gelijk op het excuus dat het een langstaart is en dus per definitie niet gaat winnen.
Nou ik kan je verzekeren dat dit dus ECHT niet zo gaat.
Als die langstaart zo perfect is dan had ie gewoon eerste gestaan.

Kijk naar de keuring in Biggekerke, de hippos keuring (1 van de laatste keuringen).
Daar stonden ook langstaarten 1e.
En dat is van dezelfde jury als bij andere kvth keuringen.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:53

Of je het nou mooi vind of niet maakt toch niet uit? Het is niet meer oké. Dus wie moet er nou wakker worden?

Bitchy
Berichten: 314
Geregistreerd: 29-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:59


merrylegs

Berichten: 1770
Geregistreerd: 19-05-10
Woonplaats: Leuven, België

Re: Najaarskeuring trekpaarden Zeeland afgelast na bedreigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 23:08

tja... :\
’De KVTH is van oordeel dat de staart van een trekpaard niet de functies heeft die de staatssecretaris daaraan geeft, maar in het functioneren en met name uit het oogpunt van hygiene eerder tot last is.’

‘Een trekpaard gebruikt zijn staart niet om insecten te verjagen en zodoende heeft de staart van een trekpaard geen functie. En ook het couperen van de staart valt niet onder het schenden van het dierenwelzijn’ zo pleit het stamboek. ‘De handeling is eenmalig en pijnloos omdat het onder verdoving door een dierenarts gebeurt.’

Bitchy
Berichten: 314
Geregistreerd: 29-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 23:15

En uit hetzelfde artikel:
"Het couperen wordt gedaan omdat mensen het mooi vinden en nauwelijks uit veterinair oogpunt, aldus EZ. De KVTH is het in dit opzicht nog eens met EZ en geeft aan dat zij het couperen probeert te ontmoedigen. "

Yeah right... :')

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Najaarskeuring trekpaarden Zeeland afgelast na bedreigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 23:38

Mensen die hier reageren tégen te zijn: zijn jullie lid van de kvth?

Bitchy
Berichten: 314
Geregistreerd: 29-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 23:43

Ik ben tegen het couperen, heel fel zelfs.
En ja, ik ben (nog) lid van de KVTH, maar alleen om op (jaar)vergaderingen aanwezig te kunnen zijn en daar keer op keer kritische vragen te kunnen stellen.

Kinke

Berichten: 20531
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Najaarskeuring trekpaarden Zeeland afgelast na bedreigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 07:38

Het zijn echt unieke paarden, een ras wat zijn/haar staart niet gebruikt om vliegen te verjagen...

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 09:07

Kinke schreef:
Het zijn echt unieke paarden, een ras wat zijn/haar staart niet gebruikt om vliegen te verjagen...

Hier in de buurt staan een paar van die gecoupeerde paarden. In de zomer zie je ze met die stompjes zwaaien.

En nu in de winter is het natuurlijk heerlijk warm, zo zonder staart. Vooral met de merries heb ik dan te doen. Je zou er toch acuut blaasontsteking van krijgen zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 02:09

Staart niet kunnen gebruiken zit een kern van waarheid in. Geen excuus om te blijven couperen overigens. Maar trekpaarden hebben wel een hele dikke en zware staart. Een fries of tinker is er niets bij. Ik merk dat bij de mijne er ook enorm veel viezigheid onderin zit en dat ze hem met plassen nooit helemaal goed aan de kant krijgt. Ik hou hem daarom kort op een springpaardenlengte. Maar op volledige lengte en dikte zal een trekpaard hem nooit effectief als vliegenmepper kunnen gebruiken.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Najaarskeuring trekpaarden Zeeland afgelast na bedreigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 10:27

Mijn trekpaard kan zijn staart genoeg optillen om er geen mest op te krijgen. Daar hangt dus vrijwel geen mest in. En inderdaad kunnen ze niet zo hoog zwiepen om vliegen boven op hun lijf weg te slaan, maar wel de vliegen rond hun benen en dat is net waar trekpaarden vaak last van hebben. Vliegen leggen eitjes in de wondjes aan hun benen, en de staart voorkomt dat grotendeels, en daarnaast kunnen ze ook bij andere paarden de vliegen van het hoofd weg zwiepen.