ORUN-diploma bij MBO-diploma paardensport

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

ORUN-diploma bij MBO-diploma paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 14:10

Sectorraad Paarden
Afbeelding
Foto door Amanda

Afgelopen periode is er intensief samengewerkt door onderwijs en de paardensportbranche. Het kwalificatiedossier Paardensport- en houderij is tot stand gekomen in samenspraak tussen de scholen en de branche, o.a. zijn de hippische exameneisen geïntegreerd in het kwalificatiedossier.

Als aansluitende stap is op 3 november 2016 door Piet Jansen (voorzitter van de Sectorraad Paarden), Pieter Siemerink (Orun) en Bastiaan Pellikaan (vertegenwoordiger AOC’s, namens de AOC Raad i.s.m. de Bedrijfstakgroep Voedsel Groen en Gastvrijheid van de MBO Raad) het convenant getekend waarin is afgesproken dat voor de examens voor de opleidingen paardensport- en houderij gebruik gemaakt kan worden van een landelijke ORUN-AOC poule van assessoren. De assessoren worden aangesteld door de ORUN en nemen de examens af. Hiermee worden de afgenomen examens ORUN-waardig en verkrijgt de leerling bovenop zijn MBO-diploma ook het ORUN-diploma.

Met de aanstelling door de ORUN zijn de assessoren verplicht deel te nemen aan de jaarlijkse deskundigheidsbevordering die wordt aangeboden door de ORUN. Tevens worden de examens bezocht door gecommitteerden namens de ORUN. Door de gemaakte afspraken in dit convenant wordt er eenduidigheid, transparantie en kwaliteit aan de markt gegarandeerd. Op deze wijze zorgt de branche samen met het onderwijs voor optimale transparantie over de waarde en inhoud van het diploma.

Jet4You

Re: ORUN-diploma bij MBO-diploma paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:25

En weer is de KNHS een stukje dichterbij hun absolute monopolypositie

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 15:02

die hebben ze toch al? Alleen de draf en rensport mist...verder hebben ze alles toch al?

En ok dingen als mounted archery, maar dat is in Nederland dan ook piepklein

Dat ze nu ook heen voet tussen de deur hebben gezet bij de mbo paardenopleidingen was wat dat betreft te verwachten.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 15:57

Toch is ook de consument daarin belangrijk! Als de manegeruiter andere dingen belangrijker gaat vinden, dan is er een ander type instructeur gewenst.Gelukkig zijn er ook verzekeraars die andere diploma's erkennen!

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 18:19

oh maar ik zeg ook niet dat ik het een goede ontwikkeling vindt :)

Integendeel zelfs, niet alleen om de reden die je nu aanhaalt, maar omdat over het algemeen de consument er niet beter op wordt als 1 bedrijf of organisatie alles in handen heeft.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 18:54

Jet4You schreef:

Exactly.
En, de orun stelde al niet zoveel voor en dat zal nu ook niet meer gaan veranderen.
Zonde.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 18:56

Of ik snap de tekst niet helemaal goed... Maar wij kregen dit al aangeboden op de opkeiding. Was toen niet verplicht, wel dat je er een cijfer op kreeg. Is voor mij ongeveer 7 jaar geleden.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 19:51

Ik heb dit in 2014 ook al moeten doen. Lessen en examens waren verplicht, je was alleen niet verplicht om de examens te halen..

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 19:59

Ik heb dit toen ik 3 jaar geleden paardenhouderij afronde ook al gehad

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 22:29

Dit was in mijn tijd (6 jaar geleden) ook al onderdeel van de opleiding. Het examen ook daadwerkelijk halen was niet verplicht.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 22:54

Wildgirl schreef:
Jet4You schreef:

Exactly.
En, de orun stelde al niet zoveel voor en dat zal nu ook niet meer gaan veranderen.
Zonde.

Yep pfff

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 01:14

Jet4You schreef:

Precies mijn gedachte

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 06:55

Als je ziet wat voor eisen je aan moet voldoen als je de opleiding zo wilt doen dat is niet normaal.
Tijdens de intake valt 80% af....

Ben benieuwd hoe het gaat als je de opleiding doet.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 08:26

Ik kreeg dit ookal aangeboden 10 jaar terug tijdens mijn opleiding. School betaalde de helft en de andere helft betaalde ik vervolgens zelf. Toen was de ORUN tenminste nog iets goed. Daarna is het systeem op de schop gegaan en ik kan niet zeggen dat het systeem verbeterd is. Ik heb leerlingen in de bak gehad waarvan ik dacht; wat doe jij hier?

Ik vrees dat deze stap niet voor verbetering gaat zorgen. Daarnaast gaat de markt overstromen met "instructeurs" terwijl er zijn er al zoveel (juist goed, maar nu zijn er duidelijke verschillen)

Het is dat ik een goede baan heb op een manege anders zou ik prompt mezelf inschrijven voor een andere opleiding/baan, want dit gaat zich doorwerken....

Cobus67

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 22:04

Ik ben 2 jaar geleden bij de examens geweest.....op het goede been lichtrijden is zo'n beetje de criteria. Niveau drama

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 22:30

Cobus67 schreef:
Ik ben 2 jaar geleden bij de examens geweest.....op het goede been lichtrijden is zo'n beetje de criteria. Niveau drama

weinig verandering dus, tien jaar geleden was het ook niet veel meer dan dat!

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 22:31

Cobus67 schreef:

weinig verandering dus, tien jaar geleden was het ook niet veel meer dan dat!
(ik bedoel de orun basis)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 08:26

Ik vind dit ook geen goede ontwikkeling..er zijn maar weinig mensen van die leeftijd die de ervaring en kennis hebben om goed les te kunnen geven. Want daarvoor moet je toch al wel een aantal jaartjes in het vak/ op wedstrijdniveau gemaakt hebben. {uitzonderingen daargelaten}
het niveau was inderdaad al niet hoog en op deze manier zie ik dat ook niet beter worden.

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 13:14

maar over welke Orun heb je het dan...1,2,3 of 4 er zit toch verschil in de de niveau's...of doelen ze hier op 4? (oude 3) Want volgens mij was het vroegere Orun 3 toch behoorlijk pittig..

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 13:25

lindahertha schreef:
maar over welke Orun heb je het dan...1,2,3 of 4 er zit toch verschil in de de niveau's...of doelen ze hier op 4? (oude 3) Want volgens mij was het vroegere Orun 3 toch behoorlijk pittig..

Volgens mij de oude basis opleiding (dus tot allround M lesgeven)