Frans toppaard niet aan start tijdens Prijs der Giganten

Moderators: Dani, Polly, ynskek, Mondy, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Frans toppaard niet aan start tijdens Prijs der Giganten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-16 11:11 Tip de Nieuwsredactie

NOS / www.noordtrot.nl
Afbeelding
Timoko in actie tijdens Eliterace van Solvalla in 2014. Foto: Wikipedia

Het Franse toppaard Timoko leek in eerste instantie op zondag 13 november mee te doen aan de Prijs der Giganten, het grootste Nederlandse drafsportevenement. "Dit is echt heel bijzonder", vertelde Ralf Dekker, manager van de renbaan in Friesland. "Timoko is de Messi van de drafsport en een ontzettend goed drafpaard. Als hij wint, heeft hij in totaal meer dan 4,2 miljoen euro aan prijzengeld bij elkaar gereden. Uniek! Het leuke bovendien is dat het paard veel connecties heeft met Nederland." Tijdens de Prijs der Giganten zullen maximaal 12 pikeurs een race van 2.100 meter rijden op het Victoriapark in Wolvega. De winnaar verdient 46.000 euro prijzengeld.

Ondanks dat Timoko de Franse nationaliteit heeft, is het paard gefokt in Nederland en heeft het met Richard Westerink een Nederlandse eigenaar en trainer. Alleen de pikeur is een Zweed: twaalfvoudig Zweeds kampioen Björn Coop.

Het heeft de Nederlandse organisatie wel flink wat geld gekost om Timoko naar Wolvega te kunnen halen. "Het prijzengeld voor de winnaar is 46.000 euro", legt Dekker uit. "Ter vergelijking: vorig jaar was er 30.000 euro voor de winnaar. Maar voor liefhebbers is het zeker de moeite waard om hem een keer in actie te hebben gezien."

Echter besloot trainer en eigenaar Richard Westerink het paard niet in de Grote Prijs der Giganten te laten lopen, maar in de Gran Premio delle Nazioni, die op 6 november in Milaan wordt verreden. Een domper voor de Nederlandse drafsportfans. Het nieuws is te vroeg naar buiten gebracht. "We waren nog in overleg. Het was namelijk niet zeker of Björn Goop kon rijden in Milaan. Er is overleg geweest tussen de betrokken partijen in Zweden en Italië. Er is dispensatie verleend en Bjorn mag rijden. We gaan dus naar Milaan”, meldde Richard Westerink vanuit Frankrijk. Dat het voor Victoria Park Wolvega en de Nederlandse fans een grote teleurstelling is snapt hij goed. "Het is iets te vroeg naar buiten gebracht, want ik had nog geen fiat gegeven. Als Björn niet mocht rijden waren we hoogst waarschijnlijk gekomen hoewel het een verre reis is. Milaan is vanuit hier negen uur rijden en Wolvega vijftien uur. Bovendien denk ik ook nog aan zijn carrière als dekhengst. Milaan is een groep 1 koers. Dat telt ook mee. Hoewel je die natuurlijk nog wel even moet winnen."

De ontstane situatie ervaart Westerink als erg vervelend. "Ik wil benadrukken dat ik de situatie niet leuk vind. De baanorganisatie in Wolvega wilde er veel voor doen en de contacten verliepen goed. Het leeft in Nederland en voor de fans was het mooi om Timoko in Nederland te zien. Ik moet ook denken aan het belang van het paard en de voorbereiding op de Prix d’Amerique. Daar past deze koers beter in. Na Milaan gaan we het vervolgprogramma bepalen. Ik hoop om de drie, vier weken te starten. Dat zou het beste voor hem zijn.", besluit Westerink.

Chantalll

Re: Frans toppaard aan start tijdens Prijs der Giganten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 11:13

In bezit van Nederlandse eigenaren en in training bij een Nederlandse trainer. Wat een overwinning om Timoko de kant van Wolvega op te halen. Absolute Topper ! Een keiharde hengst ! Respect !

Stal TC Welsh B Pony's Fokkerij

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 11:27

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 11:28

Volgens mij komt hij toch niet hoor..
Hij zou als voorbereiding op de grote koers in Frankrijk een kleinere koers lopen.. ofwel hier in Nederland.. ofwel in italie..
Italie zou te vroeg komen ivm een penalty van zijn rijder.. dus vandaar Nederland.. echter is de penalty vervroegd opgeheven dus gaan ze nu toch naar Italië omdat de winsom daar 150.000 euro is..

Tenminste dit is wat ik heb begrepen het laatste nieuws..

Volg ons op insta: Pico_fanpage

Trektocht door de kempen met Pico

[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 11:31

Dank je wel westernfreak. Ik ga het bericht gelijk even aanpassen!

~~ Paarden zijn de spiegel van onze ziel ~~
Hoe komt het dan toch dat ik zo'n eigenwijs stuk vreten heb? :')

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie