Eerste paardenvleesrestaurant in Nederland geopend

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 16:45

Victory-Boy schreef:
Macs schreef:
Wel erg jammer dat ik veel foute aannames zie in het topic wat voor veel onrust zorgt.
Dieren met medicatie of zieke dieren mogen en worden niet voor consumptie gebruikt. De boer/slachter kan hiervoor een fikse boete krijgen waardoor hij zijn bedrijf wel vaarwel kan zeggen.

Controleert elke slachter dan of een paard/pony ziek is (geweest)? Want als het niet in het paspoort staat weet hij dat toch niet? Een oprechte vraag overigens.

Naast het paspoort zijn er ook steekproeven.
Hier staat het goed beschreven!
http://www.paardendokters.nl/Registrati ... en-slacht/

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 16:48

Shanna schreef:
Ik heb afgelopen maand nog kistkalveren gezien hoor..

Het kan zijn dat de kalven de eerste 2 weken apart staan, maar dit is nog geen kistkalf. De kalveren moeten namelijk bewegingsruimte hebben. Een kistkalf heeft dit niet.
Na de twee weken gaan ze in een groepshuisvesting.

Victory-Boy

Berichten: 2417
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 16:57

Macs schreef:
Naast het paspoort zijn er ook steekproeven.
Hier staat het goed beschreven!
http://www.paardendokters.nl/Registrati ... en-slacht/

Dus als ik het goed begrijp kunnen er nog steeds paarden geslacht worden voor consumptie als de DA de medicatie niet registreert in het paspoort en de eigenaar ook onwetend/oneerlijk is? Of wordt van elk paard een steekproef genomen? Want dit zinnetje: "de overheid kan steekproeven uitvoeren." geeft mij het idee dat het wel kán, maar niet vaak gebeurt.
Als het dat laatste is, is er niet veel verandert lijkt mij. Gewoon het paspoort blanco laten en hopen dat je paard niet uitgekozen wordt voor een steekproef.
Hoe kan de slachter zien dat het paard daadwerkelijk gezond is of medicijnvrij, of dat er gesjoemeld is?

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Eerste paardenvleesrestaurant in Nederland geopend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 17:10

Ja, in de praktijk zou het mogelijk zijn. Maar dit is zo'n gevoelig onderwerp waar iedereen bovenop zit, de boeren en slachters kijken echt wel uit. Risico's nemen ze niet.
Wat zou een andere manier kunnen zijn om dit 100% safe te krijgen? Ik weet het niet.
Ik heb vertrouwen in de boer :j

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Eerste paardenvleesrestaurant in Nederland geopend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 18:15

Volgens mij is het onmogelijk om met welke steekproef dan ook elk soort medicijn en elke gevaarlijke stof te achterhalen. Er zijn zo veel duizenden medicijnen die in een paard kunnen zitten..

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 11:13

Gaaf.
Heel gaaf.

Eens kijken wie ik mee kan krijgen, al heb ik al wel een idee...
Ik ga zowiezo heen.

Vind het al rottig genoeg dat ik vaak nergens echt goede paardenbiefstuk kan halen in de buurt.

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 16:49

Daar ga ik dus met een HÉÚLE grote boog erom heen, ik zie ze liever levend en spelend in de wei of onder het zadel. Niet op een bordje tussen 2 bammetjes...

Hopelijk gaat dat 'restaurant' weer vlug dicht... Gatsiejakkiedarrie! >;) :r

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 17:06

HorseyDude schreef:
ik zie ze liever levend en spelend in de wei of onder het zadel. Niet op een bordje tussen 2 bammetjes...

Maak je geen zorgen, die tussen de bammetjes zijn echt al wel gestopt met spelen, net zoals ieder paard uiteindelijk zal doen.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 17:34

HorseyDude schreef:
Daar ga ik dus met een HÉÚLE grote boog erom heen, ik zie ze liever levend en spelend in de wei of onder het zadel. Niet op een bordje tussen 2 bammetjes...

Hopelijk gaat dat 'restaurant' weer vlug dicht... Gatsiejakkiedarrie! >;) :r


Wauw want koeien spelen niet in de wei?

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 18:02

HorseyDude schreef:
Daar ga ik dus met een HÉÚLE grote boog erom heen, ik zie ze liever levend en spelend in de wei of onder het zadel. Niet op een bordje tussen 2 bammetjes...

Hopelijk gaat dat 'restaurant' weer vlug dicht... Gatsiejakkiedarrie! >;) :r


Heb je de tekst gelezen? Restaurant is maar een week open.

Overigens kun je liever een paard eten dat een heel leven op de wei is gekomen dan een varken dat met 14 maanden wordt geslacht.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Eerste paardenvleesrestaurant in Nederland geopend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 18:10

de mensen die paardenvlees niet lekker vinden..

eten jullie dan ook geen kroket en dergelijken?
want in heel wat kroketragous zit paardenvlees verwerkt?
of een frikandelletje?
salami?

ik zal niet snel bewust een paardenbiefstukje meenemen van de slager,
puur vanwege de aaibaarheidsfactor..
echter hachevlees van de noodslachter eet ik rustig ook paardenvlees..

is dus voor mij puur het vreemde idee, van een luxe stukje vlees van een rijdier dat het mijne had kunnen zijn.. vreemd genoeg zou ik het rustig een keer proberen als het op een kaart van een restaurant staat. maar zelf aanschaffen dus niet, tenzij het restvlees is om wat voor vage redenering in mijn hersenpan dan ook.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 18:13

HorseyDude schreef:
Daar ga ik dus met een HÉÚLE grote boog erom heen, ik zie ze liever levend en spelend in de wei of onder het zadel. Niet op een bordje tussen 2 bammetjes...

Hopelijk gaat dat 'restaurant' weer vlug dicht... Gatsiejakkiedarrie! >;) :r



uhmm, 9/10 paarden die hier in NL voor de slacht en consumptie worden aangeboden springen niet meer spelend in de wei of gezellig onder het zadel..

die kreupelen rond omdat mensen ze nog niet kunnen laten gaan, of worden door een grote grijper van de rendact opgepakt en bovenop andere kadavers gestort om vervolgens naar de destructie te gaan..


ik zie liever dat iets of iemand na de dood nog enig nut zou kunnen hebben.. als ze mijn goed doorrookte vlees zouden willen hebben mogen zij mij ook opvreten.. graag zelfs als ik dan zelf kan besluiten dat het leven genoeg is geweest..

de dood zelf is zoiets nutteloos voor mij, het is het einde van een bestaan en verder geen nut meer dan het voeren van de wormen of als CO2 uitstoot de lucht in.. Als mijn dieren dan nog van nut kunnen zijn om een ander dier of mens te voeden.. dan verkies ik dat boven doelloze destructie.

Kinke

Berichten: 20529
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 18:37

Shanna schreef:
Ik heb afgelopen maand nog kistkalveren gezien hoor..


Vertel eens…waar dan? Het houden van kistkalveren is in Nederland al sinds…hem 1994??? verboden.
Bij welke veehouder was dit dan? Aangezien ze allemaal ieder jaar gecontroleerd worden, en de veearts ook zeer regelmatig over de vloer komt voor controle.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 18:55

elenaMM77 schreef:
de mensen die paardenvlees niet lekker vinden..

eten jullie dan ook geen kroket en dergelijken?
want in heel wat kroketragous zit paardenvlees verwerkt?
of een frikandelletje?
salami?

ik zal niet snel bewust een paardenbiefstukje meenemen van de slager,
puur vanwege de aaibaarheidsfactor..
echter hachevlees van de noodslachter eet ik rustig ook paardenvlees..

is dus voor mij puur het vreemde idee, van een luxe stukje vlees van een rijdier dat het mijne had kunnen zijn.. vreemd genoeg zou ik het rustig een keer proberen als het op een kaart van een restaurant staat. maar zelf aanschaffen dus niet, tenzij het restvlees is om wat voor vage redenering in mijn hersenpan dan ook.


Je weet dat er een verschil is tussen niet lekker vinden en het niet willen eten? Een frikandel is heerlijk maar een paardenbiefstuk echt niet of ik moet dé kok nog vinden.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 21:30

magda, dat zeg ik toch zelf al in mijn eigen stukje?
en ik spreek duidelijk de mensen aan die aangeven het niet lekker te vinden.
niet de mensen die het niet willen eten..
neem aan dat deze mensen ook geen salami, frikandel of kroket zullen eten zonder het pak goed te inspecteren.. dan is het namelijk uit principe niet uit smaak..

de meeste frikandellen zit ook paardenvlees in..
vandaar dat ik zelf onderscheid maak in 'knuffelbaar' stukje vlees
en restvlees..

hacheevlees merk ik nauwelijks verschil..
een frikandel of kroket schuif ik er zo in..

een biefstukje zal ik niet zomaar kopen,
huichelachtig genoeg, zou ik het rustig een keer bestellen als het ergens op een goede kaart stond.


als je zelf een paardenbiefstuk niet lekker vind, maar een frikandel wel.. dan zou jij toch neem ik aan ook niet stellen dat je paardenvlees niet lekker vind? hooguit dat je bepaalde delen van het paard niet lekker vind toch?

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 21:42

Polly schreef:
Ik vind paardenvlees echt heerlijk en ik eet het ook graag, als het meer in de buurt was zou ik er zeker gaan eten.
Ik vind het altijd een beetje hypocriet om wel rund en varken te eten maar geen paard, paarden hebben vaak ook nog een veel beter leven gehad.
Goed initiatief!

Hier nog 1, vind het jammer dat het voor de leuk gewoon te ver weg is om heen te gaan.

Als ik biefstuk eet, is het paardenbiefstuk en dan heb ik echt een mega feestmaal.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 21:42

Een frikandel etc bevat wel paardenvlees maar ook veel ander restvlees (en troep) waardoor het anders smaakt dan een puur stuk paardenvlees zoals een biefstuk. Vandaar.

Anoniem

Re: Eerste paardenvleesrestaurant in Nederland geopend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 21:46

Ik ben niet van de meetings, maar als daar een Bokt-meeting is kom ik ook. :P

ElineR

Berichten: 1846
Geregistreerd: 18-01-14

Re: Eerste paardenvleesrestaurant in Nederland geopend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 21:48

Tja.. hypocriet kan je het noemen, maar ik vind het best logisch als je je lievelingsdier minder graag opeet dan een koe :Y).

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 01:21

elenaMM77 schreef:
magda, dat zeg ik toch zelf al in mijn eigen stukje?
en ik spreek duidelijk de mensen aan die aangeven het niet lekker te vinden.
niet de mensen die het niet willen eten..
neem aan dat deze mensen ook geen salami, frikandel of kroket zullen eten zonder het pak goed te inspecteren.. dan is het namelijk uit principe niet uit smaak..

de meeste frikandellen zit ook paardenvlees in..
vandaar dat ik zelf onderscheid maak in 'knuffelbaar' stukje vlees
en restvlees..

hacheevlees merk ik nauwelijks verschil..
een frikandel of kroket schuif ik er zo in..

een biefstukje zal ik niet zomaar kopen,
huichelachtig genoeg, zou ik het rustig een keer bestellen als het ergens op een goede kaart stond.


als je zelf een paardenbiefstuk niet lekker vind, maar een frikandel wel.. dan zou jij toch neem ik aan ook niet stellen dat je paardenvlees niet lekker vind? hooguit dat je bepaalde delen van het paard niet lekker vind toch?


Elena;
Kom op.....
Er zit echt wel een enorm smaakverschil tussen een kroket/frikadel met weet ik het wel niet wat voor andere zooi en smaak"versterkers" en een puur paardenbieflapje/biefstukkie/rookvlees.
Ik ben een "echte fijnproever". Ik kan precies vertellen welke groentes uit pot, blik of vers zijn en als je mij bijv. doperwtjes uit pot van 4 verschillende merken blind laat proeven, heb ik echt een duidelijke voorkeur en kan ik je ook nog bijna vertellen waar het vandaan komt.

vwb kroketten; ik kies het liefst voor kalfskroket ipv. normale rundvleeskroket (ook al is dat Kwekkeboom of Van Dobben).

Wat ik tegenwoordig vrij vaak hoor, is dat sommigen de smaak van paardenvlees gewoon ECHT niet lekker vinden.
Het is nu eenmaal wat zoeter van smaak.
En dat verschil proef je echt niet in kant-en-klaar maaltijden, kroketten, en meer van dat soort chemisch bewerkte 'zooi'.

Dat is precies wat Djuulsie ook aanhaalde;
lamsvlees en lamsvlees zit ook verschil in. Is het lam te oud geweest en is het bijna/vrijwel schaap, dan wordt de smaak steeds sterker.

Ik hou van sterke, pure smaken. in alles. Echte etens- en kookliefhebber, en absoluut vleesfanaat.
Ik vind lamsvlees dus errug lekker. Heb liever kalf dan koe/rund, en ook de sterke, bijzondere smaak van wild vind ik erg lekker (zwijn, ree, duif, hert, kangaroe, eend).

Kip vind ik dan vaak weer weinig aan; ik hou niet van heel veel extra kruiden en heb eigenlijk een schijthekel aan sausjes, maar wil ik de kip lekker vinden dan heeft het wat 'pep-middelen' nodig voor mijn smaak, en dat vind ik zonde.
Dan praat ik overigens wel over supermarkt-kip; van de pluimveeslachterij vind ik het al veel beter smaken.

Maar geef mij de keuze uit kip, kalkoen, kwartel, eend, duif.
Dan ga ik het liefst voor eend/duif en kwartel mits echt goed bereid. en verkies ik nog liever kalkoen boven (sorry) nietszeggende, soms smakeloze, saaie kip.

Kingeping

Berichten: 343
Geregistreerd: 24-03-09
Woonplaats: Havelte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 11:29

Zelf ben ik vegatarier omdat ik het totaal ellendig vind hoe dieren worden gehouden en worden behandeld tegenwoordig. Totaal niet humaan en vreselijk slecht voor het milieu.

Paardenvlees daarin tegen zou ik zelf niet eten omdat ik vegatarier ben en ook geen hond of kat eet.
Ze staan gewoon te dicht bij mij net als familie.

Mensen die dat anders zien vind ik niet erg. Een paard hier in Nederland word goed verzorgt en goed behandeld (meestal dan, er zijn natuurlijk uitzonderingen)
Zolang er ook geen megastallen komen waar deze prachtige dieren ook niet humaan worden behandeld vind ik paardenvlees totaal geen taboe.

Al vind ik wel dat het restaurand wat meer respect mag hebben voor wat er op hun boord ligt.