Eerste paardenvleesrestaurant in Nederland geopend

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
djuulsie

Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Re: Eerste paardenvleesrestaurant in Nederland geopend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 09:28

Denk niet dat dat soort paarden op je bord terecht komen hoor... eerder in je hond zijn voer

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 09:35

Paarden die medicijnen hebben gehad worden helemaal niet goedgekeurd voor menselijke consumptie dus dat is een beetje een aparte denkwijze.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 10:22

Wat een super idee!

Ik eet graag paardenvlees, echt zalig maar hier in de buurt kan ik alleen paardenvlees krijgen uit Argentinie en dat vlees wil ik echt niet.
Misschien ga ik er wel eten, is niet zo heel ver weg voor mij.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 10:56

Amaris schreef:
Paarden die medicijnen hebben gehad worden helemaal niet goedgekeurd voor menselijke consumptie dus dat is een beetje een aparte denkwijze.

Maar een slager weet dat alleen als het in het boekje staat vermeld, toch?
Er is haast geen enkel medicijn wat wordt vermeld. En denk maar niet dat iedereen dat braaf erbij verteld, want ik neem aan dat je dan minder/niets meer voor het paard betaald krijgt?

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 11:11

Lang niet elk medicijn is van invloed op de consumptiekwaliteit van het vlees. Die medicijnen hoeven dus ook niet vermeld te worden. Dat niet elk medicijn vermeld wordt is dus niet meteen fraude ofzo.

Naar mijn ervaring worden medicijnen die wel van invloed zijn, en dat zijn over het algemeen echt heftige medicijnen, wel vermeld. Er wordt dan zelfs door de DA met de eigenaar overlegd in de trant van: Als ik je paard dit geef wordt hij daarmee ongeschikt voor consumptieslacht. Ga je daarmee akkoord?

Voor veel middelen geldt een wachttijd en dat betekent dat het paard bijvoorbeeld niet binnen twee weken na toediening geslacht mag worden voor consumptie. Dat geldt al voor wormenkuren. Maar ik denk dat voor de meeste slachtpaarden geldt dat daar niet recent nog in geïnvesteerd is in de vorm van dat soort middelen.

Victory-Boy

Berichten: 2417
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 11:45

Mijn pony heeft ook een lange tijd buut gehad, maar dat is echt niet in zijn paspoort gekomen. Nu wilde ik hem sowieso niet laten slachten, dus dat was geen probleem, maar ik hoor het van meerdere mensen.
Het trekpaard van een kennis van mij heeft ook veel medicatie gehad, waaronder buut (en inderdaad ook afgewerkte motorolie op de mokbenen 8)7 ), maar is gewoon voor consumptie geslacht. Hoe dat kan? Gewoon, niets in zijn paspoort laten zetten. :x

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 11:59

nou hopen dat het goed gaat lopen, wie weet kunnen ze een dealtje sluiten met de beheerders van de oostvaarders plassen :+

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 12:02

Idd victory-boy. En ik neem aan dat mensen met een ziek paard niet nog eens braaf 30/45? dagen wachttijd aanhouden nadat ze flink met medicijnen in de weer zijn geweest en het dier niet meer te helpen blijkt te zijn. Niemand gaat zijn paard dan nog eens dagen/weken zonder medicatie en pijnstilling rond laten lopen. Ik denk dat er dan zat mensen de keuze maken om niets over de medicatie te zeggen.
Misschien valt het allemaal wel mee, het zijn maar kleine stukjes die je eet natuurlijk, geen kilo's, maar dan nog staat mij dat idee gewoon tegen.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 12:06

Wat ik eigenlijk schrikbarend vind, is dat veel paardenhouders (in ieder geval hier op Bokt) dit ook maar normaal lijkt te vinden en blijkbaar een oogje toeknijpt.
Als je toch weet dat je paard troep heeft gekregen die hem ongeschikt maakt voor consumptie, dan lijkt het mij dat je er achteraan gaat wanneer blijkt dat dit door je veearts niet correct is geregistreerd.

Ik neem aan dat de meeste paardenhouders er niet op zitten te wachten als dergelijke medicijnen überhaupt verboden worden om aan paarden te geven, alleen maar omdat eigenaren te beroerd zijn om fatsoenlijk ermee om te gaan?

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 12:10

8nnemiek schreef:
Idd victory-boy. En ik neem aan dat mensen met een ziek paard niet nog eens braaf 30/45? dagen wachttijd aanhouden nadat ze flink met medicijnen in de weer zijn geweest en het dier niet meer te helpen blijkt te zijn. Niemand gaat zijn paard dan nog eens dagen/weken zonder medicatie en pijnstilling rond laten lopen. Ik denk dat er dan zat mensen de keuze maken om niets over de medicatie te zeggen.
Misschien valt het allemaal wel mee, het zijn maar kleine stukjes die je eet natuurlijk, geen kilo's, maar dan nog staat mij dat idee gewoon tegen.

Dat niet nee, maar als je in het belang van je paard besluit dat die 30-45 dagen wachten niet meer paardwaardig zijn en slacht/inslapen al eerder nodig is, dan is de consequentie dus dat je het paard niet voor consumptie kunt laten slachten, en dat je dan dus niet nog de slachtprijs kunt krijgen voor je paard.

Het is óf niet zulke medicijnen gebruiken of de wachttijd netjes in acht nemen en dan wel de kiloprijs krijgen, óf wel die medicijnen geven zonder te wachten, maar dan dus niet incasseren.

_l_amanda_l_

Berichten: 6052
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 12:23

anjali schreef:
Walgelijk. Ik ben overigens totaal vegetarier,maar het eten van paarden vind ik taboe omdat ze zo dicht bij de mens staan.

Als het om intelligentieniveau zou gaan, staat het varken veel dichter bij de mens dan het paard. ;)

Ik vind het een beetje té grappig bedoeld, maar als er een serieus restaurant zou zijn dit zich op paardenvlees zou richten zou ik er best eens willen gaan eten :j

sassefras schreef:
nou hopen dat het goed gaat lopen, wie weet kunnen ze een dealtje sluiten met de beheerders van de oostvaarders plassen :+

_/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 12:27

Ik vind het principe van paardenvlees meer te vergelijken met hondenvlees/ kattenvlees/ e.d. dan met boerderij-dieren. Puur omdat ze voor mij anders voelen/ ik heb een andere band met ze dan dat ik met kippen of koeien heb. Mn eigen kippen eet ik zo op, paarden niet. Net als dat ik nooit hondenvlees of kattenvlees zou eten.

Varkensvlees eet ik trouwens ook niet, omdat ze zo dicht bij de mens staan/ zo intelligent zijn.
Geit en schaap ook niet.. Ik eet eigenlijk alleen kip en koe (en vis) :')
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-10-16 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Victory-Boy

Berichten: 2417
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 12:29

oomens schreef:
Wat ik eigenlijk schrikbarend vind, is dat veel paardenhouders (in ieder geval hier op Bokt) dit ook maar normaal lijkt te vinden en blijkbaar een oogje toeknijpt.
Als je toch weet dat je paard troep heeft gekregen die hem ongeschikt maakt voor consumptie, dan lijkt het mij dat je er achteraan gaat wanneer blijkt dat dit door je veearts niet correct is geregistreerd.

Ik neem aan dat de meeste paardenhouders er niet op zitten te wachten als dergelijke medicijnen überhaupt verboden worden om aan paarden te geven, alleen maar omdat eigenaren te beroerd zijn om fatsoenlijk ermee om te gaan?

Buut is volgens mij eigenlijk al verboden? Weet het niet zeker, hoor, maar ik dacht van wel met als reden dat de boertjes het wel eens voor zichzelf namen en daar aan overleden. Geen idee of het klopt en maakte mij ook niet uit, zolang mijn pony maar pijnvrij door het leven kon.
Mijn pony's werden sowieso altijd ingeslapen, dus registratie was voor mij ook niet zo belangrijk. Maar inderdaad ook "eng" dat zoveel dierenartsen dat ook wel goed vinden.

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 12:52

Victory-Boy schreef:
Buut is volgens mij eigenlijk al verboden? Weet het niet zeker, hoor, maar ik dacht van wel met als reden dat de boertjes het wel eens voor zichzelf namen en daar aan overleden. Geen idee of het klopt en maakte mij ook niet uit, zolang mijn pony maar pijnvrij door het leven kon.
Mijn pony's werden sowieso altijd ingeslapen, dus registratie was voor mij ook niet zo belangrijk. Maar inderdaad ook "eng" dat zoveel dierenartsen dat ook wel goed vinden.


Even off-topic over Buut:
Buut is niet verboden. Het mag voorgeschreven worden, als andere pijnstilling (Metacam) onvoldoende werkt. Mijn vorige paardje (RIP) heeft het maandenlang gekregen, maar ik moest wel direct mijn paspoort af laten stempelen (Niet geschikt voor menselijke consumptie) en daarmee kon ze dus niet meer geslacht worden. Toen het niet meer ging was er nog maar één optie: Euthanasie en afvoeren door Rendac.

Victory-Boy

Berichten: 2417
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 13:16

Ja, dat vertelde mijn DA dus ook.
Alleen nooit een aantekening in het paspoort gekregen, maar misschien wist hij al wel dat ik sowieso voor inslapen kies.

Wolkje

Berichten: 1369
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Thuis.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 13:18

Lees ik het nou goed dat dit restaurant maar één geslacht paard heeft ingekocht?
Als dit paard op is, sluiten ze het restaurant dan weer?

Hoe lang zou je kunnen doen met één paard?

djuulsie

Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Re: Eerste paardenvleesrestaurant in Nederland geopend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 13:41

Verderop staat dat ze natuurlijk meer paarden hebben ;)

En ik denk dat de meeste paarden die voor consumptie geslacht worden niet bij particulieren vandaan komen. Daar zijn ook gewoon mesterijen voor.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 13:46

djuulsie schreef:
Verderop staat dat ze natuurlijk meer paarden hebben ;)

En ik denk dat de meeste paarden die voor consumptie geslacht worden niet bij particulieren vandaan komen. Daar zijn ook gewoon mesterijen voor.


In Nederland? Nog nooit van gehoord en volgens mij is dat echt niet zo. Waarom zou ook? Er is geen markt voor.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 13:50

Volgens mij bestaan er geen mesterijen in Nederland, en als het wel zo is zijn het er echt niet veel.

De meeste particulieren die hun paard laten slachten vinden het wel prettig als ze er nog iets voor krijgen, of er in ieder geval geen extra kosten aan hebben, en laten dus voor consumptie slachten. Heb ik wel gedaan tenminste. Als je zag wat daar bij de slachter stond waren dat toch meest particulieren die gewoon één paard kwamen brengen, vaak jankend en wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 14:13

Als ik paardenvlees had gelust, had ik er zeker heen gegaan. Waarom zouden we wel koe, varken, kip etc. mogen eten maar geen paard? Ik vind dat zo hypocriet.

Cowboy55
Berichten: 8490
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 14:48

oomens schreef:
Dat niet nee, maar als je in het belang van je paard besluit dat die 30-45 dagen wachten niet meer paardwaardig zijn en slacht/inslapen al eerder nodig is, dan is de consequentie dus dat je het paard niet voor consumptie kunt laten slachten, en dat je dan dus niet nog de slachtprijs kunt krijgen voor je paard.

Het is óf niet zulke medicijnen gebruiken of de wachttijd netjes in acht nemen en dan wel de kiloprijs krijgen, óf wel die medicijnen geven zonder te wachten, maar dan dus niet incasseren.


Of gewoon al van tevoren in het paspoort vastleggen dat het beest niet voor menselijke consumptie wordt vrijgegeven....

Brendabeumer

Berichten: 47
Geregistreerd: 23-02-07

Re: Eerste paardenvleesrestaurant in Nederland geopend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 16:10

Geen problemen met paardenvlees, maar het gaat mij toch iets te ver...

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 16:29

Oeh, leuk idee. Als ik er nog heen ga, wil ik zeker wat proberen!

Wel erg jammer dat ik veel foute aannames zie in het topic wat voor veel onrust zorgt.
Dieren met medicatie of zieke dieren mogen en worden niet voor consumptie gebruikt. De boer/slachter kan hiervoor een fikse boete krijgen waardoor hij zijn bedrijf wel vaarwel kan zeggen.
Ook lees ik vaak "lekker biologisch, dat paard uit de wei om de hoek". Een stuk vlees is alleen biologisch als het ook biologisch voer heeft gekregen (en dit uiteraard bijgehouden is) en het volgens de biologische huisvestingseisen is gehouden. Ook kistkalveren bestaan niet meer.
Moet het toch even de wereld uit helpen :o

Victory-Boy

Berichten: 2417
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 16:37

Macs schreef:
Wel erg jammer dat ik veel foute aannames zie in het topic wat voor veel onrust zorgt.
Dieren met medicatie of zieke dieren mogen en worden niet voor consumptie gebruikt. De boer/slachter kan hiervoor een fikse boete krijgen waardoor hij zijn bedrijf wel vaarwel kan zeggen.

Controleert elke slachter dan of een paard/pony ziek is (geweest)? Want als het niet in het paspoort staat weet hij dat toch niet? Een oprechte vraag overigens.

Anoniem

Re: Eerste paardenvleesrestaurant in Nederland geopend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 16:44

Ik heb afgelopen maand nog kistkalveren gezien hoor..