KNHS verliest 10.000 leden in 2015

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14068
Geregistreerd: 20-04-16

KNHS verliest 10.000 leden in 2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 12:33

Bokt.nl
Afbeelding
Foto door Marieke_k



In het voorjaar vond de jaarlijkse inventarisatie van het aantal lidmaatschappen van de sportbonden over het jaar 2015 plaats. De sportbonden leverden jaarlijks hun gegevens aan die vervolgens in het ‘Kennis- en Informatiesysteem Sport’ (KISS) worden verwerkt. Vervolgens maakte het NOC*NSF de lidmaatschappenrapportage van 2015 bekend. Het rapport geeft inzicht in de stand van zaken met betrekking tot de het aantal lidmaatschappen binnen de georganiseerde sport in Nederland. Daarnaast kunnen mogelijke trends inzichtelijk worden gemaakt op basis van deze gegevens.

Ook de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (KNHS) leverde deze gegevens aan. We vinden de KNHS terug op plaats zeven in de lijst van de grootste sportbonden in Nederland in 2015. Echter is er wel een forse daling zichtbaar. In 2014 was het aantal leden (210.532) nog gestegen met ruim 2.000 leden ten opzichte van 2013 (208.378). In 2015 daalde het ledenaantal met ruim 10.000, ten opzichte van 2014, naar 200.315. De grootste verliezen vinden we hierbij in de groep leden boven de 18 jaar. Dit aantal is met 7,3% gedaald. Het aantal jeugdleden (jonger dan 18 jaar) is de afgelopen jaren redelijk gelijk gebleven.

Klik hier voor de volledige rapportage.
Laatst bijgewerkt door Marieke_K op 16-09-16 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: KNHS verliest 10.000 leden in 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:39

Ben benieuwd wat de verklaring van deze forse daling kan zijn.

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:44

Weidebloem schreef:
Ben benieuwd wat de verklaring van deze forse daling kan zijn.


De prijswijziging van de startpassen gok ik. :j

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:51

mylittlejoy schreef:
Weidebloem schreef:
Ben benieuwd wat de verklaring van deze forse daling kan zijn.


De prijswijziging van de startpassen gok ik. :j


Die ging pas in 2016 in...

Anoniem

Re: KNHS verliest 10.000 leden in 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:54

Heeft het niet iets te maken met het einde van de samenwerking met de SSR?

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:59

Misschien het alsmaar groeiende kritiek op de paardensport en daarbij het groeiende aantal NH'ers?

BigOne
Berichten: 38279
Geregistreerd: 03-08-09

Re: KNHS verliest 10.000 leden in 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:03

Tja, met achttien moet je over naar de paarden, kan me zo maar voorstellen dat dat voor veel ouders het moment is geweest om te stoppen. Kinderen gaan studeren en de naweeen van de crisis. Dan is dat paard niet zo maar gekocht en dan alle kosten die er nog overheen komen.

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:05

Ik vind het helemaal geen schrikbarende daling.
Nagenoeg iedere vereniging in NL heeft te maken met een ledendaling. Dat is de tijd waarin we leven, mensen zijn en blijven alleen lid van een vereniging als ze daar zelf nog wat mee willen. Ze blijven niet lid puur om het lid zijn.

In de KNHS begroting staat al enige jaren te lezen dat de KNHS zelf ook rekent op een daling in leden voor de komende jaren.
Het geeft wél te denken dat ze tegelijkertijd wel een omzet stijging begroting. Daar zou ik als lid dan weer wat ongerust over zijn - hoeveel prijsstijging krijgen de leden dan de komende tijd om de oren?

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:06

Kans is groot dat het met de vergrijzing te maken heeft.

germie

Berichten: 25956
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:18

Ik was lid met een startpas en lid van de recreatievereniging. De startpas werd duurder en duurder, de winstpuntenregeling slechter en slechter (vroeger 5, nu 10, bevooroordeelde jury's, oneerlijkheid, springen is helemaal een drama, en de geen gelul in de krul ruiters met dure paarden winnen toch), dus opgezegd die startkaart. Het Z niveau kan ook gewoon thuis gehaald worden en rij ik nog steeds. Ik ben wel serieus blijven rijden. Voor 21 september moet ik mijn recreatielidmaatschap ook opzeggen, dus dan zijn ze weer een lid kwijt. Waarom? Ze doen niets voor mij in mijn ogen. Als ik nu als recreatielid gewoon 4 wedstrijden per jaar mocht rijden zonder extra kosten (4 wedstrijddagen, dus 2 proeven per dag of evt. 2 dressuur en 2 keer springen), dan zou ik lid blijven. Met die 8 proeven kan ik beslissen of ik het wedstrijdrijden weer oppak. Maar ja, zoiets verzinnen ze dan niet. Ik blijf een wedstrijdruiter, maar zonder startkaart op deze manier. Lid worden van een vereniging en al die dingen heb ik geen behoefte aan en dat zie je steeds meer.
en ik ben niet de enige.
Laatst bijgewerkt door germie op 16-09-16 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:21

germie schreef:
Ik was lid met een startpas en lid van de recreatievereniging. De startpas werd duurder en duurder, de winstpuntenregeling slechter en slechter (vroeger 5, nu 10, bevooroordeelde jury's, oneerlijkheid, springen is helemaal een drama, en de geen gelul in de krul ruiters met dure paarden winnen toch), dus opgezegd die startkaart. .


Dit is precies zo'n opmerking van iemand die niet genoeg zelfreflectie heeft om in te zien dat de boel nog niet zo goed voor elkaar is om winst te rijden.

germie

Berichten: 25956
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:34

R12312 schreef:
germie schreef:
Ik was lid met een startpas en lid van de recreatievereniging. De startpas werd duurder en duurder, de winstpuntenregeling slechter en slechter (vroeger 5, nu 10, bevooroordeelde jury's, oneerlijkheid, springen is helemaal een drama, en de geen gelul in de krul ruiters met dure paarden winnen toch), dus opgezegd die startkaart. .


Dit is precies zo'n opmerking van iemand die niet genoeg zelfreflectie heeft om in te zien dat de boel nog niet zo goed voor elkaar is om winst te rijden.

Wat een bullshit reactie van je zeg. Je leest toch overal commentaar op het diep en rond rijden tegenwoordig, zeker in de internationale dressuurwereld en geen gelul in de krul. Ik ben geen natural type, maar bitloos kom je net zo ver. Het positieve is dat je nu in de M2 ook bitloos mag starten. Ik heb het wel degelijk als zo ervaren en heb geregeld in de ene ring eerste prijs gereden en in de andere ring laatste met 2 gelijkwaardige proeven. Dat zegt ook genoeg. Maar je mag wel eens komen hoor, dan kun je me zien rijden, dan zal ik wel wat appuyementen bitloos tonen. Of een eenvoudige wissel. Of travers. Dan pas kun je oordelen.

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:46

germie schreef:
Wat een bullshit reactie van je zeg. Je leest toch overal commentaar op het diep en rond rijden tegenwoordig, zeker in de internationale dressuurwereld en geen gelul in de krul. Ik ben geen natural type, maar bitloos kom je net zo ver. Het positieve is dat je nu in de M2 ook bitloos mag starten. Ik heb het wel degelijk als zo ervaren en heb geregeld in de ene ring eerste prijs gereden en in de andere ring laatste met 2 gelijkwaardige proeven. Dat zegt ook genoeg. Maar je mag wel eens komen hoor, dan kun je me zien rijden, dan zal ik wel wat appuyementen bitloos tonen. Of een eenvoudige wissel. Of travers. Dan pas kun je oordelen.


Ik kom wekelijks op wedstrijd, of om zelf te starten, of om leerlingen te begeleiden of om te schrijven bij de subtop. In de basis en subtop wordt het niet gewaardeerd om het dier in de krul te trekken. Ook met je hele normale beestje kun je winnen mits je deze echt goed voor elkaar hebt.

Maar helaas missen velen de zelfreflectie van wat goed voor elkaar hebben nou eenmaal is.

germie

Berichten: 25956
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: KNHS verliest 10.000 leden in 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:00

Dat je kunt winnen is waar, maar als ik mijn paard voor elkaar heb in 2 proeven en in de 1 gewoon geen winst rij, en in de andere dikke winst, dan klopt er wat niet. Als een schrijfster mij na de wedstrijd komt vertellen dat de jury zei toen ik de ring in reed, daar heb je haar weer met dat lelijke paard, dan krenkt dat je. Want mijn paard is springgefokt, springgebouwd (beetje volbloed type, dus groot, smal en iel), maar heeft ook gewoon een mooi vachtje en 4 hoeven, dan hoeft niemand een dier af te kraken. Ik zie ook wel eens paarden die ik nooit zou kopen, maar zet dan je voorkeur uit en dat is helaas voor veel jury's erg lastig (voor alle mensen overigens). En daarom ben ik met jurysporten gestopt.

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:00

Nou, "het wordt niet gewaardeerd om het dier in de krul te trekken"....
Dat is hier nog wekelijks op de wedstrijden te zien en het staat nog bovenaan ook.
Als het écht niet gewaardeerd zou worden, en er dus geen winstpunten meer mee te behalen zijn, dan was het snel afgelopen met die "techniek".
Maar helaas.... Anno 2016 lijkt men zowaar niet meer beter te weten.

Voorwaarts-neerwaarts voor de B en L is zooooooo 2012.

(ik start zelf overigens al een paar jaar niet meer en dat bevalt mij prima. Al valt mijn 'uitval' inmiddels vast wel onder de noemer Vergrijzing :D Te druk met andere dingen in het leven, geen zin meer in het gedoe in dat suffe zwart/witte pakje)

Bonnelover

Berichten: 1535
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: Noord Nederland

Re: KNHS verliest 10.000 leden in 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:14

Lees net dat de manege&ruiterbond een samenwerking is aangegaan met Nederlands Vereniging voor Vrijetijdsruiters (NVVR), Stichting Hippische Toerisme Nederland (SHTN), Stichting Ruiteren en Mennen, Stichting Rijvaardigheidsbewijzen Recreatieruiter (SRR), Nederlandse Hippische Activiteiten Vereniging (NHAV) en Vereniging Eigen Paard.

Blijf het nog steeds verbazingwekkend vinden dat de KNHS de monopolypositie heft qua wedstrijden met eigen paarden. De FNRS hebben ze ook naar zich toegetrokken en na mijn idee de KWPN ook al wat.

Ben blij met de manege en ruiterbond die meer kijkt naar de belangen van de paarden dan of er een solarium is en andere dingen. Dan dat ze kijken naar hoe er les word gegeven en de kwaliteit en huisvestiging van de paarden.

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:16

Voor degenen die vinden dat jury's altijd bevooroordeeld zijn en alleen "dure" paarden met winst belonen kan ik het volgen van een jury-opleiding aanraden. :D :D
Het gaat niet alleen om het rijden van je onderdelen zelf, maar ook om de voorbereiding en het in een uitrijden van de onderdelen. De dure/talentvolle paarden scoren inderdaad vaak hoger, omdat ze van nature de souplesse tonen die in het algehele beeld ook wordt meegewogen.
Maar als je met een minder paard niet alleen de onderdelen, maar ook het in en uitrijden ervan helemaal voor elkaar hebt, dan kun je zelfs winnen van zo'n talentvol paard.

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:26

Ik heb mijn FNRS en dus mijn KNHS lidmaatschap opgezegd om dat ik het ineens wel erg duur vond voor die twee proefjes die ik per jaar mee deed voor de lol op de manege.
Voor mijn menbewijs hoef ik ook geen KNHS lid meer te blijven nu de SRR de bewijzen ook in eigen beheer ging doen en een behoorlijk stuk voordeliger is.
Dus voor mij was het ook dikke doei KNHS!

Suzanne F.

Berichten: 49234
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:43

Ik was nog steeds lid omdat ik jury was. Ik stond al een tijd niet meer achter de ontwikkeling van de sport en toen ik de aankomende reglementswijzigingen las was ik er echt klaar mee en heb ik mijn lidmaatschap opgezegd.
Het verbaast mij niet dat de KNHS zoveel leden verliest. En nog steeds hebben ze een monopoly positie. Veel mensen willen wel weg uit onvrede maar hebben geen keuze.

truitje

Berichten: 573
Geregistreerd: 24-01-11
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:49

Ik ben het wel eens met Babootje, al maak ik me ook zorgen over het stijgende kostenplaatje..

Electra63

Berichten: 17844
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:51

germie schreef:
R12312 schreef:


Dit is precies zo'n opmerking van iemand die niet genoeg zelfreflectie heeft om in te zien dat de boel nog niet zo goed voor elkaar is om winst te rijden.

Wat een bullshit reactie van je zeg. Je leest toch overal commentaar op het diep en rond rijden tegenwoordig, zeker in de internationale dressuurwereld en geen gelul in de krul. Ik ben geen natural type, maar bitloos kom je net zo ver. Het positieve is dat je nu in de M2 ook bitloos mag starten. Ik heb het wel degelijk als zo ervaren en heb geregeld in de ene ring eerste prijs gereden en in de andere ring laatste met 2 gelijkwaardige proeven. Dat zegt ook genoeg. Maar je mag wel eens komen hoor, dan kun je me zien rijden, dan zal ik wel wat appuyementen bitloos tonen. Of een eenvoudige wissel. Of travers. Dan pas kun je oordelen.


Ik wil wel graag die oefeningen zien met of zonder bit. Ik kan me namelijk nog wel een topic van jou herinneren. :D ;)

On topic:
Het zal deels met de vergrijzing, maar ook met de economische recessie van de laatste jaren te maken hebben.

Davina1402

Berichten: 771
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:01

Babootje schreef:
Voor degenen die vinden dat jury's altijd bevooroordeeld zijn en alleen "dure" paarden met winst belonen kan ik het volgen van een jury-opleiding aanraden. :D :D
Het gaat niet alleen om het rijden van je onderdelen zelf, maar ook om de voorbereiding en het in een uitrijden van de onderdelen. De dure/talentvolle paarden scoren inderdaad vaak hoger, omdat ze van nature de souplesse tonen die in het algehele beeld ook wordt meegewogen.
Maar als je met een minder paard niet alleen de onderdelen, maar ook het in en uitrijden ervan helemaal voor elkaar hebt, dan kun je zelfs winnen van zo'n talentvol paard.


Mee eens... verleden week voor het eerst eens geschreven bij een wedstrijd... BB t/m M1... en was heel leuk om eens door de ogen van de jury te kijken... Ze keek echt van begin tot eind... je voorbereiding... wending... het wegrijden... het terugrijden.... etc...

voorbeeldje...

"Ze wend te laat... paard heeft zijn lijf ook niet echt mee... hey kijk daar komt toch nog een beste middendraf... goed duidelijk terug gereden... met behoud van impuls.... en dan toch een 7,5... "

Ik rijd zelf ook wedstrijden... en het is wisselend... soms heb ik punten dat ik denk... huuuhhh waar heb ik doe aan verdiend... (ben ook best kritisch op mezelf)... en soms ook dat ik denk... oh ja... zo laag... zo slecht was het toch ook weer niet.... Kijk daarbij altijd maar mezelf... kritisch... En na mijn eigen schrijf ervaring was het af en toe dan misschien toch wel zo slecht.. hahaha

Wat ik nu ga zeggen is ook vast herkenbaar... die ene jury die altijd zo laag punt.... hahaha...

Bij die voor mij ene jury moest ik laatst weer in de baan... hoppa 156.... (andere baan 172)... nee het was niet WP waardig... (lex krult er graag achter... helemaal met spanning... ) en deze jury's vonden dat terecht niets (ikzelf namelijk ook niet... :-))... Maar dat terzijde...

IPV klagen over de strenge jury (waar deze dame wel om bekend staat en bij sommige clubs reeds is gebannen) is het mijn doel alles nog beter voor elkaar te krijgen vooral in de basis... dat op een dag deze mevrouw niet anders kan dan mij een wp geven... :-)

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:01

jillaroo schreef:
mylittlejoy schreef:

De prijswijziging van de startpassen gok ik. :j


Die ging pas in 2016 in...

Dan is die daling in 2015 toch juist logisch? Als je vanaf 2016 meer geld moet betalen en je vindt dit te duur, dan lijkt mij toch dat je in 2015 op moet zeggen? Of zie ik het nou verkeerd :+

QueenE

Berichten: 5056
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Burgum

Re: KNHS verliest 10.000 leden in 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:11

Ik denk ook dat het voor een groot deel met de prijzen te maken heeft..

Waar ik dan wel weer benieuwd naar ben zijn de cijfers mbt de startkaarten. Als er zoveel leden het complete lidmaatschap opzeggen kan ik me voorstellen dat de daling in startkaarten nog groter is. Heb zelf ook die keuze gemaakt om eerst 1 startkaart aan te houden ipv meerdere en ken andere mensen die hier ook voor hebben gekozen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:51

germie schreef:
Dat je kunt winnen is waar, maar als ik mijn paard voor elkaar heb in 2 proeven en in de 1 gewoon geen winst rij, en in de andere dikke winst, dan klopt er wat niet. Als een schrijfster mij na de wedstrijd komt vertellen dat de jury zei toen ik de ring in reed, daar heb je haar weer met dat lelijke paard, dan krenkt dat je. Want mijn paard is springgefokt, springgebouwd (beetje volbloed type, dus groot, smal en iel), maar heeft ook gewoon een mooi vachtje en 4 hoeven, dan hoeft niemand een dier af te kraken. Ik zie ook wel eens paarden die ik nooit zou kopen, maar zet dan je voorkeur uit en dat is helaas voor veel jury's erg lastig (voor alle mensen overigens). En daarom ben ik met jurysporten gestopt.

Dan was je de beste van alle slechten dus...Daar zat vast wel een mooi paard tussen ;)