Wijzigingen paardenpaspoorten 2016

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessix

Berichten: 16446
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wijzigingen paardenpaspoorten 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:08

Wij hebben van de lusitano vereniging dus wel al een tijd terug bericht gehad om te laten registreren. Elk paard moet in 2016 geregistreerd zijn dus als dat niet het geval is moet je dat alsnog laten doen. Helaas...

Jessix

Berichten: 16446
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wijzigingen paardenpaspoorten 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:09


Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:11

Mijn pony's hun aftekeningen staan niet geschetst en ik ga Jorie pas op mijn naam zetten als ik ooit lid word van het stamboek. Snap niet waarom dit niet eerder op de voorpagina is verschenen, ik wist niet dat regels verandert waren.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:12

Thanks voor de info Jessix! :)

Jessix

Berichten: 16446
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wijzigingen paardenpaspoorten 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:14

Graag gedaan! :)

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Wijzigingen paardenpaspoorten 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:18

Inderdaad, bedankt!
Fijn om zéker te weten dat mijn Duitse Ier gewoon geregistreerd staat

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:21

Nieuwsredactie schreef:
Ten eerste zien de paspoorten uitgegeven na januari 2016 er iets anders uit dan de reeds bekende paspoorten. De identificatiegegevens en het hoofdstuk medische behandelingen staan voortaan vooraan in het paspoort.

Daarnaast heeft ieder paspoort een serienummer gekregen. Aan de hand van dit serienummer kan elk paspoort, ook de (nu nog niet uitgegeven) paspoorten zonder logo, herleid worden tot de instantie die het paspoort heeft uitgegeven.

Uit deze formulering maak ik op dat de nieuwe regels gelden voor paspoorten die vanaf 1 februari 2016 zijn uitgegeven. En dat als een paard uiterlijk 31 januari al een paspoort had het paspoort er gewoon ietsjes anders uitziet en dat die oude paspoorten vanzelf uit de roulatie verdwijnen.

Klopt dat?

Poosje81
Berichten: 21195
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Wijzigingen paardenpaspoorten 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:24

Koper schreef:
Nieuwsredactie schreef:
Ten eerste zien de paspoorten uitgegeven na januari 2016 er iets anders uit dan de reeds bekende paspoorten. De identificatiegegevens en het hoofdstuk medische behandelingen staan voortaan vooraan in het paspoort.

Daarnaast heeft ieder paspoort een serienummer gekregen. Aan de hand van dit serienummer kan elk paspoort, ook de (nu nog niet uitgegeven) paspoorten zonder logo, herleid worden tot de instantie die het paspoort heeft uitgegeven.

Uit deze formulering maak ik op dat de nieuwe regels gelden voor paspoorten die vanaf 1 februari 2016 zijn uitgegeven. En dat als een paard uiterlijk 31 januari al een paspoort had het paspoort er gewoon ietsjes anders uitziet en dat die oude paspoorten vanzelf uit de roulatie verdwijnen.

Klopt dat?


Klopt :j
Ik heb hier thuis nu dus een hele stapel liggen van deel 1 van het boekje en deel 2 van het boekje. Deel 1 staat dus het serienummer op, dat je koppelt in je systeem en meeprint op de bladen. De begincijfers van het serienummer zijn gelijk aan de cijfers waarmee de levensnummers beginnen bij desbetreffende instantie.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:29

Hoe bedoel je deel 1 van het boekje en deel 2 van het boekje?

Ik heb 1 paspoort wat 17 jaar oud is, met een los medisch inlegvel. En een wat recenter uitgegeven paspoort. Beide van het juiste stamboek. Deze paspoorten blijven naar ik aanneem bij mijn paarden horen omdat ze dat voor 1 februari ook al deden.

En mocht ik over 10 jaar een paard kopen wat dan 8 is zal daar zo'n paspoort met serienummer enzo bij horen.

Toch?

Dorine92
Berichten: 5332
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:32

Marije_jiplover schreef:
Ga er maar vanuit dat geen enkel paard dat voor 2016 uit het buitenland gekomen is, al correct in Nederland geregistreerd is.
Die verordening is pas sinds 2016 van kracht en op de nieuwe layout van de paspoorten na (die ik wel al ben tegengekomen bij de dit jaar geboren veulens), is er nog niet al te veel van de grond gekomen van de uitvoering van de rest van de bepalingen in de verordening.

Dus elk buitenlands paard (met buitenlands paspoort) dat je niet zelf hebt laten registreren dit jaar, zal zeer waarschijnlijk nog niet geregistreerd zijn.

Nee dat had ik al begrepen. Mijn paard dus ook niet. Maar bijv de invoering van de chip werkte ook niet met terugwerkende kracht. Ieder nieuw (geboren) paard moest gechipt worden, maar je 30-jarige artrosepaard in de achtertuin hoefde niet.
Daarom vraag ik me af of ik nu ineens na anderhalf jaar mn paard moet "registreren" (oftewel de kas moet spekken, ze verzinnen steeds weer wat nieuws)

Poosje81
Berichten: 21195
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:35

Koper schreef:
Hoe bedoel je deel 1 van het boekje en deel 2 van het boekje?

Ik heb 1 paspoort wat 17 jaar oud is, met een los medisch inlegvel. En een wat recenter uitgegeven paspoort. Beide van het juiste stamboek. Deze paspoorten blijven naar ik aanneem bij mijn paarden horen omdat ze dat voor 1 februari ook al deden.

En mocht ik over 10 jaar een paard kopen wat dan 8 is zal daar zo'n paspoort met serienummer enzo bij horen.

Toch?


Dat laatste klopt :j

Voorheen had je printbladen waarop de paardgegevens stonden en daarachter dan het boekje, waarin ook het medisch inlegvel zit. Nu heb je 1 printblad, deel 1 van het boekje, met serienummer, waarin ook medisch inlegvel zit en de ruimte voor de foto's. Dan krijg je nog 2 printbladen met de afstamming van het paard en dan deel 2 van het boekje, waar de entvellen inzitten. Het oorspronkelijke boekje is dus opgesplitst in 2 delen.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:37

Dank je wel Leonoor! Over een jaar of wat krijg ik vast wel es zo'n nieuwestijl paspoort in m'n handen en kan ik het allemaal zelf bekijken.

Poosje81
Berichten: 21195
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:38

Koper schreef:
Dank je wel Leonoor! Over een jaar of wat krijg ik vast wel es zo'n nieuwestijl paspoort in m'n handen en kan ik het allemaal zelf bekijken.


Anders wil ik best wat foto's maken morgen hoor, is geen staatsgeheim die blanco documenten :D

suffie
Berichten: 5714
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:39

En hoe zou het dan zitten met een paard dat in Nederland is geboren, in Nederland gestald is, maar bij een Duits stamboek is ingeschreven en ook op naam staat?

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:40

Zó nieuwsgierig ben ik er nou ook weer niet naar maar wat ik wél heel interessant zou vinden is een tinkerpaspoort. Die heb ik nog nooit gezien. Dus als je me een lol wil doen?

Alenthe05

Berichten: 1096
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Wijzigingen paardenpaspoorten 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:45

En als je het niet doet? Er zijn denk genoeg mensen die hier niks mee gaan doen....

@jessix: de link doet het niet..

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:49

Alenthe05 schreef:
En als je het niet doet? Er zijn denk genoeg mensen die hier niks mee gaan doen....

Waarom zou je ineens niet meer een paspoort aanvragen? Je paard moet er toch eentje hebben. Wat maakt het nou uit van welke datum hij is, enige wat er verandert is dat paspoorten die op of na 1 februari 2016 zijn uitgegeven er ietsje anders uitzien dan oudere paspoorten.

Alleen als je een paard met een buitenlands paspoort hebt zou het kunnen dat je er een nieuw paspoort voor moet aanvragen.
Laatst bijgewerkt door Koper op 29-09-16 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30632
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:49

Die link om te kijken of registratie klopt doet het hier inderdaad ook niet.
Mijn merrie heeft een Engels paspoort waar ik trots op ben. ;) Keurig met schetsen erin.
Dus maar eens uitzoeken hoe of wat.

Jessix

Berichten: 16446
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:50

Alenthe05 schreef:
En als je het niet doet? Er zijn denk genoeg mensen die hier niks mee gaan doen....

@jessix: de link doet het niet..


Bij mij wel. :)

Alenthe05

Berichten: 1096
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Wijzigingen paardenpaspoorten 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:52

@Koper: Ik heb gewoon een paspoort bij mn paard. Alles netjes in orde. Maar ik bedoelde er zullen ongetwijfeld mensen zijn die dat niet gaan aanvragen. Wat gebeurd er dan?

Jessix

Berichten: 16446
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:59

Koper schreef:
Alenthe05 schreef:
En als je het niet doet? Er zijn denk genoeg mensen die hier niks mee gaan doen....

Waarom zou je ineens niet meer een paspoort aanvragen? Je paard moet er toch eentje hebben. Wat maakt het nou uit van welke datum hij is, enige wat er verandert is dat paspoorten die op of na 1 februari 2016 zijn uitgegeven er ietsje anders uitzien dan oudere paspoorten.

Alleen als je een paard met een buitenlands paspoort hebt zou het kunnen dat je er een nieuw paspoort voor moet aanvragen.


Je hoeft bij een buitenlands paspoort misschien niet eens vernieuwd te worden. Het paspoort moet geregistreerd worden door een gemandateerde paspoort-uitgevende instantie. Per instantie zou het verschillend zijn hoe je dat moet laten doen. Mijn paarden hebben een Portugees paspoort en ik heb van de Nederlandse vereniging gehoord hoe ik moet zorgen voor registratie.

Dus neem contact op met de uitgever van het paspoort indien het niet Nederlands is.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 23:09

Als je bij die link in de URL tot de laatste / weghaalt doet ie 't wel gewoon.

Mijn pony is niet geregistreerd... iemand een idee waar ik haar het goedkoopst kan laten registreren?

inochiyo

Berichten: 851
Geregistreerd: 05-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 23:22

Maar hoe zit dat dan als er een paard uitbreekt en ze komen de chip uitlezen om te zien van wie hij is, als je paard niet op jou naam staat dan komen ze terecht bij de vorige eigenaar of fokker? Hier in belgie hebben we al jaren het dip ( dienst identificatie paarden) die hebben een database van alle paarden over alle stamboeken heen, en ze geven zelf ook paspoorten uit, meestal gebruikt voor alle merkloze paarden of kruisingen( is ook spotgoedkoop). Als een paard daarin geregistreerd staat en van eigenaar veranderd moet de nieuwe eigenaar dit doorgeven en dan wordt dit kostenloos op naam gezet. Ik heb vorig jaar een paard in nederland gekocht en dit heeft me 20€ gekost om hem in de database te laten registeren. Als hij ooit uitbreekt zn ze lezen de chip uit komen ze nu wel bij mij terecht.

fransje23

Berichten: 15358
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 23:46

inochiyo schreef:
Maar hoe zit dat dan als er een paard uitbreekt en ze komen de chip uitlezen om te zien van wie hij is, als je paard niet op jou naam staat dan komen ze terecht bij de vorige eigenaar of fokker? Hier in belgie hebben we al jaren het dip ( dienst identificatie paarden) die hebben een database van alle paarden over alle stamboeken heen, en ze geven zelf ook paspoorten uit, meestal gebruikt voor alle merkloze paarden of kruisingen( is ook spotgoedkoop). Als een paard daarin geregistreerd staat en van eigenaar veranderd moet de nieuwe eigenaar dit doorgeven en dan wordt dit kostenloos op naam gezet. Ik heb vorig jaar een paard in nederland gekocht en dit heeft me 20€ gekost om hem in de database te laten registeren. Als hij ooit uitbreekt zn ze lezen de chip uit komen ze nu wel bij mij terecht.


In Nederland is het (nog) niet verplicht om een paard op naam te zetten.

fransje23

Berichten: 15358
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 23:54

Ik vind het gek da dit ineens met veel tamtam in het nieuws komt terwij het PRE stamboek het die voorjaar al gemeld heeft. Hun wisten het schijnbaar wel al eerder of hebben in ieder geval eerder een nieuwsbericht gemaakt.

Ik heb in oktober 2015 een Spaans paard gekocht met natuurlijk een Spaans paspoort. Ze was dus dit voorjaar nog niet in Nederland geregistreerd! Was wel vrij simpel opgelost, paspoort opgestuurd naar PRE stamboek, hun hebben de administratieve dingen gedaan (registratie in Nederland en afmelden in Spanje?), paard staat nu op mijn naam en ik kreeg gewoon het paspoort terug. Het is dus niet zo dat je een nieuw paspoort aan moet vragen!

Waar dit goed voor is? Ik gok in het kader van de dierziektebestrijding zoals bijvoorbeeld West nijlvirus. Dan weet je hoeveel en welke paarden er zijn. Daarnaast is de I&R voor paarden nietszeggend in vergelijking van die van bijvoorbeeld koeien. Dat is raar aangezien paarden ook in de voedselketen terecht komen.