Kritiek van Carl Hester op gebruik social media

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14043
Geregistreerd: 20-04-16

Kritiek van Carl Hester op gebruik social media

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 15:08

Hestenmagasinet


Carl Hester heeft zichzelf tegenover Deens paardenmagazine Hestenmagasinet uitgesproken over de haat en nijd rondom de dressuur, dat zich grotendeels via de sociale media afspeelt. Van hem mag het allemaal wat minder. "Houd de discussie sober en functioneel", aldus Hester tegen het tijdschrift.

Carl Hester is één van de bekendste dressuurruiters en trainers ter wereld. De 49-jarige Brit verdiende zijn sporen met deelname aan vijf Olympische Spelen, waar hij in 2012 een gouden en in 2016 een zilveren medaille won. Daarnaast nam hij meerdere keren deel aan de World Equestrian Games (WEG) en Europese Kamioenschappen. Toch hebben deze successen volgens Hester ook hun keerzijde. Letterlijk gezegd lusten dressuurruiters elkaar rauw: "Ze gunnen elkaar het licht in de ogen niet. Bij spring- en crossruiters kom je dit helemaal niet tegen", geeft hij aan. "Toen ik in Herning naar de Grand Prix keek zag ik hooguit zes tot acht combinaties waarbij het er makkelijk uit zag. Bij de overigen leek het meer op een gevecht om een nette proef neer te zetten dan op een harmonieus samenwerken." Op de rij achter Carl Hester werd er vooral gemopperd op de combinaties in de ring. Volgens Hester zou het daar niet om moeten gaan. "Het gaat om hoe moeilijk dit niveau eigenlijk is, niet om slecht rijden."

Ruiters vallen elkaar steeds meer openlijk af, wat de verdeeldheid in de paardensport alleen maar groter maakt. Je ziet hier ook een trend onder dierenactivisten ontstaan die zich steeds drukker maken om de dressuursport. Hester geeft aan dat veel kritiek voortkomt uit jaloezie. "Mensen zijn jaloers op wat de combinaties in de ring behaald hebben, dat is iets wat zij zelf niet behaald hebben om welke reden dan ook." Vooral op de sociale media, waaronder Facebook, zie je veel kritiek geplaatst worden. Hester geeft aan dat hij er afstand van heeft genomen op advies van Charlotte Dujardin. Voorheen nam hij wel deel aan de discussies op Facebook rondom de dressuur en kon zich daar enorm over opwinden. "Je kan beter met elkaar persoonlijk in gesprek gaan met een goed onderbouwd standpunt", geeft hij aan. "Dan kun je van elkaar leren."

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: Kritiek van Carl Hester op gebruik social media

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 15:11

Carl Hester is een wijs heerschap

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 15:32

Wicky schreef:
Carl Hester is een wijs heerschap

Inderdaad en één van de eersten die er ronduit voor uit komt terwijl dit al op B niveau begint!!!!

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Kritiek van Carl Hester op gebruik social media

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 17:17

Wijze opmerking, maar het "jaloezie" deel is niet altijd waar. De geleverde kritiek door mensen die bepaalde misstanden willen tegengaan is zelden op jaloezie gebaseerd maar puur op liefde voor het paard en het willen bestrijden van situaties waarin de dieren niet netjes behandeld worden.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 17:32

ElCid schreef:
Wijze opmerking, maar het "jaloezie" deel is niet altijd waar. De geleverde kritiek door mensen die bepaalde misstanden willen tegengaan is zelden op jaloezie gebaseerd maar puur op liefde voor het paard en het willen bestrijden van situaties waarin de dieren niet netjes behandeld worden.


Het jaloezie gedeelte is zeker wel waar. Draai maar eens mee aan de top.
En de mensen die kritiek leveren omdat ze van alles en nogwat vinden wat paardonvriedelijk is, moeten ook eens in de spiegel gaan kijken in plaats van altijd af te geven op anderen.

Een oude gezegde zou vaker moeten gelden...
Diegene die zonder zonde is werpe de eerste steen.

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Kritiek van Carl Hester op gebruik social media

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 19:32

Niks jaloezie,de ruiters die zich wel aan de fei regels houden willen gewoon dat de rollkuurders dat ook moeten,volledig terechte kritiek dus,en zulke ruiters kijken continu in de spiegel,zoeken verbeteringspunten bij zichzelf,wenden zich niet tot een dwangsysteem...Carl Hester,Mr. Rollkur himself,briljant hoe ze toch met hand en tand hun systeempje verdedigen,en enkel jaloezie als "argument" kunnen verzinnen.

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 19:35

Daphara schreef:
ElCid schreef:
Wijze opmerking, maar het "jaloezie" deel is niet altijd waar. De geleverde kritiek door mensen die bepaalde misstanden willen tegengaan is zelden op jaloezie gebaseerd maar puur op liefde voor het paard en het willen bestrijden van situaties waarin de dieren niet netjes behandeld worden.


Het jaloezie gedeelte is zeker wel waar. Draai maar eens mee aan de top.
En de mensen die kritiek leveren omdat ze van alles en nogwat vinden wat paardonvriedelijk is, moeten ook eens in de spiegel gaan kijken in plaats van altijd af te geven op anderen.

Een oude gezegde zou vaker moeten gelden...
Diegene die zonder zonde is werpe de eerste steen.


Hahahaha,gezegden gelden nooit,zijn soms enkel van toepassing...regels,de FEI regels in dit geval zouden wat meer moeten gelden, en zolang er rollkur is blijft de kritiek erop bestaan,dat is net als met zeehondjes die doodgeknuppeld worden,gaan we nooit accepteren hoor ;)

moonfish13
Berichten: 18229
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 19:42

Jaloezie? :?

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 19:45

freeride schreef:
Niks jaloezie,de ruiters die zich wel aan de fei regels houden willen gewoon dat de rollkuurders dat ook moeten,volledig terechte kritiek dus,en zulke ruiters kijken continu in de spiegel,zoeken verbeteringspunten bij zichzelf,wenden zich niet tot een dwangsysteem...Carl Hester,Mr. Rollkur himself,briljant hoe ze toch met hand en tand hun systeempje verdedigen,en enkel jaloezie als "argument" kunnen verzinnen.
Zou je het Rollkur gedeelte willen toelichten? Liefst met bewijs.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 19:54

freeride schreef:
Niks jaloezie,de ruiters die zich wel aan de fei regels houden willen gewoon dat de rollkuurders dat ook moeten,volledig terechte kritiek dus,en zulke ruiters kijken continu in de spiegel,zoeken verbeteringspunten bij zichzelf,wenden zich niet tot een dwangsysteem...Carl Hester,Mr. Rollkur himself,briljant hoe ze toch met hand en tand hun systeempje verdedigen,en enkel jaloezie als "argument" kunnen verzinnen.


Eigenlijk is het wel zielig, dat het stokpaardje "jaloezie" altijd om de hoek komt als er kritiek komt op de mensen die zichzelf blijkbaar hoog verheven voelen boven de rest.........om de enige simpele reden dat ze "leuk kunnen paardrijden" .
Ik heb wel kritiek op bepaalde trainingsmethoden maar ben absoluut niet jaloers op de personen die vinden dat ze die methoden moeten toepassen, integendeel. Gelukkig heb ik ook geen fans en juichende menigten nodig om me prettig te voelen. Dat gevoel krijg ik van mijn paard, wat op minimale signaalhulpen reageert en van gelijkgezinden met wie ik samen op een fijne manier met paarden bezig ben.
Carl leek mij altijd toch een redelijk sympathiek figuur, maar dit soort opmerking maken hem "pathetic" ( dat vind ik altijd net de lading beter dekken dan "zielig"............)

Het is en blijft triest dat de dressuursport zo'n slechte naam heeft gekregen, maar ik vind het ook niet om aan te zien. Als het inderdaad zo "moeilijk" is , zo moeilijk dat de paarden niet meer op een eerlijke manier gereden kunnen worden om de beste prestaties neer te zetten, dan is er iets mis met de sport ( en niet alleen met de dressuur) en zouden daar eens maatregelen genomen moeten worden. Maar de FEI sluit de ogen en laten het allemaal maar gebeuren............
Laatst bijgewerkt door ElCid op 12-09-16 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 19:57

Ik ben alles behalve jaloers op ruiters als... Ja nou vul zelf maar in na de afgelopen soap-situatie rond de OS dit jaar. Wat ik daar zie is gewoon brute kracht en daar wordt niemand beter van lijkt me. Ik uit dan kritiek uit bezorgdheid en frustratie om de sport.

Carl Hester en rollkür? Dat is gewoon van de pot gerukt. Heb je daar bewijs van? Foto's? Video's? Dat is er namelijk in overvloed van andere ruiters die aan rollkür doen. Maar van Carl heb ik in die tien jaar dat hij in de 'spotlights' staat nog nooit bezwarende foto's gezien. Charlotte kan af en toe wat sterk zijn in de hand, maar bij Carl valt dat reuze mee.

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 19:58

ElCid schreef:
Eigenlijk is het wel zielig, dat het stokpaardje "jaloezie" altijd om de hoek komt als er kritiek komt op de mensen die zichzelf blijkbaar hoog verheven voelen boven de rest.........om de enige simpele reden dat ze "leuk kunnen paardrijden" .
Ik heb wel kritiek op bepaalde trainingsmethoden maar ben absoluut niet jaloers op de personen die vinden dat ze die methoden moeten toepassen, integendeel. Gelukkig heb ik ook geen fans en juichende menigten nodig om me prettig te voelen. Dat gevoel krijg ik van mijn paard, wat op minimale signaalhulpen reageert en van gelijkgezinden met wie ik samen op een fijne manier met paarden bezig ben.
Carl leek mij altijd toch een redelijk sympathiek figuur, maar dit soort opmerking maken hem "pathetic" ( dat vind ik altijd net de lading beter dekken dan "zielig"............)

Waar baseer je dit op? Nogal een stelling om zomaar aan te nemen :)

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 19:59

Hoge bomen vangen veel wind. Van toepassing op de sportmensen, directeurs, politieker, dokters, ... Of jaloezie hiervoor de drijfveer is of iets anders maakt wat mij betreft niet veel uit. Wel is en blijft het belangrijk om de ander met respect te behandelen en dat mis ik vaak online en ook in real live.

Extra: Ik kan dus achter het artikel van Carl Hester staan.
Laatst bijgewerkt door Riel op 12-09-16 20:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 20:00

Riel schreef:
Hoge bomen vangen veel wind. Van toepassing op de sportmensen, directeurs, politieker, dokters, ... Of jaloezie hiervoor de drijfveer is of iets anders maakt wat mij betreft niet veel uit. Wel is en blijft het belangrijk om de ander met respect te behandelen en dat mis ik vaak online en ook in real live.

Eens :j

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 20:01

:o
Laatst bijgewerkt door ElCid op 12-09-16 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Berichten: 10870
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 20:01

Nieuwsredactie schreef:
Hestenmagasinet

"Toen ik in Herning naar de Grand Prix keek zag ik hooguit zes tot acht combinaties waarbij het er makkelijk uit zag. Bij de overigen leek het meer op een strijd dan een harmonieus samenwerken." Op de rij achter Carl Hester werd er vooral gemopperd op de combinaties in de ring. Volgens Hester zou het daar niet om moeten gaan. "Het gaat om hoe moeilijk dit niveau eigenlijk is, niet om slecht rijden."


Ik snap het even niet. Als die dikgedrukte zin ook van Hester zelf is, maakt hij zichzelf toch ook schuldig aan het gedrag dat hij bij anderen juist niet fijn vindt?

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 20:04

ElCid schreef:
Welke stelling? De vetgedrukte? Waar zou ik dat nou op baseren? Stukje zelfkennis, misschien?

Maar dat maakt toch niet dat zij dat wel nodig hebben?

Volgens mij blijft het gevoel dat je van je paard krijgt áltijd belangrijk en wordt dat door veel topruiters ook regelmatig aangegeven.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 20:05

Eigenlijk snap ik het hele artikel niet, als ik het nog een paar keer lees heb ik het gevoel dat hij zichzelf een aantal keer flink tegenspreekt. Het oorspronkelijke artikel kan ik niet lezen, is volgens mij Deens en die taal ben ik niet machtig.

xniieeenke

Berichten: 4605
Geregistreerd: 22-03-15
Woonplaats: Drenthe

Re: Kritiek van Carl Hester op gebruik social media

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 20:10

Het is vaak wel jaloezie, maar als iemand zaagt in de mond van 't paard dan kan ik er zelfs van genieten als die afgezeken wordt. Moet je het zelf ook maar voelen.

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 20:52

freeride schreef:
Niks jaloezie,de ruiters die zich wel aan de fei regels houden willen gewoon dat de rollkuurders dat ook moeten,volledig terechte kritiek dus,en zulke ruiters kijken continu in de spiegel,zoeken verbeteringspunten bij zichzelf,wenden zich niet tot een dwangsysteem...Carl Hester,Mr. Rollkur himself,briljant hoe ze toch met hand en tand hun systeempje verdedigen,en enkel jaloezie als "argument" kunnen verzinnen.


Zorg wel dat je je feiten goed hebt voor je hier zo losgaat. Carl rijdt geen LDR, nooit gedaan ook.


Daarnaast ben jij wel een beetje het voorbeeld van waar hij het over heeft.

Kamy

Berichten: 1428
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Ravenstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 21:00

Rocamor schreef:
Nieuwsredactie schreef:
Hestenmagasinet

"Toen ik in Herning naar de Grand Prix keek zag ik hooguit zes tot acht combinaties waarbij het er makkelijk uit zag. Bij de overigen leek het meer op een strijd dan een harmonieus samenwerken." Op de rij achter Carl Hester werd er vooral gemopperd op de combinaties in de ring. Volgens Hester zou het daar niet om moeten gaan. "Het gaat om hoe moeilijk dit niveau eigenlijk is, niet om slecht rijden."


Ik snap het even niet. Als die dikgedrukte zin ook van Hester zelf is, maakt hij zichzelf toch ook schuldig aan het gedrag dat hij bij anderen juist niet fijn vindt?


Dat is een citaat van Carl. Ofwel hij keek naar andere combinaties. Hij was niet 1 van de combinaties.
Carl is nooit van de LDR/Rollkur geweest! Hij komt eerder uit een wat klassiekere hoek....

Rocamor

Berichten: 10870
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Kritiek van Carl Hester op gebruik social media

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 21:25

Ik heb het niet over ldr of wat dan ook. Hij lijkt wat "af te geven" op het gros van die 45 ruiters maar heeft commentaar op die mopperende lui op de rij achter hem. Day klinkt als meten met twee maten.

Inmiddels snap ik dat eea niet helemaal helder is vertaald. Dus de context is anders

_l_amanda_l_

Berichten: 6052
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 21:48

ElCid schreef:
Wijze opmerking, maar het "jaloezie" deel is niet altijd waar.

Het maakt toch ook niet uit of het altijd waar is? Het is de mening van de beste man, niet een feit.

Ik ben het geheel met hem eens, ik zie wel vaker foto's van combinaties waar ik niet blij van wordt, maar het is toch een stukje fatsoen om hen dan niet openlijk op social media af te kraken, maar ipv daarvan bv. opbouwende kritiek te geven. Je hoeft het nl. niet altijd met elkaar eens te zijn, en van haat en nijd wordt de wereld ook niet mooier. Helaas missen veel mensen dat stukje fatsoen -O- en is voor velen het altijd maar "je mening kunnen geven" belangrijker dan het welzijn van een ander.

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 21:50

_l_amanda_l_ schreef:
Je hoeft het nl. niet altijd met elkaar eens te zijn, en van haat en nijd wordt de wereld ook niet mooier. Helaas missen veel mensen dat stukje fatsoen -O- en is voor velen het altijd maar "je mening kunnen geven" belangrijker dan het welzijn van een ander.

Mooi gezegd en helemaal waar.

Kamy

Berichten: 1428
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Ravenstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 22:21

R12312 schreef:
_l_amanda_l_ schreef:
Je hoeft het nl. niet altijd met elkaar eens te zijn, en van haat en nijd wordt de wereld ook niet mooier. Helaas missen veel mensen dat stukje fatsoen -O- en is voor velen het altijd maar "je mening kunnen geven" belangrijker dan het welzijn van een ander.

Mooi gezegd en helemaal waar.


En de pest met social media (in zijn algemeen, vaak in relatie met de vluchtelingen/allochtonen etc) is ook dat er vaak veel uit zijn verband wordt gehaald. Of er staat een foto met een beschrijving die voor waar wordt aangenomen en hele massa's ventileren hun mening. Terwijl niemand de echte toedracht of waarheid kent. Stemmingmakerij en ophitsen van de meute.

Ook met het stuk over een mogelijke aanklacht tegen Adelinde heb ik me verbaasd over de kortzichtigheid. De "aanhangers" van Adelinde kwamen niet verder dan roepen dat de "tegenstanders" maar naar echte problemen moesten kijken zoals bv de TWH of de Oostvaarderplassen. En het ging erop soms! Serieus....omdat het jou niet zint moet iemand anders zijn ogen sluiten voor iets wat hem/haar dwarszit?

Beetje de maatschappy ben ik bang.... je moet met de kudde mee. Je op laten ruien en achter een leider aanhobbelen.
Doe je dat niet dan is er iets mis met je.