Nieuwe gedragscode KNHS roept weerstand op

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Klaas15

Berichten: 331
Geregistreerd: 15-10-10
Woonplaats: home sweet home

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 04:41

Ik ben een van die, die niet ondertekend hebben.
Ik heb nu zelfs mij als jurylid afgemeld.

Waar gaat dit heen, ik ben fel tegen bepaalde dingen van de knhs.
Ik heb het geprobeerd aan te vechten met een advocaat :list: maar ver kom je niet, sterker nog ze dreigen dan je kind die ook rijdt te straffen door een startverbod op te leggen.

De KNHS is naar mijn mening verkeerd bezig in meerdere dingen. |( |( |( |(

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Nieuwe gedragscode KNHS roept weerstand op

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 08:38

Ik moet zeggen dat mijn gesprek hierover met de knhs goed is.

Klaas, wat erg dat ze je kind erbij betrekken.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 09:13

Klaas15 schreef:
Ik ben een van die, die niet ondertekend hebben.
Ik heb nu zelfs mij als jurylid afgemeld.

|(
mocht je het openbaar willen maken:
Wat is motivatie om jurylid af te zijn ?

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 09:48

Eerst: ik ben onvoldoende op de hoogte hoe het binnen deze club gaat. Dat er veel weerstand is tegen een gedragscode, is veelbetekenend. Maar wat zegt het dan precies? Loyaliteit naar de club waar je bij hoort, bij wil horen, lijkt me absoluut niet vreemd. Of je nou vrijwilliger bent of betaalde kracht, je verbindt je met een organisatie. En voel je onvrede bij die organisatie, dan bespreek je dat intern. Als die communicatie onvoldoende loopt, dan is dat een probleem. Misschien moeten ze zelfs vertrouwenspersonen aanstellen, als er veel angst/ onmachtsgevoelens leven. Maar verder vind ik het vrij normaal om als vertegenwoordiger van een lub, je netjes en weloverwogen te gedragen naar buiten toe. Ik ben als hulpverlener /docent niet anders gewend dan daar altijd rekening mee te houden, ook in mijn vrije tijd en zeker op de social media. Daar lijkt me niets vreemds aan. Maar nogmaals, ik heb verder onvoldoende kennis van wat mogelijk kan spelen.

En als je je juist afmeldt als jurylid of official, dan speelt er waarschijnlijk meer en was dit de bekende druppel?

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Nieuwe gedragscode KNHS roept weerstand op

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 09:55

De knhs gaat in sommige zaken wel heel ver, neem bijvoorbeeld het dreigen met een startverbod van je kind zoals hier eerder werd benoemt. Dat is gewoon geen zuivere koffie.

Zo heb ik zelf ook nog wel wat voorbeelden uit persoonlijke ervaring, maar dat heeft weinig met dit topic te maken en laat ik dus achterwegen.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 10:05

josien_m_ schreef:
Maar verder vind ik het vrij normaal om als vertegenwoordiger van een lub, je netjes en weloverwogen te gedragen naar buiten toe. Ik ben als hulpverlener /docent niet anders gewend dan daar altijd rekening mee te houden, ook in mijn vrije tijd en zeker op de social media. Daar lijkt me niets vreemds aan.

Kan me helemaal vinden in jou uitgangspunt, de basis is met respect met elkaar omgaan.

Ben zelf van de wat oudere generatie, want merk wel dat men algemeen minder respectvol met elkaar omgaat.
En waar het respect ondermijnt wordt, grijpt men al snel naar het afdwingen ervan.

Moondust

Berichten: 261
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 15:30

Peetstap schreef:
josien_m_ schreef:
Maar verder vind ik het vrij normaal om als vertegenwoordiger van een lub, je netjes en weloverwogen te gedragen naar buiten toe. Ik ben als hulpverlener /docent niet anders gewend dan daar altijd rekening mee te houden, ook in mijn vrije tijd en zeker op de social media. Daar lijkt me niets vreemds aan.

Kan me helemaal vinden in jou uitgangspunt, de basis is met respect met elkaar omgaan.

Ben zelf van de wat oudere generatie, want merk wel dat men algemeen minder respectvol met elkaar omgaat.
En waar het respect ondermijnt wordt, grijpt men al snel naar het afdwingen ervan.


Dit bedoel ik precies. Je verbindt je doorlopend met een club. Ook in de uren dat je er niet voor 'werkt', hoor je erbij. 'In je eigen tijd' je negatieve mening publiceten, vind ik hetzelfde als een negatieve mening publiceren over een 'gewone' werkgever, "omdat je dan niet aan het werk bent". Doen mensen ook niet, hoop ik (of ze raken snel hun baan kwijt).

Denk dat dit niet zozeer te maken heeft met van een oudere generatie zijn. Ik ben 22 jaar en denk er precies hetzelfde over :)

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Nieuwe gedragscode KNHS roept weerstand op

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 15:59

Ik vind het niet te vergelijken, ook omdat je meerdere petten op kunt hebben binnen 1 organisatie. Daarbij hebben jullie de gedragscode niet gelezen dus het is makkelijk een oordeel te hebben zonder de artikelen gelezen te hebben.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Re: Nieuwe gedragscode KNHS roept weerstand op

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 18:19

Fitz:

Code staat gewoon online, en voor een ieder leesbaar.

kamille
Berichten: 470
Geregistreerd: 18-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 23:12

Klinkt voor mij als een dictatuur. Ik zou het nevernooit niet tekenen. Ik zou ook niet bij zo'n club willen horen, ik ben erg gehecht aan mijn vrijheid. Ik ben lid maar misschien ga ik het wel opzeggen.

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 00:46

Fitzroy schreef:
Anoeska, dan heb jij de gedragscode echt niet goed gelezen. Het gaat veel verder dan wat jij hier noemt.


Maar ook absoluut niet zo ver als wordt gesuggereerd.
Ik heb hem ondertekend en teruggestuurd nog voor alle commotie ontstond en dat zou ik zo weer doen.

Deze zaken staan ook al in de reglementen en dus ging je er eigenlijk al akkoord mee op het moment, dat je jury werd.
Je ondertekend alleen om aan te geven, dat je de regels gelezen hebt. Oftewel ter kennisname. De regels zelf bestonden al.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Re: Nieuwe gedragscode KNHS roept weerstand op

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 08:13

ik denk dat als de KNHS het stukje "als je niet tekent mag je niet meer mee doen" gewoon niet zo naar buiten hadden moeten brengen.

IK teken mijn huwelijksakte niet als ik het MOET en er een sanctie op staat als ik het niet doe.

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 08:48

ik heb, na een lange aarzeling, toch maar getekend.. ik hoop niet dat ik er spijt van krijg.

op zich staat er in de brief niets anders dan 'normaal fatsoenlijk' gedrag, waar ik het op zich wel mee eens ben, aangezien ik (nu veel minder) in het verleden wel ongepaste uitspraken van juryleden tegenkwam op internet.

maar aan de andere kant heb ik ook meerdere keren (tot in het extreme) meegemaakt dat de KNHS gigantisch misbruik maakt van hun monopolypositie en als je er tegenin gaat wordt je geroyeerd als lid.

hier zit ook mijn aarzeling, wat als de KNHS dit wel tegen je gaat gebruiken, dan kun je je eigenlijk niet verdedigen.

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Re: Nieuwe gedragscode KNHS roept weerstand op

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 09:20

Misschien, dat het ook verschil maakt of je zelf afhankelijk bent van de paardenwereld of niet.
Iemand die ook van de paarden moet leven zal veel vaker op het randje van de afspraken komen, dan iemand die de paarden maar als een hobby heeft.
En daarmee bedoel ik natuurlijk niet, dat dit voor iedereen het geval is, maar ik heb een aantal mensen hoog van de toren horen blazen, waarvan ik weet, dat de genoemde belangenverstrengelingen absoluut regelmatig aan de orde zijn.
Dan heb je naar mijn idee niet echt een recht van spreken.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Nieuwe gedragscode KNHS roept weerstand op

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 10:01

Ik ben vwb mijn brood niet afhankelijk van de Knhs.
Ik kan iedereen aanraden om te doen wat ik ook wel bij mijn werkgever heb gedaan, toen mij een rare 'jaar 2000 clausule' werd voorgelegd. (Dat the company niet opeens zonder personeel wilde komen te staan snapte ik en vond ik billijk.)
Ik heb zelf een brief geschreven dat ik geen sollicitatieplannen had etc en graag wilde blijven (ook na april 2000).
En ik heb iets elegants opgeschreven over de eis "dat ik geen enkele bezigheid mocht ontplooien, die ooit tot een andere werkkring zou kunnen leiden". (Naar de letter van de wet is dat volstrekt buiten iedere Nederlandse rechtsorde!)

Nav mijn brief heb ik een gesprekje gehad met personeelszaken en was het in orde.
(De opstellers bedoelden dat ik me niet zou aanmelden bij monsterboard, headhunters zou benaderen etc etc. Dat wilde ik best toezeggen. Maar stoppen met semi professioneel paardrijden omdat dat mogelijk een betaalde baan kon opleveren - kom zeg!)

En hier gaat het mij om zaken als 'integer en fatsoenlijk gedrag, vooral op het moment dat ik in functie ben' en eventuele 'vuile was' niet direct buiten hangen, maar eerst netjes intern aan de orde stellen.
Dat soort zaken wil ik graag beloven (...al dan niet ;) omdat ik dat toch al doe, vinnik zelluf ;) ) en dat ik mijn loyaliteit in de vorm van tegenspreken zal uiten, die mogelijkheid wens ik open te houden.