Estée Gerritsen met Exquis Onassis Foto: KNHS
Ruim twee weken voor de Spelen viel de Paralympische droom van Estée Gerritsen in duigen, nadat bij haar paard Exquis Onassis hartritmestoornissen waren geconstateerd. In goed overleg viel het besluit dat Estée, lid van het Rabo Talententeam en de shooting-star van de para-dressuur, niet mee kon naar Rio de Janeiro. Maar wie zat er vanochtend op de tribune te kijken toen Frank Hosmar zijn teamtest reed? Precies. Estée Gerritsen. De jonge amazone is aanwezig bij de Paralympische Spelen met Talents4Tokyo. Lees hier haar verhaal.
"Ik ziet hier wel met een dubbel gevoel. Als ik zie hoe gaaf het hier is. Ik ben al op meerdere internationale wedstrijden geweest, maar zo groot als hier heb ik het nog nooit gezien. Echt super dat ik alsnog zie hoe gaaf het stadion is. Ik wist niet wat ik miste. Nu weet ik het. Ik ben blij dat ik hier kan zijn en de proef van Frank heb kunnen zien, ondanks dat het allemaal heel vervelend is gelopen. Soms lopen dingen anders. Je kunt blijkbaar niet alles plannen, dat heb ik wel geleerd. Dat ik hier nu ben geeft weer motivatie en inspiratie. De Spelen zijn over vier jaar weer, maar dan ergens anders. Daar ga ik me nu wel weer op focussen.
Ik ben hier met de talentengroep Talents4Tokyo van NOC*NSF die heeft dat samen met de Johan Cruijff Foundation georganiseerd. De groep bestaat uit zeven talenten van verschillende sportbonden. We zijn hier om de sfeer te proeven en te kijken hoe de Spelen verlopen om zo min mogelijk voor verrassingen te komen staan als je zelf naar de Paralympische Spelen mag. Ik was al voor Talents4Tokoy geselecteerd voordat ik mezelf voor de Spelen kwalificeerde. Ik was mijn plek in het team kwijt toen ik op 17 juli tijdens het NK geselecteerd werd voor Rio. Nu boden ze me weer aan of ik toch weer mee wilde, nadat bekend werd dat ik niet kon gaan met mijn paard Onassis. Daar moest ik wel een nachtje over slapen. Vooral in het begin vond ik het heel moeilijk.
Ik heb vrij snel besloten om toch te gaan en hier van te kunnen genieten. Nu ben ik heel blij dat ik ben gegaan. We zijn hier een week. Vorige week dinsdag aangekomen en morgen vliegen we weer terug. Ik ben al bij heel veel sporten geweest: baanwielrennen, tafeltennis, zwemmen, basketbal, atletiek, tennis, heel veel. Ik heb twee begeleiders, Marije en Sam. We hebben een super leuke groep. Het is heel gezellig. We slapen in het TeamNL hotel. Dat ligt aan het strand. We zijn ook naar het Olympisch dorp geweest. Dat vond ik een van de moeilijkste momenten. Ik ben een sociaal mens. Ik geniet ervan om met andere mensen een praatje te maken. Iedereen sprak me aan. Ik kan nu meer genieten. Ik heb nu geen stress, die ik anders had als ik had meegereden. Ik vind dat ook wel heel fijn.
Achteraf ben ik wel heel blij dat ik mee ben gegaan met Talents4Tokyo. Ik heb de teleurstelling van een paar weken geleden nu meer een plekje kunnen geven. Ik had het echt wel gemist als in niet gegaan was. Met mijn paard Exquis Onassis paard gaat het goed. Hij is terug naar zijn eigenaresse, daar wordt hij goed verzorgd en loopt hij lekker in de wei en mag van zijn oude dag genieten. Als ik van de week thuis kom val ik wel een beetje in een zwart gat. Dat wordt best een lastig moment. Tot aan Rio was ik druk met rijden, school en Talents4Tokyo. Ik ben altijd nog druk geweest en als ik nu thuis kom dan is er even niks. Ik heb een tussenjaar genomen. Ik heb dit jaar mijn Havo diploma gehaald. Ik ben er nog niet helemaal over uit, maar ik ga zeker niet stoppen met paardrijden. Ik ben op zoek naar een paard waar ik een band mee op kan bouwen. Ik heb een jaar lang de tijd. Ik kan nu ook gaan nadenken wat ik nu wil voor de toekomst. Dus dat is ook wel heel fijn. Ik heb mijn Havo diploma gehaald. Een opleiding zoeken is voor mij best moeilijk. Er moeten best wel veel aanpassingen gedaan worden voor mij. Misschien dat ik over een half jaar toch wel weer instroom bij een studie. Dat weet ik nog niet. Ik leef nu een beetje per maand. Straks nog tafeltennis kijken, koffers pakken en dan morgen weer naar huis. Ik had dit in ieder geval niet willen missen."