Ernstig ongeval met vrachtwagen van stierenvechter

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Ernstig ongeval met vrachtwagen van stierenvechter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 18:47

bokt.nl / naturales-tauromaquia.blogspot.pt / fabasblogue.blogspot.net

De vrachtwagen van de bekende Portugese stierenvechter João Moura Jr. is vanmorgen rond half drie verongelukt bij Oropesa in Spanje. De wagen was op weg naar Ronda, waar de Portugese ruiter vandaag aan zou treden.

Carlos Barreto, de chauffeur en vertrouwensman van Moura Jr., bevindt zich op de Intensive Care van het Talavera de la Reina ziekenhuis, met diverse ribbreuken. Hij is in ernstige maar stabiele toestand. De andere leden van het team die in de vrachtwagen zaten, zijn er met lichte verwondingen vanaf gekomen.

Twee van de negen paarden, Compadre Jaime en Dubai, zijn overleden. De overigen zijn naar de Portugese stad Elvas gestuurd waar ze onderzocht worden door een team van veeartsen. De twee overleden paarden waren recente aankopen.

Moura Jr. is zodra hij van het ongeval hoorde onmiddelijk naar de plaats van het ongeval gekomen. Ook is de Spaanse stierenvechter Pablo Hermoso naar de verongelukte vrachtwagen gekomen om hulp te bieden. Om de overige paarden terug naar huis te vervoeren, heeft Hermoso een vrachtwagen uitgeleend aan Moura Jr. Om begrijpelijke redenen heeft Moura Jr. zijn aantreden in de arena afgezegd.

De chauffeur zou van de weg gaan om te rusten maar is bij de manoeuvre waarschijnlijk door slaap overvallen, waarna de wagen is gekanteld. Dit is het eerste ongeluk in de 40 jaar dat hij paarden voor Moura vervoert.

Riddershow

Re: Ernstig ongeval met vrachtwagen van stierenvechter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 07:58

Heftig!

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 11:38

Ik las het al op Facebook, stond ook een foto bij van de wagen en het zag er niet best uit. Vreselijk van de twee overleden paarden maar gezien de schade aan de wagen hebben ze denk ik nog geluk gehad dat een deel van de paarden het er levend afgebracht heeft. :\

Wat vriendelijk van Pablo dat hij is komen helpen trouwens. Klinkt alsof er onderling wel een goede band is tussen de stierenvechters! :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 11:47

Vreselijk voor de dieren. Ik kan eigenlijk geen medeilijden hebben met de stierenvechter.. Ik gun het niemand, laat dat duidelijk zijn, maar ik kan er ook geen medelijden mee hebben als je aan dergelijke praktijken mee doet.
Wel "mooi" dat er een paar meteen hulp zijn gaan bieden. Onderling zit het idd wel goed precies. Als ze diezelfde empathie nu eens zouden gebruiken in hun hobbykeuze...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 11:50

Ayasha schreef:
Vreselijk voor de dieren. Ik kan eigenlijk geen medeilijden hebben met de stierenvechter.. Ik gun het niemand, laat dat duidelijk zijn, maar ik kan er ook geen medelijden mee hebben als je aan dergelijke praktijken mee doet.
Wel "mooi" dat er een paar meteen hulp zijn gaan bieden. Onderling zit het idd wel goed precies. Als ze diezelfde empathie nu eens zouden gebruiken in hun hobbykeuze...

Dit ongeluk staat toch compleet los van stierenvechter? Al was het een vrachtwagen met slachtpaarden geweest...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 11:59

Het ongeluk ansich vind ik ook vreselijk maar omdat het een stierenvechter is kan ik geen medelijden hebben met diens verwondingen.. Als "de paardenbeul" (of een van de) ooit een keer in elkaar geschopt wordt, dan kan ik daar ook echt geen medelijden mee hebben. Vind het vooral erg voor de dieren.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 12:08

Ayasha schreef:
Het ongeluk ansich vind ik ook vreselijk maar omdat het een stierenvechter is kan ik geen medelijden hebben met diens verwondingen.. Als "de paardenbeul" (of een van de) ooit een keer in elkaar geschopt wordt, dan kan ik daar ook echt geen medelijden mee hebben. Vind het vooral erg voor de dieren.

De stierenvechter zelf zal niet op de wagen. Alleen zijn chauffeur(zwaar gewond, en die verdient ook alleen maar zijn brood) en grooms (licht gewond)...

Jah, hij mag blij zijn dat er maar 2 paarden overleden zijn. Die vrachtwagen ziet er niet meer uit!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 12:09

En houdt het daarmee mee in stand. :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 12:11

Ach wat treurig nieuws dit. Sterkte voor iedereen, hopelijk komt Carlos B er weer gauw bovenop. Wel top dat collega's zo helpen.

JiskaVV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 12:20

Ayasha schreef:

Groot gelijk. Ik heb medelijden met de dieren, maar niet met een stierenvechter. Ik ben tegen stierengevechten.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 12:22

Ik ga helemaal met Ayasha mee...ik vind het vreselijk voor de paarden...maar met 'mensen' die zich met zulke praktijken bezig houden,op welke manier dan ook,ook al is het om zijn brood te verdienen:moet dat persé met dierenmishandeling van de ergste soort??...heb ik 0,0 medelijden.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 12:23

Bah, ik zou niet willen werken in een branche met zulke dierenmishandeling. Ik vind het ongeluk heel triest voor de dieren.. Ik ben het dus ook met Ayasha eens.

CestLaVie_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 12:24

Wij als paardenmensen houden die stierengevechten ook in stand. Ga maar eens kijken naar de sponsors van die wedstrijden, wil wedden dat een boel mensen met ariat aan hun pootjes lopen, of een stanleymes in hun poetskoffer hebben zitten ;)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 12:29

Ik sta op bokt niet bekend om mijn compassie maar sommige opmerkingen vind ik hard. Het is boven alles een mens. Met misschien wel een gezin, kinderen, kleinkinderen. Ja ik vind stierengevechten ook niet meer van deze tijd en barbaars, maar daar gaat het niet om in dit artikel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 12:30

CestLaVie_97 schreef:
Wij als paardenmensen houden die stierengevechten ook in stand. Ga maar eens kijken naar de sponsors van die wedstrijden, wil wedden dat een boel mensen met ariat aan hun pootjes lopen, of een stanleymes in hun poetskoffer hebben zitten ;)

Nee en nee. :) Ooit wel gehad omdat ik het niet wist maar wordt bij deze dus onder geen enkele voorwaarde nog aan geschaft.
Is bovendien nog anders dan er effectief actief aan mee werken.

CestLaVie_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 12:34

Ayasha schreef:
CestLaVie_97 schreef:

Nee en nee. :)

En zo zijn er nog genoeg andere sponsoren waarvan veel mensen de spullen gebruiken;) ik zeg ook niet dat jij persoonlijk deze merken gebruikt, maar het is ook goed om je echt te verdiepen in de stierenvechters voor je ze veroordeelt. er is een documentaire over gemaakt, misschien goed om te kijken. Ik praat wat ze doen zeker niet goed, maar voor sommigen is er geen andere keus.
Dat laatste klopt, maar als bv ariat niet genoeg winst zou maken zouden ze die gevechten ook niet sponsoren, dat bedoel ik met in stand houden, want zonder sponsors geen wedstrijden

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 13:32

De mening van buitenstaanders heeft geen enkele invloed op het al of niet voortbestaan. Buitenstaanders hoeven niet eens naar de arena te komen voor het voortbestaan.
Er zit een hele paarden- en veefok "industrie" achter.

De Portugese stierenvechter is feitelijk een zeer kundig dressuurruiter en zij richten hun paarden verder af dan wat het hoogste is wat zogenaamde topdressuurruiters doen.
Het draait dan ook veel meer om het kunnen van het paard en de samenwerking met de ruiter (er wordt zelfs zonder teugels gereden en er is een amazone die het thuis hoofdstelloos doet) en de precisie van de ruiter wat plaatsten van spiesjes betreft.
Het is een JURYsport.
Er wordt niet willekeurig iets gedaan en stierenvechters die fouten maken kunnen hun licensie kwijt raken.

Maar het gaat hier gewoon om een zwaar ongeval met een paardenwagen. Dus laten we geen topic vullen met "ja ik vind stierenvechten ook erg".

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 13:50

Wat mij betreft is een discussie over stierenvechten op deze plek waar melding wordt gemaakt van een ernstig ongeval volkomen misplaatst.

Als ik met alle mensen die dingen doen waar ik totaal niet achter kan staan geen medelijden hoef te hebben als ze zo'n naar ongeluk of andere zaken meemaken dan zou ik mezelf toch wel een heel naar mens vinden.

Esther_1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 13:50

lieveli schreef:
Ik sta op bokt niet bekend om mijn compassie maar sommige opmerkingen vind ik hard. Het is boven alles een mens. Met misschien wel een gezin, kinderen, kleinkinderen. Ja ik vind stierengevechten ook niet meer van deze tijd en barbaars, maar daar gaat het niet om in dit artikel.

En hier sluit ik mij volledig bij aan.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 13:54

Heel veel sterkte voor de chauffeur en de andere mensen die in de wagen zaten.
Ook sterkte voor de paarden die het wel overleefd hebben.

Volgens mij gaat het stierenvechten in Portugal er heel anders aan toe als in Spanje.
Meende dat ooit gehoord te hebben.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 14:10

tja, een ongeval is tragisch, zeker door het verlies van 2 paarden. Fijn dat de chauffeur in een stabiele situatie is en hopelijk geneest hij snel van zijn verwondingen.

Het is altijd mooi dat mensen een helpende hand uitsteken als dat nodig is.

Ik erger mij ook aan de discussie over stierenvechten, maar het is bokt en ik denk onvermijdelijk.
er op ingaan of verbieden is alleen meer olie op dat vuur.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 15:11

pien_2010 schreef:
Wat mij betreft is een discussie over stierenvechten op deze plek waar melding wordt gemaakt van een ernstig ongeval volkomen misplaatst.

Als ik met alle mensen die dingen doen waar ik totaal niet achter kan staan geen medelijden hoef te hebben als ze zo'n naar ongeluk of andere zaken meemaken dan zou ik mezelf toch wel een heel naar mens vinden.

Heb van dergelijke gevoelens gelukkig geen last maar dit is natuurlijk ook een manier om als mod verdekt te zeggen dat je degene die hier geen medelijden mee hebben nare mensen vindt. :D
Achterpoortje van de persoonlijke aanval. Een interessante "les" geef je hier weg.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 15:20

Flauw hoor, geen medelijden hebben omdat ze aan stierenvechten doen. Mensen weten niet beter, het is daar normaal om dit als hobby te hebben. Laat ze lekker in hun waarde, en voel een beetje sympathie als er zoiets gebeurd. Ze zijn nog net zoveel mens als ons :)

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 15:26

Ayasha schreef:
pien_2010 schreef:

Heb van dergelijke gevoelens gelukkig geen last maar dit is natuurlijk ook een manier om als mod verdekt te zeggen dat je degene die hier geen medelijden mee hebben nare mensen vindt. :D
Achterpoortje van de persoonlijke aanval. Een interessante "les" geef je hier weg
.

Ook dit kan je als een persoonlijke aanval op een mod zien, door het grote aantal reacties zonder iets nieuws te melden is het ook een soort stalken van dit topic.
Dat komt op het vreemde feit dat mensen zich dierenvriend noemen maar niet eens het respect voor een medemens kunnen opbrengen. Iets wat ik altijd heel vreemd heb gevonden.

Da

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 15:28

tyleysmiley schreef:
Ik ga helemaal met Ayasha mee...ik vind het vreselijk voor de paarden...maar met 'mensen' die zich met zulke praktijken bezig houden,op welke manier dan ook,ook al is het om zijn brood te verdienen:moet dat persé met dierenmishandeling van de ergste soort??...heb ik 0,0 medelijden.

Ik vraag me dan eigenlijk af wat er gebeurt als bepaalde "Top" ruiters ( uit de diverse "geaccepteerde disciplines waar dierenmishandeling steeds weer gebeurt en blijkbaar wordt geaccepteerd ) een ongeluk krijgen............

Ik ben geen fan van Moura, maar ken ook de achtergronden van het stierenvechten en het "vreselijke" leven wat deze dieren voordat ze de ring in gaan, als ze daar al terecht komen. Op die vrijheid en het bijna gehele gebrek aan menselijk contact zal menig sportpaard stront jaloers worden.

Al me al een zeer dramatisch ongeval waar men met het nodige respect op zou moeten reageren.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 12-09-16 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt